Jonas Kaufmann

Jonas Kaufmann

Speranza Scappucci

Speranza Scappucci

Opéra de Wallonie, Luik

Opéra de Wallonie, Luik

Liège-Guillemins

Liège-Guillemins

Luik, België
10 januari 2021 t/m 11 januari 2021
Luik
Jonas Kaufmann aan de Maas

• Stertenor Jonas Kaufmann te gast bij de Opéra Royal de Wallonie
• Oude en nieuwe architectuur net over de grens

 
Basisreissom: € 425,00

Zondag 10 januari rijden wij vanaf diverse opstapplaatsen in Nederland naar Luik. Vanavond is tenor Jonas Kaufmann te gast bij het Orchestre de Opera Royal de Wallonie-Liège onder leiding van Speranza Scappucci. Internationaal wordt Kaufmann beschouwd als een van de belangrijkste zangers van onze tijd. Met zijn rijke, glorieuze stem en fijnzinnige interpretaties kan hij een bijzonder breed repertoire aan.

Maandag 11 januari maken we een rondgang door Luik waarbij we ook het futuristisch ogend treinstation Liège-Guillemins bezoeken. Met dit station beschikt Luik vandaag de dag over een pronkstuk van eigentijdse architectuur, een juweel van Belgische blauwsteen, wit beton, glas en staal, een station met zuivere en luchtige vormen, wit en transparant. Een station dat uitnodigt tot reizen en tot ontmoetingen, baken van de economische heropleving van de Luikse regio. Opvallend aan het station is de tweezijdige openheid van de overkapping boven de sporen. Daardoor zijn beide stadsdelen zichtbaar en benadrukt architect Calatrava dat een stad een punt van verbinding hoort te zijn. Een panoramische lift biedt nog meer zicht op Luik. Het station is een van de uitingen van hoe Luik uit het dal van teloorgang kruipt na de sluiting van de mijnen. Andere voorbeelden zijn de vele restauraties aan monumenten en historische huizen én bijvoorbeeld renovatie van de Opéra Royal de Wallonie. Na de lunch rijden we terug naar de opstapplaatsen.

Concert
  • zondag 10 januari 2021 Jonas Kaufmann
  • Opéra Royal de Wallonie (Luik)
  • Het programma wordt later bekend gemaakt.

  • Uitvoerenden:
    • tenor Jonas Kaufmann
    • dirigent Speranza Scappucci
  • Prijs: € 200,00
Mercure Liège City Center

Mercure Liège City CenterHet viersterren Mercure Liège City Center is gevestigd in een gerenoveerd 17e-eeuws klooster en kijkt uit op de prachtige rivier de Maas. Het biedt uitstekende accommodaties, dicht bij het historische hart van Luik. Er is gratis WiFi in het hele Mercure Liege City Centre.

Mercure Liege City Centre biedt comfortabele kamers met een tv, een bureau en een eigen badkamer.

Bij mooi weer kan men buiten ontspannen op het terras, met uitzicht op de zeer grote binnentuin. Het restaurant van het hotel is gevestigd in de originele 17e-eeuwse vleugel van het gebouw.

Basisreissom per persoon met vertrek op zondag 10 januari 2021 € 425,00
Eenpersoonstoeslag € 45,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Jonas Kaufmann (10 januari 2021) € 200,00
Inbegrepen in de basisreissom:

• Reis per luxe touringcar naar Luik v.v. en vervoer ter plaatse
• 1 overnachting in het 4-sterrenhotel Mercure Liège City Center in Luik
• 2 diners of lunches
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaatsen: Den Haag, Utrecht, Driebergen-Zeist, Arnhem en Horst (bij Venlo)
• Exclusief toegangskaart concert, vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds

NB. In verband met de corona-maatregelen is Amsterdam-Sloterdijk voorlopig geen opstapplaats.

Benjamin Rous

Als klein jongetje bladerde ik uren door boeken over kunst uit de klassieke oudheid, gegrepen door de krachtige maar sierlijke vormen en vooral door de geweldige verhalen erachter. Die jeugdige voorliefde vertaalde zich naar een studie die helemaal aansloot op mijn fascinatie voor de resten van de menselijke beschaving die zich onder de grond schuilhouden of hebben gehouden, en de verhalen die je daarmee kunt vertellen over het verleden: Mediterrane Archeologie, aan de Universiteit van Amsterdam. Aan dezelfde universiteit promoveerde ik op monumentale tempelarchitectuur rond Rome in de tweede en eerste eeuw voor Christus. Dat wekt een behoorlijk gespecialiseerde indruk, maar niets is minder waar: door veel colleges te geven over Etruskische en Romeinse kunst en cultuur en artikelen te schrijven voor onder meer Kunstschrift behield ik mijn brede klassieke blik.

Na een aantal jaar te hebben gewerkt als coördinator bij de restauratorenopleiding van de Universiteit van Amsterdam ben ik tegenwoordig coördinator van een onderzoeksinstituut waarin verschillende Nederlandse musea en universiteiten die onderzoek doen naar cultureel erfgoed, samenwerken. Daar heb ik een heel andere, razend interessante kant van kunstobjecten leren kennen: de wereld onder de oppervlakte. Daar voltrekken zich vervalprocessen die het uiterlijk van een object onherroepelijk kunnen veranderen. Het is fascinerend om kunst ook op zo’n manier leren kennen; je kijkt in musea nooit meer op dezelfde manier naar objecten!

Op mijn 15e kwam er een tweede klassieke liefde in mijn leven: de muziek, en dan vooral de opera. Na een uitvoering van Verdi’s Aida in Carré was ik hopeloos verloren. Een bijbaan in het Concertgebouw tijdens mijn studententijd opende ook de deuren naar de wijdere wereld van de klassieke muziek. De liefde voor muziek is sinds die tijd alleen maar gegroeid en verdiept, en werd zelfs zo groot dat ik inmiddels het leeuwendeel van mijn ‘vrije’ tijd besteed aan het schrijven en vertellen over opera en klassieke muziek. Zo schrijf ik op dit moment voor Uitgeverij Van Oorschot een boek over opera. Aan de hand van ruim dertig sleutelwerken en geef ik een korte geschiedenis van het genre en van mijn eigen ontwikkeling als operaliefhebber.

Het is een van de manieren waarop ik mijn uiteenlopende passies met hartstocht op anderen probeer over te brengen en te delen. Want wat is er fijner dan samen te genieten van al het moois en interessants dat kunst en muziek te bieden heeft?