Lakenhal (Sukiennice), Krakau

Lakenhal (Sukiennice), Krakau

Kingakapel in Wieliczka zoutmijn

Kingakapel in Wieliczka zoutmijn

God de Vader (Wyspianski, Franciskanerkerk, Krakau)

God de Vader (Wyspianski, Franciskanerkerk, Krakau)

Wawelheuvel, Krakau

Wawelheuvel, Krakau

De dame met de hermelijn (Leonardo da Vinci)

De dame met de hermelijn (Leonardo da Vinci)

Krakau, Polen
18 april 2019 t/m 22 april 2019
Krakau
Festival Misteria Paschalia

• Pools barokfestival in de ‘parel van de Poolse kroon’
• Concert in de befaamde zoutmijn-kapel St. Kinga
• Historisch centrum op de Werelderfgoedlijst van UNESCO

 
Basisreissom: € 1.395,00

Donderdag 18 april vliegen we rechtstreeks naar Krakau. ’s Avonds kunt u in het kader van het Festival Misteria Paschalia het barokensemble Concerto Italiano horen dat onder leiding van Rinaldo Alessandrini werken van Vivaldi, Bononcini en Leo uitvoert.

Vrijdag 19 april maken we onder leiding van een gids een eerste kennismaking met de stad Krakau en haar geschiedenis. We bezichtigen het Wawelkasteel op de Wawelheuvel. Deze voormalige residentie van de koningen is vele jaren het politieke en kerkelijke centrum van Polen geweest. Op de Wawelheuvel bevindt zich ook de Wawelkathedraal met de gouden Dom en de beroemde Poolse klok Zygmunt. 's Avonds voert Cappella Neapolitana het Stabat mater van Antonio Nola uit in de ICE Concertzaal. Deze muziek is nog maar enkele jaren geleden teruggevonden.

Zaterdag 20 april vervolgen we onze kennismakingstocht door Krakau. We komen onder meer langs het Collegium Maius in de universiteitswijk waar Nicolaus Copernicus gestudeerd heeft. En we bekijken het beroemde glas-in-loodwerk van art nouveau-kunstenaars als Wyspiański en Mehoffer. ’s Avonds kunt u een concert bijwonen in de St. Kinga-kapel in de Wieliczka zoutmijn. Deze zoutmijn is de oudste nog steeds werkende mijn in de wereld. De mijn staat op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO. De zoutwinning begon in de 11e eeuw en nu, 1000 jaar later, geeft de mijn nog steeds zout. Door de jaren heen is er een bijzondere ondergrondse kapel gemaakt, die geheel uit zout bestaat. Hier zal luitist Franco Pavan en barokensemble ‘Laboratorio 600’ liederen uit het zuiden van Italië ten gehore brengen die op het kruispunt van klassieke en traditionele muziek liggen.

Zondag 21 april maken we een wandeling door de Joodse Wijk van Krakau. Ooit was deze wijk (Kazimierz) een aparte stad. Tot de 20e eeuw was Kazimierz veilig terrein voor de Joden uit heel Europa. Om die reden was het ook een belangrijk centrum voor de diaspora. De film Schindler's List is deels in deze wijk opgenomen. Tegenwoordig is Kazimierz bruisender dan ooit tevoren. De vergelijking met wijken als Londens Soho, Parijs’ Quartier Latin, en New Yorks Village is dan ook snel gemaakt.

Maandag 22 april bezoeken we voor we terugvliegen naar Nederland eerst nog het Nationaal Museum waar het schilderij De Dame met de hermelijn van Leonardo da Vinci te bewonderen is.

Concert
  • donderdag 18 april 2019 Concerto Italiano
  • Krakow Philharmonic or Congress & Concert Hall ICE (Krakau)
  • - Vivaldi: Credo, RV591
    - Bononcini: Stabat Mater
    - Leo: Miserere

  • Uitvoerenden:
    • dirigent Rinaldo Alessandrini
  • Prijs: € 47,00
Concert
  • vrijdag 19 april 2019 Cappella Neapolitana
  • Krakow Philharmonic or Congress & Concert Hall ICE (Krakau)
  • - Noli: Tristes erant Apostoli
    - Marchitelli: Concerto grosso no. 11
    - Noli: Homo et Angelus
    - Noli: Ecce Nunc Benedìcite
    - Noli: Stabat Mater
    - Noli: Sacramento Laudes
    - Noli: Ecce nunc Benedìcite

  • Prijs: € 47,00
Concert
  • zaterdag 20 april 2019 Laboratorio 600
  • St Kinga kapel (Krakau)
  • Lu Cuntu de la Passiuni
    - Anonymus: Chi è devoto
    - Anonymus: Tarantella della Passione
    - Anonymus: Passacaglio de li muorti
    - Anonymus: Si partì la Madonna
    - Mayone: Toccata terza
    - Anonymus: Passioni Nostro Signuri
    - Anonymus: Canzona a morto/Sonata dopo la canzone
    - Anonymus: La morte di Gesù
    - Anonymus: Aria grica
    - Anonymus: Lamento della Santa Maria Maddalena al sepolcro di Gesù risorto
    - Anonymus: Tarantella

  • Prijs: € 47,00
Andel's Hotel Cracow

Andel's Hotel CracowHet viersterren Andel's Hotel in Krakau is een modern hotel dat in mei 2007 is geopend. Het ligt in het centrum van van Krakau, in de buurt van de historische marktplaats en de Galeria Krakowska, het belangrijkste winkelcentrum van Krakau.
Er wordt elke ochtend een gevarieerd ontbijtbuffet verzorgd in het Delight Restaurant, dat internationale en Poolse specialiteiten serveert. 's Avonds kunnen de gasten ontspannen met een drankje in de bar. Bovendien is er een sauna en een fitnesscentrum.
De receptiemedewerkers van het Andel's staan 24 uur per dag tot uw beschikking.

Basisreissom per persoon met vertrek op donderdag 18 april 2019 € 1.395,00
Eenpersoonstoeslag € 198,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Concerto Italiano (18 april 2019) € 47,00
Cappella Neapolitana (19 april 2019) € 47,00
Laboratorio 600 (20 april 2019) € 47,00
Inbegrepen in de basisreissom:

• KLM-vluchten met belastingen en toeslagen
• Transfers en vervoer ter plaatse
• 4 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterren Andel's Hotel Krakow in Krakau
• 4 diners of lunches in goede restaurants
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• Ruimbagage (lees hier meer over de bagageregeling bij MUSICO Reizen)
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaats: Schiphol
• Exclusief toegangskaarten concerten, vervoer van en naar Schiphol, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds

NB. In de brochure staat op 21 april nog een uitvoering van de Mariavespers door het Dunedin Consort gemeld. De organisatie van Misteria Paschalia heeft inmiddels laten weten dat dit concert vervallen is en nu op zoek te zijn naar een alternatief.

Harry-Imre Dijkstra

U had als medereiziger verzeild kunnen raken in een bus met een kelenschrapend gezelschap dat hard studeert op een Mozart-canon, of in een treincoupé waar een selecte groep zich gewillig onderwerpt aan een chocoladeproeverij. De zinnen prikkelen met meer dan alleen de concerten, voorstellingen en bezienswaardigheden die al gepland waren: het is wel een van mijn geliefde bezigheden tijdens een reis.

Terwijl ik zelf als kamermusicus regelmatig op het podium te vinden ben is mijn rol als uw begeleider bescheidener, maar het doel hetzelfde: de muziek tot leven brengen. Dan gaat het natuurlijk om meer dan een uitlegje bij een voorstelling; gedurende een reis een met leuke en minder vrolijke verhalen gelardeerd ruimer klankbeeld oproepen en vooral duidelijk maken hoe, behalve hopelijk geïnspireerd, ook ambachtelijk en aards de kunst en de kunstenaar kunnen zijn, daarbij puttend uit wat er in de afgelopen eeuwen zoal is opgetekend in de literatuur en uit mijn eigen belevenissen als muziekspeler en in andere huidige en vroegere activiteiten als radioprogrammeur en -presentator, recensent, componist, arrangeur, concert-organisator, bladomslaander, dirigent, docent, interviewer, acteur, kleuter-muziekcursusleider, stadsgids, reisleider - ja, dat was het wel ongeveer, geloof ik.

Hoewel ik tijdens mijn jeugd door mijn vader behoorlijk met nostalgie ben geïnfecteerd - ik ken bijvoorbeeld heel goed de populaire muziek waar U én uw ouders vroeger stiekem naar luisterden of op dansten! (en laat ik het niet hebben over mijn collectie 78- en andere toerenplaten) - hebben die jeugd én mijn muziekstudie in Nederland en Rusland me muzikaal omnivoor gemaakt en geleerd niet te oordelen naar genre maar naar kwaliteit.En het wonderlijke is dan, dat er behalve in al die kunstige muziek voor mij zoveel kwaliteit schuilt in de symfonieën van omgevingsgeluiden die ik op diverse plaatsen in de wereld heb kunnen beluisteren en die deze daarmee extra dierbaar maken: de licht met meeuwen bevolkte zeewind en het bijna ongemerkt sissen van kebab op een klein rooster van een straatverkoper als achtergrond bij een nachtelijk gesprek op met een boekverkoper op een plein in Istanbul; of het aanzwellen van met schippersklavier-klanken vermengd geroezemoes bij het naderen van een wijnkelder of middeleeuwse bierbrouwerij annex -café in Praag, de stad waar ik regelmatig verblijf - plots meer geluid omdat de licht krakende deur van het etablissement wat bruusk door een vertrekkende bezoeker opengetrokken wordt.

Maar... als U het toch liever over de overeenkomst tussen Beethoven en Boogie-Woogie wilt hebben, ben ik graag van de partij!

Lees ook het interview met Harry-Imre Dijkstra.