Philippe Herreweghe

Philippe Herreweghe

Solomon's Knot (foto Gerard Collett)

Solomon's Knot (foto Gerard Collett)

Elicia Silverstein

Elicia Silverstein

Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Lam Gods - detail (Jan van Eijk), katheraal van Gent

Lam Gods - detail (Jan van Eijk), katheraal van Gent

Brugge, België
20 januari 2022 t/m 24 januari 2022
Brugge Bach Academie (vijfdaagse variant)
Uw jaarlijkse duik in het Bach-universum

• Barokfestival door Bach-specialisten o.l.v. Philippe Herreweghe
• Thema ‘Voor(uit)lopers: van flamboyante barok van Buxtehude tot de vernieuwende klanken van Berio
Hohe Messe door Collegium Vocale Gent
• Orgelconcert in de Blindekenskapel
• Vijfdaagse en vierdaagse reisvariant

Volgeboekt  
Basisreissom: € 995,00

Donderdag 20 januari reizen we per touringcar naar Brugge waar we de twaalfde editie van de Bach Academie zullen bijwonen. Zelfs voor de grootste componist ooit geldt: er was een tijd voor, én een tijd na Bach. Deze twaalfde Bach Academie Brugge kijkt voorbij de grenspalen van zijn leven, terug naar Bachs voorvaders en inspiratiebronnen en (ver) vooruit naar 20e-eeuwse echo’s.
's Avonds kunt u in de Stadsschouwburg de voorstelling Goldbergvariaties bijwonen. Choreograaf Michiel Vandevelde nodigde een danser met een mentale beperking, een balletdanseres en accordeonist Philippe Thuriot uit om voor de Bach Academie een nieuwe kleur te geven aan dit klassieke meesterwerk.

Vrijdag 21 januari staat bijna geheel in het teken van de Hohe Messe. Zowat de hele westerse muziekgeschiedenis komt in dit meesterwerk van Bach aan bod: van gregoriaans via de polyfonie van de renaissance tot eigentijdse barok. ‘s Ochtends nemen musicologen Robert Andriessen en Susan Dorrenboom u mee op een ontdekkingstocht door dit meesterwerk, zodat u ’s avonds bij de uitvoering ervan goed beslagen ten ijs komt.
's Middags bezoeken we onder leiding van een plaatselijke gids het recent heropende Museum Gruuthuse. Lodewijk van Gruuthuse (1427-1492) is veruit de beroemdste bewoner van dit pand geweest. Hij was een man van aanzien: lid van de Orde van het Gulden Vlies en vertrouweling van de Bourgondische hertogen. Begin 15e eeuw bouwde de familie van Gruuthuse haar oude opslagplaats voor gruut (= ingrediënt voor middeleeuws bier) om tot een luxueuze herenwoning. Lodewijk voegde er nog een zuidelijke vleugel met bidkapel aan toe, waardoor een verbinding ontstond met de Onze-Lieve-Vrouwekerk.
's Avonds voert Philippe Herreweghe met zijn Collegium Vocale Gent en vaste solisten Bachs Hohe Messe uit.

Zaterdag 22 januari opent met Bachs grootse Musikalisches Opfer. Frederik de Grote gaf de oude Bach tijdens diens bezoek in 1747 aan Potsdam 'spontaan' een thema om er een fuga van te maken. Uit die improvisatie groeide een rijke collectie bewerkingen in allerlei stijlen en vormen, een visitekaartje waarmee Bach zei: ‘Ik kan alles’.
's Middags geeft musicoloog Ignace Bossuyt op zijn bekende wijze een inkijkje in een genre dat soms in de schaduw lijkt te staan van Bachs cantates en passies: de motetten. Hij wordt daarbij muzikaal terzijde gestaan door het Britse ensemble Solomon’s Knot, dat 's avonds de motetten van Bach en zijn achteroom Johann Christoph Bach ten gehore brengt. Maar eerst laat het Ensemble Stravaganza aan het eind van de middag nog de flamboyante Noord-Duitse barok van voorgangers van Bach horen (Buxtehude, Reincken en Theile). Het was deze grillige uitbundigheid die Bach ertoe bracht zelf naar Buxtehude af te reizen om bij hem in de leer te gaan.
Tijdens het late avondconcert gaan traversospeler Toshiyuki Shibata en fortepiano-speler Anthony Romaniuk een spannende alliantie aan tussen de fluitsonates van Bach en het werk van twee titanen uit de 20e eeuw, Cage en Glass.

Zondag 23 januari keert de Bach Academie na jaren terug naar de Blindekenskapel. Organist Benjamin Alard voert hier samen met sopraan Gerlinde Sähmann werken uit de zogenaamde Neumeister Sammlung uit. De Neumeister Sammlung is een collectie orgelkoralen die pas in 1984 opdook. Het bijzondere van dit manuscript is dat hierin koralen van een heel jonge Bach zijn opgenomen, grotendeels vóór 1708 geschreven. Bach experimenteerde toen volop met vorm en stijl.
Concerto Copenhagen en bas Jakob Bloch Jespersen laten muziek uit het 'hoge Noorden' van Duitsland klinken: Buxtehude, Meder en Weckmann. Vooral Buxtehude was een grote inspiratiebron voor Bach, hij had er een wekenlange wandeltocht vanuit Arnstadt voor over om hem te horen spelen in Lübeck.
Aan het eind van de middag verbindt violist Elicia Silverstein het werk van Bach met voorganger Biber (de Passacaglia uit de Rosenkranzsonates) en de hedendaagse componisten Berio en Sciarrino.
De twaalfde Bach Academie sluit uiteraard af met een concert door Collegium Vocale Gent. Dirigent Philippe Herreweghe zocht drie cantates uit die horen bij deze derde zondag na Driekoningen. Drie cantates die geloof en vertrouwen in God bezingen: 'Lass mein Einde selig sein.'

Maandag 24 januari brengen we een bezoek aan de kathedraal van Gent, waar het altaarstuk van Jan van Eyck nu bijna geheel gerenoveerd is. Aan het begin van de middag keren we terug naar Nederland.

Ballet
  • donderdag 20 januari 2022 Goldbergvariaties
  • Stadsschouwburg Brugge (Brugge)
  • Steve Paxton, boegbeeld van een inclusieve dansvorm, maakte ooit een iconische solo op Bachs Goldbergvariaties. Choreograaf Michiel Vandevelde nodigde een danser met een mentale beperking, een balletdanseres en accordeonist Philippe Thuriot uit om voor onze Bach Academie een nieuwe kleur te geven aan dit klassieke meesterwerk.

  • Johann Sebastian Bach Goldbergvariaties, BWV 988 (concert)
  • Uitvoerenden:
    • choreograaf Michiel Vandevelde
    • danser Oskar Stalpaert
    • danser Audrey Merilus
    • accordeonist Philippe Thuriot
  • Prijs: € 20,00
Lezing
  • vrijdag 21 januari 2022 Lezing Hohe Messe
  • NH Brugge (Brugge)
  • De Hohe Messe. Zowat de hele westerse muziekgeschiedenis komt in dit meesterwerk van Bach aan bod: van gregoriaans via de polyfonie van de renaissance tot eigentijdse barok. ‘s Ochtends nemen musicologen Robert Andriessen en Susan Dorrenboom u mee op een ontdekkingstocht door dit meesterwerk, zodat u ’s avonds bij de uitvoering ervan goed beslagen ten ijs komt.

  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • vrijdag 21 januari 2022 Hohe Messe
  • Concertgebouw Brugge, concertzaal (Brugge)
  • Johann Sebastian Bach Mis in b, BWV 232 'Hohe Messe' (kerkmuziek)
  • Uitvoerenden:
    • sopraan Dorothee Mields
    • mezzosopraan Margot Oitzinger
    • countertenor Alex Potter
    • tenor Thomas Hobbs
    • bas Peter Kooij
    • ensemble Collegium Vocale Gent
  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zaterdag 22 januari 2022 Musikalisches Opfer
  • Concertgebouw Brugge, kamermuziekzaal (Brugge)
  • Johann Sebastian Bach Musikalisches Opfer, BWV 1079 (kamermuziek)
  • Uitvoerenden:
    • violist Christine Busch
    • fluitist Alexis Kossenko
    • cellist Ageet Zweistra
    • organist Maude Gratton
  • Prijs: inbegrepen
Lezing
  • zaterdag 22 januari 2022 Close-up: Bach-motetten
  • Concertgebouw Brugge, concertzaal (Brugge)
  • Musicoloog Ignace Bossuyt geeft een lezing over de motetten van Bach, met live muziekvoorbeelden door het ensemble Solomon's Knot.

  • Uitvoerenden:
    • musicoloog Ignace Bossuyt
    • ensemble Solomon's Knot
  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zaterdag 22 januari 2022 Ensemble Stravaganza
  • Concertgebouw Brugge, kamermuziekzaal (Brugge)
  • - Buxtehude: Sonate voor 2 violen, viola da gamba en continuo, BuxWV266 & 271
    - Reincken: Hortus musicus IV
    - Theile: Sonate duplex a 3
    - Erlebach: Tweede Sonate voor viool en viola da gamba

  • Uitvoerenden:
    • ensemble Ensemble Stravaganza
  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zaterdag 22 januari 2022 Solomon's Knot
  • Concertgebouw Brugge, concertzaal (Brugge)
  • - Johann Sebastian Bach: Motetten (selectie)
    - Johann Christoph Bach: Motetten

  • Uitvoerenden:
    • ensemble Solomon's Knot
  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zaterdag 22 januari 2022 Van Bach tot Glass
  • Concertgebouw Brugge, kamermuziekzaal (Brugge)
  • - Bach: Fluitsonates
    - Cage: Two
    - Glass: Façades

  • Uitvoerenden:
    • traverso-speler Toshiyuki Shibata
    • fortepianist Anthony Romaniuk
  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zondag 23 januari 2022 Neumeister-koralen in de Blindekenskapel
  • Kapel O.L.V. van Blindekens (Brugge)
  • Koralen uit de Neumeister-collectie van Johann Sebastian Bach en tijdgenoten.

  • Uitvoerenden:
    • sopraan Gerlinde Sähmann
    • organist Benjamin Alard
  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zondag 23 januari 2022 Concerto Copenhagen
  • Concertgebouw Brugge, concertzaal (Brugge)
  • - Buxtehude: Mein Herz ist bereit
    - Meder: Gott hilf mir
    - Bruhns: Mein Herz ist bereit
    - Weckmann: Kommet her zu mir

  • Uitvoerenden:
    • bariton Jakob Bloch Jespersen
    • ensemble Concerto Copenhagen
  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zondag 23 januari 2022 Elicia Silverstein
  • Concertgebouw Brugge, kamermuziekzaal (Brugge)
  • - Bach: Eerste Vioolsonata in g, BWV1001
    - Bach: Ciaccona uit Tweede Partita in d, BWV1004
    - Biber: Passacaglia uit Rozenkranssonates
    - Sciarrino: Tweede Caprice
    - Berio: Sequenza VIII

  • Heinrich Ignaz Franz Biber Rosenkranz-sonates (kerkmuziek)
  • Uitvoerenden:
    • violist Elicia Silverstein
  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zondag 23 januari 2022 Collegium Vocale Gent
  • Concertgebouw Brugge, concertzaal (Brugge)
  • - Bach: Alles nur nach Gottes Willen, BWV72
    - Bach: Herr, wie du willt, so schick’s mit mir, BWV73
    - Bach: Ich steh mit einem Fuß im Grabe, BWV156

  • Uitvoerenden:
    • sopraan Dorothee Mields
    • countertenor Alex Potter
    • tenor Thomas Hobbs
    • bas Peter Kooij
    • ensemble Collegium Vocale Gent
    • dirigent Philippe Herreweghe
  • Prijs: inbegrepen
NH Brugge

NH Hotel, BruggeHet viersterren NH Brugge bevindt zich in een gerenoveerd 17e-eeuws klooster en is gelegen in het centrum van Brugge, op loopafstand van het Concertgebouw. Het hotel straalt de typische charme uit van deze middeleeuwse stad.

Basisreissom per persoon met vertrek op donderdag 20 januari 2022 € 995,00
Eenpersoonstoeslag € 160,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Goldbergvariaties (20 januari 2022) € 20,00
Lezing Hohe Messe (21 januari 2022) incl.
Hohe Messe (21 januari 2022) incl.
Musikalisches Opfer (22 januari 2022) incl.
Close-up: Bach-motetten (22 januari 2022) incl.
Ensemble Stravaganza (22 januari 2022) incl.
Solomon's Knot (22 januari 2022) incl.
Van Bach tot Glass (22 januari 2022) incl.
Neumeister-koralen in de Blindekenskapel (23 januari 2022) incl.
Concerto Copenhagen (23 januari 2022) incl.
Elicia Silverstein (23 januari 2022) incl.
Collegium Vocale Gent (23 januari 2022) incl.
Inbegrepen in de basisreissom:

• Reis per luxe touringcar naar Brugge v.v.
• 4 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterren NH Hotel Brugge
• 4 diners waarvan 3 in de vorm van een diner-buffet in het restaurant van het hotel
• Excursieprogramma (incl. entrees) en alle genoemde concerten behalve concert op 20/1
• SGR-bijdrage
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaatsen: Arnhem, Driebergen-Zeist, Utrecht, Breda, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam (lees hier meer over de opstapplaatsen bij busreizen van MUSICO Reizen)
• Exclusief vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds

Reizen in en na coronatijd
MUSICO Reizen volgt de richtlijnen van het RIVM. Mocht de reis door verscherpte maatregelen moeten worden geannuleerd, dan voeren wij de reis niet uit en ontvangt u de reissom terug. Individuele kosten die voortvloeien uit verplichte corona-maatregelen (bijvoorbeeld het laten uitvoeren van een test), komen voor rekening van de reiziger.

Susan Dorrenboom

Er wordt tegenwoordig wel met een bezorgde blik in de ogen gesproken over kinderen met overvolle agenda's. Goed beschouwd was ik ook zo'n kind: fluitles, kamermuziek, orkest, hier en daar nog een extra repetitie, tweemaal per week dansles. En o ja, ik heb ook nog een tijdje in een kinderkoor gezongen.
Ik heb er niet onder geleden. En het zal u - met deze opsomming aan buitenschoolse activiteiten - niet verbazen dat ik na mijn schoolcarrière koos voor een muzikale vervolgstudie: muziekwetenschap in Utrecht.
Na veel omzwervingen in de advies- en bouwwereld kwam ik een aantal jaar geleden bij MUSICO Reizen terecht. Terug op het honk, zo voelde het aan. Op kantoor bereid ik reizen voor met alle werkzaamheden die daarbij komen kijken, en houd ik de website actueel. Daarnaast leid ik af en toe een reis, een uitdagende combinatie. Het werken bij MUSICO Reizen heeft mij tot een muzikale alleseter gemaakt. Vroeger hield voor mij de klassieke muziek op bij de late Beethoven - met als uitzondering de muziek van Stravinsky. Tegenwoordig weet ik ook de romantici te waarderen, en vraag ik mij af waarom ik vroeger de symfonieën van Mahler zo moeilijk kon verteren. Zo blijft de muziek een ontdekkingsreis die ik graag met u deel.

Lees ook het interview met Susan Dorrenboom.

Robert Andriessen

Rilling over de rug en kippenvel op de armen: dat was de sensatie die ik als kind ervoer bij het beluisteren van sommige klassieke muziek. Dat fascinerende gevoel is nooit verdwenen, maar juist sterker geworden, en muziek is een belangrijke drijfveer in mijn leven geworden. Met een jeugd waarin muziek - en dan met name het zelf musiceren - volstrekt vanzelfsprekend was, kon het ook bijna niet anders, wat wil je ook met een dergelijke achternaam.
Muziek omringt mij dagelijks in mijn werk bij Radio 4. Na mijn studie muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht was ik er jarenlang programmamaker en muzieksamensteller, onder meer bij de muziekactualiteitenprogramma’s “A4” en “Viertakt” en bij het operaprogramma “Opera Live”. De laatste jaren leid ik het productiebureau van Radio 4, alwaar dagelijks nieuwe concertopnames uitzendklaar gemaakt worden. Daarnaast ontsluiten wij sinds enkele jaren vele pareltjes uit het kolossale concertarchief van de Publieke Omroep. De vruchten daarvan zijn uiteraard te beluisteren op Radio 4, maar een nog breder aanbod daarvan is te vinden in het “Radio 4 Concerthuis” op internet.

Lees ook het interview met Robert Andriessen.

Diana Bohnenberger

Elke kunstvorm, voor mij bovenaan de muziek, is net als de natuur dé voedingsbodem voor de menselijke ziel.
De prachtige natuur van Guatemala, land van de eeuwige lente, de fascinerende Maya cultuur - geen wonder dat het land waar ik opgroeide aan de basis ligt van mijn grote liefde voor natuur en cultuur.
Maar op onverklaarbare wijze – misschien door mijn Duitse voorouders - gold mijn grootste passie van jongs af aan de klassieke muziek, iets dat in mijn directe omgeving niet voor het oprapen lag.
Ik volgde mijn innerlijke stem en kwam op 18-jarige leeftijd naar Duitsland om muziek te studeren aan twee conservatoria, blokfluit en piano. Na twee masterstudies was ik klaar voor een verandering.
Toen gaf het lot een mooie wending aan mijn leven, ik kwam door mijn huwelijk terecht in Nederland waar mijn talenten op muzikaal gebied, organisatie, talen en communicatie op hun plaats vielen bij de IJsbreker, een impresariaat, het Nederlands Blazersensemble en Combattimento Consort Amsterdam. Bij laatstgenoemde ensembles was ik productieleider en organiseerde en begeleidde ik enerverende reizen binnen Europa en, natuurlijk, naar Latijns Amerika. Gedurende al die tijd was ik actief als muziekdocente, ontwikkelde ik muziekprojecten voor het basisonderwijs en organiseerde ik in het oog lopende concertseries in De Rode Hoed in Amsterdam en in mijn eigen woonomgeving.
Ik was trots om als “medelander” een koninklijke onderscheiding te mogen ontvangen voor mijn culturele en sociale bijdrage in mijn nieuwe omgeving. “Later, als de kinderen uit huis zijn, ga ik muziekreizen begeleiden!”. Jarenlang heb ik hierop gewacht, temeer omdat reizen mijn favoriete hobby is.
Waarom muziekreizen, vraagt u zich af? In dit beroep komen al mijn liefdes samen: reizen, talen – ik beheers het Nederlands, Duits, Spaans en Engels vloeiend - en bijzondere belevenissen op basis van de goede organisatie van MUSICO Reizen. Maar bovenal: het delen van die belevenissen met mensen die net als ik van muziek, kunst en cultuur houden.
Bij het Combattimento Consort leerde ik Taco Stronks kennen, nu mede-eigenaar van MUSICO Reizen. “Later” is inmiddels “nu” geworden, na een korte opleiding tot reisleider bij IVOR. Ik verheug me erop met u bijzondere en persoonlijke ervaringen tegemoet te gaan!