Colosseum, Rome

Colosseum, Rome

Pantheon, Rome

Pantheon, Rome

Marc Minkowski

Marc Minkowski

Vaticaan, Rome

Vaticaan, Rome

Joshau Bell (foto Lisa Marie Mazzucco)

Joshau Bell (foto Lisa Marie Mazzucco)

Rome, Italië
19 februari 2019 t/m 23 februari 2019
Rome
Heden en verleden in de Eeuwige Stad

• Met een archeoloog door historisch Rome, van Forum Romanum tot Bruidstaart
• Sterviolist Joshua Bell speelt Dvořák
Anna Bolena, bloedstollend drama van Donizetti

 
Basisreissom: € 1.355,00

Dinsdag 19 februari vliegen we rechtstreeks naar Rome. Volgens Varro, een geschiedschrijver uit de Oudheid, stichtte Romulus in 753 voor Christus in opdracht van de goden een stad op de heuvel Palatinus, de plek waar hij samen met zijn tweelingbroer Remus was opgegroeid. Opgravingen hebben uitgewezen dat de heuvel rond de 8e eeuw voor Christus inderdaad bewoond moet zijn geweest. ’s Middags gaan we naar het Monument voor Victor Emanuel II. Het is een opvallend groot wit gebouw gemaakt van marmer. Vanaf het dak heeft u een prachtig uitzicht over Rome; een mooi begin van deze reis. Ook bezoeken we het Pantheon, een van de best bewaard gebleven Romeinse gebouwen en een hoogtepunt van de Romeinse bouwkunst.

Woensdag 20 februari verkennen we het Forum Romanum. In de Oudheid was dit het politieke, juridische en commerciële centrum van de stad. Tevens staat een bezoek aan de Palatijn op het programma, een van de oudste delen van de stad en de plek waar de Romeinse keizers woonden. In het Auditorium Parco della Musica di Roma dirigeert Marc Minkowski ‘zijn’ Musiciens du Louvre in een programma dat gewijd is aan muziek van Gluck en Rameau.

Donderdag 21 februari staat in het teken van het Vaticaan en de Vaticaanse musea. De laatste rustplaats van de apostel Petrus werd voor de eerste christenen een pelgrimsoord. In het jaar 326 wijdde men er de eerste basiliek in, en in 1452 verrees de huidige St. Pieter. De Vaticaanse musea herbergen omvangrijke collecties meesterwerken. Speciale aandacht zal er zijn voor de collectie Klassieke Beelden, met onder meer de Apollo Belvedere en de Laocoön-groep. Het Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia speelt onder leiding van Jakub Hrůša vanavond werken van Brahms, Dvořák (Vioolconcert, met als solist Joshua Bell) en Prokofjev.

Vrijdag 22 februari staat een bezoek aan twee kerken op het programma. In de Basilica di Santa Maria della Vittoria gaat de aandacht natiuurlijk vooral uit naar het beeld De extase van Teresa van Bernini. Daarna bezoeken we de Basilica di Santa Maria degli Angeli e dei Martiri, gebouwd in de voormalige thermen van Diocletianus. De basiliek is gewijd aan de heilige Maagd Maria van de Engelen en aan de martelaren, daarmee ook doelend op de 40.000 christelijke dwangarbeiders die de thermen bouwden. In het Teatro Costanzi staat Donizetti’s opera Anna Bolena op het programma.

Zaterdag 23 februari bezoeken we Ostia Antica. Deze ruïne-stad was ooit de belangrijkste havenstad van het oude Rome. In de loop van de middag vliegen we terug naar Nederland.

Concert
  • woensdag 20 februari 2019 Les musiciens du Louvre
  • Auditorium Parco della Musica (Rome)
  • - Gluck: Don Juan
    - Rameau: Une symphonie imaginaire

  • Uitvoerenden:
    • dirigent Marc Minkowski
  • Prijs: € 43,00
Concert
  • donderdag 21 februari 2019 Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia
  • Auditorium Parco della Musica (Rome)
  • - Brahms: Hongaarse dansen nr 17-21
    - Dvorák: Vioolconcert
    - Prokofjev: Suite Romeo & Julia

  • Uitvoerenden:
    • violist Joshua Bell
    • dirigent Jakub Hrusa
  • Prijs: € 57,00
Opera
  • vrijdag 22 februari 2019 Anna Bolena
  • Teatro dell'Opera di Roma (Teatro Costanzi) (Rome)
  • Gaetano Donizetti Anna Bolena (opera)
  • Prijs: € 128,00
Het hotel voor deze reis is op dit moment nog niet bekend.

Goed slapen is van essentieel belang op vakantie, alleen uitgerust kunt u optimaal genieten van het culturele aanbod. De hotels waarin u tijdens uw MUSICO-reis logeert, voldoen aan hoge standaarden. Over het algemeen is gekozen voor viersterrenhotels zodat u de beschikking heeft over een royale kamer, een uitgebreid ontbijtbuffet en een uitstekende service van het hotelpersoneel. De sfeer van het hotel is afhankelijk van het soort reis dat we maken, soms kiezen we voor een wat zakelijker hotel met een centrale ligging, een andere keer heeft een intiemer hotel onze voorkeur.

Basisreissom per persoon met vertrek op dinsdag 19 februari 2019 € 1.355,00
Eenpersoonstoeslag € 120,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Les musiciens du Louvre (20 februari 2019) € 43,00
Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia (21 februari 2019) € 57,00
Anna Bolena (22 februari 2019) € 128,00
Inbegrepen in de basisreissom:

• KLM-vluchten met belastingen en toeslagen
• Transfers en vervoer ter plaatse
• 4 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in een 4-sterrenhotel in Rome
• 4 diners of lunches in goede restaurants
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• Ruimbagage (lees hier meer over de bagageregeling bij MUSICO Reizen)
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaats: Schiphol
• Exclusief toegangskaarten voorstelling en concerten, vervoer van en naar Schiphol, overige
maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds

Benjamin Rous

Als klein jongetje bladerde ik uren door boeken over kunst uit de klassieke oudheid, gegrepen door de krachtige maar sierlijke vormen en vooral door de geweldige verhalen erachter. Die jeugdige voorliefde vertaalde zich naar een studie die helemaal aansloot op mijn fascinatie voor de resten van de menselijke beschaving die zich onder de grond schuilhouden of hebben gehouden, en de verhalen die je daarmee kunt vertellen over het verleden: Mediterrane Archeologie, aan de Universiteit van Amsterdam. Aan dezelfde universiteit promoveerde ik op monumentale tempelarchitectuur rond Rome in de tweede en eerste eeuw voor Christus. Dat wekt een behoorlijk gespecialiseerde indruk, maar niets is minder waar: door veel colleges te geven over Etruskische en Romeinse kunst en cultuur en artikelen te schrijven voor onder meer Kunstschrift behield ik mijn brede klassieke blik.

Na een aantal jaar te hebben gewerkt als coördinator bij de restauratorenopleiding van de Universiteit van Amsterdam ben ik tegenwoordig coördinator van een onderzoeksinstituut waarin verschillende Nederlandse musea en universiteiten die onderzoek doen naar cultureel erfgoed, samenwerken. Daar heb ik een heel andere, razend interessante kant van kunstobjecten leren kennen: de wereld onder de oppervlakte. Daar voltrekken zich vervalprocessen die het uiterlijk van een object onherroepelijk kunnen veranderen. Het is fascinerend om kunst ook op zo’n manier leren kennen; je kijkt in musea nooit meer op dezelfde manier naar objecten!

Op mijn 15e kwam er een tweede klassieke liefde in mijn leven: de muziek, en dan vooral de opera. Na een uitvoering van Verdi’s Aida in Carré was ik hopeloos verloren. Een bijbaan in het Concertgebouw tijdens mijn studententijd opende ook de deuren naar de wijdere wereld van de klassieke muziek. De liefde voor muziek is sinds die tijd alleen maar gegroeid en verdiept, en werd zelfs zo groot dat ik inmiddels het leeuwendeel van mijn ‘vrije’ tijd besteed aan het schrijven en vertellen over opera en klassieke muziek. Zo schrijf ik op dit moment voor Uitgeverij Van Oorschot een boek over opera. Aan de hand van ruim dertig sleutelwerken en geef ik een korte geschiedenis van het genre en van mijn eigen ontwikkeling als operaliefhebber.

Het is een van de manieren waarop ik mijn uiteenlopende passies met hartstocht op anderen probeer over te brengen en te delen. Want wat is er fijner dan samen te genieten van al het moois en interessants dat kunst en muziek te bieden heeft?