Innenstadt Dortmund

Innenstadt Dortmund

Sergei Prokofjev

Sergei Prokofjev

Osthaus Museum, Hagen

Osthaus Museum, Hagen

Leoš Janáček

Leoš Janáček

Dortmund, Duitsland
24 december 2022 t/m 27 december 2022
Dortmund kerst
Kerst net over de grens

• Vier de kerst net over de grens
• Dortmund in de Ruhr: een kunst- en muziekparadijs
• Liefde en lyriek bij Prokofjev en Janáček

 
Basisreissom: € 995,00

Zaterdag 24 december kunt u de reis ’s ochtends beginnen met koffie & gebak en aansluitend een lezing door Remco Roovers over de Franse componistes Lili en Nadia Boulanger. Hierna laten violiste Merel Vercammen en pianiste Dina Ivanova de invloed van deze muzikale zussen horen, met – naast werken van hen beiden – composities van Grazyna Bacewicz, Leonard Bernstein en Astor Piazzolla. Journalist Guido van Oorschot (De Volkskrant) schreef over de CD The Boulanger Legacy: ‘Vercammen en Ivanova spelen jaloersmakend goed samen. Ze vinden timbres te over, van altvioolachtige diepte tot ijle hoogte. Mooi hoe ze van zelden gehoorde stukken een dwingend parcours maken.’ Ook Peter van der Lint in was lovend in Dagblad Trouw: ‘Een prachtig album […]. Vercammen en Ivanova breken vooral een lans voor de Poolse Grazyna Bacewicz met een indringende uitvoering van haar Derde Vioolsonate. Bernsteins Vioolsonate is een verrassend jeugdwerk, gaaf gespeeld. En dat ook Piazzolla bij Nadia studeerde, zegt iets over haar aantrekkingskracht. Zijn Le Grand Tango misstaat absoluut niet in dit mooi geprogrammeerde en uitgevoerde recital.’ Na het recital rijden we door naar Dortmund

Zondag 25 december krijgen we een rondleiding door Dortmund. Wanneer de stad precies ontstaan is, is moeilijk te zeggen. De eerste officiële vermelding komt uit 882, al heette de stad toen nog Throtmanni. De stad was echter geen lang leven beschoren want niet veel later ging de stad in vlammen op. In 1152 rees de stad uit haar as toen de toenmalige keizer van het Heilige Roomse Rijk, Frederik I, de stad liet herbouwen om er vervolgens zijn intrek in te nemen. In de 13e en 14e eeuw was Dortmund een belangrijke handelsstad. Ook de eeuwen erna kende Dortmund een bewogen geschiedenis.
In Theater Dortmund kunt u deze avond het ballet Romeo & Julia zien. Prokofjev baseerde zich voor dit beroemde verhaal van Shakespeare op een synopsis van Adrian Piotrovsky en Segej Radlov. In zijn oorspronkelijke vorm voltooide Prokofjev het ballet in september 1935. Deze versie had een 'happy end' maar zou uiteindelijk nooit publiekelijk vertoond worden. Dit had echter meer te maken met de angst en voorzorg die het muzikale en theatrale leven in Rusland overheerste na de twee beruchte artikelen in Pravda, waarin Sjostakovitsj en andere "gedegenereerde modernisten" werden bekritiseerd.

Maandag 26 december bezoeken we in het Wuppertal het Von der Heydt Museum. Zijn naam dankt het museum aan een van zijn belangrijkste stichters: de bankier August von der Heydt en zijn zoon Eduard. Gedurende tientallen jaren schonken zij het museum in totaal maar liefst 300 kunstwerken, vooral schilderijen en sculpturen.
In het Musiktheater am Revier kunt u deze avond Het sluwe vosje zien. Janacék schreef Het sluwe vosje op aandrang van zijn huishoudster, Marie Stejskalová. Het feuilleton in de krant van redacteur Tesnohlidek boeide haar zozeer dat zij vond dat Janacék daarvan een opera moest maken. Janácek aarzelde aanvankelijk maar werd gaandeweg steeds enthousiaster.

Dinsdag 27 december gaan we naar het Kunstquartier Hagen. Hier opende in 1902 het Folkwang Museum zijn deuren. Initiator was Karl Ernst Osthaus, een kunstminnende, rijke man. De jonge stichter van het museum had de Belgische architect Henry van de Velde in de arm genomen, die met de inrichting van het museum het eerste openbare gebouw in Duitsland in de 'Nieuwe Stijl' tot stand bracht. In de unieke ambiance van het organische interieurontwerp maakte een schat aan hedendaagse kunstwerken indruk, waaronder die van Paul Signac, Auguste Renoir, Vincent van Gogh, Paul Gauguin en Auguste Rodin. Het Folkwang werd al snel beroemd als 's werelds eerste museum voor hedendaagse kunst. Later verhuisde het Folkwang Museum naar Essen. In het Osthaus Museum ligt de focus nog altijd op de vroeg moderne kunst en het expressionisme tot en met het sociaal realisme. In de loop van de middag rijden we terug naar de opstapplaatsen in Nederland.

Concert
  • zaterdag 24 december 2022 The Boulanger Legacy
  • Concertzaal (Oosterbeek)
  • Op het programma staan werken van Lili en Nadia Boulanger, Grazyna Bacewicz, Leonard Bernstein en Astor Piazzolla.

  • Uitvoerenden:
    • violist Merel Vercammen
    • pianist Dina Ivanova
  • Prijs: € 30,00
Ballet
  • zondag 25 december 2022 Romeo & Julia
  • Opernhaus (Dortmund)
  • Sergei Prokofjev Romeo en Julia (ballet)
  • Prijs: € 39,00
Opera
  • maandag 26 december 2022 Het sluwe vosje
  • Musiktheater im Revier (Gelsenkirchen)
  • Leos Janáček Het sluwe vosje (opera)
  • Prijs: € 44,00
Leonardo Hotel Dortmund

Hotel Leonardo, DortmundHet viersterren Leonardo Hotel Dortmund biedt een restaurant, privéparkeergelegenheid, een fitnesscentrum, een bar en een terras. Het hotel ligt op 400 meter van het Museum für Kunst und Kulturgeschichte. Verder heeft deze accommodatie een 24-uursreceptie, roomservice en gratis WiFi in alle ruimtes. De accommodatie is anti-allergeen en ligt op 700 meter van het Konzerthaus Dortmund.

De kamers van het hotel hebben airconditioning, een bureau, een koffiezetapparaat, een minibar, een kluisje, een flatscreen-tv en een eigen badkamer met een douche.

Het Leonardo Hotel Dortmund biedt 's morgens een continentaal ontbijt en het heeft een businesscentrum en verkoopautomaten met drankjes en snacks.

Basisreissom per persoon met vertrek op zaterdag 24 december 2022 € 995,00
Eenpersoonstoeslag € 75,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
The Boulanger Legacy (24 december 2022) € 30,00
Romeo & Julia (25 december 2022) € 39,00
Het sluwe vosje (26 december 2022) € 44,00
Inbegrepen in de basisreissom:

• Reis per luxe touringcar naar Dortmund v.v. en vervoer ter plaatse
• 3 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterren Leonardo Hotel
• 3 diners of lunches in goede restaurants, inclusief een glas wijn
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• SGR-bijdrage à € 5,=
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaatsen: Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Driebergen-Zeist, Arnhem en Horst (bij Venlo) (lees hier meer over de opstapplaatsen bij busreizen van MUSICO Reizen)
• Exclusief toegangskaarten voorstellingen en concert, vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit

Sandra Overdijk

De eerste kennismaking met klassieke muziek waren de pianolessen in mijn jeugd, en de lp’s die thuis beluisterd werden. Vooral Beethoven en Mozart vond ik prachtig, al was een dosis dagelijkse sport even belangrijk. En werd mijn studie Italiaans, de meest muzikale onder de Europese talen. Poort naar het buitenland, zo bleek, al was ik mij bij keuze niet daarvan bewust. Vanaf het derde studiejaar verruilde ik Leiden voor een studiejaar Italië, nadien combineerde ik het met werk in Zwitserland.

Na mijn afstuderen hielp ik een kleine reisorganisatie uit de brand als reisleider/gids in Rome. Dat beroep was destijds tamelijk nieuw en nog niet gesplitst, en wat het precies inhield was mij onbekend. Maar met wekelijks twee groepen, de ene drie, de andere vier dagen, wist ik dat snel genoeg. Ik studeerde in de avonduren ter plaatse het nodige bij, en het vak leek bij mij te passen. Maar het vak had een nog onzekere toekomst, en op de een of andere manier geen serieus imago. Zodat een zakelijke functie in Nederland volgde.

Intussen miste ik het wel. Ondanks het feit dat ik nieuwe dingen leerde en ook uitgezonden werd, zei de materie (de bouw) mij niet zoveel. Ik verruilde het na twee jaar voor de organisatie van medische congressen, waarmee in elk geval het menselijke aspect in mijn werk terugkeerde. En toen na nogmaals twee jaar de reisbranche zekerheid leek te bieden, maakte ik de overstap. Een dankbare en serieuze taak, kunst en cultuur, inclusief muziek, toegankelijker te mogen maken, intussen zo’n 25 jaar.
Het coronavirus legde het reiswerk stil. Het gaf mij de ruimte om de Italiaanse taal en literatuur weer op te pakken. Mooi van zichzelf om uit te dragen, en belangrijke bron voor al het andere.