Prieel in Tjaarda Oranjewoud

Prieel in Tjaarda Oranjewoud

Carmen bij Opera Spanga

Carmen (Bizet), Opera Spanga

Museum Belvédère, Heerenveen

Museum Belvédère, Heerenveen

Vincent van Amsterdam en Esther Kuiper

Vincent van Amsterdam en Esther Kuiper

Friesland, Nederland
26 juli 2021 t/m 28 juli 2021
Friesland I
Opera in het 'Verona van Friesland'

Carmen bij Opera Spanga
• Verblijf in parkgebied Oranjewoud
• Excursies in Leeuwarden, Lemmer en Museum Belvédère
• Tuinconcert met Mahler & Tsjaikovski

Volgeboekt  
Basisreissom: € 635,00

Maandag 26 juli rijden we naar Friesland, waar we onze intrek nemen in het Golden Tulip Tjaarda Oranjewoud, gelegen in een pittoresk, lommerrijk dorpje net onder Heerenveen. Onderweg brengen we een bezoek aan Lemmer, dat vooral in de 18e eeuw als havenplaats een belangrijke positie in Nederland had en waarvan heel wat rijksmonumenten nu nog getuigen. 's Avonds geven accordeonist Vincent van Amsterdam en mezzosopraan Esther Kuiper een tuinconcert in Hotel Tjaarda, met op het programma muziek van Mahler (Lieder eines fahrenden Gesellen) en Tsjaikovski.

Dinsdag 27 juli krijgen we een rondleiding door Leeuwarden, of zoals de Friezen het noemen, Ljouwert. Het is de geboortestad van tot de verbeelding sprekende personen uit de 19e en 20e eeuw als grafische kunstenaar M.C. Escher, de schrijver Jan Jacob Slauerhoff en de danseres/spionne Mata Hari. De stad is echter vele eeuwen ouder. De eerste bewoning dateert uit de eerste eeuw na Christus, op terpen aan de oever van de toenmalige Middelzee, een zeearm die door een groot deel van Friesland liep maar vanaf de 11e eeuw dicht slibde. Dankzij die Middelzee was er een levendige handel mogelijk, de contacten strekten zich uit tot aan Rusland. Het inwonertal van de stad steeg aanzienlijk, en in de 17e eeuw was Leeuwarden een van de belangrijkste steden van de Nederlanden. Ook de Oranje Nassaus waren nauw verbonden met Leeuwarden. De Friese stadhouders behoren tot de voorouders van koning Willem Alexander.
's Avonds kunt u bij Opera Spanga een opvoering van de opera Carmen van Bizet bijwonen, in een regie van Corina van Eijk. Volgens de dan geldende RIVM-maatregelen wordt er met minder publiek in een rondom open tent gespeeld. Opera Spanga produceert sinds 1989 op eigenzinnige wijze opera’s in het Friese plaatsje Spanga, het ‘Verona van Friesland’.

Woensdag 28 juli bezoeken we het Museum Belvédère in Oranjewoud, een museum voor moderne en hedendaagse schilderkunst. Het strak vormgegeven museumgebouw van de hand van Eerde Schippers is innig verbonden met het landschap en de kunst. Zo valt de donkere basalten gevel bijna weg tegen de stammen van de bomen in het museumpark. En de glazen stroken ter hoogte van de plint in de tentoonstellingsruimtes zorgen enerzijds voor daglicht en bieden de bezoeker anderzijds ook een oriëntatie op het land en het water dat het gebouw omgeeft. Het gebouw staat dwars op het Grand Canal, dat in de 18e eeuw gegraven is om het landgoed Oranjewoud, toen nog het buitenverblijf van de Oranje-Nassaus, koninklijke allure te geven. Het museum toont een collectie kunstwerken van belangrijke Friese schilders als Jan Mankes, Thijs Rinsema, Tames Oud, Gerrit Benner, Boele Bregman, Willem van Althuis en Sjoerd de Vries, maar laat daarnaast ook werken van geestverwanten uit binnen- en buitenland zien.
Na een eenvoudige lunch rijden we in de loop van de middag rijden we terug naar de opstapplaatsen.

Concert
  • maandag 26 juli 2021 Lieder eines fahrenden Gesellen
  • Hotel Tjaarda (Oranjewoud)
  • Mahler heeft zijn Lieder eines fahrenden Gesellen eerst voor piano en zangstem geschreven en later zelf georkestreerd. Tijdens dit concert hoort u een unieke combinatie van beide versies. Hierna volgen twee delen uit De Seizoenen van Tsjaikovski en een selectie van zijn bekende en minder bekende liederen.

  • Gustav Mahler Lieder eines fahrenden Gesellen (liedcyclus)
  • Uitvoerenden:
    • mezzosopraan Esther Kuiper
    • accordeonist Vincent van Amsterdam
  • Prijs: € 25,00
Opera
  • dinsdag 27 juli 2021 Carmen
  • Opera Spanga (Spanga)
  • Georges (Alexandre César Léopold) Bizet Carmen (opera)
  • Uitvoerenden:
    • mezzosopraan Itzel Medecigo (Carmen)
    • tenor Eric Reddet (Don José)
    • sopraan Aylin Sezer (Micaëla)
    • bariton David Visser (Escamillo)
    • dirigent Tjalling Wijnstra
    • regisseur Corina van Eijk
  • Prijs: inbegrepen
Golden Tulip Tjaarda Oranjewoud

Golden Tulip Tjaarda, OranjewoudHet viersterren Golden Tulip Tjaarda Oranjewoud ligt in een pittoresk dorpje op 10 minuten rijden van Heerenveen, in de provincie Friesland. Het biedt gratis WiFi en een spa met onder andere een binnenzwembad en een sauna. De omgeving is ideaal om te fietsen en het hotel beschikt over een oplaadpunt voor elektrische fietsen.

Elke kamer heeft een zithoek met kabel-tv, een combi-magnetron en een minibar.

Museum Belvédère ligt op 20 minuten loopafstand van het hotel. Vanaf het hotel bent u in 10 minuten rijden bij het Abe Lenstra Stadion en in minder dan 30 minuten rijdt u het centrum van Sneek binnen.

In Restaurant De Oranjetuin worden elegante Nederlandse gerechten met Franse invloeden geserveerd.

Basisreissom per persoon met vertrek op maandag 26 juli 2021 € 635,00
Eenpersoonstoeslag € 52,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Lieder eines fahrenden Gesellen (26 juli 2021) € 25,00
Carmen (27 juli 2021) incl.
Inbegrepen in de basisreissom:

• Reis per luxe touringcar naar Oranjewoud v.v. en vervoer ter plaatse
• 2 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterrenhotel Golden Tulip Tjaarda in Oranjewoud
• 2 diners of lunches en een eenvoudige lunch op 28/7
• Operavoorstelling op 27/7
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• SGR-bijdrage
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaatsen: Den Haag, Utrecht, Driebergen-Zeist, Arnhem, Zwolle (lees hier meer over de opstapplaatsen bij busreizen van MUSICO Reizen)
• Exclusief: vervoer van en naar de opstapplaatsen, concert op 26/7, overige maaltijden & uitgaven van persoonlijke aard

In verband met de corona-maatregelen is Amsterdam-Sloterdijk tijdelijk geen opstapplaats.

Reizen in en na coronatijd
MUSICO Reizen volgt de richtlijnen van het RIVM. Mocht de reis door verscherpte maatregelen moeten worden geannuleerd, dan voeren wij de reis niet uit en ontvangt u de reissom terug. Individuele kosten die voortvloeien uit verplichte corona-maatregelen (bijvoorbeeld het laten uitvoeren van een test), komen voor rekening van de reiziger.

Benjamin Rous

Als klein jongetje bladerde ik uren door boeken over kunst uit de klassieke oudheid, gegrepen door de krachtige maar sierlijke vormen en vooral door de geweldige verhalen erachter. Die jeugdige voorliefde vertaalde zich naar een studie die helemaal aansloot op mijn fascinatie voor de resten van de menselijke beschaving die zich onder de grond schuilhouden of hebben gehouden, en de verhalen die je daarmee kunt vertellen over het verleden: Mediterrane Archeologie, aan de Universiteit van Amsterdam. Aan dezelfde universiteit promoveerde ik op monumentale tempelarchitectuur rond Rome in de tweede en eerste eeuw voor Christus. Dat wekt een behoorlijk gespecialiseerde indruk, maar niets is minder waar: door veel colleges te geven over Etruskische en Romeinse kunst en cultuur en artikelen te schrijven voor onder meer Kunstschrift behield ik mijn brede klassieke blik.

Na een aantal jaar te hebben gewerkt als coördinator bij de restauratorenopleiding van de Universiteit van Amsterdam ben ik tegenwoordig coördinator van een onderzoeksinstituut waarin verschillende Nederlandse musea en universiteiten die onderzoek doen naar cultureel erfgoed, samenwerken. Daar heb ik een heel andere, razend interessante kant van kunstobjecten leren kennen: de wereld onder de oppervlakte. Daar voltrekken zich vervalprocessen die het uiterlijk van een object onherroepelijk kunnen veranderen. Het is fascinerend om kunst ook op zo’n manier leren kennen; je kijkt in musea nooit meer op dezelfde manier naar objecten!

Op mijn 15e kwam er een tweede klassieke liefde in mijn leven: de muziek, en dan vooral de opera. Na een uitvoering van Verdi’s Aida in Carré was ik hopeloos verloren. Een bijbaan in het Concertgebouw tijdens mijn studententijd opende ook de deuren naar de wijdere wereld van de klassieke muziek. De liefde voor muziek is sinds die tijd alleen maar gegroeid en verdiept, en werd zelfs zo groot dat ik inmiddels het leeuwendeel van mijn ‘vrije’ tijd besteed aan het schrijven en vertellen over opera en klassieke muziek. Zo schrijf ik op dit moment voor Uitgeverij Van Oorschot een boek over opera. Aan de hand van ruim dertig sleutelwerken en geef ik een korte geschiedenis van het genre en van mijn eigen ontwikkeling als operaliefhebber.

Het is een van de manieren waarop ik mijn uiteenlopende passies met hartstocht op anderen probeer over te brengen en te delen. Want wat is er fijner dan samen te genieten van al het moois en interessants dat kunst en muziek te bieden heeft?