Markgräflisches Opernhaus, Bayreuth

Markgräflisches Opernhaus, Bayreuth

Romina Basso

Romina Basso

Festspielhaus, Bayreuth

Festspielhaus, Bayreuth

Jordi Savall

Jordi Savall

Max Emanuel Cencic (c) Anna Hoffmann

Max Emanuel Cencic (c) Anna Hoffmann

Japans kabinet in de Eremitage, Bayreuth

Japans kabinet in de Eremitage, Bayreuth

Vivica Genaux

Vivica Genaux

Markellos Chryssicos

Markellos Chryssicos

Bayreuth, Duitsland
09 september 2020 t/m 13 september 2020
Bayreuth
Bayreuth Barock

• Terug van weggeweest: Festival Bayreuth Barock
• Bayreuth: meer dan Wagner-stad
• Concerten in het historische Markgräfliche Opernhaus

 
Basisreissom: € 1.125,00

Woensdag 9 september vliegen we rechtstreeks naar Nürnberg. Van daaruit reizen we per touringcar verder naar Bayreuth, waar we onze intrek nemen in het comfortabele viersterren Arvena Kongress Hotel. ’s Avonds kunt u in het kader van het festival Bayreuth Barock een concert bijwonen in de Schlosskirche Bayreuth. Dat een van de oudste overgeleverde operafragmenten een lamento (het Lamento d’Ariana van Monteverdi) betreft, is waarschijnlijk niet toevallig. Lamenti vormden in de begintijd van de opera een vast onderdeel. Het lamento was zo geliefd dat het ook als apart genre werd beoefend maar – en het is een teken aan de wand voor haar populariteit – sommige componisten staken ook de draak met alle tragiek van het lamento-genre. Mezzosopraan Romina Basso en het ensemble Latinitas Nostrans voeren Lamenti uit van Carissimi, Rossi, Strozzi en Provenzale. Vooral deze laatste componist kon prachtig parodiëren op lamenti van zijn collega’s.

Donderdag 10 september maken we een stadswandeling door Bayreuth onder leiding van een gids. Uiteraard is er veel aandacht voor Wagner, maar Bayreuth heeft meer te bieden. De invloed die Markgräfin Wilhelmina heeft gehad, blijkt uit gebouwen als het Alte en Neue Schloss en de Hermitage. Wilhelmina, de favoriete zuster van Frederik, verhuisde in 1731 naar Bayreuth, waar zij een prachtig operatheater liet bouwen dat een eeuw later ook de aandacht van Richard Wagner zou trekken. In de Stadtkirche maakt Jordi Savall en zijn ensemble Hespèrion XXI een muzikale reis door Europa, met op het programma composities uit alle windstreken van Froberger, Abel, Bach, Marais en de Visée.

Vrijdag 11 september krijgen we een rondleiding in het Festspielhaus. Het werd gebouwd in de periode 1872-1876 naar het idee van Wagner. Het orkest zit onzichtbaar voor het publiek. De toeschouwers zien de musici niet en kunnen dus ook niet door hen afgeleid worden. Zo kan alle aandacht uitgaan naar het gebeuren op het toneel. In de visie van Wagner diende de toeschouwer door volledige overgave aan het gewone leven onttrokken worden. Daarom was er geen zaalverlichting tijdens de voorstelling, geen voetlicht en waren er geen loges en rangen. Iedereen moest plaats nemen zoals in het theater in het oude Athene: een steil oplopend geheel, gerond, zodat iedereen alleen maar en ongehinderd op het toneel kon uitkijken. ’s Avonds kunt u in het Markgräfliche Opernhaus een concertante opvoering bijwonen van de barokopera Gismondo, rè di Polonia van Vinci. Het verhaal handelt over Gismondo, koning van Polen die moeite heeft met de opstandige prins van Litouwen, Primislao. Gismondo wil het liefste vrede. Zijn land wordt geteisterd door oorlog. Zijn politieke problemen worden nog verergerd door problemen in zijn privéleven. Zijn zoon Ottone is verliefd op Cunegonda, de dochter van Primislao. En zijn dochter Giuditta valt voor de aantrekkelijke Primislao zelf. Wat moet hij dan doen? Verscheurd tussen politiek en liefde zoeken de personages naar vrede, zowel in hun hart als in hun land. Het einde belooft verzoening: de titel van het oorspronkelijke werk was immers ‘Il vincitor generoso’ - de genereuze overwinnaar.

Zaterdag 12 september staat een bezoek aan het Kunstmuseum Bayreuth op het programma. De collectie omvat vooral kunstwerken uit de 20e eeuw: van expressionisme tot constructivisme en surrealisme, van nieuwe zakelijkheid tot figuratieve kunst van na 1945. In het Markgräfliche Opernhaus brengen mezzosopraan Vivica Genaux en het barokensemble Lautten Compagney een ode aan ‘Il divino Sassone’, ofwel Johann Adolph Hasse. Zijn bijnaam dankte deze componist aan het feit dat hij lange tijd in Saksen (‘Sassone’) had gewerkt en van daaruit de operawereld had veroverd. Zo werd hij in 1748 bijvoorbeeld gevraagd twee van zijn werken uit te voeren bij de feestelijkheden ter gelegenheid van het huwelijk van Elisabeth van Brandenburg-Bayreuth, de dochter van Wilhelmina van Bayreuth. Zowel Ezio als Artaserse werden opgevoerd in het nog niet volledig opgeleverde Markgräfliches Opernhaus in Bayreuth.

Zondag 13 september brengen we een bezoek aan de Eremitage. Niet ver buiten residentiestad Bayreuth liet markgraaf Georg Wilhelm in 1715 het Alte Schloss bouwen als middelpunt van een hoofse ermitage. Toen zijn zoon Frederik hem bij zijn dood in 1735 als markgraaf opvolgde, schonk deze het terrein aan zijn echtgenote Wilhelmine. De markgravin was zeer onder de indruk van het unieke complex en nam de uitbreiding ervan voortvarend ter hand. Allereerst liet ze het Alte Schloss vergroten. Zo liet ze onder andere een muziekkamer inrichten, een Japans kabinet en het Chinese spiegelkabinet waarin ze haar beroemde memoires optekende. Tussen 1743 en 1745 werden naar ontwerp van de Franse architect Joseph St. Pierre verschillende bouwwerken en waterwerken gebouwd, zoals het ruïnetheater en de ‛Untere Grotte’. Pronkstuk van het complex is het tussen 1749 en 1753 gebouwde Neue Schloss met de ‛Obere Grotte’. Wilhelmine liet de tuinen uitbreiden met traditionele barokke elementen als hagenrijen, arcades en waterwerken. De ermitage neemt een unieke plaats in onder de parklandschappen van de 18e eeuw. Aan het eind van de middag vliegen we vanuit Nürnberg terug naar Nederland.

Concert
  • woensdag 09 september 2020 Lamento
  • Markgräfliches Opernhaus (Bayreuth)
  • Op het programma staat onder meer
    - Carissimi: Lamento di Maria Regina di Scozia
    - Rossi: Lamento della Regina di Svezia
    - Strozzi: Lagrime mie
    - Provenzale: Squarciato appena havea

  • Barbara Strozzi Lagrime mie (kamermuziek)
  • Uitvoerenden:
    • mezzosopraan Romina Basso
    • dirigent Markellos Chryssicos
    • ensemble Latinitas Nostra
  • Prijs: € 54,00
Concert
  • donderdag 10 september 2020 Jordi Savall & Hespèrion XXI
  • Stadtkirche (Bayreuth)
  • - Ortiz: Recercades sobre Tenores
    - Sanz: Jàcaras & Canarios
    - Dowland: Lacrime Pavan & The Earl of Essex Galliard
    - Hume: Musicall Humors
    - Hume: Grounds & Improvisationen
    - Froberger: Lamento sopra la morte di Ferdinando IV
    - Abel: Prelude
    - Bach: Allemande uit Cellosuite nr 5
    - De Visée: Passacaille
    - Marais: Les Voix Humaines
    - Marais: Couplets des Folies d’Espagne

  • Uitvoerenden:
    • dirigent Jordi Savall
    • ensemble Hespèrion XXI
  • Prijs: € 54,00
Concertante uitvoering
  • vrijdag 11 september 2020 Gismondo, rè di Polonia
  • Markgräfliches Opernhaus (Bayreuth)
  • Leonardo Vinci Gismondo, rè di Polinia (opera)
  • Uitvoerenden:
    • countertenor Max Emanuel Cencic (Gismondo)
    • countertenor Yuriy Mynenko (Otone)
    • sopraan Sophie Junker (Cunegonda)
    • sopraan Aleksandra Kubas-Kruk (Primislao)
    • sopraan Dilyara Idrisova (Giuditta)
    • countertenor Jake Arditti (Ernesto)
    • countertenor Nicholas Tamagna (Ermano)
    • dirigent Martyna Pastuszka
  • Prijs: € 124,00
Concert
  • zaterdag 12 september 2020 Il Divino Sassone
  • Markgräfliches Opernhaus (Bayreuth)
  • Bijnaam van Johann Adolphe Hasse was Il Divino Sassone. Van deze operacomponist staat het volgende op het programma:
    - Sinfonia uit Siroe, Re di Persia
    - Aria Se d’un amor uit Artaserse
    - Aria Risponderti vorrei uit Achille in Sciro
    - Sinfonia uit Siroe, Re di Persia
    - Aria Padre ingiusto, sposo ingrato uit Cajo Fabriccio

  • Uitvoerenden:
    • mezzosopraan Vivica Genaux
    • ensemble Lautten Compagney
  • Prijs: € 59,00
Arvena Kongress Hotel

Arvena Hotel, BayreuthHet viersterrenhotel Arvena Kongress Hotel in Bayreuth biedt stijlvolle accommodatie tussen de hooglanden van de Fränkische Alb en het Fichtelgebergte. Het ARVENA Kongress Hotel biedt gratis WiFi en heeft een saunacentrum met een terras op de 6e verdieping. Het hotel is een oase van behaaglijkheid. In dit hotel vindt u alles onder één dak: uw fraaie kamer, het restaurant Arvena, een hotelbar, fitness en een sauna-gedeelte.

Het hotel is een ideale uitvalsbasis voor bezoekers van de beroemde Bayreuther Festspiele.

In het eigen restaurant Arvena worden internationale gerechten en regionale specialiteiten geserveerd. U kunt genieten van bieren van de tap, exclusieve wijnen en nog veel meer in de bar van het hotel.

Basisreissom per persoon met vertrek op woensdag 09 september 2020 € 1.125,00
Eenpersoonstoeslag € 64,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Lamento (09 september 2020) € 54,00
Jordi Savall & Hespèrion XXI (10 september 2020) € 54,00
Gismondo, rè di Polonia (11 september 2020) € 124,00
Il Divino Sassone (12 september 2020) € 59,00
Inbegrepen in de basisreissom:

• KLM-vluchten met belastingen en toeslagen, transfers en vervoer ter plaatse
• Ruimbagage (lees hier meer over de bagageregeling bij MUSICO Reizen)
• GreenSeat CO2-compensatie (lees hier meer over deze regeling)
• 4 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterren Arvena Kongress Hotel in Bayreuth
• 4 diners of lunches in goede restaurants
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaats: Schiphol
• Exclusief toegangskaarten concerten, vervoer van en naar Schiphol, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard en bijdrage Calamiteitenfonds
• Het is ook mogelijk per trein te reizen; vraag naar de mogelijkheden

Diana Bohnenberger

Elke kunstvorm, voor mij bovenaan de muziek, is net als de natuur dé voedingsbodem voor de menselijke ziel.
De prachtige natuur van Guatemala, land van de eeuwige lente, de fascinerende Maya cultuur - geen wonder dat het land waar ik opgroeide aan de basis ligt van mijn grote liefde voor natuur en cultuur.
Maar op onverklaarbare wijze – misschien door mijn Duitse voorouders - gold mijn grootste passie van jongs af aan de klassieke muziek, iets dat in mijn directe omgeving niet voor het oprapen lag.
Ik volgde mijn innerlijke stem en kwam op 18-jarige leeftijd naar Duitsland om muziek te studeren aan twee conservatoria, blokfluit en piano. Na twee masterstudies was ik klaar voor een verandering.
Toen gaf het lot een mooie wending aan mijn leven, ik kwam door mijn huwelijk terecht in Nederland waar mijn talenten op muzikaal gebied, organisatie, talen en communicatie op hun plaats vielen bij de IJsbreker, een impresariaat, het Nederlands Blazersensemble en Combattimento Consort Amsterdam. Bij laatstgenoemde ensembles was ik productieleider en organiseerde en begeleidde ik enerverende reizen binnen Europa en, natuurlijk, naar Latijns Amerika. Gedurende al die tijd was ik actief als muziekdocente, ontwikkelde ik muziekprojecten voor het basisonderwijs en organiseerde ik in het oog lopende concertseries in De Rode Hoed in Amsterdam en in mijn eigen woonomgeving.
Ik was trots om als “medelander” een koninklijke onderscheiding te mogen ontvangen voor mijn culturele en sociale bijdrage in mijn nieuwe omgeving. “Later, als de kinderen uit huis zijn, ga ik muziekreizen begeleiden!”. Jarenlang heb ik hierop gewacht, temeer omdat reizen mijn favoriete hobby is.
Waarom muziekreizen, vraagt u zich af? In dit beroep komen al mijn liefdes samen: reizen, talen – ik beheers het Nederlands, Duits, Spaans en Engels vloeiend - en bijzondere belevenissen op basis van de goede organisatie van MUSICO Reizen. Maar bovenal: het delen van die belevenissen met mensen die net als ik van muziek, kunst en cultuur houden.
Bij het Combattimento Consort leerde ik Taco Stronks kennen, nu mede-eigenaar van MUSICO Reizen. “Later” is inmiddels “nu” geworden, na een korte opleiding tot reisleider bij IVOR. Ik verheug me erop met u bijzondere en persoonlijke ervaringen tegemoet te gaan!