Johann Sebastian Bach

Johann Sebastian Bach

Zicht op Brugge vanaf Concertgebouw

Zicht op Brugge vanaf Concertgebouw

Philippe Herreweghe

Dorothee Mields

Brugge, België
18 januari 2019 t/m 21 januari 2019
Brugge
Bach Academie: uw jaarlijkse duik in het Bach-universum

• Driedaags festival door Bach-specialisten
• Thema: Er is meer tussen hemel en aarde
• Artistiek directeur: Philippe Herreweghe
• Met Akademie für alte Musik Berlin en Cecilia Bernardini

Gegarandeerd vertrek  
Basisreissom: € 855,00

Vrijdag 18 januari reizen we naar Brugge. De Bach Academie Brugge 2019 opent met Lebenslicht, een filmconcert. Onder begeleiding van live muziek door het Collegium Vocale Gent met solisten Dorothee Mields, Alex Potter, Thomas Hobbs en Peter Kooij volgt regisseur Clara Pons drie generaties mannen, elk het kind van hun vader. De grootvader reflecteert op het einde van zijn leven, de vader worstelt met zijn relatie, de jongen lijdt en droomt. Antwoorden zijn er niet, Bachs muziek kan onze pijn alleen verlichten. Na afloop geven Clara Pons en Philipp Herreweghe hun visie op de relatie tussen mens en muziek.

Zaterdag 19 januari laat Catalina Vicens horen dat ook de muziek van Bach ooit gloednieuw was. Op het elegante orgel in de Blindekenskapel blikt ze over Bachs barokke schouder naar een van diens renaissance-voorgangers. Ze her-denkt Ammerbachs stralende klavierbewerkingen als schitterende sterrenstelsels. 's Middags komt u oog in oog te staan met Bachs troostrijke blik op het hiernamaals. Musicoloog Ignace Bossuyt analyseert met hulp van het Hildebrandt Consort hoe het verlangen naar de hemel en een persoonlijke relatie met de Verlosser muzikaal gestalte heeft gekregen in Bachs cantate Erwünschtes Freudenlicht. In de namiddag bijt de jonge cellohond Andreas Brantelid zich vast in Bachs tijdloze suites. 's Avonds laat Akademie für Alte Musik Berlin Bach alle grenzen te buiten gaan op vier klavieren. Uitvoeringen van Bachs concerti voor drie en vier klavecimbels zijn zeldzaam als kometen, en minstens zo betoverend. Virtuoos, ontroerend en vol sprankelende details. Tijdens het late avondconcert in de intieme kamermuziekzaal van het Concertgebouw van Brugge gaat het jonge Duitse ensemble Continuu-m puzzelen met de zelden uitgevoerde ‘raadselcanons’, ingenieuze constructies die hun ware aard pas tonen als alle stemmen samen klinken. Wat blijkt? Ze zitten overal in Bachs oeuvre!

Zondag 20 januari opent met complexe klanken voor bij de koffie. Bach speelde zijn fluitsonates misschien wel in het beroemde Zimmermannsches Kaffeehaus, maar zoet als taartjes zijn ze zeker niet. Vandaag geeft Stefanie Troffaes haar subtiele lezing van deze meesterwerken.
We vervolgen de muzikale reis met een rechtstreeks gesprek tussen Christus en de gelovige ziel. Het jonge Schotse Ensemble Marsyas neemt twee uitzonderlijke solisten mee voor twee van zulke gesprekken tussen Jezus en de allegorische ‘gelovige ziel’. Persoonlijker wordt het niet. We eindigen deze middag met een gebed zonder woorden. Op het kruispunt tussen geloof en fysica schreef Heinrich Biber een meditatie op de vijftien ‘geloofsgeheimen’, een samenvatting van het evangelie. Elke sonate wordt de viool anders gestemd voor vaak wonderlijke sonoriteiten. Muziek voor durfals zoals Cecilia Bernardini!
De slotnoot van deze Bach Academie is uiteraard voor Philippe Herreweghe. Met verwachting en vertrouwen als sleutelwoorden pakte Bach feestelijk uit in twee Pinkstercantates en het geliefde Himmelfahrtsoratorium, BWV11. Geen beter slot voor een Bach Academie gewijd aan de relatie tussen mens en God. En dat in een, het mag gezegd, hemelse uitvoering!

Maandag 21 januari maken we een wandeling waarbij een andere kant van Brugge leren kennen, het centrum mijdend komen we onder meer langs de Potterie, de Jeruzalemkapel en het huis waar Guido van Gezelle heeft gewoond. Aan het begin van de middag rijden we terug naar Nederland.


Anders dan anders
Deze reis is wat anders dan anders binnen ons totale reisprogramma. Het centrale verblijf in het NH Brugge naast het Concertgebouw stelt u in staat alle onderdelen van de Bach Academie te volgen. Door het volle muziekprogramma is er echter minder tijd voor excursies. De dinerbuffetten op de tweede en derde avond geven eenieder de kans in eigen tempo te eten en eventueel de inleidingen van musicoloog Ignace Bossuyt in het Concertgebouw te volgen.

Filmconcert
  • vrijdag 18 januari 2019 Lebenslicht
  • Concertgebouw Brugge, concertzaal (Brugge)

  • Clara Pons’ nieuwe film Lebenslicht volgt drie generaties mannen, elk het kind van hun vader. De grootvader reflecteert op het einde van zijn leven, de vader worstelt met zijn relatie, de jongen lijdt en droomt. Antwoorden zijn er niet, Bachs muziek kan onze pijn alleen verlichten.
    Een filmconcert over de knellende band tussen de mens en zijn wereld.

  • Uitvoerenden:
    • dirigent Philippe Herreweghe
    • sopraan Dorothee Mields
    • countertenor Alex Potter
    • tenor Thomas Hobbs
    • bas Peter Kooij
  • Prijs: inbegrepen
Overig
  • vrijdag 18 januari 2019 Het hart vol muziek
  • Concertgebouw Brugge, kamermuziekzaal (Brugge)
  • Na de première van het unieke filmproject Lebenslicht vleien dirigent Philippe Herreweghe en filmmaker Clara Pons zich samen in de zetel voor een gesprek over de relatie tussen mens en muziek.
    Gastheer is Olav Grondelaers, onder meer presentator bij Klara

  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zaterdag 19 januari 2019 Catalina Vicens
  • Kapel O.L.V. van Blindekens (Brugge)
  • - Bach; O Gott, du frommer Gott, BWV767
    - Ammerbach: Selectie uit Ein new künstlich Tabulaturbuch

  • Prijs: inbegrepen
Lezing
  • zaterdag 19 januari 2019 Lezing Ignace Bossuyt/Hildebrandt Consort
  • Concertgebouw Brugge, concertzaal (Brugge)
  • Verlangen naar de hemel en een persoonlijke relatie met de Verlosser, daarover gaat het in Bachs cantate Erwünschtes Freudenlicht. Ontdek het werk van binnenuit in deze lecture-performance door de musici van het Hildebrandt Consort en Ignace Bossuyt.

  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zaterdag 19 januari 2019 Andreas Brantelid
  • Concertgebouw Brugge, kamermuziekzaal (Brugge)
  • Bach: Cellosuite 2, 4 en 5

  • Uitvoerenden:
    • cellist Andreas Brantelid
  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zaterdag 19 januari 2019 Akademie für Alte Musik Berlin
  • Concertgebouw Brugge, concertzaal (Brugge)
  • - Johann Bernhard Bach: Orkestsuite nr.1 in g
    - Johann Bernhard Bach: Orkestsuite nr.2 in G
    - Johann Sebastian Bach: Concerto voor 3 klavecimbels in C, BWV1064
    - Johann Sebastian Bach: Concerto voor 3 klavecimbels in d, BWV1063
    - Johann Sebastian Bach: Concerto voor 4 klavecimbels in A, BWV1065

  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zaterdag 19 januari 2019 Raadselcanons van Bach
  • Concertgebouw Brugge, kamermuziekzaal (Brugge)
  • Muziek is een spel, en Bach blijft de meester. Het jonge Duitse ensemble Continuu-m gaat puzzelen met de zelden uitgevoerde ‘raadselcanons’, ingenieuze constructies die hun ware aard pas tonen als alle stemmen samen klinken. Wat blijkt? Ze zitten overal in Bachs oeuvre!

  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zondag 20 januari 2019 Stefanie Troffaes & Julien Wolfs
  • Concertgebouw Brugge, kamermuziekzaal (Brugge)
  • Johann Sebastian Bach:
    - Fluitsonate in E, BWV1035
    - Allegro uit Vioolsonate in g, BWV1019
    - Fluitsonate in A, BWV1032
    - Toccata in e, BWV914
    - Fluitsonate in b, BWV1030

  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zondag 20 januari 2019 Hemelse dialogen
  • Concertgebouw Brugge, concertzaal (Brugge)
  • Bach:
    - Selig ist der Mann, BWV57
    - Ach Gott, wie manches Herzeleid, BWV58
    - Concerto en Sinfonia uit Geist und Seele wird verwirret, BWV35

  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zondag 20 januari 2019 Rosenkranssonates van Biber/Cecilia Bernardini
  • Concertgebouw Brugge, kamermuziekzaal (Brugge)
  • Op het kruispunt tussen geloof en fysica schreef Heinrich Biber een meditatie op de vijftien ‘geloofsgeheimen’, een samenvatting van het evangelie. Elke sonate wordt de viool anders gestemd voor vaak wonderlijke sonoriteiten. Muziek voor durfals zoals Cecilia Bernardini!

  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zondag 20 januari 2019 Collegium Vocale Gent/Philippe Herreweghe
  • Concertgebouw Brugge, concertzaal (Brugge)
  • Met verwachting en vertrouwen als sleutelwoorden pakte Bach feestelijk uit in twee Pinkstercantates en het geliefde Himmelfahrtsoratorium, BWV11. Geen beter slot voor een Bach Academie gewijd aan de relatie tussen mens en God.

    Bach:
    - O ewiges Feuer, o Ursprung der Liebe, BWV34
    - Also hat Gott die Welt geliebt, BWV68
    - Lobet Gott in seinen Reichen, BWV11

  • Uitvoerenden:
    • sopraan Dorothee Mields
    • countertenor Alex Potter
    • tenor Thomas Hobbs
    • bas Peter Kooij
    • dirigent Philippe Herreweghe
    • ensemble Collegium Vocale Gent
  • Prijs: inbegrepen
NH Brugge

NH Hotel, BruggeHet viersterren NH Brugge bevindt zich in een gerenoveerd 17e-eeuws klooster en is gelegen in het centrum van Brugge, op loopafstand van het Concertgebouw. Het hotel straalt de typische charme uit van deze middeleeuwse stad.

Basisreissom per persoon met vertrek op vrijdag 18 januari 2019 € 855,00
Eenpersoonstoeslag € 90,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Lebenslicht (18 januari 2019) incl.
Het hart vol muziek (18 januari 2019) incl.
Catalina Vicens (19 januari 2019) incl.
Lezing Ignace Bossuyt/Hildebrandt Consort (19 januari 2019) incl.
Andreas Brantelid (19 januari 2019) incl.
Akademie für Alte Musik Berlin (19 januari 2019) incl.
Raadselcanons van Bach (19 januari 2019) incl.
Stefanie Troffaes & Julien Wolfs (20 januari 2019) incl.
Hemelse dialogen (20 januari 2019) incl.
Rosenkranssonates van Biber/Cecilia Bernardini (20 januari 2019) incl.
Collegium Vocale Gent/Philippe Herreweghe (20 januari 2019) incl.
Inbegrepen in de basisreissom:

• Reis per luxe touringcar naar Brugge v.v.
• 3 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterren NH Hotel Brugge
• 1 diner in een goed restaurant en 2 diner-buffetten in het restaurant van het hotel
• Excursieprogramma (incl. entrees) en alle genoemde concerten
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaatsen: Arnhem, Driebergen-Zeist, Utrecht en Breda, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam
• Exclusief vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds

Susan Dorrenboom

Er wordt tegenwoordig wel met een bezorgde blik in de ogen gesproken over kinderen met overvolle agenda's. Goed beschouwd was ik ook zo'n kind: fluitles, kamermuziek, orkest, hier en daar nog een extra repetitie, tweemaal per week dansles. En o ja, ik heb ook nog een tijdje in een kinderkoor gezongen.
Ik heb er niet onder geleden. En het zal u - met deze opsomming aan buitenschoolse activiteiten - niet verbazen dat ik na mijn schoolcarrière koos voor een muzikale vervolgstudie: muziekwetenschap in Utrecht.
Na veel omzwervingen in de advies- en bouwwereld kwam ik een aantal jaar geleden bij MUSICO Reizen terecht. Terug op het honk, zo voelde het aan. Op kantoor bereid ik reizen voor met alle werkzaamheden die daarbij komen kijken, en houd ik de website actueel. Daarnaast leid ik af en toe een reis, een uitdagende combinatie. Het werken bij MUSICO Reizen heeft mij tot een muzikale alleseter gemaakt. Vroeger hield voor mij de klassieke muziek op bij de late Beethoven - met als uitzondering de muziek van Stravinsky. Tegenwoordig weet ik ook de romantici te waarderen, en vraag ik mij af waarom ik vroeger de symfonieën van Mahler zo moeilijk kon verteren. Zo blijft de muziek een ontdekkingsreis die ik graag met u deel.

Lees ook het interview met Susan Dorrenboom.

Robert Andriessen

Rilling over de rug en kippenvel op de armen: dat was de sensatie die ik als kind ervoer bij het beluisteren van sommige klassieke muziek. Dat fascinerende gevoel is nooit verdwenen, maar juist sterker geworden, en muziek is een belangrijke drijfveer in mijn leven geworden. Met een jeugd waarin muziek - en dan met name het zelf musiceren - volstrekt vanzelfsprekend was, kon het ook bijna niet anders, wat wil je ook met een dergelijke achternaam.
Muziek omringt mij dagelijks in mijn werk bij Radio 4. Na mijn studie muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht was ik er jarenlang programmamaker en muzieksamensteller, onder meer bij de muziekactualiteitenprogramma’s “A4” en “Viertakt” en bij het operaprogramma “Opera Live”. De laatste jaren leid ik het productiebureau van Radio 4, alwaar dagelijks nieuwe concertopnames uitzendklaar gemaakt worden. Daarnaast ontsluiten wij sinds enkele jaren vele pareltjes uit het kolossale concertarchief van de Publieke Omroep. De vruchten daarvan zijn uiteraard te beluisteren op Radio 4, maar een nog breder aanbod daarvan is te vinden in het “Radio 4 Concerthuis” op internet.