Konzerthaus, Berlijn

Konzerthaus, Berlijn

Lahav Shani

Lahav Shani

Museumsinsel, Berlijn

Museumsinsel, Berlijn

De Dom, Berlijn

De Dom, Berlijn

Daniel Barenboim

Daniel Barenboim

Berlijn, Duitsland
28 december 2018 t/m 02 januari 2019
Berlijn
Oud & nieuw in wereldstad

• Sterdirigenten rondom de jaarwisseling: Daniel Barenboim, Vladimir Jurowski en Lahav Shani
• Komische opera in optima forma: Falstaff en Il barbiere di Siviglia

Volgeboekt  
Basisreissom: € 1.285,00

Vrijdag 28 december rijden we per luxe touringcar via diverse opstapplaatsen naar Berlijn.

Zaterdag 29 december kunt u tijdens de rondrit de resultaten zien van ruim twintig jaar afbreken, restaureren en bouwen. Sinds de 'Wende' in 1989 heeft de Duitse hoofdstad een ontwikkeling doorgemaakt die zijn weerga in de geschiedenis niet kent. De grootste bouwput ter wereld raakt langzamerhand gevuld met ontwerpen van Renzo Piano, Daniel Libeskind en Rem Koolhaas. In het centrum verrijst het Stadtschloß uit het stof van het neergehaalde Paleis van de Republiek. Aan de kant van het Museumsinsel wordt de façade van het oude barokkasteel minutieus gekopieerd. Alle zichtlijnen op het Museumsinsel waren immers op dit slot gericht. In de Berliner Philharmonie spelen de Berliner Philharmoniker onder leiding van Daniel Barenboim werken van Mozart (Krönungskonzert) en Ravel (Rapsodie espagnole, Alborada del gracioso, Pavane pour une infante défunte en Boléro).

Zondag 30 december staat het Museumsinsel centraal. Dit eiland telt vijf musea en wordt omgeven door de Spree en het Spreekanaal. Begin 19e eeuw ontstond het plan om op het eiland musea te bouwen. Men wilde op deze manier wedijveren met Parijs en Londen. Behalve de Berliner Dom zijn alle gebouwen op het Museumsinsel musea; zo kwam het eiland rond 1870 aan de naam Museumsinsel. In de Staatsoper dirigeert Lahav Shani de Staatskapelle Berlin in werken van Gershwin (Rhapsody in blue), Weil (Vier Lieder), Tsjaikovski (Suite De Notenkraker) en Duke Ellington. U kunt ook kiezen voor een opvoering van Il barbiere di Siviglia in de Deutsche Oper Berlin.

Maandag 31 december krijgen we een rondleiding door het Neue Museum, een van de musea op het eiland, waar zich onder andere de buste van Nefertiti bevindt. Nefertiti was de koningin van de 18e dynastie en ‘Grote koninklijke vrouwe’ aan de zijde van Achnaton en heeft na haar herontdekking mede ons modebeeld bepaald. Het Silvesterkonzert in het Konzerthaus Berlin is dit jaar in handen van het Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin en het Rundfunkchor Berlin onder leiding van Vladimir Jurowski. Met de Negende Symfonie van Beethoven kunt u het jaar feestelijk afsluiten!

Dinsdag 1 januari bezoeken we in de Gemälde Galerie een tentoonstelling over de schilders vader en zoon Jacopo en Giovanni Bellini. In de Staatsoper dirigeert Daniel Barenboim Verdi’s laatste opera, Falstaff, met in de hoofdrollen onder andere Michael Volle (Sir John Falstaff) en Barbara Frittoli als Alice Ford.

Woensdag 2 januari keren we in de loop van ochtend terug naar Nederland.

Concert
  • zaterdag 29 december 2018 Berliner Philharmoniker/Daniel Barenboim
  • Berliner Philharmonie (Berlijn)
  • - Mozart: Pianoconcert nr 26 in D, KV537, Kroningsconcert
    - Ravel: Rapsodie espagnole
    - Ravel: Alborada del gracioso
    - Ravel : Pavane pour une infante défunte
    - Ravel: Boléro

    Barenboim dirigeert en soleert in het pianoconcert van Mozart.

  • Maurice Ravel Boléro (ballet)
  • Uitvoerenden:
    • dirigent Daniel Barenboim
  • Prijs: € 97,00
Concert
  • zondag 30 december 2018 Staatskapelle Berlin/Lahav Shani
  • Staatsoper (Berlijn)
  • - Gershwin: Rhapsody in blue
    - Weill: Vier Lieder (arr. voor trompet en orkest)
    - Tsjaikovski: Suite De notenkraker (voor orkest)
    - Ellington/Strayhorn: Suite De notenkraker (voor bigband)

    Lahav Shani soleert en dirigeert in Rhapsody in blue

  • Uitvoerenden:
    • dirigent Shani Lahav
    • trompetist Till Brönner
  • Prijs: € 125,00
Opera
  • zondag 30 december 2018 Il barbiere di Siviglia
  • Deutsche Oper (Berlijn)
  • Gioachino Antonio Rossini Il Barbiere di Siviglia (opera)
  • Prijs: € 85,00
Concert
  • maandag 31 december 2018 Beethoven IX
  • Konzerthaus (Berlijn)
  • - Katzer: Neues Werk für Orchester
    - Beethoven: Negende Symfonie

  • Ludwig van Beethoven Symfonie nr 9 in d, op. 125 (symfonie)
  • Uitvoerenden:
    • dirigent Vladimir Jurowski
    • sopraan Genia Kühmeier
  • Prijs: € 99,00
Opera
  • dinsdag 01 januari 2019 Falstaff
  • Staatsoper (Berlijn)
  • Giuseppe Verdi Falstaff (opera)
  • Uitvoerenden:
    • bariton Michael Volle
    • sopraan Barbara Frittoli
    • mezzosopraan Daniela Barcellona
    • dirigent Daniel Barenboim
  • Prijs: € 155,00
Park Plaza Wallstreet Berlin Mitte

Park Plaza Wallstreet Berlin MitteHet viersterren Hotel Park Plaza Wallstreet Berlin ligt op loopafstand van de rivier de Spree en precies tussen de pleinen Alexanderplatz en Potsdamer Platz in.

Bezienswaardigheden zoals het UNESCO Museumeiland, de Berliner Dom, Checkpoint Charlie en de beroemde winkelstraat Friedrichstraße bevinden zich allemaal binnen 20 minuten lopen van het hotel.

Het ontwerp van de Park Plaza Wallstreet Berlin is geïnspireerd op de Effectenbeurs van New York. De ruime kamers hebben een flatscreen-tv, een kluisje voor de laptop en prijswinnende tapijten met dollarbiljetten.

Basisreissom per persoon met vertrek op vrijdag 28 december 2018 € 1.285,00
Eenpersoonstoeslag € 140,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Berliner Philharmoniker/Daniel Barenboim (29 december 2018) € 97,00
Staatskapelle Berlin/Lahav Shani (30 december 2018) € 125,00
Il barbiere di Siviglia (30 december 2018) € 85,00
Beethoven IX (31 december 2018) € 99,00
Falstaff (01 januari 2019) € 155,00
Inbegrepen in de basisreissom:

• Reis per luxe touringcar naar Berlijn v.v. en vervoer ter plaatse
• 5 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterren Park Plaza Wallstreet Berlin Mitte in Berlijn
• 5 diners of lunches in goede restaurants
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaatsen: Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Driebergen-Zeist en Arnhem
• Exclusief toegangskaarten voorstellingen en concerten, vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• Kaarten 29/12 in categorie D

Benjamin Rous

Als klein jongetje bladerde ik uren door boeken over kunst uit de klassieke oudheid, gegrepen door de krachtige maar sierlijke vormen en vooral door de geweldige verhalen erachter. Die jeugdige voorliefde vertaalde zich naar een studie die helemaal aansloot op mijn fascinatie voor de resten van de menselijke beschaving die zich onder de grond schuilhouden of hebben gehouden, en de verhalen die je daarmee kunt vertellen over het verleden: Mediterrane Archeologie, aan de Universiteit van Amsterdam. Aan dezelfde universiteit promoveerde ik op monumentale tempelarchitectuur rond Rome in de tweede en eerste eeuw voor Christus. Dat wekt een behoorlijk gespecialiseerde indruk, maar niets is minder waar: door veel colleges te geven over Etruskische en Romeinse kunst en cultuur en artikelen te schrijven voor onder meer Kunstschrift behield ik mijn brede klassieke blik.

Na een aantal jaar te hebben gewerkt als coördinator bij de restauratorenopleiding van de Universiteit van Amsterdam ben ik tegenwoordig coördinator van een onderzoeksinstituut waarin verschillende Nederlandse musea en universiteiten die onderzoek doen naar cultureel erfgoed, samenwerken. Daar heb ik een heel andere, razend interessante kant van kunstobjecten leren kennen: de wereld onder de oppervlakte. Daar voltrekken zich vervalprocessen die het uiterlijk van een object onherroepelijk kunnen veranderen. Het is fascinerend om kunst ook op zo’n manier leren kennen; je kijkt in musea nooit meer op dezelfde manier naar objecten!

Op mijn 15e kwam er een tweede klassieke liefde in mijn leven: de muziek, en dan vooral de opera. Na een uitvoering van Verdi’s Aida in Carré was ik hopeloos verloren. Een bijbaan in het Concertgebouw tijdens mijn studententijd opende ook de deuren naar de wijdere wereld van de klassieke muziek. De liefde voor muziek is sinds die tijd alleen maar gegroeid en verdiept, en werd zelfs zo groot dat ik inmiddels het leeuwendeel van mijn ‘vrije’ tijd besteed aan het schrijven en vertellen over opera en klassieke muziek. Zo schrijf ik op dit moment voor Uitgeverij Van Oorschot een boek over opera. Aan de hand van ruim dertig sleutelwerken en geef ik een korte geschiedenis van het genre en van mijn eigen ontwikkeling als operaliefhebber.

Het is een van de manieren waarop ik mijn uiteenlopende passies met hartstocht op anderen probeer over te brengen en te delen. Want wat is er fijner dan samen te genieten van al het moois en interessants dat kunst en muziek te bieden heeft?