Hila Fahima (foto Lizelle de Wit)

Hila Fahima (foto Lizelle de Wit)

Carlos Cardoso (foto Hamza Saad)

Carlos Cardoso

Gaetano Donizetti

Gaetano Donizetti

Essen, Duitsland
19 december 2021 t/m 19 december 2021
Lucia di Lammermoor
Een nietsontziend verlangen naar macht - verpakt in prachtig belcanto

Schotland, rond 1700. Enrico Ashton dwingt zijn zuster Lucia tot een huwelijk met Lord Arturo Bucklaw in de hoop aldus zijn eigen wankele politieke positie veilig te stellen. Lucia beschouwt zich echter als verloofd met Edgardo, laatste nakomeling van de familie Ravenswood, waarmee haar eigen familie reeds lang in onmin leeft. Om zijn doel te bereiken geeft Enrico zijn zuster een vervalste brief van Edgardo. Zij stemt nu toe in een huwelijk met Arturo, maar het verschijnen van Edgardo na het tekenen van het huwelijkscontract drijft haar tot waanzin en tot moord op Arturo. Als Edgardo verneemt dat Lucia zelf ook gestorven is, beneemt hij zich het leven.

Volgeboekt  
Basisreissom: € 127,00

Alle kwaliteit die ons bedrijf te bieden heeft, wordt in deze reizen aangeboden in een enkele dag: u reist per luxe touringcar vanaf de verschillende opstapplaatsen naar het betreffende operatheater. In de bus ontvangt u (naast een kopje koffie en iets lekkers) een uitgebreide schriftelijke toelichting, naast een mondelinge voorbereiding door de reisleider.
Ongeveer een uur voor de voorstelling bent u ter plaatse zodat u genoeg tijd heeft om nog iets te eten in een restaurant in de buurt of in de foyer van het theater. Na afloop van de voorstellingen rijden we onder het genot van een drankje terug naar de diverse opstapplaatsen. Als de bezochte voorstelling hiertoe aanleiding geeft, wordt deze in een wat breder perspectief geplaatst en is er ruimte voor een discussie.
De voorstelling begint om 16.30 uur.

Opera
  • zondag 19 december 2021 Lucia di Lammermoor
  • Aalto-Musiktheater (Essen)
  • Gaetano Donizetti Lucia di Lammermoor (opera)
  • Uitvoerenden:
    • sopraan Hila Fahima (Lucia)
    • bariton Ivan Krutikov (Lord Enrico Ashton)
    • tenor Carlos Cardoso (Sir Edgardo di Ravenswood)
    • dirigent Giuseppe Finzi
    • regisseur Dietrich Hilsdorf
  • Prijs: inbegrepen
Een hotel is niet van toepassing bij deze reis.

Basisreissom per persoon met vertrek op zondag 19 december 2021 € 127,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Lucia di Lammermoor (19 december 2021) incl.
Inbegrepen in de basisreissom:

• Reis per luxe touringcar naar het Aalto Musiktheater in Essen v.v.
• Drankjes gedurende de busreis, inclusief versnapering
• Toegangskaart voorstelling
• Schriftelijke toelichting
• Mondelinge voor- en nabeschouwing

Overige informatie:

• Opstapplaatsen: Den Haag, Utrecht, Driebergen-Zeist en Arnhem (klik hier voor meer informatie over de opstapplaatsen bij busreizen van MUSICO Reizen)
• Ongeveer 1 uur voor aanvang van de voorstelling bent u ter plaatse zodat u genoeg tijd heeft om nog iets te eten in een restaurant of in het theater

NB. In verband met corona-maatregelen is Amsterdam-Sloterdijk tijdelijk geen opstapplaats.

Reizen in en na coronatijd
MUSICO Reizen volgt de richtlijnen van het RIVM. Mocht de reis door verscherpte maatregelen moeten worden geannuleerd, dan voeren wij de reis niet uit en ontvangt u de reissom terug. Individuele kosten die voortvloeien uit verplichte corona-maatregelen (bijvoorbeeld het laten uitvoeren van een test), komen voor rekening van de reiziger.
Meer informatie over corona-maatregelen voor uw reis vindt u hier.

Vertrektijden:

Den Haag: 12.00 uur
Utrecht: 13.00 uur
Drierbergen-Zeist: 13.20 uur
Arnhem: 14.00 uur
Verwacht einde van de voorstelling: 19.00 uur
Aankomst Arnhem: ca 21.00 uur
Aankomst Driebergen-Zeist: ca 21.45 uur
Aankomst Utrecht: ca 22.00 uur
Aankomst Den Haag: ca 23.00 uur

De vermelde tijden zijn uitsluitend bedoeld ter indicatie. De definitieve tijden staan vermeld in de reiswijzer die de reizigers uiterlijk 2 weken voor vertrek ontvangen.

Benjamin Rous

Als klein jongetje bladerde ik uren door boeken over kunst uit de klassieke oudheid, gegrepen door de krachtige maar sierlijke vormen en vooral door de geweldige verhalen erachter. Die jeugdige voorliefde vertaalde zich naar een studie die helemaal aansloot op mijn fascinatie voor de resten van de menselijke beschaving die zich onder de grond schuilhouden of hebben gehouden, en de verhalen die je daarmee kunt vertellen over het verleden: Mediterrane Archeologie, aan de Universiteit van Amsterdam. Aan dezelfde universiteit promoveerde ik op monumentale tempelarchitectuur rond Rome in de tweede en eerste eeuw voor Christus. Dat wekt een behoorlijk gespecialiseerde indruk, maar niets is minder waar: door veel colleges te geven over Etruskische en Romeinse kunst en cultuur en artikelen te schrijven voor onder meer Kunstschrift behield ik mijn brede klassieke blik.

Na een aantal jaar te hebben gewerkt als coördinator bij de restauratorenopleiding van de Universiteit van Amsterdam ben ik tegenwoordig coördinator van een onderzoeksinstituut waarin verschillende Nederlandse musea en universiteiten die onderzoek doen naar cultureel erfgoed, samenwerken. Daar heb ik een heel andere, razend interessante kant van kunstobjecten leren kennen: de wereld onder de oppervlakte. Daar voltrekken zich vervalprocessen die het uiterlijk van een object onherroepelijk kunnen veranderen. Het is fascinerend om kunst ook op zo’n manier leren kennen; je kijkt in musea nooit meer op dezelfde manier naar objecten!

Op mijn 15e kwam er een tweede klassieke liefde in mijn leven: de muziek, en dan vooral de opera. Na een uitvoering van Verdi’s Aida in Carré was ik hopeloos verloren. Een bijbaan in het Concertgebouw tijdens mijn studententijd opende ook de deuren naar de wijdere wereld van de klassieke muziek. De liefde voor muziek is sinds die tijd alleen maar gegroeid en verdiept, en werd zelfs zo groot dat ik inmiddels het leeuwendeel van mijn ‘vrije’ tijd besteed aan het schrijven en vertellen over opera en klassieke muziek. Zo schrijf ik op dit moment voor Uitgeverij Van Oorschot een boek over opera. Aan de hand van ruim dertig sleutelwerken en geef ik een korte geschiedenis van het genre en van mijn eigen ontwikkeling als operaliefhebber.

Het is een van de manieren waarop ik mijn uiteenlopende passies met hartstocht op anderen probeer over te brengen en te delen. Want wat is er fijner dan samen te genieten van al het moois en interessants dat kunst en muziek te bieden heeft?