Brugge vanaf het water
Stadhuis Brugge
Sint-Annakerk, Brugge
De Madonna met kanunnik Joris van der Paele (Jan van Eijck), Groeningemuseum, Brugge
Gruuthusemuseum, Brugge
Hans Memling - Tweeluik van Maarten van Nieuwenhove (1489) copyright: Sint Janshospitaal/Memling Museum, Musea Brugge.
• Een weekend Oude Muziek in het ‘Venetië van het Noorden’
• Van Monteverdi tot Bach
• Excursies naar het Groeningemuseum en Museum Gruuthuse
Maandag 7 augustus reizen we per touringcar naar Brugge. Hier vindt al jarenlang iedere zomer het Festival Musica Antiqua (kortweg MA Festival) plaats. 's Avonds brengt het ensemble Les Talens Lyriques onder leiding van Christophe Rousset in de monumentale Sint-Jakobskerk een eerbetoon aan Maria met het programma Ave Maris Stella. In enkele werken gewijd aan de Maagd Maria verkennen de Monteverdi en Charpentier de expressieve mogelijkheden van de menselijke stem. Beide componisten speelden een grote rol in de ontwikkeling van de 17e-eeuwse sacrale muziek. Monteverdi wilde de muziek in dienst stellen van het heilige woord en Charpentier was op zoek naar een manier om zijn diep religieuze geloof te delen met de wereld.
Dinsdag 8 augustus maken in de Sint-Annakerk acht jonge topmusici van de gerenommeerde Julliard School in New York in het programma Erbarm dich mein kennis met het ongelofelijk rijke en vruchtbare muzikale verleden van het Noord-Duitsland van de 17e eeuw. Onder leiding van dirigent Stephan MacLeod verkennen ze het repertoire van onder meer Schütz, Weckmann, J. C. Bach en Erlebach. De muziek van deze componisten hadden allen als doel de onderliggende tekst te versterken. Dit, in combinatie met de vormelijke vrijheid die de componisten in die periode hadden, maakt een ongewone rijkdom en verscheidenheid aan kleuren mogelijk.
’s Middags verkennen we met een gids Brugge. Brugge is een van de mooiste steden van Europa waar u zich te midden van de kronkelende steegjes en romantische reien bijna in de middeleeuwen waant.
’s Avonds gaat componist Hendrik Lasure en ensemble Warm Bad in de Sint-Gilliskerk een dialoog met de motetten van Johann Sebastian Bach. Lasure componeert voor deze gelegenheid enkele nieuwe werken en laat zich daarbij leiden door de harmonie van de originele motetten gebracht door Florian Heyerick’s Ex Tempore.
Woensdag 9 augustus bezoeken we het Groeningemuseum. De vaste collectie van dit museum toont een rijk en boeiend overzicht van zes eeuwen beeldende kunst in de Zuidelijke Nederlanden. Hoogtepunt vormt de wereldberoemde verzameling van Vlaamse Primitieven. ’s Middags krijgen we een rondleiding door Gruuthusemuseum. Het Stadspaleis van de heren van Gruuthuse is na een grondige restauratie van enkele jaren geleden een absolute blikvanger. Het Gruuthusemuseum neemt u mee naar drie cruciale periodes in de rijke Brugse geschiedenis. De Bourgondische bloeiperiode van de stad, de iets minder bekende 17e en 18e eeuw en de historistische ‘heruitvinding’ van Brugge in de 19e eeuw. Deze drie periodes komen tot leven in meer dan 600 collectiestukken die elk een eigen verhaal vertellen. Van majestueuze wandtapijten tot unieke gotische glasramen, van elegante houtsculpturen tot historisch kant, schilderijen, porselein en zilver. Een van de hoogtepunten in Gruuthuse is de authentieke laat-15e-eeuwse bidkapel die de verbinding maakt tussen het paleis en de Onze-Lieve-Vrouwekerk, met uitkijk op het gotische koor van de kerk. ’s Avonds storten Reinoud Van Mechelen en zijn ensemble A Nocte Temporis zich met het programma Quis Ego Domine in de Sint-Jakobskerk op de barokke sacrale kamermuziek. Ze brengen een selectie van religieuze motetten van Campra en Salomon. De avond wordt afgesloten met een aantal instrumentale werken van Marais.
Donderdag 10 augustus kunt u ’s ochtends in de Sint-Annakerk de reis muzikaal afsluiten met het programma Ich bin vergnügt rondom de muziek van Bach en Zelenka. Beiden ontwikkelden een heel eigen harmonische taal met een zeer herkenbare klankkleur.
In de loop van de middag rijden we terug naar Nederland.
Op het programma staat muziek van Claudio Monteverdi en Marc-Antoine Charpentier.
Op het programma staat muziek van onder meer Heinrich Schütz, Matthias Weckmann, Johann Christoph Bach, Nicolaus Bruhns en Johann Rosenmüller.
Motetten van Bach en nieuw werk van Hendrik Lasure.
Op het programma staat muziek van André Campra, Joseph François Salomon en Marin Marais.
Op het programma staat muziek van Johann Sebastian Bach en Jan Dismas Zelenka.
Het viersterren NH Brugge bevindt zich in een gerenoveerd 17e-eeuws klooster en is gelegen in het centrum van Brugge, op loopafstand van het Concertgebouw. Het hotel straalt de typische charme uit van deze middeleeuwse stad.
Basisreissom per persoon met vertrek op maandag 07 augustus 2023 | € 985,00 |
Eenpersoonstoeslag | € 140,00 |
Ave maris stella (07 augustus 2023) | € 22,00 |
Erbarm dich mein (08 augustus 2023) | € 19,00 |
Bach in een warm bad (08 augustus 2023) | € 33,00 |
Quis Ego Domine (09 augustus 2023) | € 33,00 |
Ich bin vergnügt (10 augustus 2023) | € 23,00 |
• Reis per luxe touringcar naar Brugge v.v.
• 3 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterrenhotel NH Hotel Brugge
• 3 diners of lunches in goede restaurants, incl. een glas wijn
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• SGR-bijdrage à € 5,=
• Deskundige reisleiding
• Opstapplaatsen: Amsterdam, Arnhem, Driebergen-Zeist, Utrecht, Rotterdam & Breda (lees hier meer over de opstapplaatsen bij busreizen van MUSICO Reizen)
• Exclusief toegangskaarten concerten, vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit
Van jongs af aan speelt muziek een grote rol voor mij. Thuis werd veel gezongen, naar muziek geluisterd en gemusiceerd. Mijn vader woonde een groot deel van de jaren vijftig en zestig in New York en New Jersey en kwam naar Europa met een vracht platen, een brede collectie die na het huwelijk van mijn ouders verder werd aangevuld. Symfonieën en kamermuziek, veel jazz door grootheden die mijn vader in New Yorkse clubs had leren kennen, maar ook Oum Kalthoum en Fairuz: de platenverzameling van mijn ouders was een muzikale melting pot die mijn zus en ik met groot enthousiasme van voor naar achter doorwerkten. Mijn moeder stimuleerde onze actieve muzikale vorming en jarenlang speelde ik blokfluit, maar proefde ik ook aan viool-, gitaar- en saxofoonlessen.
Toen ik kunstgeschiedenis ging studeren braken nieuwe tijden aan. Ik raakte verslingerd aan opera- en concertbezoek, niet alleen in Amsterdam waar ik nu woonde, maar ook in Italië waar ik voor mijn studie en promotieonderzoek vaak verbleef. De zaterdagmiddag-concerten in het Florentijnse Teatro della Pergola werden een vaste welkome afleiding en telkens als ik een nieuwe stad bezocht probeerde ik een opera bij te wonen. Mijn liefde voor opera en liedkunst bracht mij ook weer zelf aan het zingen. Sinds tien jaar ben ik lid van Toonkunstkoor Amsterdam en volg ik zanglessen.
Tegenwoordig werk ik als docent Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en heb ik daarnaast een eigen bureau voor kunsthistorisch onderzoek, tekstproductie en tentoonstellingen. Mijn kunsthistorische achtergrond maakt dat ik mij graag verdiep in de dwarsverbanden tussen beeldende kunst en muziek. En of het nou komt door de eclectische platencollectie van mijn ouders, ik ben nog steeds een muzikale alleseter die zich graag laat verrassen door een divers aanbod. Het is dan ook een bijzonder voorrecht om voor MUSICO Reizen precies datgene te mogen doen waaraan ik al zoveel jaren plezier beleef: op reis voor opera- en concertbezoek, het in goed gezelschap bezoeken van musea en collecties en het delen van mijn liefde voor muziek en kunst.