Richard Wagner

Richard Wagner (Schueninger)

Essen, Duitsland
14 april 2019 t/m 14 april 2019
Der Ring an einem Abend
Wagners magnum opus

De complete Ring des Nibelungen op één avond? Dat kan. In de jaren '80 comprimeerde auteur, regisseur, toneelspeler en cartoonist Victor von Bülow, beter bekend als Loriot, de complete Ring tot één avondvullende voorstelling, waarbij zijn teksten - op soms ludieke wijze - helderheid weten te scheppen in Wagners complexe libretto over de zoektocht naar het goud, de liefde en de macht.

Volgeboekt  
Basisreissom: € 127,50

Alle kwaliteit die ons bedrijf te bieden heeft, wordt in deze reizen aangeboden in een enkele dag: u reist per luxe touringcar vanaf de verschillende opstapplaatsen naar het betreffende operatheater. In de bus ontvangt u (naast een kopje koffie en iets lekkers) een uitgebreide schriftelijke toelichting, naast een mondelinge voorbereiding door de reisleider.
Ongeveer een uur voor de voorstelling bent u ter plaatse zodat u genoeg tijd heeft om nog iets te eten in een restaurant in de buurt of in de foyer van het theater. Na afloop van de voorstellingen rijden we onder het genot van een drankje terug naar de diverse opstapplaatsen. Als de bezochte voorstelling hiertoe aanleiding geeft, wordt deze in een wat breder perspectief geplaatst en is er ruimte voor een discussie.

De voorstelling begint om 16.30 uur.

In het seizoen 2018-2019 biedt MUSICO Reizen u wederom de gelegenheid een abonnement te nemen op onze eendaagse operareizen. Vanaf drie opera’s (verschillende titels) betaalt u € 112,50 in plaats van € 127,50 per operareis en vanaf vijf opera’s € 95,=. Indien u alle 11 voorstellingen bijwoont, bedraagt de abonnementsprijs € 85,=. De abonnementsprijzen gelden alleen als u zich voor minimaal drie verschillende voorstellingen tegelijkertijd aanmeldt, voorafgaand aan de eerste opera uit uw abonnement.

Bestel hier uw abonnement eendaagse reizen.

Opera
  • zondag 14 april 2019 Der Ring an einem Abend
  • Aalto-Musiktheater (Essen)
  • Prijs: inbegrepen
Een hotel is niet van toepassing bij deze reis.

Basisreissom per persoon met vertrek op zondag 14 april 2019 € 127,50
Eenpersoonstoeslag € 0,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Der Ring an einem Abend (14 april 2019) incl.
Inbegrepen in de basisreissom:

• Reis per luxe touringcar naar het Aalto-Theater in Essen v.v.
• Drankjes gedurende de busreis, inclusief versnapering
• Toegangskaart voorstelling
• Schriftelijke toelichting
• Mondelinge voor- en nabeschouwing

Overige informatie:

• Opstapplaatsen: Den Haag, Amsterdam, Utrecht, Driebergen-Zeist en Arnhem (klik hier voor meer informatie over de opstapplaatsen bij busreizen van MUSICO Reizen)
• Ongeveer 1 uur voor aanvang van de voorstelling bent u ter plaatse zodat u genoeg tijd heeft om nog iets te eten in een restaurant of in het theater

Abonnement operareizen:

Het boeken van een eendaagse reis kost € 127,50. U kunt echter ook een abonnement nemen op onze eendaagse reizen. Vanaf drie opera’s (verschillende titels) betaalt u € 112,50 per operareis en vanaf vijf opera’s € 95,=. Indien u alle elf voorstellingen bijwoont, bedraagt de abonnementsprijs € 85,= per voorstelling. De abonnementsprijzen gelden alleen als u zich voor minimaal drie verschillende voorstellingen tegelijkertijd aanmeldt, voorafgaand aan de eerste opera uit uw abonnement.

Bestel hier uw abonnement eendaagse reizen.

Vertrektijden:

Den Haag: 12.00 uur
Amsterdam Sloterdijk: 12.15 uur (u wordt hier met de taxi opgehaald)
Utrecht: 13.00 uur
Drierbergen-Zeist: 13.15 uur
Arnhem: 14.00 uur
Aanvang voorstelling: 16.30 uur

Verwacht einde van de voorstelling: ca 19.30 uur
Aankomst Arnhem: ca 21.30 uur
Aankomst Driebergen-Zeist: ca 22.15 uur
Aankomst Utrecht: ca 22.30 uur
Aankomst Amsterdam per taxi: ca 23.15 uur
Aankomst Den Haag: ca 23.30 uur

Harry-Imre Dijkstra

U had als medereiziger verzeild kunnen raken in een bus met een kelenschrapend gezelschap dat hard studeert op een Mozart-canon, of in een treincoupé waar een selecte groep zich gewillig onderwerpt aan een chocoladeproeverij. De zinnen prikkelen met meer dan alleen de concerten, voorstellingen en bezienswaardigheden die al gepland waren: het is wel een van mijn geliefde bezigheden tijdens een reis.

Terwijl ik zelf als kamermusicus regelmatig op het podium te vinden ben is mijn rol als uw begeleider bescheidener, maar het doel hetzelfde: de muziek tot leven brengen. Dan gaat het natuurlijk om meer dan een uitlegje bij een voorstelling; gedurende een reis een met leuke en minder vrolijke verhalen gelardeerd ruimer klankbeeld oproepen en vooral duidelijk maken hoe, behalve hopelijk geïnspireerd, ook ambachtelijk en aards de kunst en de kunstenaar kunnen zijn, daarbij puttend uit wat er in de afgelopen eeuwen zoal is opgetekend in de literatuur en uit mijn eigen belevenissen als muziekspeler en in andere huidige en vroegere activiteiten als radioprogrammeur en -presentator, recensent, componist, arrangeur, concert-organisator, bladomslaander, dirigent, docent, interviewer, acteur, kleuter-muziekcursusleider, stadsgids, reisleider - ja, dat was het wel ongeveer, geloof ik.

Hoewel ik tijdens mijn jeugd door mijn vader behoorlijk met nostalgie ben geïnfecteerd - ik ken bijvoorbeeld heel goed de populaire muziek waar U én uw ouders vroeger stiekem naar luisterden of op dansten! (en laat ik het niet hebben over mijn collectie 78- en andere toerenplaten) - hebben die jeugd én mijn muziekstudie in Nederland en Rusland me muzikaal omnivoor gemaakt en geleerd niet te oordelen naar genre maar naar kwaliteit.En het wonderlijke is dan, dat er behalve in al die kunstige muziek voor mij zoveel kwaliteit schuilt in de symfonieën van omgevingsgeluiden die ik op diverse plaatsen in de wereld heb kunnen beluisteren en die deze daarmee extra dierbaar maken: de licht met meeuwen bevolkte zeewind en het bijna ongemerkt sissen van kebab op een klein rooster van een straatverkoper als achtergrond bij een nachtelijk gesprek op met een boekverkoper op een plein in Istanbul; of het aanzwellen van met schippersklavier-klanken vermengd geroezemoes bij het naderen van een wijnkelder of middeleeuwse bierbrouwerij annex -café in Praag, de stad waar ik regelmatig verblijf - plots meer geluid omdat de licht krakende deur van het etablissement wat bruusk door een vertrekkende bezoeker opengetrokken wordt.

Maar... als U het toch liever over de overeenkomst tussen Beethoven en Boogie-Woogie wilt hebben, ben ik graag van de partij!

Lees ook het interview met Harry-Imre Dijkstra.