Groenplaats, Antwerpen

Groenplaats, Antwerpen

Merel Vercammen en Dina Ivanova

Merel Vercammen en Dina Ivanova

Rubenshuis, Antwerpen

Rubenshuis, Antwerpen

Alain Altinoglu

Alain Altinoglu

Lam Gods - detail (Jan van Eijk), katheraal van Gent

Lam Gods - detail (Jan van Eijk), katheraal van Gent

MUSICO-kerk in Driewegen, januari 2021

MUSICO-kerk in Driewegen

Antwerpen, België
29 december 2022 t/m 02 januari 2023
Antwerpen oud & nieuw
Oud & nieuw in Vlaanderen

• Jaarwisseling net over de grens
• Vroege Verdi-opera: Ernani bij de Opera van Vlaanderen
• Orchestre symphonique de la Monnaie in Bozar Brussel
• Barokmuziek in Driewegen

Volgeboekt  
Basisreissom: € 1.195,00

Donderdag 29 december reizen we naar Antwerpen. ’s Middags kunt u in Breda een recital bijwonen van violiste Merel Vercammen en pianiste Dina Ivanova. Zij laten de invloed van de muzikale zussen Boulanger horen, met werken van Lili en Nadia Boulanger, Grazyna Bacewicz, Leonard Bernstein en Astor Piazzolla. De Franse componiste Lili Boulanger was de eerste vrouwelijke componiste ooit die de prestigieuze Franse kunstprijs ‘Prix de Rome’ ontving. Haar zus, Nadia Boulanger, plaveide de weg voor haar door als een van de eerste vrouwelijke deelnemers een tweede prijs te winnen, en haar jongere zus al vanaf jongs af aan compositieles te geven. Lili stierf aan de ziekte van Crohn toen ze slechts 24 jaar was. Nadia Boulanger stopte uiteindelijk met componeren en wijdde haar leven aan het promoten van de muziek van Lili, die in haar korte leven bijzonder productief was geweest. Guido van Oorschot (De Volkskrant) schreef over de CD The Boulanger Legacy: ‘Vercammen en Ivanova spelen jaloersmakend goed samen. Ze vinden timbres te over, van altvioolachtige diepte tot ijle hoogte. Mooi hoe ze van zelden gehoorde stukken een dwingend parcours maken.’ Ook Peter van der Lint in was lovend in Dagblad Trouw: ‘Een prachtig album […]. Vercammen en Ivanova breken vooral een lans voor de Poolse Grazyna Bacewicz met een indringende uitvoering van haar Derde Vioolsonate. Bernsteins Vioolsonate is een verrassend jeugdwerk, gaaf gespeeld. En dat ook Piazzolla bij Nadia studeerde, zegt iets over haar aantrekkingskracht. Zijn Le Grand Tango misstaat absoluut niet in dit mooi geprogrammeerde en uitgevoerde recital.’

Vrijdag 30 december krijgen we een rondleiding door het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA), dat bijna elf jaar is dicht geweest. Het museumgebouw uit de 19de eeuw was ‘tot op de draad versleten’, zegt algemeen directeur Carmen Willems. ‘De laatste weken dat het museum open was, in 2011, moesten er dekentjes worden uitgedeeld aan het publiek, zo koud was het in de zalen.’ Om de luchtvochtigheid laag te houden werd er amper gestookt in het gebouw. De schilderijen van Rubens, waar het museum als het ware omheen is gebouwd, waren er niet meer veilig en bruikleengevers haakten af. Hoe wij als Nederlanders het KMSKA moeten zien? ‘Ik zeg vaak dat wij het kleine zusje van het Rijksmuseum zijn’, zegt Willems.
s Avonds kunt u in het Paleis voor de Schone Kunsten in Brussel een concert bijwonen van het Orchestre symphonique de la Monnaie. Uitgangspunt voor dit concert is een van de grote opera-momenten uit de geschiedenis van Schouwburg De Munt, namelijk de creatie van Ernest Reyers Sigurd in 1884. Reyer bracht hiermee een Frans antwoord op Wagners Ring en inspireerde zich eveneens op de Nibelungenmythe en de Edda. Eén jaar later componeerde César Franck, de meest bekende Belgische componist uit de 19e eeuw, zijn Variations symphoniques, een voorbeeldwerk van melodisch kunnen en van een perfecte dialoog tussen solo-piano en orkest. Dé blikvanger van dit concert is ongetwijfeld Berlioz’ Symphonie fantastique, een iconisch werk dat in 1830 enorm bijdroeg aan de doorbraak van de romantiek en nog steeds symbool staat voor de vrijheid en grenzeloze creativiteit van de romantische artiest, tussen dromen, passies en de roes van een heksensabbat.

Zaterdag 31 december krijgen we een rondleiding in het Museum aan de Stroom (MAS) in Antwerpen. Het nieuwe museum staat midden in de oude haven op het zogenaamde ‘Eilandje’, een bruisend stuk stad in volle ontwikkeling. Het MAS is de plek bij uitstek waar de stad en de haven elkaar letterlijk en figuurlijk raken. De zestig meter hoge toren – een staaltje van gedurfde architectuur – is ook een van de nieuwe oriëntatiepunten in de stad. We sluiten het jaar af bij de Opera van Vlaanderen met Verdi’s vroege opera Ernani. Het verhaal bestaat uit een reeks van confrontaties vol gevoelens van eerwraak, pogingen tot (zelf)moord, liefdesverklaringen en intense smeekbeden. Interessant aan de opera is dat er drie belangrijke mannenrollen zijn: een tenor als de eervolle rebel Ernani, een bariton als keizer Karel V en een bas als de oudere wraakzuchtige edelman Silva. Deze mannen staan elkaar naar het leven, zijn rivalen in de liefde en politieke vijanden.

Zondag 1 januari maken we een rondleiding door Antwerpen. In het prachtige historische centrum zijn vele bezienswaardigheden zoals de Grote Markt, de Kathedraal, het Vleeshuis en de Vlaeykensgang. Mezzosopraan Eva Kroon en pianiste Heleen Vegter openen het nieuwe jaar muzikaal met het feestelijke programma Vitamine Klassiek. ‘De bezoekers krijgen een programma, maar niet de liedteksten’, legt Eva Kroon uit. ‘Wij vertellen vooraf wat de liederen voor ons betekenen. Op die manier willen we de mensen meenemen in de muziek en de poëzie. We willen graag met z’n allen de energie van de muziek voelen.’

Maandag 2 januari rijden we eerst naar Gent, waar we een bezoek brengen aan het monumentale Lam Gods, geschilderd op eikenhouten panelen bedekt met dunne lagen van een mengsel van krijt en dierlijke lijm. De figuren werden aangebracht in ettelijke laagjes olieverf. De combinatie van het miniatuurwerk en de lichtdoorlatende verf zorgen voor een extra dimensie. Na deze excursie rijden we door naar het Zeeuwse Driewegen voor een eenvoudige lunch en een barokconcert in het MUSICO-kerkje. Na het concert rijden we terug naar de opstapplaatsen.

Concert
  • donderdag 29 december 2022 The Boulanger Legacy
  • ()
  • Op het programma staan werken van Lili en Nadia Boulanger, Grazyna Bacewicz, Leonard Bernstein en Astor Piazzolla.

  • Uitvoerenden:
    • violist Merel Vercammen
    • pianist Dina Ivanova
  • Prijs: € 30,00
Concert
  • vrijdag 30 december 2022 Symphonie fantastique
  • Paleis voor Schone Kunsten (Brussel)
  • - Ernest Reyer: Ouverture Sigurd
    - César Franck: Symfonische variaties, voor piano en orkest
    - Hector Berlioz: Symphonie fantastique

  • Hector Berlioz Symphonie fantastique (symfonie)
  • Uitvoerenden:
    • dirigent Alain Altinoglu
    • pianist Alexandra Dariescu
    • orkest Symfonieorkest van de Munt
  • Prijs: € 37,00
Opera
  • zaterdag 31 december 2022 Ernani
  • Vlaamse Opera (Antwerpen)
  • Prijs: € 128,00
Concert
  • zondag 01 januari 2023 Vitamine Klassiek
  • ( )
  • Het programma wordt later bekend gemaakt.

  • Uitvoerenden:
    • mezzosopraan Eva Kroon
    • pianist Heleen Vegter
  • Prijs: € 30,00
Concert
  • maandag 02 januari 2023 Barok in Driewegen
  • MUSICO-kerk (Driewegen)
  • Leden van het Castello Consort (onder meer baroktrombonist Matthijs van der Moolen en basviolist Anne-Linde Visser) spelen werken van Biagio Marini, Giovanni Bassano, Giovanni Martino Cesare, Girolamo Frescobaldi en 17e-eeuwse tijdgenoten.

  • Prijs: inbegrepen
Hyllit Hotel

Hyllit Hotel AntwerpenHet moderne en luxe viersterren Hyllit Hotel is gevestigd aan de meest prestigieuze winkelstraat De Keyserlei, op slechts 200 meter afstand van het centraal station van Antwerpen. Hier bevindt u zich midden in de Diamantwijk.
Alle kamers en suites van Hyllit hebben een privébadkamer, een bureau, een interactieve televisie en individueel regelbare airconditioning. 's Ochtends kunt u zich tegoed doen aan een uitgebreid ontbijtbuffet, in de ontbijtzaal met uitzicht op de binnenplaats.
Het restaurant Gran Duca is te vinden op het dak van hetzelfde gebouw. U kijkt er fantastisch uit over de stad. Op het menu staan Frans-Italiaans geïnspireerde gerechten. Bij de receptie kunt u een tafel reserveren.
Bovendien profiteert u van gratis entree tot de sauna, de hamam en het binnenzwembad, in het spa- en recreatiecentrum van het hotel. Of u geniet van een uurtje sporten in de grote fitnessruimte. Verder kunt u in het hele pand gratis van WiFi gebruikmaken.

Basisreissom per persoon met vertrek op donderdag 29 december 2022 € 1.195,00
Eenpersoonstoeslag € 160,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
The Boulanger Legacy (29 december 2022) € 30,00
Symphonie fantastique (30 december 2022) € 37,00
Ernani (31 december 2022) € 128,00
Vitamine Klassiek (01 januari 2023) € 30,00
Barok in Driewegen (02 januari 2023) incl.
Inbegrepen in de basisreissom:

• Reis per luxe touringcar naar Antwerpen v.v. en vervoer ter plaatse
• 4 overnachtingen op basis van logies en ontbijt het viersterrenhotel Hyllit in Antwerpen
• 4 lunches of diners in goede restaurants & eenvoudige lunch (02/01), inclusief een glas wijn
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• SGR-bijdrage à € 5,=
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaatsen: Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Arnhem, Driebergen-Zeist, Utrecht en Breda (lees hier meer over de opstapplaatsen bij busreizen van MUSICO Reizen)
• Exclusief toegangskaarten concerten en voorstellingen, vervoer van en naar de opstapplaats, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit

Remco Roovers

Vaak zeg ik tegen mensen dat ik het leukste werk ter wereld heb. Ik combineer verschillende passies in mijn werk en bedrijf. Over die passies wil ik u graag iets meer vertellen.
 
Vanaf mijn vroege jeugd heb ik me toegelegd op muziek en musiceren: na begonnen te zijn op kerkorgel wisselde ik in mijn puberteit naar het meest persoonlijke instrument dat er bestaat: de zang. Dat ging zeer voorspoedig, ik kon wel naar het conservatorium vond mijn lerares. Tja, en als je dan altijd gedacht had arts te worden, is dat wel een ommezwaai. Ik bedacht dat ik met de combinatie van solozang op het conservatorium in Den Haag en een studie Muziekwetenschap aan de universiteit in Utrecht meerdere aspecten van de muziek zou bestuderen en dat ik goed beslagen de muziekwereld zou kunnen betreden.
 
Ik heb geen moment spijt gehad van mijn keuze: Ik kon mijn studie aan het conservatorium afsluiten met het diploma Uitvoerend Musicus en studeerde tevens af als Muziekwetenschapper aan de universiteit. De twee studies vulde elkaar perfect aan. Hierna had ik langere tijd (ca. 7 jaar) een aanstelling bij het Groot Omroepkoor naast een praktijk als lied- en oratoriumzanger.
 
En toen was daar het moment dat Walter Wolvekamp - destijds eigenaar van Wolvekamp Muziekreizen, waar ik af en toe al voor werkte als reisleider - Taco Stronks en mij kwam polsen of we er iets voor voelden zijn bedrijf over te nemen. We hoefden er niet lang over na te denken, binnen enkele weken was de deal gesloten en op 5 januari 2002 vertrok onze eerste reis.
Inmiddels voel ik me een ondernemende musicus of een musicerend ondernemer. Het podium zie ik steeds minder vanaf de uitvoerende kant, maar des te meer vanaf de consumerende kant. Daarnaast geniet ik enorm van het bedenken en opzetten van reizen en alles wat bij een eigen bedrijf hoort.
 
Toch zou dit werk maar half zo leuk zijn als ik niet ook zeer regelmatig (zeker zo’n 15-18 keer per jaar) met onze groepen als reisbegeleider op pad ging. Ik voel me metropoliet als ik in New York loop, vereerd als ik eerste rang in de Scala te Milaan zit, bevoorrecht als ik een groep naar Australië mag begeleiden en domweg gelukkig als ik in Duitse steden als Weimar, Leipzig, Dresden en Berlijn rondloop. Wat mijn muzieksmaak betreft ben ik een alleseter, van barok tot modern, ik sta voor alles open. Als muziekwetenschapper hield ik me voornamelijk bezig met Wagner en de 19e eeuw, maar mijn interesse gaat wel degelijk verder.
 
Naast het verblijf in een goed hotel, eten in goede restaurants en mooie muziek is op reis het gezelschap van het allergrootste belang. En ook daar bof ik mee, op vrijwel alle reizen zie ik bekende en nieuwe mensen met interessante verhalen en levensgeschiedenissen. Muziek is voor ieder op zo’n reis een belangrijk element in zijn of haar leven, en dat bindt natuurlijk enorm.
Ik hoop dat deze website uw interesse kan wekken voor het maken van een muziekreis met MUSICO Reizen. Ik zie u graag op één van onze reizen.

Lees ook het interview met Remco Roovers en Taco Stronks.

In het voorjaar van 2018 liep Remco 800 km naar Santiago om aandacht te vragen voor de spierziekte MD. Lees hier zijn verslag.

Taco Stronks

Muziek speelt al mijn hele leven lang een grote rol.

Ik groeide op in een muzikaal milieu; altijd klonk er muziek en bij ons thuis bespeelde iedereen een instrument. Vooral de muziek van Bach vond ik erg mooi en op de lagere school hield ik regelmatig spreekbeurten over klassieke muziek. Tijdens mijn middelbare schoolperiode kreeg ik ook meer interesse in de popmuziek, maar de barokmuziek bleef mij het meest fascineren. Ook tijdens mijn studie Muziekwetenschap was ik vooral gefocust op de werkgroepen rond barok en ik studeerde bijvoorbeeld een tijdje Italiaans om beter de libretti te kunnen lezen.

Na mijn studie werkte ik bij het Utrechts Barok Consort van Jos van Veldhoven en het Amsterdam Baroque Orchestra van Ton Koopman. In het midden van de jaren negentig kwam ik in dienst bij het Combattimento Consort Amsterdam van Jan Willem de Vriend, eerst als bibliothecaris, later als musicologisch medewerker.

Opera leerde ik waarderen door tijdens mijn studietijd de gratis Generale Repetities te bezoeken in de Stopera. De effecten op het toneel, zoals de (echte!) regen bij de opera Cendrillon van Massenet, vond ik imponerend en zullen me altijd bij blijven. Ik werd reisleider bij Wolvekamp Operareizen en greep de mogelijkheid om - samen met Remco Roovers - dit bedrijf over te nemen en MUSICO Reizen op te richten met beide handen aan.

Ik geniet ervan om met een groep op pad te zijn en een vakantiesfeer voor de reizigers te creëren. Wat mij aanspreekt aan een operareis is dat er bijna elke avond een programma is. Het is leuk om muzikale ervaringen na afloop van een voorstelling of concert met elkaar te delen. Tot mijn favoriete bestemmingen horen zeker Berlijn en Glyndebourne. Vooral de rituelen om het operabezoek heen, zoals je speciaal ‘opdoffen’ in smoking, en de bijzonderheid van de locatie vind ik belangrijk. Daarom vind ik het ook zo leuk om naar authentieke baroktheaters als die in Drottningholm, Schwetzingen en Potsdam te gaan. Dat maakt het bijwonen van een operavoorstelling nog iets meer bijzonder, tot een speciale gelegenheid.

Lees ook het interview met Remco Roovers en Taco Stronks.