Pieter van Loenen

Pieter van Loenen

Panorama Mesdag (detail)

Panorama Mesdag (detail)

Tobias Borsboom en Lidy Blijdorp

Tobias Borsboom en Lidy Blijdorp

Beelden aan Zee, Scheveningen

Beelden aan Zee, Scheveningen

Scheveningen, Nederland
03 september 2021 t/m 05 september 2021
Scheveningen
Klassiek achter de Duinen

• Festival in de Scheveningse Lourdeskerk
• Uitwaaien aan de kust met verblijf vlak aan het strand
• Bezoek aan Beelden aan Zee & Panorama Mesdag

 
Basisreissom: € 495,00

Vrijdag 3 september reist u op eigen gelegenheid naar Scheveningen, waar u verblijft in het Fletcher Hotel-Restaurant Scheveningen, op 200 meter van het strand van Scheveningen. Indien gewenst kunt u gebruik maken van de transfer op de heen- en terugreisdag van Station Den Haag Centraal naar het hotel in Scheveningen. ’s Middag geeft de reisleiding een inleiding op het festival Klassiek achter de Duinen, waarbij de belangrijkste werken worden toegelicht. Het festival heeft als ondertitel Uncancelled Festival, dat in het teken staat van het feestelijke feit dat het weer mag: frisse kamermuziek inademen in de Lourdeskerk! De initiatiefnemers van het festival, violist Pieter van Loenen, cellist Lidy Blijdorp en pianist Tobias Borsboom spelen tijdens het openingsconcert het Eerste Pianotrio van Franz Schubert. Daarnaast spelen de drie musici allen een hedendaags solowerk: de opzwepende Tarantella voor cello van Kate Moore, Oneness dat componiste Celia Swart in het afgelopen coronajaar speciaal voor Pieter van Loenen schreef en de Sonate van Coen Schenk, die met Tobias Borsboom achter de vleugel deze avond zijn wereldpremière zal beleven. Extra bijzonder is dat alle drie componisten in Den Haag wonen of er gestudeerd hebben.

Zaterdag 4 september brengen we ’s ochtends een bezoek aan het museum Beelden aan Zee, het enige Nederlandse museum dat zich uitsluitend met de beeldhouwkunst bezighoudt. Het is gesticht in 1994 door het verzamelaarsechtpaar Theo Scholten en Lida Miltenburg. De aandacht gaat uit naar moderne, hedendaagse internationale sculptuur, vooral van na de Tweede Wereldoorlog.
'Elke vluchtigheid een wereldbestel. Vol veranderlijk en kleurrijk spel.' Dichter Konstantin Balmont improviseerde spontaan een sonnet toen Prokofiev in 1917 hem twintig nieuwe miniatuurcomposities voorspeelde. Aan bovenstaande regels uit dat sneldicht ontleende Prokofiev vervolgens de titel van zijn nieuwe collectie Vluchtigheden, oftewel Visions Fugitives. Het middagconcert besluit met de zelden gespeelde parel uit het kamermuziekrepertoire, de Suite voor twee violen, cello én de linkerhand van een pianist. Erich Wolfgang Korngold schreef de suite in 1930 voor de pianist Paul Wittgenstein, die in de Eerste Wereldoorlog zijn rechterarm was verloren.
’s Avonds vormen korte werken van Bach, Rameau en Stravinsky de opmaat tot het Klarinetkwintet van Brahms, misschien wel het mooiste werk uit de kamermuziekliteratuur. Brahms werd geïnspireerd om dit werk te schrijven toen hij in 1891 de klarinettist Richard Mühlfeld had horen spelen. Een jaar eerder had hij besloten dat zijn carrière als componist voltooid was, maar van Mühlfelds spel was hij zo onder de indruk dat hij toch nog diverse werken voor klarinet schreef. Door het gehele kwintet is een diep verdriet hoorbaar onder de oppervlakte. Net als andere late werken van Brahms wordt deze muziek vaak gekarakteriseerd als ‘herfstmuziek’, vanwege de melancholie en stormachtigheid.

Zondag 5 september bezoeken we in Den Haag het Panorama Mesdag, een van de grootste ‘ronde’ schilderijen van Europa. Dit schilderij, waarbij u het gevoel krijgt op een uitkijktoren te staan, geeft een uniek beeld van Scheveningen aan het einde van de 19e eeuw.
Het festival wordt ’s middags muzikaal afgesloten met een theatrale versie van het Quatuor pour la fin du temps van Messiaen, in een regie van Titus Tiel Groenestege. Dit kwartet ‘voor het einde der tijden’ is eerder een verkenning in klankkleur en sfeertekening dan een conventionele lineaire compositie. Wie was Messiaen die in krijgsgevangenschap in de Tweede Wereldoorlog in staat was zo’n indrukwekkend werk te maken en op te voeren? Wat betekent creatie in tijden van destructie? Op zoek naar de antwoorden op deze vragen schreef auteur en actrice Hanneke Last samen met violist Pieter van Loenen een monoloog die Messiaens binnenwereld probeert te verwoorden en langs Messiaens muziek meandert. Na het concert reist u aan het eind van de middag op eigen gelegenheid naar huis.

Wilt u wel deelnemen aan deze reis, maar zonder hotelovernachtingen? Dat kan! U kunt dit bij boeking aangeven door te klikken op 'Boek zonder hotelovernachting'. De korting op de basisreissom bedraagt in dat geval € 195,=.


Concert
  • vrijdag 03 september 2021 Openingsconcert
  • Lourdeskerk (Scheveningen)
  • - Kate Moore: Tarantella, voor cello solo
    - Celia Swart: Oneness, voor viool solo
    - Coen Schenk: Sonate voor piano (wereldpremière)
    - Franz Schubert: Eerste Pianotrio in Bes, D898

  • Uitvoerenden:
    • violist Pieter van Loenen
    • cellist Lidy Blijdorp
    • pianist Tobias Borsboom
  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zaterdag 04 september 2021 Visions Fugitives
  • Lourdeskerk (Scheveningen)
  • - Prokofiev: Visions fugitives, op. 22
    - Prokofiev: Cinq mélodies, op. 35b
    - Szymanowski: Roxana’s Song, uit King Roger
    - Korngold: Suite voor twee violen, cello en piano linkerhand, op. 23

  • Uitvoerenden:
    • violist Rosanne Philippens
    • violist Pieter van Loenen
    • cellist Lidy Blijdorp
    • pianist Tobias Borsboom
  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zaterdag 04 september 2021 Brahms’ Klarinetkwintet
  • Lourdeskerk (Scheveningen)
  • - Bach: Preludio uit Vioolsonate in E, BWV1006
    - Rameau: Rappel des Oiseaux
    - Bach: Andante uit Vioolsonate in a, BWV1003
    - Stravinsky: Three pieces for clarinet
    - Janssen: Slow step
    - Brahms: Klarinetkwintet in b, op. 115

  • Uitvoerenden:
    • klarinettist David Kweksilber
    • violist Rosanne Philippens
    • violist Pieter van Loenen
    • altviolist Hannah Strijbos
    • cellist Lidy Blijdorp
  • Prijs: inbegrepen
Muziektheater
  • zondag 05 september 2021 Het einde van de tijd
  • Lourdeskerk (Scheveningen)
  • - Messiaen: Quatuor pour la fin du temps

  • Olivier Messiaen Quatuor pour la fin du temps (kamermuziek)
  • Uitvoerenden:
    • klarinettist Bart de Kater
    • violist Pieter van Loenen
    • cellist Lidy Blijdorp
    • pianist Tobias Borsboom
    • spreekstem Hanneke Last
    • regisseur Titus Tiel Groenestege
  • Prijs: inbegrepen
Fletcher Hotel-Restaurant Scheveningen

Fletcher Hotel-Restaurant Scheveningen, ScheveningenHet viersterren Fletcher Hotel-Restaurant Scheveningen ligt in Scheveningen, op 200 meter van het strand van Scheveningen, en biedt kamers met airconditioning en een bar. Verder biedt de accommodatie een restaurant, een 24-uursreceptie, roomservice en gratis WiFi in alle ruimtes.

Alle kamers van het hotel zijn voorzien van een bureau, een flatscreen-tv en een eigen badkamer.

De gasten van het Fletcher Hotel-Restaurant Scheveningen kunnen genieten van een continentaal ontbijt.

Basisreissom per persoon met vertrek op vrijdag 03 september 2021 € 495,00
Eenpersoonstoeslag € 90,00
Korting Museumjaarkaart € -31,00
Transfer Den Haag CS - Scheveningen (heenreis & terugreis) € 20,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Openingsconcert (03 september 2021) incl.
Visions Fugitives (04 september 2021) incl.
Brahms’ Klarinetkwintet (04 september 2021) incl.
Het einde van de tijd (05 september 2021) incl.
Inbegrepen in de basisreissom:

• 2 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterren Fletcher Hotel-Restaurant Scheveningen
• 2 diners of lunches in goede restaurants en een eenvoudige lunch op 05/09
• Passe-partout (4 concerten) Festival Klassiek achter de Duinen
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• SGR-bijdrage
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Exclusief concerten, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard
• U kunt gebruik maken van de transfer op de heen- en terugreisdag van Station Den Haag Centraal naar het hotel in Scheveningen v.v. á € 20,=
• Het is ook mogelijk deze reis zonder hotelovernachting te boeken. U kunt dit bij boeking aangeven door te klikken op 'Boek zonder hotelovernachting'. De korting op de basisreissom bedraagt in dat geval € 195,=

Reizen in en na coronatijd
MUSICO Reizen volgt het reisadvies van Buitenlandse Zaken. Mocht uw vakantiebestemming toch nog een oranje reisadvies hebben, dan voeren wij de reis niet uit en ontvangt u de reissom terug. Individuele kosten die voortvloeien uit verplichte corona-maatregelen (bijvoorbeeld het laten uitvoeren van een test), komen voor rekening van de reiziger.


Harry-Imre Dijkstra

U had als medereiziger verzeild kunnen raken in een bus met een kelenschrapend gezelschap dat hard studeert op een Mozart-canon, of in een treincoupé waar een selecte groep zich gewillig onderwerpt aan een chocoladeproeverij. De zinnen prikkelen met meer dan alleen de concerten, voorstellingen en bezienswaardigheden die al gepland waren: het is wel een van mijn geliefde bezigheden tijdens een reis.

Terwijl ik zelf als kamermusicus regelmatig op het podium te vinden ben is mijn rol als uw begeleider bescheidener, maar het doel hetzelfde: de muziek tot leven brengen. Dan gaat het natuurlijk om meer dan een uitlegje bij een voorstelling; gedurende een reis een met leuke en minder vrolijke verhalen gelardeerd ruimer klankbeeld oproepen en vooral duidelijk maken hoe, behalve hopelijk geïnspireerd, ook ambachtelijk en aards de kunst en de kunstenaar kunnen zijn, daarbij puttend uit wat er in de afgelopen eeuwen zoal is opgetekend in de literatuur en uit mijn eigen belevenissen als muziekspeler en in andere huidige en vroegere activiteiten als radioprogrammeur en -presentator, recensent, componist, arrangeur, concert-organisator, bladomslaander, dirigent, docent, interviewer, acteur, kleuter-muziekcursusleider, stadsgids, reisleider - ja, dat was het wel ongeveer, geloof ik.

Hoewel ik tijdens mijn jeugd door mijn vader behoorlijk met nostalgie ben geïnfecteerd - ik ken bijvoorbeeld heel goed de populaire muziek waar U én uw ouders vroeger stiekem naar luisterden of op dansten! (en laat ik het niet hebben over mijn collectie 78- en andere toerenplaten) - hebben die jeugd én mijn muziekstudie in Nederland en Rusland me muzikaal omnivoor gemaakt en geleerd niet te oordelen naar genre maar naar kwaliteit.En het wonderlijke is dan, dat er behalve in al die kunstige muziek voor mij zoveel kwaliteit schuilt in de symfonieën van omgevingsgeluiden die ik op diverse plaatsen in de wereld heb kunnen beluisteren en die deze daarmee extra dierbaar maken: de licht met meeuwen bevolkte zeewind en het bijna ongemerkt sissen van kebab op een klein rooster van een straatverkoper als achtergrond bij een nachtelijk gesprek op met een boekverkoper op een plein in Istanbul; of het aanzwellen van met schippersklavier-klanken vermengd geroezemoes bij het naderen van een wijnkelder of middeleeuwse bierbrouwerij annex -café in Praag, de stad waar ik regelmatig verblijf - plots meer geluid omdat de licht krakende deur van het etablissement wat bruusk door een vertrekkende bezoeker opengetrokken wordt.

Maar... als U het toch liever over de overeenkomst tussen Beethoven en Boogie-Woogie wilt hebben, ben ik graag van de partij!

Lees ook het interview met Harry-Imre Dijkstra.