Sonya Yoncheva

Sonya Yoncheva

Fabergé Museum, Baden-Baden

Fabergé Museum, Baden-Baden

Museum Frieder Burda, Baden-Baden

Museum Frieder Burda, Baden-Baden

Sergej Diaghilev

Sergej Diaghilev

Baden-Baden, Duitsland
15 april 2022 t/m 19 april 2022
Baden-Baden II
Osterfestspiele met de Berliner Philharmoniker

• Geënsceneerde opvoering van de opera Pique Dame van Tsjaikovski
• Andris Nelsons dirigeert Le sacre du printemps
• Sopraan Sonya Yoncheva zingt titelrol in Tsjaikovski's eenakter Iolanta
• 'Baden-Baden, is so nice, you have to say it twice!'

Volgeboekt  
Basisreissom: € 1.495,00

Vrijdag 15 april reizen we per rechtstreekse ICE-trein naar Karlsruhe. Vandaar reizen we per touringcar naar Baden-Baden, waar we onze intrek nemen in het stijlvolle en centraal gelegen viersterren Hotel am Sophienpark. Traditiegetrouw strijken de Berliner Philharmoniker rond paasdagen in Baden-Baden neer voor een meerdaags festival in het Festspielhaus.
Deze avond dirigeert Kirill Petrenko een opvoering van de opera Pique Dame van Tsjaikovski, in een regie van Moshe Leiser & Patrice Caurier. In Pique Dame zet hoofdpersoon Herman (Arsen Soghomonyan) bij het gokken alles in, denkend dat hij een geheime formule kent waarmee hij niet kan verliezen bij het kaarten. Het tegendeel blijkt waar en Herman pleegt zelfmoord. Zo wordt hij het derde slachtoffer van zijn eigen goklust − na de oude Gravin, die het geheim zou kennen en Lisa (Asmik Grigorian), die verliefd op hem was.

Zaterdag 16 april krijgen we een rondleiding door Baden-Baden onder leiding van een plaatselijke gids. Oorspronkelijk was deze stad een zomerresidentie van de Europese hoogadel. Nog altijd kent de stad een luxe uitstraling mede dankzij de ruime en natuurlijke aanleg van huizen, wegen en parken.
De Berliner Philharmoniker voert deze avond onder leiding van Andris Nelsons Le sacre du printemps. Igor Stravinsky had met deze balletmuziek het lef om met traditionele klanken, harmonieën en ritmes te breken. De wereldpremière bracht een schok teweeg in 1913 in Parijs. Tijdens de uitvoering ontstonden er ruzies in de zaal. Voor- en tegenstanders bespuwden elkaar en dreigden met elkaar op de vuist te gaan. Terwijl Stravinsky geheel van streek was, stond balletmeester Diaghilev tussen de coulissen het orkest toe te schreeuwen dat het door moest spelen. Om een einde aan de opstand te maken, liet Diaghilev de lichtmeesters de schijnwerpers aan en uit flikkeren. Langzaam bekoelde het publiek wat, maar het bleef lang onrustig die nacht in Parijs. Niet alleen de muziek van Stravinsky was een horde te ver met zijn enorme nadruk op ritme in plaats van de tot dan toe gebruikelijke melodielijnen. Ook de bewegingstaal van choreograaf Nijinsky riep afschuw op bij een deel van het publiek, het droeg een even rauw en primitief karakter als de muziek van Stravinsky: ingedraaide beenposities, voorover gebogen romp, de handen tot vuisten gebald, de voeten naar binnen gedraaid. De componist over zijn ballet: ‘In mijn Sacre heb ik de uiterlijke opleving van de steeds vernieuwende natuur willen uitbeelden’.

Zondag 17 april bezoeken we de Sammlung Frieder Burda. Als zoon van een rijke uitgever groeide Frieder Burda op in een huis vol kunst, met name van Duitse expressionisten. Na het overlijden van zijn vader heeft Frieder Burda zich geheel gericht op de kunsten en heeft de verzameling van zijn familie aangevuld, met nadruk op het abstract expressionisme uit Amerika, de Duitse kunst na 1960 en de late werken van Pablo Picasso. Maar ook ontwikkelingen in de hedendaagse kunst worden nauwlettend gevolgd. Aan het begin van de 21e eeuw ontwierp architect Richard Meier voor de collectie een stijlvol museum aan de Lichtentaler Allee.
Sopraan Sonya Yoncheva neemt vanavond de titelrol voor rekening in de opera Iolanta van Tsjaikovski. Tsjaikovski las heel toevallig in de krant over het sprookje over de mooie Iolanta die onbewust is van haar blindheid. Hij was onmiddellijk getroffen door de poëzie en originaliteit van het verhaal.

Maandag 18 april blijven we in Russische sferen met een bezoek aan het Fabergé Museum, waar de grootsheid van het vooroorlogse Europa met talloze kunstzinnige creaties van een van de beroemdste juweliers wordt getoond.
U kunt deze reis muzikaal afsluiten met een concert door het Bundesjugendorchester dat onder leiding van Kirill Petrenko de Vijfde Symfonie van Beethoven uitvoert. De Berliner Philharmoniker fungeert als 'Patenorchester' voor dit jeugdorkest. Traditiegetrouw volgen de leden van het Bundesjugendorchester tijdens hun verblijf in Baden-Baden diverse workshops bij leden uit de Berliner Philharmoniker.

Dinsdag 19 april reizen we na het ontbijtbuffet per trein terug naar Nederland.

Opera
  • vrijdag 15 april 2022 Pique Dame
  • Festspielhaus Baden-Baden (Baden-Baden)
  • Pjotr Iljitsj Tsjaikovski Pique Dame (Schoppenvrouw) (opera)
  • Uitvoerenden:
    • sopraan Asmik Grigorian (Lisa)
    • tenor Arsen Soghomonyan (Hermann)
    • bariton Vladislav Sulimsky (Graaf Tomsky)
    • orkest Berliner Philharmoniker
    • dirigent Kirill Petrenko
    • regisseur Moshe Leiser & Patrice Caurier
  • Prijs: € 269,00
Concert
  • zaterdag 16 april 2022 Le sacre du printemps
  • Festspielhaus Baden-Baden (Baden-Baden)
  • - Stravinsky: Le sacre du printemps
    - Weinberg: Trompetconcert

  • Igor Stravinsky Le sacre du printemps (ballet)
  • Uitvoerenden:
    • dirigent Andrís Nelsons
    • orkest Berliner Philharmoniker
  • Prijs: € 197,00
Concertante uitvoering
  • zondag 17 april 2022 Iolanta
  • Festspielhaus Baden-Baden (Baden-Baden)
  • Pjotr Iljitsj Tsjaikovski Iolanta (opera)
  • Uitvoerenden:
    • sopraan Sonya Yoncheva (Iolanta)
    • dirigent Kirill Petrenko
    • orkest Berliner Philharmoniker
  • Prijs: € 197,00
Concert
  • maandag 18 april 2022 Kirill Petrenko & das Bundesjugendorchester
  • Festspielhaus Baden-Baden (Baden-Baden)
  • Ludwig van Beethoven Symfonie nr 5 in c, op. 67 (symfonie)
  • Uitvoerenden:
    • dirigent Kirill Petrenko
    • orkest Bundesjugendorchester
  • Prijs: € 48,00
Dorint Maison Messmer Hotel

Maison Messmer, Baden-BadenHet rookvrije vijsterrenhotel Dorint Maison Messmer in Baden-Baden ligt pal naast de kuurtuinen van het Kurpark en biedt exclusieve wellnessfaciliteiten, culinaire gerechten en elegante kamers met balkon of terras.

De geluiddichte kamers en suites van het Dorint Maison Messmer beschikken over een flatscreen-tv, een minibar en een stijlvolle badkamer. In alle ruimtes kunt u gratis gebruikmaken van WiFi.
De "Royal Spa" is voorzien van een 800 m² grote spa en heeft een indrukwekkend binnenzwembad, een schoonheidssalon met verschillende behandelkamers, verschillende sauna's en een moderne fitnessruimte.

Delicate specialiteiten worden geserveerd in het restaurant Salon JB Messmer van het Dorint, en het restaurant Theaterkeller serveert gerechten uit de regio Baden-Elzas. De Kaminbar heeft een gezellige open haard waar u kunt genieten van een drankje.

Basisreissom per persoon met vertrek op vrijdag 15 april 2022 € 1.495,00
Eenpersoonstoeslag € 160,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Pique Dame (15 april 2022) € 269,00
Le sacre du printemps (16 april 2022) € 197,00
Iolanta (17 april 2022) € 197,00
Kirill Petrenko & das Bundesjugendorchester (18 april 2022) € 48,00
Inbegrepen in de basisreissom:

• Reis per ICE-trein (1e klasse) naar Karlsruhe v.v.
• Transfers en vervoer ter plaatse
• 4 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterren Hotel am Sophienpark in Baden-Baden
• 4 diners of lunches in goede restaurants
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• SGR-bijdrage
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaatsen: Amsterdam CS, Utrecht CS en Arnhem
• Exclusief toegangskaarten concerten en voorstelling, vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• Het is ook mogelijk 2e klasse te reizen; in dat geval gaat er een bedrag van de reissom af. Informeer naar de mogelijkheden

Michel Khalifa

“Doe je ding”, had een docent mij ooit aangeraden. Ik heb zijn advies gevolgd, zij het met tien jaar vertraging. Op mijn 28ste meldde ik me aan bij de opleiding Muziekwetenschap van de Universiteit Utrecht. Na een eerste studie bedrijfskunde in Parijs had ik zeven jaar bij een Franse multinational gewerkt, waarvan de laatste drie in Nederland. Maar de muziek bleef trekken, want muziek is altijd mijn ding geweest. Als kind kon ik urenlang naar Bach luisteren, turend naar de platenspeler die deze wonderlijke klanken voortbracht. Ik heb daarna vijftien jaar viool gespeeld en bijna twintig jaar in amateurkoren gezongen, met meer enthousiasme dan talent.
Mijn overstap van het bedrijfsleven naar de muziekwereld was een schot in de roos. In Utrecht heb ik zeven heerlijke studiejaren gehad, aangevuld met extra vakken elders. Ik heb ook twee zomers lang een geweldige bijbaan gehad als rondleider op de Domtoren. Na mijn afstuderen in april 2000 kon ik meteen aan het werk als zelfstandige musicoloog, een niet vastomlijnd beroep dat tientallen soorten activiteiten omvat. Het sleutelwoord in mijn geval is communiceren. Ik schrijf toelichtingen voor orkesten en concertzalen, artikelen voor muziektijdschriften en Het Parool. Daarnaast verzorg ik concertinleidingen en cursussen over muziekgeschiedenis, een prachtig vak dat ik ook aan het Conservatorium van Amsterdam doceer. Mijn muzikale belangstelling is breed, van middeleeuws tot hedendaags, van kamermuziek tot opera. En omdat ik graag reis, als gastheer optreed en muzikale indrukken deel met gelijkgestemde mensen, heb ik in de zomer van 2008 contact gezocht met Taco Stronks en Remco Roovers, die hun team van muzikale reisleiders aan het versterken waren.
Ik verwacht veel van deze nieuwe ervaring. Mooie reizen en spannende voorstellingen natuurlijk, maar ook en vooral fijne contacten met u, de deelnemers. Ik stel mijn muzikale kennis en ervaring graag tot uw beschikking. Andersom heb ik veel belangstelling voor uw eigen mening, want artistieke smaken verschillen en vullen elkaar aan. Ik hoop u binnenkort te ontmoeten bij MUSICO Reizen.

Lees ook het interview met Michel Khalifa.