Semperoper, Dresden

Semperoper, Dresden

Anna Netrebko

Anna Netrebko

Frauenkirche, Dresden

Frauenkirche, Dresden (foto Hans Peter Schaefer)

Dresden, Duitsland
29 mei 2020 t/m 02 juni 2020
Dresden
Topmusici in het 'Florence aan de Elbe'

• Anna Netrebko maakt roldebuut in Verdi’s Don Carlo
• Opera’s en concert in de Semperoper en het herbouwde Kulturpalast
• Uitgebreid excursieprogramma met bezoek aan Altstadt, Gemälde Gallerie & Grünes Gewölbe
• Boottocht op de Elbe
• Reisleidster en kunsthistorica Nanda Geerling vertelt over een bijzondere collectie in de Gemälde Galerie

Nog 1 plaats  
Basisreissom: € 1.255,00

Vrijdag 29 mei vliegen we rechtstreeks naar Dresden, waar we verblijven in het viersterren Westin Bellevue Dresden, gelegen aan de Elbe. 's Avonds staat in de Semper Zwei, de tweede zaal van de Semperoper, de eenakter Vent du Soir op het programma. Het werk was de eerste samenwerking tussen Philippe Gille en de componist Offenbach, en het begin van een lange vriendschap.

Zaterdag 30 mei wandelen we door de historische stad Dresden, langs de beroemde Frauenkirche en de Zwinger. Op het gebied van architectuur moet uiteraard ook het gebouw van de Semperoper genoemd worden. Architect Gottfried Semper drukte met zijn uitgesproken ideeën over bouwkunst duidelijk zijn stempel op het aanzicht van de stad. 's Avonds staan in het Kulturpalast bij de Dresdner Philharmonie onder leiding van Marek Janowski de volgende werken op het programma: Tragische Ouvertüre (Brahms), Konzert für Orgel und Orchester (Hindemith) met als soliste Iveta Apkalna en de Tweede Symfonie van Brahms.

Zondag 31 mei bezoeken we de Gemäldegalerie Alte Meister. August der Starke liet begin 18e eeuw een waar kunstwerk bouwen, de Zwinger. Al van oudsher herbergt dit complex kunstverzamelingen van de keurvorst. Toen Goethe hier voor het eerst kwam, had hij geen woorden voor zijn bewondering voor alle schilderijen van de oude meesters die toen nog in drie rijen dik boven elkaar hingen. Tevens krijgen we een rondleiding door het Neue Grüne Gewölbe. August der Starke was een groot liefhebber van kunstwerken. Om zijn kunstverzameling op stand te kunnen exposeren liet de vorst in zijn kasteel negen ruimtes in barokke stijl tot een echte Wunderkammer verbouwen. Omdat enkele ruimtes groene muren hadden, ontstond al snel de bijnaam Grünes Gewölbe. De Semperoper biedt vanavond een opvoering van Puccini’s Madama Butterfly, gedirigeerd door Lorenzo Viotti.

Maandag 1 juni varen we over de Elbe. We sluiten deze reis muzikaal af met dirigent Christian Thieleman. Hij dirigeert In de Semperoper de Verdi-opera Don Carlo, met een sterrencast, aangevoerd door sopraan Anna Netrebko als Elisabetta di Valois en Ildar Abdrazakov in de rol van Filippo II.

Dinsdag 2 juni vliegen we ’s middags terug naar Nederland.

Opera
  • vrijdag 29 mei 2020 Vent du soir
  • Semperoper (Dresden)
  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zaterdag 30 mei 2020 Dresdner Philharmonie
  • Kulturpalast (Dresden)
  • - Brahms: Tragische Ouvertüre
    - Hindemith: Orgelconcert
    - Brahms: Tweede Symfonie

  • Johannes Brahms Symfonie nr 2 in D, op. 73 (symfonie)
  • Uitvoerenden:
    • dirigent Marek Janowski
  • Prijs: € 38,00
Opera
  • zondag 31 mei 2020 Madama Butterfly
  • Semperoper (Dresden)
  • Giacomo Puccini Madama Butterfly (opera)
  • Uitvoerenden:
    • dirigent Lorenzo Viotti
  • Prijs: € 99,00
Opera
  • maandag 01 juni 2020 Don Carlo
  • Semperoper (Dresden)
  • Italiaanse versie met vier akten en een proloog voor orkest van Manfred Trojahn (première)

  • Giuseppe Verdi Don Carlo(s) (opera)
  • Uitvoerenden:
    • bas Ildar Abdrazakov (Philipp II )
    • sopraan Anna Netrebko (Elisabeth)
    • tenor Yusif Eyvazov (Don Carlo(s) )
  • Prijs: € 255,00
Bilderberg Bellevue Hotel Dresden

The Westin Bellevue DresentHet viersterren Bilderberg Bellevue Hotel Dresden ligt te midden van mooie tuinen aan de oevers van de Elbe. De Semperoper en het Zwinger-paleis liggen op 10 minuten loopafstand.

Het hotel biedt elegante kamers en suites met kamerhoge ramen en een flatscreen-tv. Ze zijn ingericht in zachte crèmekleuren en beschikken over een kluisje en een badkamer met bad en douche.

Een uitgebreid ontbijt wordt geserveerd in het Palaisrestaurant met terras. Het restaurant Canaletto heeft een mediterrane keuken en uitzicht op de rivier. In Café-Bar Pöppelmann kunt u een cocktail bestellen. In de zomer is de Elbsegler biertuin geopend, met koel bier en barbecue-specialiteiten.

De spa grand BellAcqua beschikt over een Finse sauna, een zwembad van 120 m², een stoombad, een solarium en een fitnessruimte. Gasten kunnen ayurvedische massages en schoonheidsbehandelingen boeken.

Basisreissom per persoon met vertrek op vrijdag 29 mei 2020 € 1.255,00
Eenpersoonstoeslag € 120,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Vent du soir (29 mei 2020) incl.
Dresdner Philharmonie (30 mei 2020) € 38,00
Madama Butterfly (31 mei 2020) € 99,00
Don Carlo (01 juni 2020) € 255,00
Inbegrepen in de basisreissom:

• KLM-vluchten met belastingen en toeslagen naar Dresden v.v.
• Transfers en vervoer ter plaatse
• 4 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterrenhotel Bilderberg Bellevue Hotel Dresden in Dresden • 4 diners of lunches in goede restaurants
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• Ruimbagage (lees hier meer over de bagageregeling bij MUSICO Reizen)
• GreenSeat CO2 compensatie
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaats: Schiphol
• Exclusief toegangskaarten voorstellingen en concert, vervoer van en naar Schiphol, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• Het is ook mogelijk per trein naar Dresden te reizen; informeer naar de mogelijkheden

Vertrektijden:

Vrijdag 29 mei, 12:15 uur - 13:35 uur (Amsterdam - Dresden), vluchtnummer: KL1807
Dinsdag 2 juni, 14:05 uur - 15:35 uur (Dresden - Amsterdam), vluchtnummer: KL1808

De vermelde tijden zijn uitsluitend bedoeld ter indicatie. De definitieve tijden staan vermeld in de reiswijzer die de reizigers uiterlijk 2 weken voor vertrek ontvangen.

Benjamin Rous

Als klein jongetje bladerde ik uren door boeken over kunst uit de klassieke oudheid, gegrepen door de krachtige maar sierlijke vormen en vooral door de geweldige verhalen erachter. Die jeugdige voorliefde vertaalde zich naar een studie die helemaal aansloot op mijn fascinatie voor de resten van de menselijke beschaving die zich onder de grond schuilhouden of hebben gehouden, en de verhalen die je daarmee kunt vertellen over het verleden: Mediterrane Archeologie, aan de Universiteit van Amsterdam. Aan dezelfde universiteit promoveerde ik op monumentale tempelarchitectuur rond Rome in de tweede en eerste eeuw voor Christus. Dat wekt een behoorlijk gespecialiseerde indruk, maar niets is minder waar: door veel colleges te geven over Etruskische en Romeinse kunst en cultuur en artikelen te schrijven voor onder meer Kunstschrift behield ik mijn brede klassieke blik.

Na een aantal jaar te hebben gewerkt als coördinator bij de restauratorenopleiding van de Universiteit van Amsterdam ben ik tegenwoordig coördinator van een onderzoeksinstituut waarin verschillende Nederlandse musea en universiteiten die onderzoek doen naar cultureel erfgoed, samenwerken. Daar heb ik een heel andere, razend interessante kant van kunstobjecten leren kennen: de wereld onder de oppervlakte. Daar voltrekken zich vervalprocessen die het uiterlijk van een object onherroepelijk kunnen veranderen. Het is fascinerend om kunst ook op zo’n manier leren kennen; je kijkt in musea nooit meer op dezelfde manier naar objecten!

Op mijn 15e kwam er een tweede klassieke liefde in mijn leven: de muziek, en dan vooral de opera. Na een uitvoering van Verdi’s Aida in Carré was ik hopeloos verloren. Een bijbaan in het Concertgebouw tijdens mijn studententijd opende ook de deuren naar de wijdere wereld van de klassieke muziek. De liefde voor muziek is sinds die tijd alleen maar gegroeid en verdiept, en werd zelfs zo groot dat ik inmiddels het leeuwendeel van mijn ‘vrije’ tijd besteed aan het schrijven en vertellen over opera en klassieke muziek. Zo schrijf ik op dit moment voor Uitgeverij Van Oorschot een boek over opera. Aan de hand van ruim dertig sleutelwerken en geef ik een korte geschiedenis van het genre en van mijn eigen ontwikkeling als operaliefhebber.

Het is een van de manieren waarop ik mijn uiteenlopende passies met hartstocht op anderen probeer over te brengen en te delen. Want wat is er fijner dan samen te genieten van al het moois en interessants dat kunst en muziek te bieden heeft?