München

München

Jonas Kaufmann

Jonas Kaufmann

Blaues Pferd (Franz Marc)

Blaues Pferd (Franz Marc)

München, Duitsland
10 december 2019 t/m 13 december 2019
München
Kerstsfeer in de hoofdstad van Beieren

• Tenor Jonas Kaufmann te gast bij Bayerische Staatsoper
• Ontdek het classicistisch München, de onvoorstelbare schatten in de Pinakotheken en het schildershuis
Lehnbach

 
Basisreissom: € 1.125,00

Dinsdag 10 december vliegen we naar München, de op twee na grootste stad van Duitsland. ’s Avonds spelen Camerata Salzburg en klarinettist Andreas Ottensamer in het Prinzregententheater werken van Rossini, Verdi (Rigoletto-Fantasie voor klarinet en orkest) en Schubert (Vijfde Symfonie).

Woensdag 11 december bezichtigen we het fascinerende centrum van München waarvan de sporen teruggaan tot de middeleeuwen. Ieder gebouw is er een monument: het Neue en het Alte Rathaus of de Peterskirche, de oudste kerk in de historische stadskern, en natuurlijk – slechts enkele stappen verder – de Frauenkirche met de groenkoperen torenhelmen. De Beierse vorsten gaven aan het begin van de 19e eeuw hun stad het klassiek Griekse aanzien. Er verrezen vele fraaie classicistische gebouwen met als hoogtepunt het Königsplatz met zijn indrukwekkende toegangspoort (Propyläen). In het Nationaltheater zijn bij de Bayerische Staatsoper vanavond bij de opvoering van Korngolds opera Die tote Stadt Jonas Kaufmann als Paul en Marlis Petersen als Marietta de belangrijkste solisten. Het is een psychologisch gelaagd en onthutsend liefdesdrama met Hitchcockachtige trekken. Na het verlies van zijn geliefde Marie raakt Paul langzaam maar zeker verstrikt in een droomwereld van obsessies en waanbeelden.

Donderdag 12 december staat in het teken van twee Pinakotheken. De Neue Pinakothek herbergt een uitzonderlijke collectie kunst van de late 18e tot begin van de 20e eeuw. De oorsprong van de verzameling ligt bij koning Ludwig I, die de bouw van het museum zelf financierde. Naast prachtige werken van Duitse kunstenaars zoals Friedrich, Von Lehnbach en Liebermann, bezit het museum ook een fraaie collectie Franse impressionisten en werken van Rodin, Cézanne, Gauguin en Van Gogh. De Pinakothek der Moderne bestaat eigenlijk uit vier afzonderlijke musea waarin grafiek, architectuur, design en moderne kunst zijn ondergebracht. Het gebouw uit 2002 van de architect Stephan Braunfels valt op door zijn ruime, open constructie. In de Herkulessaal speelt het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks onder leiding van John Wilson werken van André Previn (Overture to a Comedy), Gershwin (Pianoconcert, met als solist Louis Schwizgebel) en Korngold (Symphony).

Vrijdag 13 december krijgen we een rondleiding in het Lenbachhaus, een prachtige Italiaanse villa net buiten het centrum van München waar de 19e-eeuwse schilder Franz von Lenbach gewoond heeft. Het museum is wereldberoemd om zijn unieke collectie werken van de kunstenaars van Der blaue Reiter (zoals Kandinsky, Marc en Macke). ‘s Middags vliegen we terug naar Nederland.

Concert
  • dinsdag 10 december 2019 Camerata Salzburg
  • Prinzregententheater (München)
  • - Rossini: Sonata voor orkest, nr 5
    - Rossini: Introductie, Thema & Variaties voor klarinet en orkest
    - Verdi/Bassi: Rigoletto-Fantasie voor klarinet en orkest
    - Schubert: Vijfde Symfonie

  • Uitvoerenden:
    • klarinettist Andreas Ottensamer
  • Prijs: € 88,00
Opera
  • woensdag 11 december 2019 Die tote Stadt
  • Staatstheater am Gärtnerplatz (München)
  • Erich Korngold Die tote Stadt (opera)
  • Uitvoerenden:
    • tenor Jonas Kaufmann (Paul)
    • sopraan Marlis Petersen (Marietta)
    • dirigent Kirill Petrenko
  • Prijs: € 239,00
Concert
  • donderdag 12 december 2019 Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks
  • Residenz, Herkulessaal (München)
  • - Previn: Overture to a comedy
    - Gershwin: Pianoconcert in F
    - Korngold: Symphony

  • Prijs: € 79,00
Maritim Hotel München

Maritim Hotel, MünchenHet viersterren Maritim Hotel München biedt een groot binnenzwembad met een panoramisch uitzicht over de daken van München, een internationaal restaurant, en kamers met airconditioning. Het hotel ligt op een centrale locatie, op slechts 300 meter van het centraal station van München.

In restaurant Rôtisserie van het Maritim worden dagelijks internationale gerechten geserveerd. 's Avonds kunt u voor Duits bier, exclusieve wijnen en livemuziek terecht in de Piano Bar.

Alle kamers van het Maritim Hotel München hebben een moderne badkamer met gratis toiletartikelen en een satelliet-tv. WiFi is gratis beschikbaar voor gasten in het hele hotel.

Het Maritim Hotel München beschikt over een sauna en een fitnessruimte. Voor het gebruik ervan geldt een toeslag.

Basisreissom per persoon met vertrek op dinsdag 10 december 2019 € 1.125,00
Eenpersoonstoeslag € 90,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Camerata Salzburg (10 december 2019) € 88,00
Die tote Stadt (11 december 2019) € 239,00
Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks (12 december 2019) € 79,00
Inbegrepen in de basisreissom:

• KLM-vluchten met belastingen en toeslagen
• Transfers en vervoer ter plaatse
• 3 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in een 4-sterrenhotel in München • 3 diners of
lunches in goede restaurants
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• Ruimbagage (lees hier meer over de bagageregeling bij MUSICO Reizen)
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaats: Schiphol
• Exclusief toegangskaarten voorstelling en concerten, vervoer van en naar Schiphol, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds

Vertrektijden:

Dinsdag 10 december, 09:30 uur - 10:55 uur (Amsterdam - München), vluchtnummer: KL1793
Vrijdag 13 december, 17:35 uur - 19:15 uur (München - Amsterdam), vluchtnummer: KL 1798

De vermelde tijden zijn uitsluitend bedoeld ter indicatie. De definitieve tijden staan vermeld in de reiswijzer die de reizigers uiterlijk 2 weken voor vertrek ontvangen.

Benjamin Rous

Als klein jongetje bladerde ik uren door boeken over kunst uit de klassieke oudheid, gegrepen door de krachtige maar sierlijke vormen en vooral door de geweldige verhalen erachter. Die jeugdige voorliefde vertaalde zich naar een studie die helemaal aansloot op mijn fascinatie voor de resten van de menselijke beschaving die zich onder de grond schuilhouden of hebben gehouden, en de verhalen die je daarmee kunt vertellen over het verleden: Mediterrane Archeologie, aan de Universiteit van Amsterdam. Aan dezelfde universiteit promoveerde ik op monumentale tempelarchitectuur rond Rome in de tweede en eerste eeuw voor Christus. Dat wekt een behoorlijk gespecialiseerde indruk, maar niets is minder waar: door veel colleges te geven over Etruskische en Romeinse kunst en cultuur en artikelen te schrijven voor onder meer Kunstschrift behield ik mijn brede klassieke blik.

Na een aantal jaar te hebben gewerkt als coördinator bij de restauratorenopleiding van de Universiteit van Amsterdam ben ik tegenwoordig coördinator van een onderzoeksinstituut waarin verschillende Nederlandse musea en universiteiten die onderzoek doen naar cultureel erfgoed, samenwerken. Daar heb ik een heel andere, razend interessante kant van kunstobjecten leren kennen: de wereld onder de oppervlakte. Daar voltrekken zich vervalprocessen die het uiterlijk van een object onherroepelijk kunnen veranderen. Het is fascinerend om kunst ook op zo’n manier leren kennen; je kijkt in musea nooit meer op dezelfde manier naar objecten!

Op mijn 15e kwam er een tweede klassieke liefde in mijn leven: de muziek, en dan vooral de opera. Na een uitvoering van Verdi’s Aida in Carré was ik hopeloos verloren. Een bijbaan in het Concertgebouw tijdens mijn studententijd opende ook de deuren naar de wijdere wereld van de klassieke muziek. De liefde voor muziek is sinds die tijd alleen maar gegroeid en verdiept, en werd zelfs zo groot dat ik inmiddels het leeuwendeel van mijn ‘vrije’ tijd besteed aan het schrijven en vertellen over opera en klassieke muziek. Zo schrijf ik op dit moment voor Uitgeverij Van Oorschot een boek over opera. Aan de hand van ruim dertig sleutelwerken en geef ik een korte geschiedenis van het genre en van mijn eigen ontwikkeling als operaliefhebber.

Het is een van de manieren waarop ik mijn uiteenlopende passies met hartstocht op anderen probeer over te brengen en te delen. Want wat is er fijner dan samen te genieten van al het moois en interessants dat kunst en muziek te bieden heeft?