Le miroir de musique

Le miroir de musique

Brugge vanaf het water

Brugge vanaf het water

De Madonna met kanunnik Joris van der Paele (Jan van Eijck)

De Madonna met kanunnik Joris van der Paele (Jan van Eijck), Groeningemuseum, Brugge

Stadhuis, Brugge

Das befreite Israel

Abchordis Ensemble

Abchordis Ensemble

Gruuthusemuseum, Brugge

Gruuthusemuseum, Brugge

Brugge, België
12 augustus 2022 t/m 15 augustus 2022
Brugge
Festival Musica Antiqua

• Een weekend Oude Muziek in het ‘Venetië van het Noorden’
• Muzikale drama’s op bijbelverhalen van Telemann, Scarlatti & Händel
• Excursies naar het Groeningemuseum en het heropende Museum Gruuthuse

Gegarandeerd vertrek  
Basisreissom: € 875,00

Vrijdag 12 augustus reizen we per touringcar naar Brugge. Hier vindt al jarenlang iedere zomer het Festival Musica Antiqua (kortweg MA Festival) plaats. ’s Middags verkennen we met een gids Brugge. Brugge is een van de mooiste steden van Europa waar u zich te midden van de kronkelende steegjes en romantische reien bijna in de middeleeuwen waant.
's Avonds staan in de Sint-Jakobskerk twee werken op het programma met de titel . Het meest befaamde voorbeeld van een bevrijdingsopera is waarschijnlijk Beethovens Fidelio. Maar ook in de barok werden al oratoria op dit thema gecomponeerd. Zo’n bevrijdingsopera voert de luisteraar van duisternis en gevangenschap naar licht en vrijheid. Telemanns oratorium Das befreite Israel volgt de bijbelse geschiedenis van het volk van Israël volgens het Tweede Boek van Mozes. Telemann verrast met de verscheidenheid aan middelen, vormen en instrumentatie. De melodie en harmonie vormen hier een prachtig geheel. Het ensemble Il Gardellino pakt natuurlijk ook altijd graag uit met werk van minder bekende componisten. En dus brengen ze ook Johann Heinrich Rolles oratorium Die Befreiung des Israels op hetzelfde thema voor het voetlicht. Een bevrijdende avond!

Zaterdag 13 augustus klinken ’s ochtends in de Sint-Annakerk Protestliederen uit de middeleeuwen. Dat troubadours de liefde bezongen is algemeen bekend. Het was echter niet al rozengeur en maneschijn wat de klok sloeg. Ook protestliederen vormden een essentieel onderdeel van hun repertoire. Met hun ‘sirventes’ (dienstliederen) klaagden de troubadours de status quo aan, meestal in de vorm van parodieën. Daarbij werd de melodie, de metrische structuur en vaak zelfs ook het rijm van een bekend stuk geleend om een controversieel onderwerp aan te snijden. Soms waren de teksten een lofzang op hun broodheren, dan weer erg bijtende en bitse kritiek. De eerste sirventes zijn waarschijnlijk geschreven door Cercamon, een troubadour uit de 12e eeuw over wie weinig meer bekend is dan zijn pseudoniem en het feit dat hij vaak aan het hof van Guillaume X van Acquitanië te vinden is geweest. De beroemdste beoefenaar van het genre is ongetwijfeld een eeuw later troubadour Bertrand de Born geweest. De troubadours van het Zwitserse topensemble Le Miroir de Musique, specialisten ter zake, schetsen een levendig beeld van dit boeiende repertoire.
’s Middags bezoeken we het Groeningemuseum. De vaste collectie van dit museum toont een rijk en boeiend overzicht van zes eeuwen beeldende kunst in de Zuidelijke Nederlanden. Hoogtepunt vormt de wereldberoemde verzameling van Vlaamse Primitieven.
In de Sint-Gilliskerk staat op de lessenaars van het Abchordis Ensemble het dramatische oratorium La Giuditta van Alessandro Scarlatti. Judith hield haar stad Betulia uit de handen van generaal Holofernes door hem na een list te onthoofden. Allerlei kunstenaars werden geïnspireerd door dit heldhaftige optreden. Ook Alessandro Scarlatti ging met dit verhaal aan de slag. Zijn vakmanschap schittert in zijn recitatieven, virtuoze aria’s en duetten in alle stijlen en stemmingen. Hoe hij de tegenstrijdige emoties van de personages tot leven brengt is weergaloos. Met drie topsolisten onder leiding van rijzende ster aan het firmament van de oude muziek, Andrea Buccarella, kan La Giuditta niet anders dan vonken geven.

Zondag 14 augustus bezoeken we het recent heropende Museum Gruuthuse. Het Stadspaleis van de heren van Gruuthuse is na een grondige restauratie een absolute blikvanger. Het Gruuthusemuseum neemt u mee naar drie cruciale periodes in de rijke Brugse geschiedenis. De Bourgondische bloeiperiode van de stad, de iets minder bekende 17e en 18e eeuw en de historistische ‘heruitvinding’ van Brugge in de 19e eeuw. Deze drie periodes komen tot leven in meer dan 600 collectiestukken die elk een eigen verhaal vertellen. Van majestueuze wandtapijten tot unieke gotische glasramen, van elegante houtsculpturen tot historisch kant, schilderijen, porselein en zilver. Blikvanger is de authentieke laat-15e-eeuwse bidkapel die de verbinding maakt tussen het paleis en de Onze-Lieve-Vrouwekerk, met uitkijk op het gotische koor van de kerk.
Het B’Rock Orchestra speelt vanavond in het Concertgebouw Brugge een programma met als titel Händel in exile. Händels foute vrienden. Een aantal van zijn voornaamste werken componeerde Händel voor aristocratische hofhoudingen, het openbaar theater en officiële ceremonies. Hij haalde het onderste uit de kan om zijn carrière te boosten. Hiermee is hij een vroeg voorbeeld van een moderne kunstenaar, een businessman ‘avant la lettre’. Daar zit weliswaar een duister kantje aan. Händel had geïnvesteerd in de Royal African Company, die betrokken was bij de overzeese slavenhandel. Door onder andere de opbrengsten hieruit kon hij zich de vrijheid permitteren om te componeren. Ook James Brydges, één van zijn broodheren, had aandelen in deze compagnie. Voor hem componeerde Händel Esther, Acis and Galatea en de Chandos Anthems. Met dit programma werpt B’Rock Orchestra een licht op enkele zwarte bladzijden uit onze muziekgeschiedenis én op één van de eerste gekleurde westerse componisten, Joseph Boulogne Chevalier de Saint-George.

Maandag 15 augustus maken we ’s ochtends een boottocht door Brugge. U ziet de mooiste plekjes van Brugge vanuit een geheel andere gezichtshoek! Aan het begin van de middag reizen we terug naar Nederland. Onderweg stoppen we in het Zeeuwse Driewegen, waar in het MUSICO-kerkje een kort barokconcert plaats vindt en een eenvoudige lunch wordt geserveerd. Hierna rijden we terug naar de opstapplaatsen.

Concert
  • vrijdag 12 augustus 2022 Das befreite Israel
  • Sint-Jakobskerk (Brugge)
  • - Telemann: Das befreite Israel
    - Rolle: Die Befreiung Israels

  • Uitvoerenden:
    • ensemble Il Gardellino
  • Prijs: € 47,00
Concert
  • zaterdag 13 augustus 2022 Protestliederen uit de middeleeuwen
  • Sint-Annakerk (Brugge)
  • Het programma wordt later bekend gemaakt.

  • Uitvoerenden:
    • ensemble Le Miroir de Musique
  • Prijs: € 19,00
Concert
  • zaterdag 13 augustus 2022 La Giuditta
  • Sint-Gilliskerk (Brugge)
  • Uitvoerenden:
    • ensemble Abchordis
    • klavecinist Andrea Buccarella
  • Prijs: € 29,00
Concert
  • zondag 14 augustus 2022 Händel in exile
  • Concertgebouw Brugge, concertzaal (Brugge)
  • Het programma wordt later bekend gemaakt.

  • Uitvoerenden:
    • ensemble B'Rock
  • Prijs: € 49,00
Concert
  • maandag 15 augustus 2022 Barok in Driewegen
  • MUSICO-kerk (Driewegen)
  • Het programma wordt later bekend gemaakt.

  • Prijs: inbegrepen
NH Brugge

NH Hotel, BruggeHet viersterren NH Brugge bevindt zich in een gerenoveerd 17e-eeuws klooster en is gelegen in het centrum van Brugge, op loopafstand van het Concertgebouw. Het hotel straalt de typische charme uit van deze middeleeuwse stad.

Basisreissom per persoon met vertrek op vrijdag 12 augustus 2022 € 875,00
Eenpersoonstoeslag € 120,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Das befreite Israel (12 augustus 2022) € 47,00
Protestliederen uit de middeleeuwen (13 augustus 2022) € 19,00
La Giuditta (13 augustus 2022) € 29,00
Händel in exile (14 augustus 2022) € 49,00
Barok in Driewegen (15 augustus 2022) incl.
Inbegrepen in de basisreissom:

• Reis per luxe touringcar naar Brugge v.v.
• 3 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterrenhotel NH Hotel Brugge
• 3 diners of lunches in goede restaurants, incl. een glas wijn
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• Barokconcert Driewegen (15/08)
• SGR-bijdrage à € 5,=
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaatsen: Arnhem, Driebergen-Zeist, Utrecht, Amsterdam-Sloterdijk, Rotterdam & Breda (lees hier meer over de opstapplaatsen bij busreizen van MUSICO Reizen)
• Exclusief toegangskaarten concerten, vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit

Taco Stronks

Muziek speelt al mijn hele leven lang een grote rol.

Ik groeide op in een muzikaal milieu; altijd klonk er muziek en bij ons thuis bespeelde iedereen een instrument. Vooral de muziek van Bach vond ik erg mooi en op de lagere school hield ik regelmatig spreekbeurten over klassieke muziek. Tijdens mijn middelbare schoolperiode kreeg ik ook meer interesse in de popmuziek, maar de barokmuziek bleef mij het meest fascineren. Ook tijdens mijn studie Muziekwetenschap was ik vooral gefocust op de werkgroepen rond barok en ik studeerde bijvoorbeeld een tijdje Italiaans om beter de libretti te kunnen lezen.

Na mijn studie werkte ik bij het Utrechts Barok Consort van Jos van Veldhoven en het Amsterdam Baroque Orchestra van Ton Koopman. In het midden van de jaren negentig kwam ik in dienst bij het Combattimento Consort Amsterdam van Jan Willem de Vriend, eerst als bibliothecaris, later als musicologisch medewerker.

Opera leerde ik waarderen door tijdens mijn studietijd de gratis Generale Repetities te bezoeken in de Stopera. De effecten op het toneel, zoals de (echte!) regen bij de opera Cendrillon van Massenet, vond ik imponerend en zullen me altijd bij blijven. Ik werd reisleider bij Wolvekamp Operareizen en greep de mogelijkheid om - samen met Remco Roovers - dit bedrijf over te nemen en MUSICO Reizen op te richten met beide handen aan.

Ik geniet ervan om met een groep op pad te zijn en een vakantiesfeer voor de reizigers te creëren. Wat mij aanspreekt aan een operareis is dat er bijna elke avond een programma is. Het is leuk om muzikale ervaringen na afloop van een voorstelling of concert met elkaar te delen. Tot mijn favoriete bestemmingen horen zeker Berlijn en Glyndebourne. Vooral de rituelen om het operabezoek heen, zoals je speciaal ‘opdoffen’ in smoking, en de bijzonderheid van de locatie vind ik belangrijk. Daarom vind ik het ook zo leuk om naar authentieke baroktheaters als die in Drottningholm, Schwetzingen en Potsdam te gaan. Dat maakt het bijwonen van een operavoorstelling nog iets meer bijzonder, tot een speciale gelegenheid.

Lees ook het interview met Remco Roovers en Taco Stronks.