Elbphilharmonie, Hamburg

Elbphilharmonie, Hamburg

Speicherstadt, Hamburg

Speicherstadt, Hamburg

Anna Karenina van John Neumeier

Muziekinstrumenten in het Museum für Kunst und Gewerbe

Hamburg, Duitsland
10 mei 2019 t/m 14 mei 2019
Hamburg
Internationales Musikfest Hamburg

• Opera in de Elbphilharmonie
• Ballet Anna Karenina in de opera
• Oratorium Paulus in de concertzaal

Gegarandeerd vertrek  
Basisreissom: € 1.295,00

Vrijdag 10 mei reizen we via diverse opstapplaatsen in Nederland per touringcar naar Hamburg.

Zaterdag 11 mei verkennen we Hamburg samen met een plaatselijke gids. Het traditionele bouwmateriaal in de stad bleef tot ver in de 20e eeuw baksteen, waardoor Hamburg zowel de stad van de baksteengotiek als van het baksteenexpressionisme is. Een bijzonder onderdeel van het havengebied vormt de nieuwe concertzaal van Hamburg, de Elbphilharmonie (ook wel liefkozend Elphi genoemd). Het spectaculaire gebouw, ontworpen door het architectenbureau Herzog & de Meuron, heeft als basis een oud pakhuis voor cacao, thee en tabak, waarop een in glas afgewerkte bovenbouw met een gebogen dakvorm werd gerealiseerd. Het Hamburg Ballett danst vanavond in de Staatsoper Hamburg op muziek van onder meer Tsjaikovski het ballet Anna Karenina van choreograaf John Neumeier. Een roman, talloze films, toneelversies, televisiebewerkingen en dus ook een balletversie: Anna Karenina, een van de grootste Russische boeken, verschenen in 1877, blijft generaties lezers en ook kunstenaars boeien.

Zondag 12 mei kunt u ’s ochtends in Laeiszhalle, de tweede concertzaal van Hamburg, een uitvoering bijwonen van het oratorium Paulus van Mendelssohn door de Symphoniker Hamburg, het Europa Chor Akademie Görlitz en onder meer Brenden Gunnell (tenor) en Albert Dohmen (bas). Met Paulus bereikt de bewondering van Mendelssohn voor Bach een hoogtepunt: het stuk is zijn rechtstreekse verwerking van Bachs Matthäus Passion en het laat zich lezen en beluisteren als een antwoord daarop. Na het ochtendconcert krijgen we ’s middags krijgen we een muzikale rondleiding door de afdeling historische muziekinstrumenten in het Museum für Kunst und Gewerbe. De beroemde Beurmann-verzameling geeft met bijna honderd muziekinstrumenten een goed overzicht van de ontwikkeling van het klavecimbel en Hammerklavier tot de moderne Steinway-vleugel. Bijzonder is dat u de instrumenten niet alleen kunt zien, maar ook kunt horen!

Maandag 13 mei ontdekt u het indrukwekkende havengebied van Hamburg vanaf het water. Speicherstadt heet dit deel van Hamburg, vol pakhuizen van baksteen en dat sinds 2015 ook op de Werelderfgoedlijst staat. In de Elbhilharmonie wordt vanavond een scenische opvoering gegeven van de fascinerende opera Le grand macabre van de Hongaarse Ligeti. Een absurdistische en surrealistische compositie, door de componist zelf een anti-anti-opera genoemd, die overal groot succes oogst. Het is opvallend dat een op het eerste gehoor niet zo toegankelijke opera tot de meeste succesvolle van de afgelopen eeuw gerekend kan worden. Ligeti en zijn librettist Michael Meschke baseerden hun verhaal op La Balade du Grand Macabre van de Vlaamse schrijver Michel de Ghelderode. Het speelt zich af in het Bruegelland van koning Go-Go waar een zwarte en witte minister elkaar met onzin bestoken en waar de dood in de persoon van Nekrotzar verderf komt zaaien. ‘Fasten your seatbelts’ voor deze muzikale achtbaanrit!

Dinsdag 14 mei reizen we terug naar Nederland.

Lees hier een extra bijdrage van reisleider Benjamin Rous over de bijzondere opera Le Grand Macabre van Ligetí.

Ballet
  • zaterdag 11 mei 2019 Anna Karenina
  • Hamburgische Staatsoper (Hamburg)
  • Pjotr Iljitsj Tsjaikovski Anna Karenina (ballet)
  • Prijs: € 89,00
Oratorium
  • zondag 12 mei 2019 Paulus
  • Laeiszhalle Hamburg (Hamburg)
  • Felix Mendelssohn Bartholdy Paulus (oratorium)
  • Prijs: € 47,00
Semiscenische opvoering
  • maandag 13 mei 2019 Le grand macabre
  • Elbphilharmonie (Hamburg)
  • "Een overweldigend succes” schreef de New York Times na drie uitverkochte voorstellingen van György Ligeti's opera Le grand macabre, de mijlpaal in het moderne muziektheater die Alan Gilbert in samenwerking met regisseur Doug Fitch in mei 2010 voor het eerst naar New York bracht. Voor het International Musikfest Hamburg - dat zich richt op de muziek van Ligeti – haalt het NDR Elbphilharmonie Orchester de veelgeprezen productie in een aangepaste versie nu naar Hamburg.

  • György Ligeti Le grand macabre (opera)
  • Prijs: € 98,00
Arcotel Rubin

Arcotel Rubin, HamburgHet superior viersterrenhotel ARCOTEL Rubin is vernoemd naar het Duitse woord voor robijn en heeft rood als thema. Het biedt gratis WiFi, een gratis spa en ruime kamers met een flatscreen-tv. Het hotel is te vinden in de levendige wijk St. Georg, op 500 meter van het centraal station van Hamburg. De kamers zijn voorzien van airconditioning, geluiddichte ramen, lederen meubilair en draadloze telefoons. Het stijlvolle café Wiener Kaffee en restaurant FACETTE serveren regionale en veganistische gerechten, zelfgemaakte taarten en gebak. De Crystal Bar is gespecialiseerd in zeldzame jenevers uit de hele wereld. U kunt ontspannen in twee verschillende sauna's in de spa van ARCOTEL Rubin. Het hotel biedt ook een stoombad, een fitnessruimte en een dakterras. In slechts 5 minuten loopt u naar de vele winkels en cafés aan de Lange Reihe. Het mooie meer Außenalster bevindt zich op 10 minuten lopen van het hotel.

Basisreissom per persoon met vertrek op vrijdag 10 mei 2019 € 1.295,00
Eenpersoonstoeslag € 120,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Anna Karenina (11 mei 2019) € 89,00
Paulus (12 mei 2019) € 47,00
Le grand macabre (13 mei 2019) € 98,00
Inbegrepen in de basisreissom:

• Reis per luxe touringcar naar Hamburg v.v. en vervoer ter plaatse
• 4 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in een 4-sterrenhotel in Hamburg
• 4 diners of lunches in goede restaurants
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaatsen: Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Driebergen-Zeist, Arnhem en Hengelo (lees hier meer over de opstapplaatsen bij busreizen van MUSICO Reizen)
• Exclusief toegangskaarten voorstellingen en concert, vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds

Benjamin Rous

Als klein jongetje bladerde ik uren door boeken over kunst uit de klassieke oudheid, gegrepen door de krachtige maar sierlijke vormen en vooral door de geweldige verhalen erachter. Die jeugdige voorliefde vertaalde zich naar een studie die helemaal aansloot op mijn fascinatie voor de resten van de menselijke beschaving die zich onder de grond schuilhouden of hebben gehouden, en de verhalen die je daarmee kunt vertellen over het verleden: Mediterrane Archeologie, aan de Universiteit van Amsterdam. Aan dezelfde universiteit promoveerde ik op monumentale tempelarchitectuur rond Rome in de tweede en eerste eeuw voor Christus. Dat wekt een behoorlijk gespecialiseerde indruk, maar niets is minder waar: door veel colleges te geven over Etruskische en Romeinse kunst en cultuur en artikelen te schrijven voor onder meer Kunstschrift behield ik mijn brede klassieke blik.

Na een aantal jaar te hebben gewerkt als coördinator bij de restauratorenopleiding van de Universiteit van Amsterdam ben ik tegenwoordig coördinator van een onderzoeksinstituut waarin verschillende Nederlandse musea en universiteiten die onderzoek doen naar cultureel erfgoed, samenwerken. Daar heb ik een heel andere, razend interessante kant van kunstobjecten leren kennen: de wereld onder de oppervlakte. Daar voltrekken zich vervalprocessen die het uiterlijk van een object onherroepelijk kunnen veranderen. Het is fascinerend om kunst ook op zo’n manier leren kennen; je kijkt in musea nooit meer op dezelfde manier naar objecten!

Op mijn 15e kwam er een tweede klassieke liefde in mijn leven: de muziek, en dan vooral de opera. Na een uitvoering van Verdi’s Aida in Carré was ik hopeloos verloren. Een bijbaan in het Concertgebouw tijdens mijn studententijd opende ook de deuren naar de wijdere wereld van de klassieke muziek. De liefde voor muziek is sinds die tijd alleen maar gegroeid en verdiept, en werd zelfs zo groot dat ik inmiddels het leeuwendeel van mijn ‘vrije’ tijd besteed aan het schrijven en vertellen over opera en klassieke muziek. Zo schrijf ik op dit moment voor Uitgeverij Van Oorschot een boek over opera. Aan de hand van ruim dertig sleutelwerken en geef ik een korte geschiedenis van het genre en van mijn eigen ontwikkeling als operaliefhebber.

Het is een van de manieren waarop ik mijn uiteenlopende passies met hartstocht op anderen probeer over te brengen en te delen. Want wat is er fijner dan samen te genieten van al het moois en interessants dat kunst en muziek te bieden heeft?

Bekijk ook eens deze reizen

Hamburg