Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam

Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam

Ragazze Kwartet

Ragazze Kwartet

Claron Mcfadden

Claron Mcfadden

Juilliard String Quartet

Juilliard String Quartet

Lex Bohlmeijer

Lex Bohlmeijer

Amsterdam, Nederland
28 januari 2020 t/m 30 januari 2020
Amsterdam
Strijkkwartet Biënnale

• Het grootste strijkkwartet-festival ter wereld
• Op ontdekkingstocht - langs traditie én experiment - naar het vertrouwde en het onbekende
• Concerten, masterclasses, lezingen, talks

 
Basisreissom: € 755,00

Dinsdag 28 januari reist u op eigen gelegenheid naar Amsterdam, waar u aan het begin van de middag kunt inchecken in het Mövenpick Hotel Amsterdam City Centre dat zijn gasten op een spectaculair uitzicht trakteert over de stad en het IJ op een unieke locatie. Het hotel is gelegen naast het Muziekgebouw aan ‘t IJ, waar deze dagen de Strijkkwartet Biënnale plaats vindt.
We beginnen de reis met een inleiding door musicoloog Leo Samama, auteur van het boek Het Strijkkwartet, waarin de vraag wordt gesteld: ‘Wat is een strijkkwartet? Vier musici die samen op voet van absolute gelijkheid een muzikale bridgedrive uitvoeren, elkaar hun intiemste muzikale gedachten laten horen, muziek uitvoeren die voor menige componist meer openbaringen kan aanreiken, ook openhartiger is en tegelijk intiemer dan een geheim dagboek. Geen kunst is zo hoogstaand, zo verfijnd, zo persoonlijk als de kwartetkunst.' Samama beschrijft de ontwikkeling van het strijkkwartet van de oudste bronnen tot in onze tijd en gaat nader in op de belangrijkste composities die ervoor geschreven zijn.

U kunt deze driedaagse marathon beginnen met het Ragazze Quartet en sopraan Claron McFadden. Zij voeren Elvis Costello’s The Juliet Letters en het Tweede Strijkkwartet (Intieme Brieven) van Janáček uit. Janaček stuurde zijn grootste geliefde ruim zevenhonderd brieven, die merendeels onbeantwoord bleven. Aan het einde van zijn leven balde hij alles samen in een strijkkwartet. De hartstocht die in de werkelijkheid gesmoord bleef, vlamde des te heviger op in de muziek. In Elvis Costello’s The Juliet Letters krijgt de liefde vele stemmen. Elk nummer is een gefingeerde brief van steeds weer een onbekende schrijver. Zo opent zich in ieder lied een nieuw verhaal, een nieuwe liefde.

Aan het eind van de middag speelt het Borusan Quartet strijkkwarteten van Vasks en Verdi. Verdi heeft naast zijn opera’s een klein kamermuziek-oeuvre gecomponeerd, waaronder één strijkkwartet. Het aandeel kamermuziek in het oeuvre van de Letse componist Vasks is veel groter. Zijn Vierde Strijkkwartet is een persoonlijk monument, opgedragen aan zijn moeder ter gelegenheid van haar negentigste verjaardag. Hij reflecteert op haar leven en de voorbije eeuw die zij heeft meegemaakt: ‘I saw an angel flying over the world; the angel looks at the world’s condition with grieving eyes, but an almost imperceptible, loving touch of the angel’s wings brings comfort and healing.’

Tijdens het avondconcert door het Doric String Quartet en altviolist Brett Dean staan werken van Haydn, Beethoven en Dean zelf op het programma. Brett Dean is een veelzijdig musicus. Na zijn carrière als altviolist bij de Berliner Philharmoniker is hij nu actief als kamermusicus, dirigent, solist en componist. Voor het Doric String Quartet schreef Dean zijn Derde Strijkkwartet en vanavond speelt hij samen met dit kwartet Beethovens Strijkkwintet (De storm).

Later op de avond kunt u de dag afsluiten met het Gerhard Quartet dat in het kader van De late Beethoven diens laatste strijkkwartet (mr 16) speelt. Het jaar 2020 staat in het teken van 250 jaar Beethoven. De Strijkkwartet Biënnale brengt een eerbetoon aan Beethoven met De vroege Beethoven in de ochtend en De late Beethoven in de avond. Beethovens laatste strijkkwartet is de vreemde eend in de bijt. Kort, een warme toonsoort, redelijk klassiek qua vorm - al met al ogenschijnlijk licht verteerbaar. Maar dan doemen er in de partituur bij de eerste noten van het laatste deel mysterieuze woorden op: “Muss es sein? Es muss sein!”

Woensdag 29 januari kunt u – na het ontbijt – de dag beginnen met een concert in de serie Vroege Beethoven. Het Quatuor Danel speelt Beethovens Tweede Strijkkwartet. Helder, humorvol en elegant: dat is de jonge, ambitieuze Beethoven; een componist aan het begin van een ongekend strijkkwartet-oeuvre. De eerste noten van dit kwartet schetsen een beeld van Weense hoven en paleizen; buigingen en knikjes in gouden balzalen; de jonge Beethoven die zijn plek probeert te claimen in de traditie van zijn voorgangers. Een elegant kwartet vol frisse energie, gegoten in een traditionele vorm.

Aansluitend kunt u op bezoek bij ‘Coffee Talk - aan tafel bij Lex Bohlmeijer’. Persoonlijke verhalen, anekdotes en visies op het strijkkwartet geven een bijzonder kijkje in de complexe wereld die schuilgaat achter het podium.

Aan het eind van de ochtend verzorgt het Signum Quartet een Materclass.

In het middagconcert komen Oost en West samen bij het Borusan Quartet en presentator, schrijver en musicoloog Serhan Bali in werken van Fazıl Say, Ulvi Cemal Erkin, Ahmed Adnan Saygun en Hasan Uçarsu. Op de grens van Oost en West, in Turkije, heeft het strijkkwartet een bijzondere status - je zou kunnen zeggen een cult-status. Met als ultieme belichaming daarvan het Borusan Quartet. Hoewel al eerder aan het Ottomaanse hof een uitwisseling tussen de verschillende muziekculturen was ontstaan, werden pas in de jaren ’20 van de 20e eeuw werden de eerste conservatoria in westerse stijl in Turkije opgericht. Op de grens van Oost en West verenigden de componisten die daar studeerden, de twee tradities van Oost en West.

Later op de middag brengt Quator Danel in de serie Selected by Guillaume Lekeu’s Molto adagio, sempre cantante doloroso en het Strijkkwartet van César Franck. De titel die de zeventienjarige Lekeu koos, spreekt boekdelen. Bovenaan de partituur schreef deze leerling van Franck ook nog eens de woorden ‘mijn ziel is triest, tot aan de dood.’ Die dood kwam al op zijn vierentwintigste, waardoor Lekeu niet verder kwam dan vier korte werken voor strijkkwartet, waarvan dit het meest emotioneel ontwikkeld is.

Tijdens het avondconcert speelt het vermaarde Juilliard String Quartet behalve werken van Mozart en Brahms ook het strijkkwartet Ainsi la nuit. Dutilleux schreef dit strikkwartet speciaal voor het Juilliard String Quartet, nu bijna 50 jaar geleden. Het werk verwierf al snel een plaats op het strijkkwartetrepertoire. Niet verwonderlijk: op elegante wijze weet Dutilleux de stijl van Debussy, Ravel, Bartók en Stravinsky te verbinden met de 21e-eeuw.

Tijdens het late avondconcert speelt het Calder Quartet het Twaalfde Strijkkwartet van Beethoven. Met stevige forte-akkoorden in Es - een toonsoort die voor Beethoven stond voor heroïek en kracht - begint Beethoven aan het eerste van zijn late kwartetten. Een duidelijk statement, lijkt het. Maar in plaats van door te zetten keert Beethoven al snel in zichzelf - zo typerend voor die late kwartetten. Al met al een kwartet dat voor Beethoven uitzonderlijk zachtaardig is.

Donderdag 30 januari opent met wederom een Vroege Beethoven: Het Borusan Quartet combineert Beethovens Vijfde Strijkkwartet met Eski Istanbul van Burhan Öçal. Eski Istanbul is een populair Turks liedje, bewerkt voor strijkkwartet in een bijna nostalgische hoog-Romantische stijl.
Na het ochtendconcert is het tijd voor de dagelijkse Coffee Talk’ met Radio 4-presentator Lex Bohlmeijer, gevolgd door een Masterclass door het Juilliard String Quartet over het strijkkwartet Ainsi la nuit. Na een gemeenschappelijke lunch reist u daarna op eigen gelegenheid huiswaarts.

Concert
  • dinsdag 28 januari 2020 Ragazze Kwartet & Claron McFadden
  • Muziekgebouw aan 't IJ (Amsterdam)
  • Serie: Extending String Quartet
    - Costello: The Juliet Letters
    - Janáček: Strijkkwartet nr 2, Intieme Brieven

  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • dinsdag 28 januari 2020 Borusan Quartet
  • Muziekgebouw aan 't IJ (Amsterdam)
  • Serie: Selected by
    - Vasks: Strijkkwartet nr 4
    - Verdi: Strijkkwartet

    Eén uur, geen pauze, twee major works. Iedere dag selecteert een kwartet twee werken om te spelen in de de serie Selected by. Stukken met een contrast, een spanning of die elkaar juist versterken met hun verwantschap.

  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • dinsdag 28 januari 2020 Doric String Quartet & Brett Dean
  • Muziekgebouw aan 't IJ (Amsterdam)
  • Serie: Groot avondconcert
    - Haydn: Strijkkwartet nr. 37, op. 33/1
    - Dean: Strijkkwartet nr. 3 (Nederlandse première)
    - Beethoven: Strijkkwintet, op. 29, Storm

  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • dinsdag 28 januari 2020 Gerhard Quartet
  • Muziekgebouw aan 't IJ (Amsterdam)
  • Serie: De late Beethoven
    - Beethoven: Strijkkwartet nr 16, op.135

  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • woensdag 29 januari 2020 Quatuor Danel
  • Muziekgebouw aan 't IJ (Amsterdam)
  • Serie: De vroege Beethoven
    - Beethoven: Strijkkwartet nr. 2, op. 18/2
    - Weinberg: Improvisation & Romance

  • Prijs: inbegrepen
Masterclass
  • woensdag 29 januari 2020 Signum Quartett
  • Muziekgebouw aan 't IJ (Amsterdam)
  • In The Anatomy of String Quartet onthult het Signum Quartett relevante aspecten van hun karakteristieke en persoonlijke werkproces.

    NB Dit programma is Engelstalig.

  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • woensdag 29 januari 2020 Borusan Quartet & Serhan Bali
  • Muziekgebouw aan 't IJ (Amsterdam)
  • Serie: Extending String Quartet
    Op het programma staan werken van de Turkse componisten Fazıl Say, Ulvi Cemal Erkin, Ahmed Adnan Saygun en Hasan Uçarsu.

  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • woensdag 29 januari 2020 Quator Danel
  • Muziekgebouw aan 't IJ (Amsterdam)
  • Serie: Selected by
    - Lekeu: Molto adagio, sempre cantante doloroso
    - Franck: Strijkkwartet

    Eén uur, geen pauze, twee major works. Iedere dag selecteert een kwartet twee werken om te spelen in de de serie Selected by. Stukken met een contrast, een spanning of die elkaar juist versterken met hun verwantschap.

  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • woensdag 29 januari 2020 Juilliard String Quartet
  • Muziekgebouw aan 't IJ (Amsterdam)
  • Serie: Groot avondconcert
    - Dutilleux: Ainsi la nuit
    - Mozart: Strijkkwartet nr. 17, KV458, Jagd Quartett
    - Brahms: Strijkkwartet nr. 2, op. 51/2

  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • woensdag 29 januari 2020 Calder Quartet
  • Muziekgebouw aan 't IJ (Amsterdam)
  • Serie: De late Beethoven
    - Beethoven: Strijkkwartet nr. 12, op. 127

  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • donderdag 30 januari 2020 Borusan Quartet
  • Muziekgebouw aan 't IJ (Amsterdam)
  • Serie: De vroege Beethoven
    - Beethoven Strijkkwartet nr. 5, op. 18/5
    - Öçal: Eski Istanbul

  • Prijs: inbegrepen
Masterclass
  • donderdag 30 januari 2020 Juilliard String Quartet
  • Muziekgebouw aan 't IJ (Amsterdam)
  • - Dutilleux: Ainsi la nuit

    Dutilleux schreef Ainsi la nuit voor het Juilliard String Quartet, maar al snel werd het werk omarmd door vele andere kwartetten. Een moderne klassieker, waarvoor de leden van het Juilliard String Quartet – inmiddels in volledige nieuwe bezetting – de aangewezen gidsen zijn.

  • Prijs: inbegrepen
Mövenpick Hotel Amsterdam City Centre

Mövenpick Hotel Amsterdam City CentreHet viersterren Mövenpick Hotel Amsterdam City Centre ligt aan de rand van het IJ naast het Muziekgebouw aan 't IJ. Het luxe hotel biedt een indrukwekkend uitzicht, een wellnesscentrum en een fitnessruimte. De kamers van het Mövenpick Hotel Amsterdam City Centre kijken uit op de rivier en Amsterdam, en zijn voorzien van geluidsisolatie, klimaatbeheersing, gratis WiFi, een minibar, satelliet-tv en koffie- en theefaciliteiten. In restaurant Silk Road kunt u genieten van een internationaal menu met unieke gerechten en specialiteiten van de grill. In de Silk Bar kunt u terecht voor snacks, lichte maaltijden, zelfgemaakte Zwitserse appeltaart en een uitgebreide drankenkaart met cocktails. Het wellnesscentrum beschikt over een fitnessruimte en een ontspanningsruimte. U kunt gratis gebruikmaken van de fitnessruimte, de sauna, de biosauna en het bijzondere douchegedeelte. Het Mövenpick Hotel Amsterdam City Centre bevindt zich op slechts 1 tramhalte van het centraal station van Amsterdam.

Basisreissom per persoon met vertrek op dinsdag 28 januari 2020 € 755,00
Eenpersoonstoeslag € 188,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Ragazze Kwartet & Claron McFadden (28 januari 2020) incl.
Borusan Quartet (28 januari 2020) incl.
Doric String Quartet & Brett Dean (28 januari 2020) incl.
Gerhard Quartet (28 januari 2020) incl.
Quatuor Danel (29 januari 2020) incl.
Signum Quartett (29 januari 2020) incl.
Borusan Quartet & Serhan Bali (29 januari 2020) incl.
Quator Danel (29 januari 2020) incl.
Juilliard String Quartet (29 januari 2020) incl.
Calder Quartet (29 januari 2020) incl.
Borusan Quartet (30 januari 2020) incl.
Juilliard String Quartet (30 januari 2020) incl.
Inbegrepen in de basisreissom:

• 2 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterren Mövenpick Hotel Amsterdam City Centre
• 2 lunches en 2 diners in het festivalrestaurant in Muziekgebouw aan ‘t IJ
• Muziekprogramma (alle genoemde concerten t.w.v. € 307,=)
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Exclusief overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard

Satu Hoogeveen

Ieder mens is een verhaal. De een heeft zijn belevingen vastgelegd als een symfonie, opera of schilderij die we op onze reizen op de wereldpodia of in de musea kunnen bewonderen. De ander houdt het voor zichzelf en put energie uit de herkenning van deze zichtbare en hoorbare verhalen. U als (levens)reiziger bent ook een verhaal. Verhalen boeien mij enorm; in mijn ‘volgend leven’ word ik waarschijnlijk romanschrijver!
Opgegroeid in Finland in een familie van musici, kunstschilders en chef-kok-moeder was de vrije tijd van m’n jeugd vol muziek, ballet, kunst en verwennen van vrienden met muziekavonden en gastvrijheid. De in mijn geheugen gegraveerde muzikale hoogtepunten van die tijd omvatten zomers op muziekfestivals midden in de Finse natuur, zoals Savonlinna Operafestival of Kuhmo Kamermuziek, of voorstellingen in exotische muziekpaleizen, zoals Bolshoi- en Mariinsky-theaters (toen nog een reis naar achter het IJzeren Gordijn).
Voor altvioolstudies en concerten verruilde ik de Sibelius Academie in Helsinki voor de Menuhin Academie in Gstaad, studeerde jaren in München, en kwam daarna terecht op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hier in Nederland heb ik vele jaren gewerkt als freelance-musicus: op de ene avond zat ik in het Koninklijk Concertgebouworkest een Bruckner-symfonie te strijken, op de andere Wagners Ring in de Nederlandse Opera mede neer te zetten, of maakte ik internationale tournees met Finse, Zweedse en Duitse kamermuziekensembles.
Honger naar meer kennis en inspiratie heeft me terug naar de schoolbank geleid. Aan de Universiteit van Amsterdam heb ik de studie Algemene Cultuurwetenschappen onder inspirerende begeleiding afgerond.
Als artistiek leider en projectmanager organiseer ik concerten voor de relaties van de vier Scandinavische ambassades in Den Haag. Zowel elk detail als de sfeer van deze internationale evenementen dragen bij aan de culturele promotie van de vier Noordelijke landen.
In dit leven is mijn grootste drijfveer schoonheid en harmonie te organiseren; ‘schoonheid’ in al z’n verschijningsvormen, artistiek, praktisch of communicatief. Naast de rijkdom van de muziek blijven andere culturen en talen, contacten met mensen vanuit diverse achtergronden, nieuwsgierigheid naar kennis en mijn organisatielust me bezielen. Kortom, het samenspel van alle zintuigen, om een ‘Gesamtkunstwerk’-verhaal van het leven te maken.
Het is me een voorrecht met u, en uw verhalen op stap te gaan om schoonheid te beleven en nieuwe verhalen te gaan ontdekken. Ik kijk ernaar uit!