Richard Wagner - detail (Giuseppe Tivoli, 1883)

Richard Wagner - detail (Giuseppe Tivoli, 1883)

Villa Der Hohenhof, Hagen

Villa Der Hohenhof, Hagen

Alte Kolonie Eving, Dortmund (foto RVR Budde)

Alte Kolonie Eving, Dortmund (foto RVR Budde)

Noel Bouley (foto C Simon Pauly)

Noel Bouley (foto C Simon Pauly)

Dortmund, Duitsland
20 mei 2022 t/m 23 mei 2022
Dortmund
Wagner-Kosmos Festival

• Een festival rondom de muziek van Wagner en zijn voorgangers Auber & Spontini
• Symposium over Wagner & zijn inspiratiebronnen
• Excursie jugendstil villa Der Hohenhof
Lees hier wat reisleider Harry-Imre Dijkstra over Wagner en Dortmund vertelt

 
Basisreissom: € 875,00

Vrijdag 20 mei rijden we naar Dortmund waar in Theater Dortmund het Wagner-Kosmos-Festival plaatsvindt. Het werk van Richard Wagner is samen te vatten als een gedurfde voortzetting van de meest uiteenlopende stromingen uit het begin van de 19e eeuw. Het festival biedt aandacht aan de opera’s van Wagners voorgangers en opent met Fernand Cortez, ou La Conquête du Mexique van Spontini. De opera was oorspronkelijk bedoeld als politieke propaganda ter ondersteuning van Napoleons invasie in Spanje in 1808. Spontini sloeg nieuwe wegen in door de hele operapartituur vanuit één sterke dramaturgie te denken die vervolgens de vorm bepaalde. Hij wees daarmee de weg aan operacomponisten als Rossini, Berlioz, Meyerbeer en Wagner.

Zaterdag 21 mei kunt u het Wagner-Symposium bijwonen, met lezingen, gesprekken en discussie. U kunt ook kiezen voor een rondleiding door Dortmund met een bezoek aan de wijk Eving. Deze wijk werd tussen 1898 en 1900 gebouwd als een nieuwe thuisbasis voor de mijnwerkers van de ‘Vereinigte Stein und Hardenberg’ in Dortmund. Een wijk met verschillende bouwstijlen en met toentertijd niet-vanzelfsprekende faciliteiten als stromend water in iedere woning. Vandaag is in het Wagner-Kosmos Festival de meester zelf aan het woord: Die Walküre, het tweede deel van Der Ring des Nibelungen, Ein Bühnenfestspiel für drei Tage und einen Vorabend.

Zondag 22 mei bezoeken we villa Der Hohenhof, een van de weinig behouden gebleven voorbeelden voor een compleet jugendstil kunstwerk. Begin 20e eeuw bouwde de Belgische kunstenaar en architect Henry van de Velde Der Hohenhof als woonhuis voor de familie van Karl Ernst Osthaus, de oprichter van het Folkwangmuseum. Van de Velde gaf de architectuur én het interieur vorm 'uit één gietsel'. Het idee van een compleet kunstwerk omvatte ook meubels, schilderijen, bestek; en zelfs de kleding van de bewoners.
Vanavond staat Frédégonde op het programma, een ‘drame lyrique’ uit 1895 in vijf bedrijven met muziek van Ernest Guiraud, Camille Saint-Saëns en Paul Dukas op een libretto van Louis Gallet die zich gebaseerd had op Augustin Thierry's Récits des temps mérovingiens. De opera bleef na de dood van Guiraud in 1892 onvolledig achter. Guiraud had alleen de eerste drie actes gecomponeerd. Deze werden vervolgens volledig georkestreerd door Dukas. De muziek voor het vierde en vijfde bedrijf en het ballet in het derde bedrijf schreef Saint-Saens.

Maandag 23 mei krijgen we ’s ochtends een rondleiding door Theater Dortmund. 's Middags keren we terug naar Nederland.

Opera
  • vrijdag 20 mei 2022 Fernand Cortez ou la conquête de Mexique
  • Opernhaus (Dortmund)
  • Gaspare Spontini Fernand Cortez ou La Conquête de Mexique; (opera)
  • Prijs: € 48,00
Opera
  • zaterdag 21 mei 2022 Die Walküre
  • Opernhaus (Dortmund)
  • Richard Wagner Die Walküre (opera)
  • Uitvoerenden:
    • sopraan Stéphanie Müther (Brünnhilde)
    • bariton Noel Bouley (Wotan)
    • sopraan Astrid Kessler (Sieglinde)
    • tenor Daniel Frank (Siegmund)
    • dirigent Gabriel Feltz
    • regisseur Peter Konwitschny
  • Prijs: € 69,00
Opera
  • zondag 22 mei 2022 Frédégonde
  • Opernhaus (Dortmund)
  • Prijs: € 48,00
NH Hotel Dortmund

NH Hotel, DortmundHet viersterren NH Dortmund ligt in het centrum van Dortmund, op slechts 100 meter van het treinstation. Het biedt grote, moderne suites met aparte woon- en slaapkamers, uitstekende spafaciliteiten en een uitgebreid ontbijtbuffet.

U vindt verschillende bezienswaardigheden binnen 10 minuten wandelen van het NH Dortmund, zoals de 12e-eeuwse Marienkirche, het concertgebouw van Dortmund en een modern winkelcentrum.

Het restaurant verzorgt elke ochtend een uitgebreid Amerikaans ontbijt. In de avonduren kunt u in de stijlvolle bar Intermezzo genieten van kleurrijke cocktails en Duitse bieren. De moderne Open BAR serveert drankjes en snacks.

De gasten kunnen ook gebruik maken van de spa-ruimte met sauna, stoomcabine en fitnessruimte.

Basisreissom per persoon met vertrek op vrijdag 20 mei 2022 € 875,00
Eenpersoonstoeslag € 120,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Fernand Cortez ou la conquête de Mexique (20 mei 2022) € 48,00
Die Walküre (21 mei 2022) € 69,00
Frédégonde (22 mei 2022) € 48,00
Inbegrepen in de basisreissom:

• Reis per luxe touringcar naar Dortmund v.v. en vervoer ter plaatse
• 3 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterren NH Hotel Dortmund
• 3 diners of lunches in goede restaurants
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• Dagkaart voor de eerste dag van het symposium Wagner Kosmos
• SGR-bijdrage à € 5,=
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaatsen: Den Haag, Utrecht, Driebergen-Zeist en Arnhem
• Exclusief toegangskaarten voorstellingen, vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds

NB. In verband met corona-maatregelen is Amsterdam-Sloterdijk tijdelijk geen opstapplaats.

Reizen in en na coronatijd:

MUSICO Reizen volgt de richtlijnen van het RIVM. Mocht de reis door verscherpte maatregelen moeten worden geannuleerd, dan voeren wij de reis niet uit en ontvangt u de reissom terug. Individuele kosten die voortvloeien uit verplichte corona-maatregelen (bijvoorbeeld het laten uitvoeren van een test), komen voor rekening van de reiziger. Meer informatie over corona-maatregelen voor uw reis vindt u hier.


Harry-Imre Dijkstra

U had als medereiziger verzeild kunnen raken in een bus met een kelenschrapend gezelschap dat hard studeert op een Mozart-canon, of in een treincoupé waar een selecte groep zich gewillig onderwerpt aan een chocoladeproeverij. De zinnen prikkelen met meer dan alleen de concerten, voorstellingen en bezienswaardigheden die al gepland waren: het is wel een van mijn geliefde bezigheden tijdens een reis.

Terwijl ik zelf als kamermusicus regelmatig op het podium te vinden ben is mijn rol als uw begeleider bescheidener, maar het doel hetzelfde: de muziek tot leven brengen. Dan gaat het natuurlijk om meer dan een uitlegje bij een voorstelling; gedurende een reis een met leuke en minder vrolijke verhalen gelardeerd ruimer klankbeeld oproepen en vooral duidelijk maken hoe, behalve hopelijk geïnspireerd, ook ambachtelijk en aards de kunst en de kunstenaar kunnen zijn, daarbij puttend uit wat er in de afgelopen eeuwen zoal is opgetekend in de literatuur en uit mijn eigen belevenissen als muziekspeler en in andere huidige en vroegere activiteiten als radioprogrammeur en -presentator, recensent, componist, arrangeur, concert-organisator, bladomslaander, dirigent, docent, interviewer, acteur, kleuter-muziekcursusleider, stadsgids, reisleider - ja, dat was het wel ongeveer, geloof ik.

Hoewel ik tijdens mijn jeugd door mijn vader behoorlijk met nostalgie ben geïnfecteerd - ik ken bijvoorbeeld heel goed de populaire muziek waar U én uw ouders vroeger stiekem naar luisterden of op dansten! (en laat ik het niet hebben over mijn collectie 78- en andere toerenplaten) - hebben die jeugd én mijn muziekstudie in Nederland en Rusland me muzikaal omnivoor gemaakt en geleerd niet te oordelen naar genre maar naar kwaliteit.En het wonderlijke is dan, dat er behalve in al die kunstige muziek voor mij zoveel kwaliteit schuilt in de symfonieën van omgevingsgeluiden die ik op diverse plaatsen in de wereld heb kunnen beluisteren en die deze daarmee extra dierbaar maken: de licht met meeuwen bevolkte zeewind en het bijna ongemerkt sissen van kebab op een klein rooster van een straatverkoper als achtergrond bij een nachtelijk gesprek op met een boekverkoper op een plein in Istanbul; of het aanzwellen van met schippersklavier-klanken vermengd geroezemoes bij het naderen van een wijnkelder of middeleeuwse bierbrouwerij annex -café in Praag, de stad waar ik regelmatig verblijf - plots meer geluid omdat de licht krakende deur van het etablissement wat bruusk door een vertrekkende bezoeker opengetrokken wordt.

Maar... als U het toch liever over de overeenkomst tussen Beethoven en Boogie-Woogie wilt hebben, ben ik graag van de partij!

Lees ook het interview met Harry-Imre Dijkstra.