Johann Sebastian Bach

Johann Sebastian Bach

Goethe en Schiller in Weimar

Goethe en Schiller in Weimar

La Tempête met de Mariavespers van Monteverdi

La Tempête onder leiding van Simon-Pierre Bestion

Schloss Friedenstein, Gotha

Schloss Friedenstein, Gotha

Houtsnijwerk in de Dom van Erfurt

Houtsnijwerk in de Dom van Erfurt

Weimar, Duitsland
28 maart 2024 t/m 02 april 2024
Weimar
Thüringer Bachwochen

• Concerten op historische ‘Bach-plaatsen’
• Excursies naar Eisenach, Erfurt, Weimar & Gotha
Matthäus Passion op Goede Vrijdag in de Bachkirche in Arnstadt
Mariavespers van Monteverdi door La Tempête

 
Basisreissom: € 1.595,00

Donderdag 28 maart rijden we naar Weimar waar we onze intrek nemen in het viersterren Dorint - Am Goethepark. Het zal onze standplaats zijn voor deze paasreis  naar de Thüringer Bachwochen, het grootste muziekfestival van Thüringen. Een paasfestival met de muziek van Johann Sebastian Bach in de hoofdrol in een streek waar hij zelf woonde en werkte, dat is in een notendop wat dit festival zo aantrekkelijk maakt, plus natuurlijk de meer dan uitstekende ‘line up’, met dit jaar onder meer een uitvoering van de Matthäus Passion in Weimar en de Mariavespers van Monteverdi in Erfurt, veelal in kerken vol met voetstappen van Bach zelf.

Vrijdag 29 maart (Goede Vrijdag) krijgen we een rondleiding door Weimar. Tweemaal was Bach professioneel verbonden aan Weimar. In 1703 werkte hij zo'n zes maanden als violist in het hoforkest van hertog Johann Ernst. Vijf jaar later kwam Bach terug, nu als hoforganist, later volgde promotie als concertmeester. Voor het eerst had Bach een goed getraind hoforkest tot zijn beschikking. In deze tijd ontstonden dan ook onder meer de eerste Brandenburgse concerten en een reeks cantates. Vanmiddag staat in de Bachkirche in Arnstadt de Matthäus Passion op het programma. Oorspronkelijk heette deze kerk de Neue Kirche. Als Bach in 1703 het nieuwe orgel hier test, maakt hij zo’n verpletterende indruk dat burgermeester Feldhaus hem onmiddellijk zo’n riant salaris biedt, dat Bach geen nee meer kan zeggen. Lang duurde de verbintenis in Arnstadt niet: men vond Bach een kostbare lastpost. Pas in 1935 kreeg Bach in Arnstadt eerherstel en doopte men de Neue Kirche om in Bachkirche. Bach schreef de Matthäus Passion voor de kerkdienst op Goede Vrijdag, voor het eerst uitgevoerd op vrijdag 11 april 1727 in Leipzig. De uitvoering in Arnstadt is in handen van de ensembles Le Banquet Céleste en Choeur de Chambre Mélisme(s) onder leiding van Damien Guillon.

Zaterdag 30 maart brengen we een bezoek aan Gotha. De oude residentiestad van het hertogdom Sachsen-Gotha heeft een groot aantal architectonische- en cultuurhistorische meesterwerken en aanzienlijke kunstschatten in het grootste vroegbarokke kasteelcomplex van Duitsland. In dit Schloss Friedenstein bevindt zich onder meer het Ekhof Theater, een van de weinige theaters met nog originele 17e-eeuwse theatermechanieken. In Erfurt speelt vanavond het Klavierduo Neubert & Neubert in het kader van  'Licht und Schatten zum Karsamstag’ werken van Mendelssohn, Debussy en Rachmaninov.

Zondag 31 maart gaan we naar Erfurt. De hoofdstad van Thüringen werd in 742 door Bonifatius gesticht en ontwikkelde zich in de middeleeuwen tot een machtige handels- en universiteitsstad. Van de toenmalige rijkdom getuigen nu nog talrijke zorgvuldig gerestaureerde renaissance- en vakwerkhuizen. Hoewel Johann Sebastian Bach nooit in Erfurt heeft gewoond, beheerste zijn familie wel ruim 100 jaar het muzikale leven in deze welvarende stad. Zo was onder meer de vader van Johann Sebastian er jarenlang stadsmuzikant en Bachs oudoom Johann organist van de Predigerkirche. Op het programma van Ensemble InAlto in de Stadtkirche St. Peter und Paul in Weimar staat vanavond vocale en instrumentale muziek van onder andere Scheidt, Schütz, Buxtehude en Bach.

Maandag 1 april krijgen we een rondleiding door Jena, gelegen aan de rivier de Saale in het Saaledal te midden van bosrijke hellingen. Bezienswaardigheden in de stad zijn onder meer het gotische stadhuis, de Stadtkirche St. Michael (een laatgotische protestantse kerk, waar Maarten Luther meermaals predikte) en de Schillerkirche uit de 14e en 15e eeuw, waar Schiller in 1790 met Charlotte von Lengefeld trouwde. We sluiten deze reis af in Erfurt met muziek van een voorganger van Bach, te weten Monteverdi en diens Mariavespers in de alom bejubelde uitvoering door La Tempête onder leiding van Simon-Pierre Bestion.

Dinsdag 2 april rijden we na het ontbijt terug naar Nederland. Onderweg brengen we een bezoek aan Eisenach, de geboorteplaats van Bach. Eisenach is natuurlijk bekend vanwege de Wartburg, sinds 1999 werelderfgoed van de UNESCO. Hier vertaalde Martin Luther het Nieuwe Testament in het Duits. Eisenach is echter ook de geboortestad van de Johann Sebastian Bach. Muziek kreeg Bach er bijna letterlijk met de paplepel ingegoten. Al op zeer jonge leeftijd kreeg hij vioolles van zijn vader, stadsmuzikant Johann Ambrosius Bach. Na een bezoek aan het Bachhaus in Eisenach rijden we door naar Nederland.

Concert
  • vrijdag 29 maart 2024 Matthäus Passion
  • Johann Sebastian Bach Kirche (Arnstadt)
  • Johann Sebastian Bach Matthäus Passion, BWV 244 (oratorium)
  • Uitvoerenden:
    • ensemble Le Banquet Céleste
    • koor Choeur de chambre Mélisme(s)
    • dirigent Damien Guillon
  • Prijs: € 79,00
Concert
  • zaterdag 30 maart 2024 Licht und Schatten zum Karsamstag
  • Theater Erfurt (Erfurt)
  • • Felix Mendelssohn Bartholdy: Duett für vier Hände, op.92
    • Claude Debussy: La Mer
    • Dijana Boskovic: Black and White
    • Sergei Rachmaninov: Eerste Suite voor twee piano's, op. 5

  • Uitvoerenden:
    • pianist Miku Nishimoto-Neubert
    • pianist Ralph Neubert
  • Prijs: € 19,00
Concert
  • zondag 31 maart 2024 InAlto
  • Stadtkirche St. Peter und Paul (Herderkirche) (Weimar)
  • • Ludwig van Beethoven: Miserere & Amplius uit Equale WoO 30
    • Heinrich Schütz: O Meine Seel,  SWV 419
    • Johann Georg Ahle: Freudenlied
    • Heinrich Schütz: Fili mi, Absalon,  SWV 269
    • Samuel Scheidt: Paduan Dolorosa
    • Dieterich Buxtehude: Klag-Lied
    • Orlando di Lasso: Aurora Lucis Rutilat
    • Ludwig van Beethoven: Du, dem nie im Leben Ruhstatt ward uit Equale WoO 30
    • Johann Philipp Krieger: Ich bin ein Blum zu Saron
    • Christoph Strauß: Haec Dies
    • Johann Sebastian Bach: O Jesu Christ, mein Lebens Licht, BWV 118
    • Johann Hermann Schein: O Jesulein, mein Jesulein
    • Dietrich Becker: Begräbnis Musik über Johann Helms
    • Johann Sebastian Bach: Herzlich tut mich verlangen, BWV 727
    • Heinrich Schütz: Freue dich des Weibes deiner Jugend, SWV 453

  • Uitvoerenden:
    • ensemble InAlto
    • dirigent Lambert Colson
  • Prijs: € 54,00
Concert
  • maandag 01 april 2024 Mariavespers
  • Theater Erfurt (Erfurt)
  • Claudio Monteverdi Vespro della beata Vergine (Mariavespers) (kerkmuziek)
  • Uitvoerenden:
    • dirigent Simon-Pierre Bestion
    • ensemble La Tempête
  • Prijs: € 54,00
Dorint am Goethepark

Dorint HotelHet Dorint Hotel Am Goethepark Weimar heeft een geweldige ambiance door de unieke combinatie van twee klassieke gebouwen en een zeer bijzonder modern gebouw.

Het hotel ligt bij het park, niet ver van het Goethehaus. In minder dan 3 minuten lopen bent u al in het centrum van Weimar.

De filosofie van ons hotel is gebaseerd op een combinatie van klassieke en moderne esprit, openheid voor nieuwe ideeën en het bieden van exclusiviteit en stijl.

Basisreissom per persoon met vertrek op donderdag 28 maart 2024 € 1.595,00
Eenpersoonstoeslag € 225,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Matthäus Passion (29 maart 2024) € 79,00
Licht und Schatten zum Karsamstag (30 maart 2024) € 19,00
InAlto (31 maart 2024) € 54,00
Mariavespers (01 april 2024) € 54,00
Inbegrepen in de basisreissom:

• Reis per luxe touringcar naar Weimar v.v. en vervoer ter plaatse
• 5 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterren Hotel Dorint am Goethepark in Weimar
• 5 diners of lunches in het restaurant van het hotel, inclusief een glas wijn
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• SGR-bijdrage à € 5,=
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaatsen: Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Driebergen-Zeist en Arnhem (lees hier meer over de opstapplaatsen bij busreizen van MUSICO Reizen)
• Exclusief toegangskaarten concerten, vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds

Harry-Imre Dijkstra

U had als medereiziger verzeild kunnen raken in een bus met een kelenschrapend gezelschap dat hard studeert op een Mozart-canon, of in een treincoupé waar een selecte groep zich gewillig onderwerpt aan een chocoladeproeverij. De zinnen prikkelen met meer dan alleen de concerten, voorstellingen en bezienswaardigheden die al gepland waren: het is wel een van mijn geliefde bezigheden tijdens een reis.

Terwijl ik zelf als kamermusicus regelmatig op het podium te vinden ben is mijn rol als uw begeleider bescheidener, maar het doel hetzelfde: de muziek tot leven brengen. Dan gaat het natuurlijk om meer dan een uitlegje bij een voorstelling; gedurende een reis een met leuke en minder vrolijke verhalen gelardeerd ruimer klankbeeld oproepen en vooral duidelijk maken hoe, behalve hopelijk geïnspireerd, ook ambachtelijk en aards de kunst en de kunstenaar kunnen zijn, daarbij puttend uit wat er in de afgelopen eeuwen zoal is opgetekend in de literatuur en uit mijn eigen belevenissen als muziekspeler en in andere huidige en vroegere activiteiten als radioprogrammeur en -presentator, recensent, componist, arrangeur, concert-organisator, bladomslaander, dirigent, docent, interviewer, acteur, kleuter-muziekcursusleider, stadsgids, reisleider - ja, dat was het wel ongeveer, geloof ik.

Hoewel ik tijdens mijn jeugd door mijn vader behoorlijk met nostalgie ben geïnfecteerd - ik ken bijvoorbeeld heel goed de populaire muziek waar U én uw ouders vroeger stiekem naar luisterden of op dansten! (en laat ik het niet hebben over mijn collectie 78- en andere toerenplaten) - hebben die jeugd én mijn muziekstudie in Nederland en Rusland me muzikaal omnivoor gemaakt en geleerd niet te oordelen naar genre maar naar kwaliteit.En het wonderlijke is dan, dat er behalve in al die kunstige muziek voor mij zoveel kwaliteit schuilt in de symfonieën van omgevingsgeluiden die ik op diverse plaatsen in de wereld heb kunnen beluisteren en die deze daarmee extra dierbaar maken: de licht met meeuwen bevolkte zeewind en het bijna ongemerkt sissen van kebab op een klein rooster van een straatverkoper als achtergrond bij een nachtelijk gesprek op met een boekverkoper op een plein in Istanbul; of het aanzwellen van met schippersklavier-klanken vermengd geroezemoes bij het naderen van een wijnkelder of middeleeuwse bierbrouwerij annex -café in Praag, de stad waar ik regelmatig verblijf - plots meer geluid omdat de licht krakende deur van het etablissement wat bruusk door een vertrekkende bezoeker opengetrokken wordt.

Maar... als U het toch liever over de overeenkomst tussen Beethoven en Boogie-Woogie wilt hebben, ben ik graag van de partij!

Lees ook het interview met Harry-Imre Dijkstra.