Valery Gergiev

Valery Gergiev

Museum Frieder Burda, Baden-Baden

Museum Frieder Burda, Baden-Baden

Ildar Abdrazakov

Ildar Abdrazakov

Festspielhaus, Baden-Baden

Festspielhaus, Baden-Baden

Baden-Baden, Duitsland
23 juli 2020 t/m 27 juli 2020
Baden-Baden
Eine Russische Sommernacht

• Viermaal dirigent Valery Gergiev en ‘zijn’ Mariinsky Orkest
• Viva Verdi! met Il trovatore en Attila
• 'Baden Baden, is so nice, you have to say it twice!'

Volgeboekt  
Basisreissom: € 1.125,00

Donderdag 23 juli reizen we per rechtstreekse ICE-trein naar Karlsruhe en vandaar per touringcar naar Baden-Baden. In dit elegante kuuroord resideert deze zomer het Mariinsky Theater Orkest onder leiding van Valery Gergiev. In het Festspielhaus geven zij een concertante opvoering van Verdi’s opera Attila, met onder meer sopraan Tatiana Serjan als Odabella en bas Ildar Abdrazakov in de titelrol.

Vrijdag 24 juli krijgen we een rondleiding door Baden-Baden onder leiding van een plaatselijke gids. Oorspronkelijk was deze stad een zomerresidentie van de Europese hoogadel. Nog altijd kent de stad een luxe uitstraling mede dankzij de ruime en natuurlijke aanleg van huizen, wegen en parken. In het Festspielhaus speelt het Mariinksy Orkest onder leiding van Gergiev Ein Heldenleben van Richard Strauss. De held uit dit symfonische gedicht is Strauss zelf. We horen hem in het stoere, zelfbewuste hoofdthema, dat meteen aan het begin van het werk klinkt. We horen ook zijn tegenstanders, de muziekpers als een bende kakelende zeurpieten. Zijn beminde echtgenote wordt uitgebeeld in een passage voor solo-viool, die uitmondt in een liefdesscène. In het volgende gedeelte trekt de held ten strijde; onder felle krijgsmuziek maakt hij korte metten met zijn vijanden.

Zaterdag 25 juli bezoeken we de Sammlung Frieder Burda. Als zoon van een rijke uitgever was Frieder Burda in staat een zeer belangrijke privécollectie kunst uit de 20e eeuw aan te leggen. Enige jaren geleden ontwierp Richard Meier hiervoor een stijlvol museum. Het Mariinsky Theater Orkest speelt onder leiding van Valery Gergiev de Negende Symfonie van Bruckner, bijgenaamd Dem lieben Gott. Het is de laatste symfonie die Bruckner schreef, waarmee het begrip Negende Symfonie een welhaast mythische bijklank kreeg. Want ook Beethoven en Mahler kwamen niet verder dan een negende symfonie. "Het lijkt er op dat de Negende een grens is", schreef Schönberg. "Hij die deze wil passeren, zal moeten sterven. Het heeft er de schijn van dat ons in de Tiende iets wordt meegedeeld waarvan wij geen weet mogen hebben; iets waarvoor wij vooralsnog niet rijp zijn. Zij die een Negende schreven waren Gene Zijde te dicht genaderd. Wellicht dat het ontraadselen van de grote vragen des levens een stap naderbij zou komen indien iemand een Tiende zou schrijven, maar dat zal waarschijnlijk nooit gebeuren."

Zondag 26 juli blijven we in Russische sferen met een bezoek aan het Fabergé Museum, waar de grootsheid van het vooroorlogse Europa met talloze kunstzinnige creaties van een van de beroemdste juweliers wordt getoond. Met een concertante opvoering van Verdi’s Il trovatore door Valery Gergiev en zijn koor & orkest sluiten we deze reis muzikaal af.

Maandag 27 juli reizen we na het ontbijtbuffet terug naar Nederland.

Concertante uitvoering
  • donderdag 23 juli 2020 Attila
  • Festspielhaus Baden-Baden (Baden-Baden)
  • Giuseppe Verdi Attila (opera)
  • Uitvoerenden:
    • dirigent Valery Gergiev
    • bas Ildar Abdrazakov (Attila)
  • Prijs: € 125,00
Concert
  • vrijdag 24 juli 2020 Mariinsky Orkest/Valery Gergiev I
  • Festspielhaus Baden-Baden (Baden-Baden)
  • Op het programma staat onder meer Ein heldenleben van Richard Strauss

  • Richard Strauss Ein Heldenleben (symfonisch gedicht)
  • Prijs: € 98,00
Concert
  • zaterdag 25 juli 2020 Mariinsky Orkest/Valery Gergiev II
  • Festspielhaus Baden-Baden (Baden-Baden)
  • Op het programma staat onder meer de Negende Symfonie van Bruckner.

  • Prijs: € 98,00
Concertante uitvoering
  • zondag 26 juli 2020 Il trovatore
  • Festspielhaus Baden-Baden (Baden-Baden)
  • Giuseppe Verdi Il trovatore (opera)
  • Uitvoerenden:
    • dirigent Valery Gergiev
  • Prijs: € 125,00
Heliopark Bad Hotel Zum Hirsch

Het viersterren boetiekhotel Heliopark Bad Hotel Zum Hirsch in het wellnessresort Baden-Baden biedt elegante spafaciliteiten, gratis WiFi en een uitgebreid ontbijtbuffet. Het bevindt zich in de belangrijkste voetgangerszone.
De rookvrije kamers en suites van het Heliopark Bad Hotel Zum Hirsch zijn voorzien van antieke meubels en ruime badkamers. De meeste kamers hebben hun eigen voorraad thermaal bronwater.
De Helio Spa beschikt over een Finse sauna, een stoombad en een biosauna. U kunt er ook diverse massages en schoonheidsbehandelingen reserveren.
Verder vindt u op 650 meter van het Heliopark Bad Hotel Zum Hirsch de Kurhaus-spa en het casino.

Basisreissom per persoon met vertrek op donderdag 23 juli 2020 € 1.125,00
Eenpersoonstoeslag € 120,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Attila (23 juli 2020) € 125,00
Mariinsky Orkest/Valery Gergiev I (24 juli 2020) € 98,00
Mariinsky Orkest/Valery Gergiev II (25 juli 2020) € 98,00
Il trovatore (26 juli 2020) € 125,00
Inbegrepen in de basisreissom:

• Reis per ICE-trein (1e klasse) naar Karlsruhe v.v.
• Transfers en vervoer ter plaatse
• 4 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterren Bad Hotel Zum Hirsch in Baden-Baden
• 4 diners of lunches in goede restaurants
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaatsen: Amsterdam CS, Utrecht CS en Arnhem
• Exclusief toegangskaarten concerten, vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• Het is ook mogelijk 2e klasse te reizen; in dat geval gaat er een bedrag van de reissom af. Informeer naar de mogelijkheden

Vertrektijden:

Donderdag 23 juli, ICE 105
• Amsterdam Centraal: 08:08 uur
• Utrecht: 08:37 uur
• Arnhem: 09:07 uur
• Karlsruhe: 12:59 uur

Maandag 27 juli, ICE 370
• Karlsruhe: 12:00 uur
• Frankfurt Hbf: 13:08 uur
• Frankfurt Hbf: 13:29 met ICE 124
• Arnhem: 16:30 uur
• Utrecht: 17.03 uur
• Amsterdam: 17.28 uur

De vermelde tijden zijn uitsluitend bedoeld ter indicatie. De definitieve tijden staan vermeld in de reiswijzer die de reizigers uiterlijk 2 weken voor vertrek ontvangen.

Benjamin Rous

Als klein jongetje bladerde ik uren door boeken over kunst uit de klassieke oudheid, gegrepen door de krachtige maar sierlijke vormen en vooral door de geweldige verhalen erachter. Die jeugdige voorliefde vertaalde zich naar een studie die helemaal aansloot op mijn fascinatie voor de resten van de menselijke beschaving die zich onder de grond schuilhouden of hebben gehouden, en de verhalen die je daarmee kunt vertellen over het verleden: Mediterrane Archeologie, aan de Universiteit van Amsterdam. Aan dezelfde universiteit promoveerde ik op monumentale tempelarchitectuur rond Rome in de tweede en eerste eeuw voor Christus. Dat wekt een behoorlijk gespecialiseerde indruk, maar niets is minder waar: door veel colleges te geven over Etruskische en Romeinse kunst en cultuur en artikelen te schrijven voor onder meer Kunstschrift behield ik mijn brede klassieke blik.

Na een aantal jaar te hebben gewerkt als coördinator bij de restauratorenopleiding van de Universiteit van Amsterdam ben ik tegenwoordig coördinator van een onderzoeksinstituut waarin verschillende Nederlandse musea en universiteiten die onderzoek doen naar cultureel erfgoed, samenwerken. Daar heb ik een heel andere, razend interessante kant van kunstobjecten leren kennen: de wereld onder de oppervlakte. Daar voltrekken zich vervalprocessen die het uiterlijk van een object onherroepelijk kunnen veranderen. Het is fascinerend om kunst ook op zo’n manier leren kennen; je kijkt in musea nooit meer op dezelfde manier naar objecten!

Op mijn 15e kwam er een tweede klassieke liefde in mijn leven: de muziek, en dan vooral de opera. Na een uitvoering van Verdi’s Aida in Carré was ik hopeloos verloren. Een bijbaan in het Concertgebouw tijdens mijn studententijd opende ook de deuren naar de wijdere wereld van de klassieke muziek. De liefde voor muziek is sinds die tijd alleen maar gegroeid en verdiept, en werd zelfs zo groot dat ik inmiddels het leeuwendeel van mijn ‘vrije’ tijd besteed aan het schrijven en vertellen over opera en klassieke muziek. Zo schrijf ik op dit moment voor Uitgeverij Van Oorschot een boek over opera. Aan de hand van ruim dertig sleutelwerken en geef ik een korte geschiedenis van het genre en van mijn eigen ontwikkeling als operaliefhebber.

Het is een van de manieren waarop ik mijn uiteenlopende passies met hartstocht op anderen probeer over te brengen en te delen. Want wat is er fijner dan samen te genieten van al het moois en interessants dat kunst en muziek te bieden heeft?