Chistoph Prégardien

Christoph Prégardien (Photo Marco Borggreve)

Domstufen, Erfurt

Domstufen, Erfurt

Vox Luminis

Vox Luminis

Chouchane Siranossian

Chouchane Siranossian

Goethe en Schiller in Weimar

Goethe en Schiller in Weimar

Johann Sebastian Bach

Johann Sebastian Bach

Weimar, Duitsland
23 april 2020 t/m 27 april 2020
Weimar
Thüringer Bachwochen

• Concerten op historische ‘Bach-plaatsen’
• Excursies in Eisenach, Erfurt & Jena
• Beroemde barokmusici & -ensembles als Vox Luminis, Christoph Prégardien & Midori Seiler

 
Basisreissom: € 1.075,00

Donderdag 23 april rijden we naar Weimar waar we onze intrek nemen in het centraal gelegen viersterrenhotel Dorint am Goethepark. Het zal onze standplaats zijn voor het bezoek aan de Thüringer Bachwochen, het grootste muziekfestival van Thüringen. Het festival programmeert barokmuziek in historische Bach-plaatsen.

Vrijdag 24 april krijgen we een rondleiding door Weimar. Tweemaal was Bach professioneel verbonden aan Weimar. In 1703 werkte hij zo'n zes maanden als violist in het hoforkest van hertog Johann Ernst. Vijf jaar later kwam Bach terug, nu als hoforganist en als concertmeester. In de Stadtkirche St. Peter und Paul voeren bariton Christoph Prégardien, violist Chouchane Siranossian en het barokenensemble Le Concert Lorrain vocale en instrumentale werken uit van Bach, waaronder twee vioolconcerten en de cantates Ich habe genug (BWV 82) en Ich will den Kreuzstab gerne tragen (BWV 56).

Zaterdag 25 april krijgen we een rondleiding door Jena. Al in de z17e eeuw maakte deze stad reclame voor zijn ‘zeven wonderen’ (septem miracula Jenae). Van deze zeven zijn er nu nog vier behouden. ’s Middags treedt het koor Vox Luminis op in Schulpforta. Op het programma staat de Florilegium Portense, een verzameling motetten die voor het eerst in 1618 in Leipzig werd gepubliceerd en die is voortgekomen uit de praktijk van de zangschool in de Landesschule in Pforta. Thomascantor Bach koos wekelijks enkele van de 265 Duitse en Italiaanse motetten uit deze unieke collectie voor studie. Het beroemde Belgische ensemble Vox Luminis zal de komende jaren de hele collectie opnemen - aan het begin van deze reis treden ze op in de plaats van herkomst van de collectie, de kerk in Schulpforta.

Zondag 26 april gaan we naar Erfurt. De hoofdstad van Thüringen werd in 742 door Bonifatius gesticht en ontwikkelde zich in de middeleeuwen tot een machtige handels- en universiteitsstad. Van de toenmalige rijkdom getuigen nu nog talrijke zorgvuldig gerestaureerde renaissance- en vakwerkhuizen. In de Dom St. Marien in Erfurt staan op het programma van WeimarBaroque en violiste Midori Seiler onder meer de Missa BWV232 en het Vierde Brandenburgse Concert.

Maandag 27 april bezoeken we in Eisenach het Bachhaus. Eisenach is natuurlijk bekend vanwege de Wartburg, sinds 1999 werelderfgoed van de UNESCO. Hier vertaalde Martin Luther het Nieuwe Testament in het Duits. Eisenach is echter ook de geboortestad van de Johann Sebastian Bach. Muziek kreeg Bach er bijna letterlijk met de paplepel ingegoten. Al op zeer jonge leeftijd kreeg hij vioolles van zijn vader, stadsmuzikant Johann Ambrosius Bach. Na het bezoek aan Eisenach rijden we terug naar Nederland.

Concert
  • vrijdag 24 april 2020 Le Concert Lorrain
  • Stadtkirche St. Peter und Paul (Weimar)
  • - Bach: Ich habe genug, BWV82
    - Bach: Ich will den Kreuzstab gerne tragen, BWV56
    - Bach: Vioolconcert in a, BWV1041
    - Bach: Vioolconcert in E, BWV1042

  • Uitvoerenden:
    • tenor Christoph Prégardien
    • violist Chouchane Siranossian
  • Prijs: € 49,00
Concert
  • zaterdag 25 april 2020 Vox Luminis
  • Kirche (Schulpforta)
  • Uit de motettenverzameling Florilegium Portense werken van onder meer Hans Leo Hassler, Giovanni Gabrieli,Roland de Lassus, Johann Sebastian Bach.

  • Uitvoerenden:
    • ensemble Vox Luminis
    • dirigent Lionel Meunier
  • Prijs: € 44,00
Concert
  • zondag 26 april 2020 WeimarBaroque
  • Dom (Erfurt)
  • - Bach: Missa, BWV232-I
    - Bach: Vierde Brandenburgse Concert, BWV1049

  • Uitvoerenden:
    • violist Midori
  • Prijs: € 44,00
Dorint am Goethepark

Dorint HotelHet Dorint Hotel Am Goethepark Weimar heeft een geweldige ambiance door de unieke combinatie van twee klassieke gebouwen en een zeer bijzonder modern gebouw.

Het hotel ligt bij het park, niet ver van het Goethehaus. In minder dan 3 minuten lopen bent u al in het centrum van Weimar.

De filosofie van ons hotel is gebaseerd op een combinatie van klassieke en moderne esprit, openheid voor nieuwe ideeën en het bieden van exclusiviteit en stijl.

Basisreissom per persoon met vertrek op donderdag 23 april 2020 € 1.075,00
Eenpersoonstoeslag € 120,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Le Concert Lorrain (24 april 2020) € 49,00
Vox Luminis (25 april 2020) € 44,00
WeimarBaroque (26 april 2020) € 44,00
Inbegrepen in de basisreissom:

• Reis per luxe touringcar naar Weimar v.v. en vervoer ter plaatse
• 4 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterrenhotel Dorint am Goethepark
• 4 diners of lunches in goede restaurants
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaatsen: Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Driebergen-Zeist en Arnhem (lees hier meer over de opstapplaatsen bij busreizen van MUSICO Reizen)
• Exclusief toegangskaarten concerten, vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds

Harry-Imre Dijkstra

U had als medereiziger verzeild kunnen raken in een bus met een kelenschrapend gezelschap dat hard studeert op een Mozart-canon, of in een treincoupé waar een selecte groep zich gewillig onderwerpt aan een chocoladeproeverij. De zinnen prikkelen met meer dan alleen de concerten, voorstellingen en bezienswaardigheden die al gepland waren: het is wel een van mijn geliefde bezigheden tijdens een reis.

Terwijl ik zelf als kamermusicus regelmatig op het podium te vinden ben is mijn rol als uw begeleider bescheidener, maar het doel hetzelfde: de muziek tot leven brengen. Dan gaat het natuurlijk om meer dan een uitlegje bij een voorstelling; gedurende een reis een met leuke en minder vrolijke verhalen gelardeerd ruimer klankbeeld oproepen en vooral duidelijk maken hoe, behalve hopelijk geïnspireerd, ook ambachtelijk en aards de kunst en de kunstenaar kunnen zijn, daarbij puttend uit wat er in de afgelopen eeuwen zoal is opgetekend in de literatuur en uit mijn eigen belevenissen als muziekspeler en in andere huidige en vroegere activiteiten als radioprogrammeur en -presentator, recensent, componist, arrangeur, concert-organisator, bladomslaander, dirigent, docent, interviewer, acteur, kleuter-muziekcursusleider, stadsgids, reisleider - ja, dat was het wel ongeveer, geloof ik.

Hoewel ik tijdens mijn jeugd door mijn vader behoorlijk met nostalgie ben geïnfecteerd - ik ken bijvoorbeeld heel goed de populaire muziek waar U én uw ouders vroeger stiekem naar luisterden of op dansten! (en laat ik het niet hebben over mijn collectie 78- en andere toerenplaten) - hebben die jeugd én mijn muziekstudie in Nederland en Rusland me muzikaal omnivoor gemaakt en geleerd niet te oordelen naar genre maar naar kwaliteit.En het wonderlijke is dan, dat er behalve in al die kunstige muziek voor mij zoveel kwaliteit schuilt in de symfonieën van omgevingsgeluiden die ik op diverse plaatsen in de wereld heb kunnen beluisteren en die deze daarmee extra dierbaar maken: de licht met meeuwen bevolkte zeewind en het bijna ongemerkt sissen van kebab op een klein rooster van een straatverkoper als achtergrond bij een nachtelijk gesprek op met een boekverkoper op een plein in Istanbul; of het aanzwellen van met schippersklavier-klanken vermengd geroezemoes bij het naderen van een wijnkelder of middeleeuwse bierbrouwerij annex -café in Praag, de stad waar ik regelmatig verblijf - plots meer geluid omdat de licht krakende deur van het etablissement wat bruusk door een vertrekkende bezoeker opengetrokken wordt.

Maar... als U het toch liever over de overeenkomst tussen Beethoven en Boogie-Woogie wilt hebben, ben ik graag van de partij!

Lees ook het interview met Harry-Imre Dijkstra.