Vaarwelscene, Romeo & Julia (Eleanor Fortescue-Brickdale)

Vaarwelscene, Romeo & Julia (Eleanor Fortescue-Brickdale)

Düsseldorf, Duitsland
05 mei 2024 t/m 05 mei 2024
I Capuleti e i Montecchi
Bellini's adaptie van het beroemde liefdeskoppel

Met I Capuleti e i Montecchi wilde Bellini revanche nemen voor het fiasco van zijn vorige opera Zaira in 1829. Daar slaagde hij volledig in, want deze opera was een daverend succes, hoewel hij een aantal delen uit Zaira hergebruikte, aangezien hij maar anderhalve maand de tijd had om de nieuwe opera te componeren. Het meeslepende en tragische verhaal over Romeo en Julia was precies het soort onderwerp dat Bellini aansprak. Hij komt in deze opera dan ook tot ongekende hoogten, vooral in melodisch opzicht. Het libretto neemt niet Shakespeares versie als uitgangspunt, maar een Italiaans toneelstuk. We zien in deze versie dus niet hoe Romeo en Julia elkaar leren kennen, maar zijn getuige van de laatste dag in het leven van de geliefden. Geen ontluikende liefde dus, maar volop tragiek, die Bellini als geen ander in zijn prachtige muziek weet te vangen.

Gegarandeerd vertrek  
Basisreissom: € 180,00

Eendaagse reizen bij MUSICO
Al ruim 20 jaar vormen de eendaagse reizen het uithangbord van ons bedrijf. In één dag laten we de kern van MUSICO Reizen zien: bijzondere voorstellingen met veel aandacht voor muzikale inhoud en ruimte voor gezelligheid. Kortom, een complete dag uit. Tijdens de reis naar het theater krijgt u koffie met wat lekkers en geeft de reisleiding een mondelinge toelichting op de opera. Op de terugweg luistert u onder het genot van een hapje en een drankje naar een recensie-achtige nabespreking. Dit leidt vaak tot interessante discussies!

Komend seizoen bieden wij u negen opera's, één operette en twee balletten aan, in de operahuizen van Essen, Düsseldorf, Duisburg en Gelsenkirchen. De opstapplaatsen voor deze reis zijn Den Haag, Utrecht, Driebergen-Zeist en Arnhem.
Kijk hier naar het volledige overzicht van de serie eendaagse reizen seizoen 2023-2024

Prijzen
De prijs bedraagt € 180,= per voorstelling.
U kunt ook een abonnement nemen: vanaf vier voorstellingen ontvangt u € 10,= korting per voorstelling, vanaf 8 voorstellingen € 15,= korting per voorstelling. Neemt u een abonnement met alle (twaalf) voorstellingen, ontvangt u € 20,= korting per voorstelling.

Boek hieronder uw abonnement

Aanmeldingsformulier abonnement eendaagse reizen - seizoen 2023-2024

Opera
  • zondag 05 mei 2024 I Capuleti e i Montecchi
  • Opernhaus Düsseldorf (Düsseldorf)
  • Vincenzo Bellini I Capuleti e i Montecchi (opera)
  • Prijs: inbegrepen
Een hotel is niet van toepassing bij deze reis.

Basisreissom per persoon met vertrek op zondag 05 mei 2024 € 180,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
I Capuleti e i Montecchi (05 mei 2024) incl.
Inbegrepen in de basisreissom:

• Reis per luxe touringcar naar het Opernhaus in Düsseldorf v.v.
• Drankjes gedurende de busreis, inclusief versnapering
• Toegangskaart voorstelling
• Schriftelijke toelichting
• Mondelinge voor- en nabeschouwing
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaatsen: Den Haag, Utrecht, Driebergen-Zeist en Arnhem (klik hier voor meer informatie over de opstapplaatsen bij busreizen van MUSICO Reizen)
• Exclusief vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit

Vertrektijden:

10:30 uur Den Haag
11:30 uur Utrecht
11:50 uur Driebergen-Zeist
12:30 uur Arnhem
14:00 uur Aankomst in Düsseldorf
15:00 uur Aanvang voorstelling

ca 18:00 uur Verwacht einde van de voorstelling, aansluitend vertrek terug naar Nederland
ca 20:00 uur Arnhem
ca 20:40 uur Driebergen-Zeist
ca 21:00 uur Utrecht
ca 22:00 uur Den Haag

De vermelde tijden zijn uitsluitend bedoeld ter indicatie. De definitieve tijden staan vermeld in de reiswijzer die de reizigers uiterlijk 2 weken voor vertrek ontvangen.

Benjamin Rous

Als klein jongetje bladerde ik uren door boeken over kunst uit de klassieke oudheid, gegrepen door de krachtige maar sierlijke vormen en vooral door de geweldige verhalen erachter. Die jeugdige voorliefde vertaalde zich naar een studie die helemaal aansloot op mijn fascinatie voor de resten van de menselijke beschaving die zich onder de grond schuilhouden of hebben gehouden, en de verhalen die je daarmee kunt vertellen over het verleden: Mediterrane Archeologie, aan de Universiteit van Amsterdam. Aan dezelfde universiteit promoveerde ik op monumentale tempelarchitectuur rond Rome in de tweede en eerste eeuw voor Christus. Dat wekt een behoorlijk gespecialiseerde indruk, maar niets is minder waar: door veel colleges te geven over Etruskische en Romeinse kunst en cultuur en artikelen te schrijven voor onder meer Kunstschrift behield ik mijn brede klassieke blik.

Na een aantal jaar te hebben gewerkt als coördinator bij de restauratorenopleiding van de Universiteit van Amsterdam ben ik tegenwoordig coördinator van een onderzoeksinstituut waarin verschillende Nederlandse musea en universiteiten die onderzoek doen naar cultureel erfgoed, samenwerken. Daar heb ik een heel andere, razend interessante kant van kunstobjecten leren kennen: de wereld onder de oppervlakte. Daar voltrekken zich vervalprocessen die het uiterlijk van een object onherroepelijk kunnen veranderen. Het is fascinerend om kunst ook op zo’n manier leren kennen; je kijkt in musea nooit meer op dezelfde manier naar objecten!

Op mijn 15e kwam er een tweede klassieke liefde in mijn leven: de muziek, en dan vooral de opera. Na een uitvoering van Verdi’s Aida in Carré was ik hopeloos verloren. Een bijbaan in het Concertgebouw tijdens mijn studententijd opende ook de deuren naar de wijdere wereld van de klassieke muziek. De liefde voor muziek is sinds die tijd alleen maar gegroeid en verdiept, en werd zelfs zo groot dat ik inmiddels het leeuwendeel van mijn ‘vrije’ tijd besteed aan het schrijven en vertellen over opera en klassieke muziek. Zo heb ik voor Uitgeverij Van Oorschot een boek over opera geschreven. Aan de hand van ruim dertig sleutelwerken en geef ik een korte geschiedenis van het genre en van mijn eigen ontwikkeling als operaliefhebber.

Het is een van de manieren waarop ik mijn uiteenlopende passies met hartstocht op anderen probeer over te brengen en te delen. Want wat is er fijner dan samen te genieten van al het moois en interessants dat kunst en muziek te bieden heeft?