Dom van Keulen

Dom van Keulen

Keulen

Keulen

Madonna im Rosenhag (Stefan Lochner - in Richard Wallraf Museum)

Käthe Kollwitz

Käthe Kollwitz

Keulen, Duitsland
29 december 2022 t/m 02 januari 2023
Keulen oud & nieuw
Oud & nieuw in de Domstad

• Jaarwisseling aan de Rijn
• Met Rossini's La cenerentola het jaar muzikaal uitwuiven
• Meyerbeers opera-rariteit Ein Feldlager in Schlesien als begin van het nieuwe jaar
• Een uitgebreid excursieprogramma in Keulen

Gegarandeerd vertrek  
Basisreissom: € 1.195,00

Donderdag 29 december rijden we via diverse opstapplaatsen naar Keulen. 's Middags brengen we een bezoek aan de Dom van Keulen. De bouw van dit gotische meesterwerk begon in 1248 en werd pas afgerond in 1880. 's Avonds kunt u bij de Oper am Rhein in Düsseldorf De maagd van Orléans zien. Tsjaikovski schreef een romantische ‘grand opéra’ met Schillers tragedie over Jeanne d’Arc als uitgangspunt. Maar het spel van de machthebbers speelde ook de componist parten: de moord op tsaar Alexander II slechts twee weken na de première op 25 februari 1881 in Sint-Petersburg verhinderde aanvankelijk de verspreiding van deze opera.

Vrijdag 30 december krijgen we ’s ochtends een rondleiding door het Wallraf-Richartz-Museum. 'Ik benoem de stad en de gemeente Keulen, mijn vaderstad, tot erfgename van mijn gehele nalatenschap [...].' Met deze woorden uit het testament van Ferdinand Franz Wallraf (1748 - 1824) begint de geschiedenis van het Wallraf-Richartz-Museum & Fondation Corboud. Toen Wallraf op 18 maart 1824 overleed, erfde de stad een overweldigende hoeveelheid aantal altaren, schilderijen, tekeningen, boeken, munten en andere kunstvoorwerpen die de verzamelaar had gered van de verwoestingen van de ontkerkelijking in die tijd. Kort na zijn dood ging de stad op zoek naar een geschikte plaats om de collectie onder te brengen. Maar er gingen verscheidene decennia voorbij voordat een eerste eigen gebouw kon worden opgetrokken. Pas in 1854, dertig jaar na de dood van Wallraf, schonk de koopman Johann Heinrich Richartz 100.000 taler voor de bouw van het museum.
De Oper Köln biedt deze avond La bohème van Puccini.

Zaterdag 31 december bezoeken we in het Käthe Kollwitz Museum dat met ruim 300 tekeningen, meer dan 550 prenten, alle affiches van de kunstenares en haar gehele beeldhouwwerk de grootste verzameling van deze kunstenares bezig. Onder de tekeningen - een van de zwaartepunten van het museum - bevinden zich enkele van de meest expressieve bladen, vele uit de late periode van de kunstenares, toen zij zich vooral bezighield met het thema "De dood". De vroege periode wordt vertegenwoordigd door drie van de minder dan tien pastels die bewaard zijn gebleven en door de houtskooltekeningen die zij voornamelijk maakte voor het satirische tijdschrift Simplicissimus.
In de Oper van Köln kunt u het jaar muzikaal afsluiten met La cenerentola van Rossini. Deze opera is gebaseerd op het gelijknamige sprookje over Assepoester. Librettist Ferretti liet echter het toverachtige en fantastische van het oorspronkelijke verhaal weg. Hij was van mening dat het operapubliek daar niet op zat te wachten. Dus geen toverende fee. Wel een prins die zich als knecht verkleedt en een knecht die zich voor prins uitgeeft.

Zondag 1 januari bezoeken we in Keulen enkele romaanse kerken. In totaal twaalf van de kerken in de binnenstad zijn gebouwd in de romaanse bouwstijl die kenmerkend is voor de periode tussen 1000 en 1200. In het Theater Bonn kunt deze avond een concertante opvoering bijwonen van Ein Feldlager in Schlesien. De componist Meyerbeer koos voor heropening van de Hofoper Berlin een werk ter ere van Frederik de Grote. Maar er was één probleem: leden van de Hohenzollern-familie mochten niet op het toneel verschijnen. Daarom is Frederik de Grote alleen fluitspelen op de achtergrond te horen.

Maandag 2 januari brengen we 's morgens een bezoek aan Museum Ludwig. Toen Josef Haubrich onmiddellijk na het einde van de Tweede Wereldoorlog in 1946 zijn kunstcollectie aan de stad Keulen schonk, leek dat voor de Keulenaars een boodschap van een betere wereld. Verloren gewaande schilderijen van Duitse expressionisten en andere vertegenwoordigers van het klassieke modernisme, die tijdens de oorlog waren vervolgd en als "ontaard" werden beschouwd, behoorden plotseling toe aan de burgers van de stad. Deze collectie maakt nu onderdeel uit van het Museum Ludwig. 's Middags keren we terug naar Nederland.

Opera
  • donderdag 29 december 2022 De maagd van Orléans
  • Opernhaus Düsseldorf (Düsseldorf)
  • Prijs: € 91,00
Opera
  • vrijdag 30 december 2022 La bohème
  • Oper Köln (Keulen)
  • Giacomo Puccini La bohème (opera)
  • Prijs: € 78,00
Opera
  • zaterdag 31 december 2022 La cenerentola
  • Oper Köln (Keulen)
  • Gioachino Antonio Rossini La cenerentola (opera)
  • Prijs: € 78,00
Concertante uitvoering
  • zondag 01 januari 2023 Ein Feldlager in Schlesien
  • Theater Bonn (Bonn)
  • Prijs: € 49,00
Pullman Cologne

Het vijfsterren Pullman Cologne in Keulen biedt een spa, ondergrondse parkeergelegenheid en moderne kamers. Pullman Cologne bevindt zich op 10 minuten lopen van de Dom van Keulen en op slechts 400 meter van het metrostation Friesenplatz.
De ruime kamers beschikken over een flatscreen-tv met satellietzenders, WiFi en airconditioning.
De spa van het hotel is uitgerust met een sauna, stoombad, fitnesscentrum en massages.

Basisreissom per persoon met vertrek op donderdag 29 december 2022 € 1.195,00
Eenpersoonstoeslag € 120,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
De maagd van Orléans (29 december 2022) € 91,00
La bohème (30 december 2022) € 78,00
La cenerentola (31 december 2022) € 78,00
Ein Feldlager in Schlesien (01 januari 2023) € 49,00
Inbegrepen in de basisreissom:

• Reis per luxe touringcar naar Keulen v.v. en vervoer ter plaatse
• 4 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterren Hotel Pullmann
• 4 diners of lunches in goede restaurants, inclusief een glas wijn
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• SGR-bijdrage à € 5,=
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaatsen: Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Driebergen-Zeist, Arnhem en Horst (bij Venlo) (lees hier meer over de opstapplaatsen bij busreizen van MUSICO Reizen)
• Exclusief toegangskaarten voorstellingen en concert, vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit

Bart de Graaf

Een jaar verplicht pianoles toen ik zes jaar oud was, daarmee is begonnen waar nu mijn hele leven om draait: muziek. Na dat jaar mocht ik kiezen of ik door wilde gaan. Inmiddels speel ik ruim dertig jaar en dat magische instrument met 88 toetsen heeft nog altijd dezelfde aantrekkingskracht op mij als toen ik zes was. Als ik een piano zie, moet ik er gewoon even op spelen. Na de middelbare school besloot ik de sprong te wagen en naar het conservatorium te gaan. Aan het Brabants Conservatorium in Tilburg ging er een wereld voor mij open. Ik maakte veel uren achter de piano en vond ook de muziektheorie en muziekgeschiedenis heel interessant. In welke context is een stuk geschreven? Hoe kun je het interpreteren? Hoe is het opgebouwd? Naast mijn conservatoriumstudie ging ik Muziekwetenschap studeren aan de universiteiten van Utrecht en Amsterdam om mij verder in dat soort vragen te verdiepen. Inmiddels ben ik ook afgestudeerd als muziektheoreticus aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en geef ik les aan het Conservatorium van Amsterdam.

En toen was er ineens ook een andere passie: reizen. Vier dagen na mijn afstuderen was ik al in Ecuador en pas drie maanden later zou ik terugkeren. Na een stoomcursus Spaans in Quito ben ik verder Zuid-Amerika in getrokken en ik was vanaf het eerste moment gegrepen door het reizen. Al voordat ik terugkwam, was de volgende reis van drie maanden geboekt en sindsdien heb ik ieder jaar een verre reis gemaakt. Eén van de hoogtepunten was de Transmongolië Express van Moskou naar Peking met aansluitend een reis door Tibet en de Nepalese Himalaya, waar ik een onvergetelijke trektocht door het Annapurnagebergte heb gemaakt. Het zelf organiseren van al deze reizen, het zien van prachtige landschappen, het ontmoeten van mensen die overal vandaan komen… reizen is net als muziek: je bent er nooit klaar mee.

Door het jaar heen werk ik, behalve als docent, als radiopresentator en muziekprogrammeur en geef ik wekelijks concertinleidingen in de meeste grote zalen van Nederland. Het gaat daarbij vrijwel altijd om symfonisch repertoire en soloconcerten. Dat ik nu via MUSICO Reizen ook de opera goed leer kennen, vind ik geweldig. Wat dat betreft is er weinig veranderd sinds mijn zesde: mijn enthousiasme voor alles wat met muziek te maken heeft is onverminderd groot. En bij MUSICO kan ik het nog combineren met reizen ook. Ik kijk ernaar uit deze passies met u te delen!