Bach voor de Thomaskirche, Leipzig

Bach voor de Thomaskirche, Leipzig

Isabelle Faust

Isabelle Faust

Leonidas Kavakos

Leonidas Kavakos

Standbeeld van Goethe, Leipzig

Standbeeld van Goethe, Leipzig

Auerbachs Keller, Leipzig

Auerbachs Keller, Leipzig

Spinet van Cristofori (Grassi Museum)

Leipzig, Duitsland
06 juni 2024 t/m 11 juni 2024
Leipzig
Bachfest in Bachstad

• Concerten op historische locaties in Bach-stad
• Barokspecialisten Vox Luminis en het Monteverdi Choir
Die Apokalypse, de opera die Bach nooit schreef
• Vioolvirtuozen Leonidas Kavakos en Isabelle Faust met de Vioolsonates en Vioolpartita's van Bach

Gegarandeerd vertrek  
Basisreissom: € 1.575,00

Donderdag 6 juni reizen we per trein naar Leipzig, waar we onze intrek nemen in het centraal gelegen viersterrenhotel Radisson Blu, naast het Gewandhaus en de Oper Leipzig. Ieder jaar in juni staat Leipzig in het teken van Bach: dan vindt het grote internationale muziekfestival Bachfest plaats, met concerten in onder meer de Thomaskirche en de Nikolaikirche. Deze beide hoofdkerken van de stad betekenen voor iedere Bachliefhebber 'historische grond'. Immers, dáár musiceerde Bach en was hij als componist en uitvoerend musicus  betrokken bij de 'Gottesdienst' op zon- en feestdagen.

Vrijdag 7 juni krijgen we een rondleiding door Leipzig, de stad waar Bach een groot deel van zijn leven heeft gewerkt en gewoond. Belangrijk thema van het Bachfest 2024 zijn de koraalcantates, cantates gebaseerd op een koraal. Precies 300 jaar geleden besloot Bach een jaar lang zijn cantates voor de kerkdienst in een groter geheel plaatsen: alle cantates baseerde hij dat (kerk)jaar op een van de Lutherse kerkliederen, de koralen. ’s Middags bezoeken we de muziekafdeling van het Grassi Museum op het programma. De Nederlander Paul de Wit was eigenlijk wijnhandelaar maar vond muziek oneindig veel interessanter. Eind 19e eeuw opende hij in Leipzig zijn eigen museum met muziekinstrumenten. Vanavond kunt u – als opening van het Bachfest - vier van deze cantates horen, uitgevoerd door Das Neue Orchester en Chorus Musicus Köln onder leiding van de cantor van de Nikolaikirche.

Zaterdag 8 juni bezoeken we in het Bachmuseum de tentoonstelling over het leven en werk van deze componist. Daarna kunt u aan het einde van de morgen in het Paulinum het Pauliner Barockensemble horen met onder meer de koraalcantate Wer nur den lieben Gott lässt walten, BWV93. Het koraal was destijds in Leipzig zeer populair en Bach liet de koraalmelodie in vele vermommingen in deze cantate terugkomen, ervan overtuigd dat zijn kerkgangers het iedere keer zouden herkennen. 's Avonds voert Collegium 1704 de Matthäus Passion van Bach uit in de Thomaskirche. U kunt er ook voor kiezen om in het Gewandhaus het orgelconcert door Michael Schönheit bij te wonen, die werken uit Bachs Clavierubung III zal spelen.

Zondag 9 juni kunt u het zondagochtendconcert in het Mendelssohn Haus bijwonen, dat vandaag gewijd is aan het werk van bewonderaars van Bach, zoals Mendelssohn, Schumann en Grieg. 's Middags bezoeken we midden in het historische centrum van Leipzig het Museum der bildenden Künste. Dit kunstmuseum beschikt over een enorme collectie schilderijen, tekeningen en beeldhouwwerken vanaf de middeleeuwen tot aan heden. Aan het begin van de avond verzamelen violist Isabelle Faust en het Monteverdi Choir onder leiding van Sir John Eliot Gardiner zich in de Nikolaikirche voor dialoog tussen Bachs partita's en motetten. U kunt er ook kiezen om in de kleine zaal van het Gewandhaus een kamermuziekavond bij te wonen, met uiteraard veel muziek van Bach op het programma.

Maandag 10 juni brengen we een bezoek aan het Mendelssohn-Haus. Het is gewijd aan het leven en werk van Felix Mendelssohn Bartholdy en besteedt ook aandacht aan zijn zus en componiste Fanny Hensel-Mendelssohn. Er zijn manuscripten, brieven en aquarellen te zien en allerlei originele voorwerpen, waarmee onder meer Felix Mendelsohns oude werkkamer opnieuw is ingericht. De bel-etage is geheel in de 19e-eeuwse stijl gelaten. Muzikaal kunt u deze reis afsluiten met de voorstelling Die Apokalypse, die als ondertitel 'de opera die Bach nooit schreef' heeft meegekregen. De opera vertelt de waargebeurde geschiedenis over de heilstaat van Jan van Leyden die uitmondde in een dictatuur. De opera volgt Jan van Leyden vanaf zijn initiële bevlogenheid, via zijn even flamboyante als meedogenloze koningschap, tot aan zijn intieme biecht in de dodencel. Een tijdloos verhaal over radicalisering met indringende, overrompelende en emotionele muziek van Bach uitgevoerd in een meeslepende enscenering door een uitmuntende cast en het koor en orkest van de Nederlandse Bachvereniging.
U kunt er ook voor kiezen – later op de avond - een recital bij te wonen van violist Leonidas Kavakos die in de Thomaskirche sonates en partita's van Bach ten gehore brengt. Bach deed in deze werken alsof de viool een polyfoon instrument is en zadelt de uitvoerder op met technische hoogstandjes als dubbele registers, arpeggio's en fugatische passages.

Dinsdag 11 juni reizen we na het ontbijt per trein terug naar Nederland.

Concert
  • vrijdag 07 juni 2024 Choralkantaten I
  • Nikolaikirche (Leipzig)
  • Johann Sebastian Bach
    • O Ewigkeit, du Donnerwort, BWV 20
    • Ach Gott, vom Himmel sieh darein, BWV 2
    • Christ unser Herr zum Jordan kam, BWV 7
    • Ach Herr, mich armen Sünder, BWV 135

  • Prijs: € 99,00
Concert
  • zaterdag 08 juni 2024 Choralkantaten II
  • Paulinum (Leipzig)
  • Johann Sebastian Bach
    • Meine Seel erhebt den Herren, BWV 10
    • Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ, BWV 177
    • Wer nur den lieben Gott lässt walten, BWV 93

  • Prijs: € 34,00
Concert
  • zaterdag 08 juni 2024 Matthäus Passion
  • Thomaskirche (Leipzig)
  • Johann Sebastian Bach Matthäus Passion, BWV 244 (oratorium)
  • Uitvoerenden:
    • tenor Robin Tritschler (Evangelist)
    • dirigent Václav Luks
    • ensemble Collegium 1704
  • Prijs: € 109,00
Concert
  • zaterdag 08 juni 2024 Clavier-Übung III
  • Gewandhaus zu Leipzig (Leipzig)
  • Johann Sebastian Bach
    • Clavier-Übung, part III, BWV 552 and 669–689

  • Uitvoerenden:
    • dirigent Michael Schönheit
  • Prijs: € 27,00
Concert
  • zondag 09 juni 2024 Bachs bewonderaars
  • Mendelssohnhaus (Leipzig)
  • Op het programma staan werken van  Johann Sebastian Bach, Fanny Hensel, Felix Mendelssohn, Clara Schumann en Edvard Grieg.

  • Uitvoerenden:
    • bariton Äneas Humm
    • pianist Renate Rohlfing
  • Prijs: € 32,00
Concert
  • zondag 09 juni 2024 Monteverdi Choir
  • Nikolaikirche (Leipzig)
  • Johann Sebastian Bach
    • Komm, Jesu, komm, BWV 229
    • Sonate in g, BWV 1001

    Johann Christian Bach
    • Mit Weinen hebt sichs an

    Johann Sebastian Bach
    • Partita in E, BWV 1006
    • Jesu, meine Freude, BWV 227
    • Fürchte dich nicht, BWV 228
    • Sonate in a, BWV 1003
    • Ich lasse dich nicht, BWV 1165
    • Sonate in C, BWV 1005
    • Singet dem Herrn ein neues Lied, BWV 225

  • Uitvoerenden:
    • violist Isabelle Faust
    • koor Monteverdi Choir
    • ensemble Members of the Engelis Baroque Soloists
    • dirigent John Eliot Gardiner
  • Prijs: € 74,00
Concert
  • zondag 09 juni 2024 Kammermusik
  • Gewandhaus zu Leipzig (Leipzig)
  • Johann Sebastian Bach
    • Sonate in b, BWV 1014
    • Duet in e, BWV 802
    • Sonate in A, BWV 1015
    • Duet in a, BWV 805
    • Sonate in E, BWV 1016
    • Sonate in c, BWV 1017
    • Duet in F, BWV 803
    • Sonate in f, BWV 1018
    • Duet in G, BWV 804
    • Sonate in G, BWV 1019

    Met medewerking van violist Sebastian Breuninger en Gewandhausorganist Michael Schönheit op klavecimbel

  • Prijs: € 27,00
Opera
  • maandag 10 juni 2024 Die Apokalypse
  • Oper Leipzig (Leipzig)
  • De opera die Bach nooit schreef over Jan van Leyden, gebaseerd op muziek van Johann Sebastian Bach en Panos Iliopoulos.

  • Uitvoerenden:
    • dirigent Hernán Schvartzman
    • ensemble Nederlandse Bachvereniging
  • Prijs: € 99,00
Concert
  • maandag 10 juni 2024 Leonidas Kavakos
  • Thomaskirche (Leipzig)
  • Johann Sebastian Bach
    • Sonate in g, BWV 1001
    • Partita in bes, BWV 1002
    • Partita in d, BWV 1004

  • Uitvoerenden:
    • violist Leonidas Kavakos
  • Prijs: € 39,00
Radisson Blu Hotel Leipzig

Radisson Blu, LeipzigHet Radisson Blu Hotel in Leipzig is een designhotel met vier sterren. Het ligt tegenover het beroemde concertgebouw het Gewandhaus en het Operahuis. Het hotel heeft kamers met airconditioning, gratis internet, een eigen parkeerplaats, en een fitnessruimte die 24 uur per dag toegankelijk is.
Het Radisson Blu Hotel Leipzig heeft ruime kamers met een flatscreen-tv en een minibar. De moderne badkamers zijn voorzien van een wellness-douche. Er is 24 uur per dag roomservice beschikbaar.
In alle ruimten van het hotel is WiFi beschikbaar, zonder extra kosten.

Basisreissom per persoon met vertrek op donderdag 06 juni 2024 € 1.575,00
Eenpersoonstoeslag € 180,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Choralkantaten I (07 juni 2024) € 99,00
Choralkantaten II (08 juni 2024) € 34,00
Matthäus Passion (08 juni 2024) € 109,00
Clavier-Übung III (08 juni 2024) € 27,00
Bachs bewonderaars (09 juni 2024) € 32,00
Monteverdi Choir (09 juni 2024) € 74,00
Kammermusik (09 juni 2024) € 27,00
Die Apokalypse (10 juni 2024) € 99,00
Leonidas Kavakos (10 juni 2024) € 39,00
Inbegrepen in de basisreissom:

• Reis per IC-trein (1e klasse) via Hannover naar Leipzig v.v.
• Transfers en vervoer ter plaatse
• 5 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterren Radisson Blu Hotel in Leipzig
• 5 diners of lunches in goede restaurants
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• SGR-bijdrag à € 5,=
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaatsen: Amsterdam CS, Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo en Hengelo
• Exclusief toegangskaarten concerten, vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit

Vertrektijden:

Heenreis
09:59 uur Amsterdam Centraal (IC145)
10:22 uur Hilversum
10:36 uur Amersfoort
11:02 uur Apeldoorn
11:18 uur Deventer
11:52 uur Hengelo
14:01 uur Hannover Hbf - aankomst
14:36 uur Hannover Hbf - vertrek (ICE1949)
17:17 uur Leipzig Hbf

Terugreis
10:38 uur Leipzig Hbf (IC2048)
13:23 uur Hannover Hbf - aankomst
13:56 uur Hannover Hbf - vertrek (IC144)
16:09 uur Hengelo
16:45 uur Deventer
16:59 uur Apeldoorn
17:26 uur Amersfoort
17:39 uur Hilversum
18:00 uur Amsterdam Centraal

De vermelde tijden zijn uitsluitend bedoeld ter indicatie. De definitieve tijden staan vermeld in de reiswijzer die de reizigers uiterlijk 2 weken voor vertrek ontvangen.

Saskia Cohen

Van jongs af aan speelt muziek een grote rol voor mij. Thuis werd veel gezongen, naar muziek geluisterd en gemusiceerd. Mijn vader woonde een groot deel van de jaren vijftig en zestig in New York en New Jersey en kwam naar Europa met een vracht platen, een brede collectie die na het huwelijk van mijn ouders verder werd aangevuld. Symfonieën en kamermuziek, veel jazz door grootheden die mijn vader in New Yorkse clubs had leren kennen, maar ook Oum Kalthoum en Fairuz: de platenverzameling van mijn ouders was een muzikale melting pot die mijn zus en ik met groot enthousiasme van voor naar achter doorwerkten. Mijn moeder stimuleerde onze actieve muzikale vorming en jarenlang speelde ik blokfluit, maar proefde ik ook aan viool-, gitaar- en saxofoonlessen.

Toen ik kunstgeschiedenis ging studeren braken nieuwe tijden aan. Ik raakte verslingerd aan opera- en concertbezoek, niet alleen in Amsterdam waar ik nu woonde, maar ook in Italië waar ik voor mijn studie en promotieonderzoek vaak verbleef. De zaterdagmiddag-concerten in het Florentijnse Teatro della Pergola werden een vaste welkome afleiding en telkens als ik een nieuwe stad bezocht probeerde ik een opera bij te wonen. Mijn liefde voor opera en liedkunst bracht mij ook weer zelf aan het zingen. Sinds tien jaar ben ik lid van Toonkunstkoor Amsterdam en volg ik zanglessen.

Tegenwoordig werk ik als docent Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en heb ik daarnaast een eigen bureau voor kunsthistorisch onderzoek, tekstproductie en tentoonstellingen. Mijn kunsthistorische achtergrond maakt dat ik mij graag verdiep in de dwarsverbanden tussen beeldende kunst en muziek. En of het nou komt door de eclectische platencollectie van mijn ouders, ik ben nog steeds een muzikale alleseter die zich graag laat verrassen door een divers aanbod. Het is dan ook een bijzonder voorrecht om voor MUSICO Reizen precies datgene te mogen doen waaraan ik al zoveel jaren plezier beleef: op reis voor opera- en concertbezoek, het in goed gezelschap bezoeken van musea en collecties en het delen van mijn liefde voor muziek en kunst.