Enrique Mazzola (foto: Sarah Bastin)

Enrique Mazzola (foto: Sarah Bastin)

Museumsinsel, Berlijn

Museumsinsel, Berlijn

De Dom, Berlijn

De Dom, Berlijn

Giacomo Meyerbeer

Giacomo Meyerbeer

Berlijn, Duitsland
06 maart 2020 t/m 09 maart 2020
Berlijn
Meyerbeer-trilogie bij de Deutsche Oper Berlin

• Een kijkje in de keuken van de 19e-eeuwse Franse opera: hoogtepunten uit de Grand Opéra en de Opéra Comique
• Excursie op en rond het Museumsinsel & het Kulturforum
Lees hier over Giacomo Meyerbeer, de koning van de Grand Opéra

 
Basisreissom: € 995,00

Vrijdag 6 maart reist u per vliegtuig (of, als alternatief per trein) naar Berlijn. Berlijn is een stad die blijft boeien, hoe vaak men er ook terugkeert. De stad lijkt zich elke keer opnieuw uit te vinden met talloze bouwprojecten, waardoor elk bezoek weer nieuwe inzichten oplevert. Het is een stad met internationale allure maar ook voldoende kleinschalige gezelligheid. Daarbij komt nog eens het onuitputtelijke culturele aanbod met de vele musea en kwalitatief hoogstaande operavoorstellingen en concerten.

De Deutsche Oper biedt dit weekend de unieke gelegenheid om drie opera’s te horen van de componist Giacomo Meyerbeer, de absolute meester van de Franse grand opéra, een genre dat rond 1830 in Parijs ontstond. In de grand opéra staan historische onderwerpen centraal; componisten verweven de passies en problemen van hun personages met grote historische conflicten. Dat staat garant voor drama en spektakel; alles wat opera in het algemeen groots en meeslepend maakt, is in de grand opéra nóg grootser en meeslepender. Kenmerken zijn spectaculaire toneeleffecten en de aandacht voor briljante zangpartijen, weelderige kostuums en pakkende orkesteffecten.

Leidende kracht achter dit minifestival is Enrique Mazzola, eerste gastdirigent van de Deutsche Oper. Voor hem is Giacomo Meyerbeer 'als een leraar. Ik open zijn partituren met het grootste respect. Ik moet al mijn energie bundelen voor uitvoering van zijn werk, het vraagt om een enorme concentratie. Meyerbeer is niet als mijn beste vriend met wie ik een biertje ga drinken. Dat is Rossini, wiens muziek het kind in mij aanspreekt. Met Meyerbeer zou ik nooit zo kunnen praten als met een vriend.'

Vanavond staat in de Deutsche Oper de opera Le prophète op het programma, na Robert le diable en Les Huguenots de derde grand opéra die Meyerbeer componeerde op een libretto van Eugène Scribe. De opera vertelt het verhaal van de Jan van Leiden (Jean de Leyde), een prediker van de wederdopers die in Münster met geweld het Koninkrijk Gods op aarde probeerde te stichten. Tegen de achtergrond van dit historische verhaal richt de opera zich vooral op de relatie van Jean met zijn moeder Fidès en zijn geliefde Berthe. Naast de indrukwekkende kroningsscène, een voorloper van de Triomfmars uit Verdi’s Aida, biedt het werk enerverende aria’s voor de drie hoofdrollen, twee fantastische duetten tussen Fidès en Berthe en tussen moeder en zoon en grote koorscènes met religieuze koralen. Uiteraard is er ook een ballet, een vast onderdeel van de grand opéra. In het ballet aan het begin van de derde akte staat zelfs voorgeschreven dat de dansers moeten schaatsen op rolschaatsen, een nieuwe uitvinding in die tijd. In de orkestratie is ook een nieuwigheid te horen: in de laatste akte hoort men opeens lichtjes een saxofoon opduiken in de aria ‘Ô prêtres de Baal’.

Zaterdag 7 maart maken we uitgebreid kennis met Berlijn, een ‘oude stad in een nieuw jasje’ onder leiding van een gids. De hoofdstad van Duitsland staat vooral symbool voor cultuur, wetenschap, vernieuwing en hereniging. In de Deutsche Oper kunt u vanavond een concertante opvoering bijwonen van Dinorah ou Le Pardon de Ploërmel, een opéra comique, naast de grand opéra het populairste operagenre in Frankrijk in de 19e eeuw. Het belangrijkste kenmerk van de opéra comique is dat de muzikale nummers door gesproken dialogen verbonden worden. Het genre was daarnaast wat kleinschaliger, met verhalen waarin romantische ontwikkelingen centraal staan, een kleinere rolbezetting heeft en geschreven in een eenvoudiger muzikaal idioom. De opera is tegenwoordig vooral bekend vanwege de waanzinaria van de titelheldin, het zogenaamde schaduwlied ‘Ombre légère’, beroemd geworden door vertolkingen van onder andere Maria Callas en Joan Sutherland. Net als vele andere vrouwelijke heldinnen in de 19e-eeuwse opera – denk aan Lucia di Lammermoor, La Sonnambula of Ophelia uit Hamlet van Ambroise Thomas – is Dinorah tijdelijk buiten zinnen geraakt en danst zij in deze aria, met de vele vocale versieringen, met haar eigen schaduw. Maar de opera verdient het om in zijn geheel gehoord te worden: Meyerbeer componeerde een werk waarin hij lyrische, komische en volkse elementen tot een betoverend geheel smeedt.

Zondag 8 maart krijgen we in de Alte Nationalgallerie een rondleiding door de tentoonstelling Kampf um Sichtbarkeit. Künstlerinnen der Nationalgalerie vor 1919. In de Deutsche Oper vervolgen we vandaag onze Meyerbeer-trilogie met Les Huguenots uit 1836. Het is misschien wel Meyerbeers meest grootse grand opéra, met veel spektakel en buitengewoon veeleisende zangpartijen. Het werk wordt daarom helaas niet vaak uitgevoerd, terwijl het in zijn tijd mateloos populair was; binnen twee jaar na de première bereikte de opera de mijlpaal van tweehonderd uitvoeringen. Het is een absoluut meesterwerk dat vele componisten in de 19e eeuw heeft beïnvloed. Het verhaal draait om de onmogelijke liefde tussen de protestante Raoul en de katholieke Valentine tegen de achtergrond van oplopende religieuze spanningen die uiteindelijk zouden leiden tot de historische Bartholomeusnacht waarin vele duizenden protestanten in Parijs werden afgeslacht. Deze bloedige nacht vormt het indringende en huiveringwekkende sluitstuk van de opera.

Maandag 9 maart bezoeken we het Kulturforum, de thuisbasis van een reeks musea, concertzalen en galerijen. Het idee voor dit cultuurforum ontstond na de Tweede Wereldoorlog, toen de kunstverzameling van Berlijn opgesplitst werd tussen de oostelijke en de westelijke sectoren. Omdat Oost-Berlijn al het Museumsinsel had, besloot West-Berlijn een nieuw centrum voor haar kunstcollecties en haar culturele instituties. Architect Hans Bernard Scharoun ontwierp de plannen en koos de wijk Tiergarten als locatie, indertijd nog een open ruimte. In de loop van de middag keren we terug naar Nederland.

Opera
  • vrijdag 06 maart 2020 Le prophète
  • Deutsche Oper (Berlijn)
  • Giacomo Meyerbeer Le prophète (opera)
  • Uitvoerenden:
    • tenor Gregory Kunde (Jean de Leyde)
    • mezzosopraan Clémentine Margaine (Fidès)
    • sopraan Elena Tsallagova (Berthe)
    • bariton Derek Welton (Zacharie)
    • bariton Thomas Lehman (Mathisen)
    • bas Seth Carico (Graaf Oberthal)
    • dirigent Enrique Mazzola
    • regisseur Olivier Py
  • Prijs: € 98,00
Concertante uitvoering
  • zaterdag 07 maart 2020 Dinorah
  • Deutsche Oper (Berlijn)
  • Giacomo Meyerbeer Dinorah (opera)
  • Uitvoerenden:
    • sopraan Sabine Devieilhe (Dinorah)
    • bariton Florian Sempey (Hoël)
    • tenor Philippe Talbot (Corentin)
    • bas Seth Carico (Een jager)
    • tenor Gideon Poppe (Een oogster)
    • dirigent Enrique Mazzola
  • Prijs: € 85,00
Opera
  • zondag 08 maart 2020 Les Huguenots
  • Deutsche Oper (Berlijn)
  • Giacomo Meyerbeer Les Huguenots (opera)
  • Uitvoerenden:
    • sopraan Liv Redpath (Marguerite de Valois)
    • bariton Derek Welton (Graaf van Saint-Bris)
    • bariton Philipp Jekal (Graaf van Nevers)
    • sopraan Olesya Golovneva (Valentine)
    • tenor Yosep Kang (Raoul de Nangis)
    • bas Ante Jerkunica (Marcel)
    • dirigent Alexander Vedernikov
    • regisseur David Alden
  • Prijs: € 98,00
Hotel Maritim Pro Arte

Maritim ProArte, BerlijnBereid u voor op een uitzonderlijk verblijf in het eersteklas hotel Maritim proArte in het centrum van Berlijn. Het hotel ligt aan de bekende winkelstraat Friedrichstrasse, op slechts enkele minuten lopen van de Brandenburger Tor en de Reichstag. De sfeer is uniek door de combinatie van moderne architectuur, harmonieus design en kunst. Het is een uitstekende locatie voor uw verblijf in Berlijn. In het exclusieve wellness-centrum kunt u ontspannen en nieuwe energie opdoen voor de volgende dag. In de twee restaurants en de bistro kunt u heerlijk eten en in de Checkpoint Bar kunt u uw dag op elegante wijze beëindigen met een drankje.

Basisreissom per persoon met vertrek op vrijdag 06 maart 2020 € 995,00
Eenpersoonstoeslag € 66,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Le prophète (06 maart 2020) € 98,00
Dinorah (07 maart 2020) € 85,00
Les Huguenots (08 maart 2020) € 98,00
Inbegrepen in de basisreissom:

• Reis per KLM-vlucht naar Berlijn v.v.
• Transfers en vervoer ter plaatse
• 3 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterrenhotel Maritim Pro Arte in Berlijn
• 3 diners of lunches in goede restaurants
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• Ruimbagage (lees hier meer over de bagageregeling bij MUSICO Reizen)
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaatsen: Schiphol 
• Exclusief toegangskaarten voorstellingen, vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• Het is ook mogelijk per trein naar Berlijn te reizen; informeer naar de mogelijkheden

Vertrektijden:

Vrijdag 6 maart, 09:45 uur - 11:05 uur (Amsterdam - Berlijn), vluchtnummer: KL1823
Maandag 9 maart, 14:30 uur - 15:55 uur (Berlijn - Amsterdam), vluchtnummer: KL1826

De vermelde tijden zijn uitsluitend bedoeld ter indicatie. De definitieve tijden staan vermeld in de reiswijzer die de reizigers uiterlijk 2 weken voor vertrek ontvangen.

Benjamin Rous

Als klein jongetje bladerde ik uren door boeken over kunst uit de klassieke oudheid, gegrepen door de krachtige maar sierlijke vormen en vooral door de geweldige verhalen erachter. Die jeugdige voorliefde vertaalde zich naar een studie die helemaal aansloot op mijn fascinatie voor de resten van de menselijke beschaving die zich onder de grond schuilhouden of hebben gehouden, en de verhalen die je daarmee kunt vertellen over het verleden: Mediterrane Archeologie, aan de Universiteit van Amsterdam. Aan dezelfde universiteit promoveerde ik op monumentale tempelarchitectuur rond Rome in de tweede en eerste eeuw voor Christus. Dat wekt een behoorlijk gespecialiseerde indruk, maar niets is minder waar: door veel colleges te geven over Etruskische en Romeinse kunst en cultuur en artikelen te schrijven voor onder meer Kunstschrift behield ik mijn brede klassieke blik.

Na een aantal jaar te hebben gewerkt als coördinator bij de restauratorenopleiding van de Universiteit van Amsterdam ben ik tegenwoordig coördinator van een onderzoeksinstituut waarin verschillende Nederlandse musea en universiteiten die onderzoek doen naar cultureel erfgoed, samenwerken. Daar heb ik een heel andere, razend interessante kant van kunstobjecten leren kennen: de wereld onder de oppervlakte. Daar voltrekken zich vervalprocessen die het uiterlijk van een object onherroepelijk kunnen veranderen. Het is fascinerend om kunst ook op zo’n manier leren kennen; je kijkt in musea nooit meer op dezelfde manier naar objecten!

Op mijn 15e kwam er een tweede klassieke liefde in mijn leven: de muziek, en dan vooral de opera. Na een uitvoering van Verdi’s Aida in Carré was ik hopeloos verloren. Een bijbaan in het Concertgebouw tijdens mijn studententijd opende ook de deuren naar de wijdere wereld van de klassieke muziek. De liefde voor muziek is sinds die tijd alleen maar gegroeid en verdiept, en werd zelfs zo groot dat ik inmiddels het leeuwendeel van mijn ‘vrije’ tijd besteed aan het schrijven en vertellen over opera en klassieke muziek. Zo schrijf ik op dit moment voor Uitgeverij Van Oorschot een boek over opera. Aan de hand van ruim dertig sleutelwerken en geef ik een korte geschiedenis van het genre en van mijn eigen ontwikkeling als operaliefhebber.

Het is een van de manieren waarop ik mijn uiteenlopende passies met hartstocht op anderen probeer over te brengen en te delen. Want wat is er fijner dan samen te genieten van al het moois en interessants dat kunst en muziek te bieden heeft?