Sonya Yoncheva

Sonya Yoncheva

Musée de la Boverie, Luik

Liège-Guillemins

Liège-Guillemins

Opéra de Wallonie, Luik

Opéra de Wallonie, Luik

Luik, België
16 juni 2019 t/m 19 juni 2019
Luik
Belcanto aan de Maas

• Sopraan Sonya Yoncheva te gast bij Opéra Royal de Wallonie
• Oude en nieuwe architectuur in Luik
• Dwalen door pracht en praal in Maastricht

Nog 4 plaatsen  
Basisreissom: € 925,00

Zondag 16 juni rijden wij vanaf diverse opstapplaatsen in Nederland naar Luik waar in de Opéra Royal de Wallonie deze middag de opera I puritani van Bellini opgevoerd wordt. Het is de laatste opera die Bellini schreef en handelt over de Engelse burgeroorlog tussen Cromwell en het Stuart-koningshuis terwijl op microniveau de liefde, religieus fundamentalisme en een machtsstrijd de inzet vormen voor een groots drama.

Maandag 17 juni bezoeken we het Musée la Boverie, in het voormalige Paleis voor de Schone Kunsten dat voor de Wereldtentoonstelling van 1905 in Luik is gebouwd. Sinds de recente renovatie en uitbreiding heet het Musée la Boverie, naar het park waar het in staat, als om duidelijk te maken dat het niet alleen om een gebouw vol kunst gaat, maar om een ensemble waar het groen van de natuur ook deel van uitmaakt. Voor het museum ligt een Engelse landschapstuin met zijn ogenschijnlijke willekeur. Erachter ligt de strakke geometrie van de Franse paleisparken met rozentuin en een ondiepe vijver waarin het museum zichzelf spiegelt. In Aken diept het Sinfonieorchester Aachen de Engelse muziek van begin vorige eeuw uit met het Celloconcert van Elgar. In het kader van de Chorbiennale Aachen voert het orkest ook de zelden opgevoerde A Sea Symphony van Vaughan Williams uit. Dit werk op gedichten van Walt Whitman is een kruising tussen een symfonie en een oratorium.

Dinsdag 18 juni bezoeken we Maastricht. Een rondleiding door deze stad is een aaneenschakeling van hoogtepunten. Vanaf het Vrijthof ziet u onder meer de Sint Servaasbasiliek, de Hoofdwacht en het Generaalshuis. Door de stad dwalen is een wandeling langs bijzondere plekken. Zoals de Bisschopsmolen, de Helpoort en het Faliezustersklooster. Het is ook een wandeling langs oude stadmuren, poorten en torentjes. ’s Avonds is sopraan Sonya Yoncheva te gast bij de Opéra Royal de Wallonie met een programma vol aria's en duetten (samen met haar broer, tenor Marin Yonchev) van Verdi.

Woensdag 19 juni maken we een rondgang door Luik waarbij we ook het futuristisch ogend treinstation Liège-Guillemins bezoeken. Het gebouw - van de Spaanse architect Calatrava - is gemaakt van glas, beton, staal en blauwe hardsteen. De lange overkapping maakt een magistrale sciencefictionachtige indruk. Het geheel lijkt eerder op een ruimteschip dan op een treinstation! Na de lunch rijden we terug naar de opstapplaatsen.

Opera
  • zondag 16 juni 2019 I puritani
  • Opéra Royal de Wallonie (Luik)
  • Vincenzo Bellini I Puritani (opera)
  • Prijs: € 76,00
Concert
  • maandag 17 juni 2019 A Sea Symphony
  • Eurogress (Aken)
  • - Elgar: Celloconcert
    - Vaughan Williams: A Sea Symphony

  • Prijs: € 44,00
Concert
  • dinsdag 18 juni 2019 Sonya Yoncheva
  • Opéra Royal de Wallonie (Luik)
  • Op het programma staan aria's en duetten van Verdi.

  • Uitvoerenden:
    • sopraan Sonya Yoncheva
    • tenor Marin Yonchev
  • Prijs: € 64,00
Ramada Plaza Liège City

Ramada Plaza Liège CityHet viersterren Ramada Plaza Liège City is gevestigd in een gerenoveerd 17e-eeuws klooster en kijkt uit op de prachtige rivier de Maas. Het hotel biedt kamers van uitstekende kwaliteit nabij het historische centrum van Luik.

Basisreissom per persoon met vertrek op zondag 16 juni 2019 € 925,00
Eenpersoonstoeslag € 100,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
I puritani (16 juni 2019) € 76,00
A Sea Symphony (17 juni 2019) € 44,00
Sonya Yoncheva (18 juni 2019) € 64,00
Inbegrepen in de basisreissom:

• Reis per luxe touringcar naar Luik v.v. en vervoer ter plaatse
• 3 overnachtingen in het 4-sterren Ramada Plaza Liège City Center in Luik
• 3 diners of lunches
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaatsen: Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Driebergen-Zeist, Arnhem en Horst (bij Venlo) (lees hier meer over de opstapplaatsen bij busreizen van MUSICO Reizen)
• Exclusief toegangskaarten voorstelling en concerten, vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds

Benjamin Rous

Als klein jongetje bladerde ik uren door boeken over kunst uit de klassieke oudheid, gegrepen door de krachtige maar sierlijke vormen en vooral door de geweldige verhalen erachter. Die jeugdige voorliefde vertaalde zich naar een studie die helemaal aansloot op mijn fascinatie voor de resten van de menselijke beschaving die zich onder de grond schuilhouden of hebben gehouden, en de verhalen die je daarmee kunt vertellen over het verleden: Mediterrane Archeologie, aan de Universiteit van Amsterdam. Aan dezelfde universiteit promoveerde ik op monumentale tempelarchitectuur rond Rome in de tweede en eerste eeuw voor Christus. Dat wekt een behoorlijk gespecialiseerde indruk, maar niets is minder waar: door veel colleges te geven over Etruskische en Romeinse kunst en cultuur en artikelen te schrijven voor onder meer Kunstschrift behield ik mijn brede klassieke blik.

Na een aantal jaar te hebben gewerkt als coördinator bij de restauratorenopleiding van de Universiteit van Amsterdam ben ik tegenwoordig coördinator van een onderzoeksinstituut waarin verschillende Nederlandse musea en universiteiten die onderzoek doen naar cultureel erfgoed, samenwerken. Daar heb ik een heel andere, razend interessante kant van kunstobjecten leren kennen: de wereld onder de oppervlakte. Daar voltrekken zich vervalprocessen die het uiterlijk van een object onherroepelijk kunnen veranderen. Het is fascinerend om kunst ook op zo’n manier leren kennen; je kijkt in musea nooit meer op dezelfde manier naar objecten!

Op mijn 15e kwam er een tweede klassieke liefde in mijn leven: de muziek, en dan vooral de opera. Na een uitvoering van Verdi’s Aida in Carré was ik hopeloos verloren. Een bijbaan in het Concertgebouw tijdens mijn studententijd opende ook de deuren naar de wijdere wereld van de klassieke muziek. De liefde voor muziek is sinds die tijd alleen maar gegroeid en verdiept, en werd zelfs zo groot dat ik inmiddels het leeuwendeel van mijn ‘vrije’ tijd besteed aan het schrijven en vertellen over opera en klassieke muziek. Zo schrijf ik op dit moment voor Uitgeverij Van Oorschot een boek over opera. Aan de hand van ruim dertig sleutelwerken en geef ik een korte geschiedenis van het genre en van mijn eigen ontwikkeling als operaliefhebber.

Het is een van de manieren waarop ik mijn uiteenlopende passies met hartstocht op anderen probeer over te brengen en te delen. Want wat is er fijner dan samen te genieten van al het moois en interessants dat kunst en muziek te bieden heeft?