Sheku Kanneh-Mason

Sheku Kanneh-Mason

Speicherstadt, Hamburg

Speicherstadt, Hamburg

Elbphilharmonie, Hamburg

Elbphilharmonie, Hamburg

Ian Bostridge

Ian Bostridge

Ziehende Wolken (Caspar David Friedrich)

Hamburg, Duitsland
21 augustus 2023 t/m 25 augustus 2023
Hamburg
Schleswig-Holstein Musik Festival

• Concerten in de Kleine en Grote Zaal van de Elbphilharmonie
• Kunsthalle Hamburg: Caspar David Friedrich en de Duitse schilderkunst in de 19e eeuw
• Boottocht door Hamburger Hafen

 
Basisreissom: € 1.495,00

Maandag 21 augustus reizen we per touringcar naar Hamburg. Midden 12e eeuw besloot graaf van Holstein een nieuwe handelsstad te stichten naar voorbeeld van het al florerende Lübeck. Door de gunstige ligging liepen de zaken zo goed dat Hamburg midden 16e eeuw Lübeck voorbij streefde. Tal van componisten hebben er hun muzikale sporen achtergelaten: Telemann, Carl Philipp Emanuel Bach, Mendelssohn, Brahms, Mahler, om enkele grote namen te noemen.

Dinsdag 22 augustus krijgen we een rondleiding door Hamburg. De stad ligt aan de rivier de Elbe en is een belangrijke havenstad. Het traditionele bouwmateriaal baksteen bleef tot in de 20e eeuw baksteen, waardoor Hamburg zowel de stad van de baksteengotiek als de stad van het baksteenexpressionisme is. ’s Middags maken we een boottocht over de Elbe. ’s Avonds kunt u een concert bijwonen in de nieuwe concertzaal van Hamburg, de Elbphilharmonie (ook wel liefkozend Elphi genoemd), een ontwerp van het architectenbureau Herzog & de Meuron. In de Grote Zaal speelt het Aurora Orchestra onder leiding van Nicholas Collon werken van Elgar, Stravinsky en Bloch. Van deze laatste componist staat Schelomo op het programma, een rapsodie voor cello en orkest met als solist Sheku Kanneh-Mason. Bloch was aanvankelijk van plan een vocaal werk te schrijven met teksten uit het bijbelboek Prediker maar hij aarzelde in welke taal hij zou schrijven. Na een ontmoeting met de cellist Alexandre Barjansky wist Bloch het: hij liet de cello de persoon van Salomon representeren.

Woensdag 23 augustus krijgen we een rondleiding door de Kunsthalle Hamburg. De Hamburger Kunsthalle opende zijn deuren in 1869 en herbergt een prachtige collectie schilderijen uit de 14e t/m de 19e eeuw. De nadruk ligt op de 19e-eeuwse Duitse romantiek met als hoogtepunt een aantal werken van Caspar David Friedrich. In de Laeiszhalle, de tweede concertzaal van Hamburg, dirigeert Paul McCreesh het Gabrieli Consort in een concertante opvoering van King Arthur van Purcell. De legende van koning Arthur en zijn mentor Merlijn de tovenaar ligt aan de basis van deze semi-opera, die getuigt van Purcells uitbundige muzikale en theatrale vindingrijkheid.

Donderdag 24 augustus brengen we een bezoek aan het KomponistenQuartier Hamburg, een verzameling musea aan de Peterstraße. De musea hebben allen een componist als thema. Deze componisten zijn in Hamburg geboren of hebben er gewerkt, zoals Brahms, Telemann, Mahler en Mendelssohn. In de Kleine Zaal van de Elbphilharmonie brengen tenor Ian Bostridge en het ensemble Oxalys 19e-eeuwse romantische Engelse muziek, waaronder On Wenlock Edge, een magistrale liedcyclus voor tenor, piano en strijkkwartet van Vaughan Williams.

Vrijdag 25 augustus vertrekken we ‘s ochtends na het ontbijt terug naar Nederland.

Concert
  • dinsdag 22 augustus 2023 Aurora Orchestra
  • Elbphilharmonie (Hamburg)
  • - Edward Elgar: Cockaigne (In London Town), op. 40
    - Ernest Bloch: Schelomo
    - Igor Stravinsky: Le sacre du printemps

  • Igor Stravinsky Le sacre du printemps (ballet)
  • Uitvoerenden:
    • cellist Sheku Kanneh-Mason
    • dirigent Nicholas Collon
    • orkest Aurora Orchestra
  • Prijs: € 97,00
Concertante uitvoering
  • woensdag 23 augustus 2023 King Arthur
  • Laeiszhalle Hamburg (Hamburg)
  • Henry Purcell King Arthur (semi-opera)
  • Uitvoerenden:
    • dirigent Paul McCreesh
    • ensemble Gabrieli Consort
  • Prijs: € 73,00
Concert
  • donderdag 24 augustus 2023 Ian Bostrigde & Oxalys
  • Elbphilharmonie (Hamburg)
  • - Gustav Holst: Seven Scottish Airs
    - Jonathan Dove: The end
    - Peter Warlock: The Curlew
    - Felix White: The Nymph's Complaint for the Death of her Fawn
    - Ralph Vaughan-Williams: On Wenlock Edge

  • Uitvoerenden:
    • tenor Ian Bostridge
    • ensemble Oxalys Ensemble
  • Prijs: € 57,00
Scandic Hamburg Emporio

Scandic Hamburg EmporioHet viersterrendesignhotel Scandic Emporio Hamburg heeft kamers die zijn geïnspireerd op het thema water en voorzien van natuurlijke houten meubels en grote ramen. Ze beschikken over kabeltelevisie, een bureau en een eigen badkamer.
Het hotel ligt in het centrum van Hamburg biedt gratis WiFi, een sauna, een fitnessruimte en gratis fietsverhuur. Het ligt op 200 meter van het U-Bahn-metrostation Gänsemarkt. De Jungfernstiegstraat, een van de belangrijkste boulevards van Hamburg, ligt op 800 meter van het hotel.
Het H2O Restaurant van het hotel heeft een bar en een lounge, alsook een terras. U kunt kijken hoe de chef-koks van het H2O maaltijden bereiden in de open keuken. Sinds 2009 werkt het Scandic samen met topkok Jamie Oliver voor het creëren van de Scandinavische en internationale gerechten van het hotel.

Basisreissom per persoon met vertrek op maandag 21 augustus 2023 € 1.495,00
Eenpersoonstoeslag € 160,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Aurora Orchestra (22 augustus 2023) € 97,00
King Arthur (23 augustus 2023) € 73,00
Ian Bostrigde & Oxalys (24 augustus 2023) € 57,00
Inbegrepen in de basisreissom:

• Reis per luxe touringcar naar Hamburg v.v. en vervoer ter plaatse
• 4 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterrenhotel Scandic Emporio in Hamburg
• 4 diners of lunches in goede restaurants
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• SGR-bijdrage à € 5,=
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaatsen: Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Driebergen-Zeist, Arnhem en Hengelo (lees hier meer over de opstapplaatsen bij busreizen van MUSICO Reizen)
• Exclusief toegangskaarten concerten, vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit

Harry-Imre Dijkstra

U had als medereiziger verzeild kunnen raken in een bus met een kelenschrapend gezelschap dat hard studeert op een Mozart-canon, of in een treincoupé waar een selecte groep zich gewillig onderwerpt aan een chocoladeproeverij. De zinnen prikkelen met meer dan alleen de concerten, voorstellingen en bezienswaardigheden die al gepland waren: het is wel een van mijn geliefde bezigheden tijdens een reis.

Terwijl ik zelf als kamermusicus regelmatig op het podium te vinden ben is mijn rol als uw begeleider bescheidener, maar het doel hetzelfde: de muziek tot leven brengen. Dan gaat het natuurlijk om meer dan een uitlegje bij een voorstelling; gedurende een reis een met leuke en minder vrolijke verhalen gelardeerd ruimer klankbeeld oproepen en vooral duidelijk maken hoe, behalve hopelijk geïnspireerd, ook ambachtelijk en aards de kunst en de kunstenaar kunnen zijn, daarbij puttend uit wat er in de afgelopen eeuwen zoal is opgetekend in de literatuur en uit mijn eigen belevenissen als muziekspeler en in andere huidige en vroegere activiteiten als radioprogrammeur en -presentator, recensent, componist, arrangeur, concert-organisator, bladomslaander, dirigent, docent, interviewer, acteur, kleuter-muziekcursusleider, stadsgids, reisleider - ja, dat was het wel ongeveer, geloof ik.

Hoewel ik tijdens mijn jeugd door mijn vader behoorlijk met nostalgie ben geïnfecteerd - ik ken bijvoorbeeld heel goed de populaire muziek waar U én uw ouders vroeger stiekem naar luisterden of op dansten! (en laat ik het niet hebben over mijn collectie 78- en andere toerenplaten) - hebben die jeugd én mijn muziekstudie in Nederland en Rusland me muzikaal omnivoor gemaakt en geleerd niet te oordelen naar genre maar naar kwaliteit.En het wonderlijke is dan, dat er behalve in al die kunstige muziek voor mij zoveel kwaliteit schuilt in de symfonieën van omgevingsgeluiden die ik op diverse plaatsen in de wereld heb kunnen beluisteren en die deze daarmee extra dierbaar maken: de licht met meeuwen bevolkte zeewind en het bijna ongemerkt sissen van kebab op een klein rooster van een straatverkoper als achtergrond bij een nachtelijk gesprek op met een boekverkoper op een plein in Istanbul; of het aanzwellen van met schippersklavier-klanken vermengd geroezemoes bij het naderen van een wijnkelder of middeleeuwse bierbrouwerij annex -café in Praag, de stad waar ik regelmatig verblijf - plots meer geluid omdat de licht krakende deur van het etablissement wat bruusk door een vertrekkende bezoeker opengetrokken wordt.

Maar... als U het toch liever over de overeenkomst tussen Beethoven en Boogie-Woogie wilt hebben, ben ik graag van de partij!

Lees ook het interview met Harry-Imre Dijkstra.