Bourse de Commerce - Pinault Collection, Parijs

Bourse de Commerce - Pinault Collection, Parijs

Anna Netrebko

Anna Netrebko

Ontwerp plafond in Palais Garnier (Marc Chagall)

Ontwerp plafond in Palais Garnier (Marc Chagall)

Daniil Trifonov

Daniil Trifonov

Klaus Mäkelä (foto Heikki Tuuli)

Klaus Mäkelä (foto Heikki Tuuli)

Lisette Oropesa

Lisette Oropesa

Wintertuin in Musée Jacquemart-André, Parijs

Wintertuin in Musée Jacquemart-André, Parijs

Parijs, Frankrijk
23 januari 2024 t/m 26 januari 2024
Parijs
Vrienden en donateurs van de Nationale Opera

• Highlights bij de Opéra de Paris: Anna Netrebko in Adriana Lecouvreur en Lisette Oropesa in Giulio Cesare in Egitto
• Klaus Mäkelä dirigeert in de Philharmonie de Paris o.a. Chopin (met als solist Daniil Trifonov)
• Parijs Museumstad: Fondation Custodia, Musée Jacquemart-André & Pinault Collection

Volgeboekt  
Basisreissom: € 1.295,00

Dinsdag 23 januari reizen we per Thalys naar Parijs. ’s Avonds kunt u in Palais Garnier een opvoering bijwonen van Handels opera Giulio Cesare in Egitto, een productie van dirigent Harry Bicket en regisseur Laurent Pelly met onder anderen sopraan Lisette Oropesa en bas-bariton Luca Pisaroni.

Woensdag 24 januari krijgen we een rondleiding door Parijs. ’s Middags bezoeken we in de Bourse de Commerce de Pinault Collection. François Pinault, de man achter luxemerken als Yves Saint Laurent en Gucci, sloot een deal met de stad Parijs; hij liet het gebouw renoveren en vervolgens als museum voor moderne kunst inrichten. De Japanse architect Tadao Ando was verantwoordelijk voor de metamorfose van het gebouw uit de 19e eeuw. De architect behield de koepel en de originele fresco’s - die prachtig zijn gerestaureerd - creëerde vervolgens een enorme museale ruimte. In de Philharmonie de Paris dirigeert Klaus Mäkelä werken van Chopin (Eerste Pianoconcert met als solist Daniil Trifonov), Richard Strauss (Ein Heldenleben) en Thorvaldsdottir (Archora).

Donderdag 25 januari bezoeken we een andere privé collectie, namelijk in Musée Jacquemart-André. Dit museum bevindt zich aan Boulevard Haussmann, in een schitterend stadspaleis. Hier vindt u een opmerkelijke collectie Franse, Vlaamse en Nederlandse schilderijen, fresco's van Tiepolo, maar ook werken uit de Italiaanse renaissance met doeken van Bellini, Uccello en Botticelli, en beeldhouwwerk van Laurana en Donatello. In de Opéra Bastille wordt de sterrencast in Adriana Lecouvreur aangevoerd door sopraan Anna Netrebko en tenor Yusif Eyvazov. Francesco Cilea's opera is geïnspireerd op het waargebeurde verhaal van een gevierde actrice aan de Comédie-Française die zeer bewonderd werd door Voltaire. De opera, die een meesterwerk werd genoemd, werd na de première in 1902 triomfantelijk opgevoerd in steden over de hele wereld. De dramatisch effectieve vertelling is een gepassioneerde liefdesdriehoek vol intriges en ingewikkelde plotwendingen die zich afspeelt in de galante 18e eeuw.

Vrijdag 26 januari bezoeken we in Centre Pompidou de tentoonstelling Chagall à l’œuvre - Dessins, céramiques et sculptures. Een schenking in 2022 van ruim honderd tekeningen voor de kostuums en de toneelgordijnen voor het ballet De Vuurvogel van Igor Stravinsky en schetsen en modellen voor de decoratie van het plafond van het Palais Garnier vormen de kern van deze tentoonstelling. Muziek was voor Chagall altijd nauw verbonden met zijn roeping als kunstenaar. 'Tekenen moet je laten zingen door kleur', zo noteerde hij ooit. In de loop van de middag reizen we terug naar Nederland.

Opera
  • dinsdag 23 januari 2024 Giulio Cesare in Egitto
  • Palais Garnier (Parijs)
  • Georg Friedrich Händel Giulio Cesare in Egitto (opera)
  • Uitvoerenden:
    • mezzosopraan Emily d' Angelo (Giulio Cesare)
    • sopraan Lisette Oropesa (Cleopatra)
    • mezzosopraan Marianne Crebassa (Sesto)
    • alt Wiebke Lehmkuhl (Cornelia)
    • countertenor Iestyn Davies (Tolomeo)
    • bariton Luca Pisaroni (Achilla)
    • dirigent Harry Bicket
    • regisseur Laurent Pelly
  • Prijs: € 205,00
Concert
  • woensdag 24 januari 2024 Orchestre de Paris
  • Philharmonie de Paris (Parijs)
  • • Anna Thorvaldsdottir: Archora
    • Frédéric Chopin: Eerste Pianoconcert
    • Richard Strauss: Ein Heldenleben

  • Richard Strauss Ein Heldenleben (symfonisch gedicht)
  • Uitvoerenden:
    • pianist Daniil Trifonov
    • dirigent Klaus Mäkelä
    • orkest Orchestre de Paris
  • Prijs: € 78,00
Opera
  • donderdag 25 januari 2024 Adriana Lecouvreur
  • Opéra Bastille (Parijs)
  • Uitvoerenden:
    • sopraan Anna Netrebko (Adriana Lecouvreur)
    • tenor Yusif Eyvazov (Maurizio)
    • mezzosopraan Clémentine Margaine (Principessa de Bouillon)
    • bariton Ambrogio Maestri (Michonnet)
    • dirigent Jader Bignamini
    • regisseur David Mc Vicar
  • Prijs: € 145,00
Crowne Plaza Paris République

Crowne Plaza Paris République, ParijsDit viersterrenhotel Crowne Plaza Paris République is gevestigd in een bijzonder 19e-eeuws gebouw met een indrukwekkende gevel aan het Place de la République. Het is volledig gerenoveerd in 2019, en biedt een grote ruimte op de begane grond met een flexibele werkplek.

De kamers zijn ruim en hebben een eigentijdse stijl. Alle kamers en suites zijn uitgerust met een moderne badkamer en een flatscreen-tv.

Het Crowne Plaza Paris République beschikt ook over een restaurant en een bar. Het restaurant serveert traditionele Franse gerechten, terwijl de bar een verscheidenheid aan drankjes, signature cocktails en hartige zelfgemaakte maaltijden biedt in een open ruimte die flexibel is voor alle behoeften.

Het Crowne Plaza ligt op een centrale locatie in een van de meest gezellige wijken van Parijs en vormt een ideale uitvalsbasis voor een verkenning van de lichtstad. Het bevindt zich op een steenworp afstand van een metrohalte en op wandelafstand van het Canal Saint-Martin.

Basisreissom per persoon met vertrek op dinsdag 23 januari 2024 € 1.295,00
Eenpersoonstoeslag € 300,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Giulio Cesare in Egitto (23 januari 2024) € 205,00
Orchestre de Paris (24 januari 2024) € 78,00
Adriana Lecouvreur (25 januari 2024) € 145,00
Inbegrepen in de basisreissom:

• Reis per Thalys (2e klasse) naar Parijs v.v.
• Transfers en vervoer ter plaatse (u ontvangt een metro-pas voor 3 dagen)
• 3 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in een 4-sterren hotel in Parijs
• 4 diners of lunches in goede restaurants inclusief een glas wijn & pauze
• 3 x pauzedrankje & hapje
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• SGR-bijdrage à € 5,=
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaatsen: Amsterdam CS, Schiphol en Rotterdam CS
• Exclusief toegangskaarten concerten en voorstellingen, vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit

Benjamin Rous

Als klein jongetje bladerde ik uren door boeken over kunst uit de klassieke oudheid, gegrepen door de krachtige maar sierlijke vormen en vooral door de geweldige verhalen erachter. Die jeugdige voorliefde vertaalde zich naar een studie die helemaal aansloot op mijn fascinatie voor de resten van de menselijke beschaving die zich onder de grond schuilhouden of hebben gehouden, en de verhalen die je daarmee kunt vertellen over het verleden: Mediterrane Archeologie, aan de Universiteit van Amsterdam. Aan dezelfde universiteit promoveerde ik op monumentale tempelarchitectuur rond Rome in de tweede en eerste eeuw voor Christus. Dat wekt een behoorlijk gespecialiseerde indruk, maar niets is minder waar: door veel colleges te geven over Etruskische en Romeinse kunst en cultuur en artikelen te schrijven voor onder meer Kunstschrift behield ik mijn brede klassieke blik.

Na een aantal jaar te hebben gewerkt als coördinator bij de restauratorenopleiding van de Universiteit van Amsterdam ben ik tegenwoordig coördinator van een onderzoeksinstituut waarin verschillende Nederlandse musea en universiteiten die onderzoek doen naar cultureel erfgoed, samenwerken. Daar heb ik een heel andere, razend interessante kant van kunstobjecten leren kennen: de wereld onder de oppervlakte. Daar voltrekken zich vervalprocessen die het uiterlijk van een object onherroepelijk kunnen veranderen. Het is fascinerend om kunst ook op zo’n manier leren kennen; je kijkt in musea nooit meer op dezelfde manier naar objecten!

Op mijn 15e kwam er een tweede klassieke liefde in mijn leven: de muziek, en dan vooral de opera. Na een uitvoering van Verdi’s Aida in Carré was ik hopeloos verloren. Een bijbaan in het Concertgebouw tijdens mijn studententijd opende ook de deuren naar de wijdere wereld van de klassieke muziek. De liefde voor muziek is sinds die tijd alleen maar gegroeid en verdiept, en werd zelfs zo groot dat ik inmiddels het leeuwendeel van mijn ‘vrije’ tijd besteed aan het schrijven en vertellen over opera en klassieke muziek. Zo heb ik voor Uitgeverij Van Oorschot een boek over opera geschreven. Aan de hand van ruim dertig sleutelwerken en geef ik een korte geschiedenis van het genre en van mijn eigen ontwikkeling als operaliefhebber.

Het is een van de manieren waarop ik mijn uiteenlopende passies met hartstocht op anderen probeer over te brengen en te delen. Want wat is er fijner dan samen te genieten van al het moois en interessants dat kunst en muziek te bieden heeft?