Richard Wagner - detail (Giuseppe Tivoli, 1883)
Ramen van Chagall in de St Stephan in Mainz
Das Rheingold (Wagner), Hessisches Staatstheater Wiesbaden
Russisch-orthodoxe kerk, Wiesbaden
Kurhaus Wiesbaden
Klaus Florian Vogt
• Wagners 'Ein Bühnenfestspiel für 3 Tage und einen Vorabend‘ binnen vijf dagen
• Uitgebreide (muzikale) toelichtingen en inleidingen door MUSICO-eigenaar Remco Roovers
• Het Nibelungenlied in Worms
• Wiesbaden, 'grande dame' onder de grote Duitse steden
• Kerkramen van Chagall in Mainz
• Jugendstil in Museum Wiesbaden
Donderdag 28 maart rijden we via diverse opstapplaatsen naar Wiesbaden, een van de oudste en deftigste kuuroorden van Europa, het toonbeeld van klasse en ook wel ‘de-luxe-versie van een stad’ genoemd. Hier verblijven we in het elegante viersterren Hotel Oranien. In het Hessische Staatstheater Wiesbaden wordt de komende dagen – in zeer kort tijdsbestek, en geheel volgens Wagners bedoelingen – Der Ring des Nibelungen opgevoerd. Onderweg naar Wiesbaden geeft de reisleiding uiteraard al een inleiding over Wagners vierluik, waarbij onder meer op de ontstaansgeschiedenis en het gebruik van het Leitmotiv zal worden ingaan. De muzikale leiding van deze Ring ligt in handen van Michael Güttler, de regie is van de hand van Uwe Eric Laufenberg, met onder meer Klaus Florian Vogt als Siegfried en Manuela Uhl in de rol van Brünnhilde. ’s Avonds vindt de eerste voorstelling van Wagners Ring plaats, met een opvoering van Das Rheingold. Het verhaal begint aan de oevers van de Rijn, waar de drie Rijndochters worden opgejaagd door de dwerg Alberich. Alberich ziet plotseling iets glinsteren in het water en daarop vertellen de Rijndochters hem over het Rijngoud. Degene die er een ring van kan smeden, zal heerser over de wereld zijn. Maar hij moet daarvoor wel de liefde afzweren. Alberich bedenkt zich geen moment, hij vervloekt de liefde en rooft het goud.
Vrijdag 29 maart verkennen we Wiesbaden, de grande dame onder de grote Duitse steden, waar zich rond de bronnen al vroeg een nederzetting ontwikkelde. Uiteraard brengen we ook een bezoek aan Wiesbaden-Biebrich, waar Richard Wagner in 1862 in een villa aan de Rijoever woonde en zijn opera Die Meistersinger von Nürnberg schreef. Het programma van het Staatstheater Wiesbaden vermeldt vandaag Die Walküre. Met deze opera, de eerste dag van zijn ‘Bühnenfestspiel’, maakte Wagner een reuzensprong, van het voorspel Das Rheingold naar de daadwerkelijke handeling. De goden die we in Das Rheingold hebben leren kenen, blijken menselijk in hun verlangens en de gedoemde liefde van Wotans bastaardkinderen Sieglinde en Siegmund wordt in dit deel bezegeld. Wotans dochter Brünnhilde – een van de Walküren – wordt door hem gestraft als ze het liefdespaar te hulp wil komen. Ze verliest haar goddelijke status en daarmee haar onsterfelijkheid. Omringd door een vuurzee slaapt Brünnhilde tot een held haar wakker zal kussen.
Zaterdag 30 maart brengen we een bezoek aan Mainz. De stad werd gesticht door de Romeinen en zij noemden het Mogontiacum. Vanaf de 8e eeuw is het een bisdom; een van de eerste aartsbisschoppen was Willigis, een groot bevorderaar van de kunsten. Een van zijn motto's luidde: 'door de kunst tot kennis van en dienst aan God'. Hij was het die de Dom van Mainz en de St Stephan liet bouwen. De Dom brandde helaas op de dag van de inwijding af en werd later herbouwd. In de St Stephan ligt Willigis begraven, maar tegenwoordig is deze kerk vooral beroemd om de glas-in-lood-ramen van Chagall. Een journalist van Dagblad Trouw schreef hierover: ‘Wie de St Stephan betreedt, ervaart iets volkomen ongekends. Hier wordt het hele verhaal verteld, in een kleurengloed van warmte en liefde. Men kijkt niet op naar de ramen, zoals in hoge kathedralen, men bevindt zich midden in het verhaal, men hoort erbij, men wordt er deelgenoot van.’
Na Die Walküre is het vandaag de beurt aan Siegfried. Hierin is de zoon van Siegmund en Sieglinde grootgebracht door de dwerg Mime. Met het zwaard dat hij aaneen wist te smeden, trekt Siegfried de wijde wereld in. Op zoek naar de Ring, tegengehouden door de Wanderer en uiteindelijk bevangen door de liefde.
Zondag 31 maart (Eerste Paasdag) rijden we naar Worms voor een bezoek aan het Nibelungenmuseum. Worms is onlosmakelijk met het Middeleeuwse Nibelungenlied verbonden is: de meeste scènes uit het middeleeuwse lied spelen zich af in en rond Worms.
Maandag 1 april kunt u de Jugendstil-collectie van het Museum Wiesbaden bewonderen. Het bijzondere van de collectie ligt in haar internationale karakter met Duitse, Franse en Oostenrijkse werken. Meubilair, glas, keramiek, lampen, schilderijen en zilver vormen samen een Gesamtkunstwerk. In de loop van de middag is het tijd voor Götterdämmerung. De drie noodlots-Nornen verklaren dat het einde van de wereld nabij is, en dat deze ten onder zal gaan aan machtswellust, bedrog en haat. Wagner sluit zijn gigantische tetralogie af met Schopenhauers nihilisme in het achterhoofd, maar ook met muziek die de natuur een reinigende kracht toekent.
Dinsdag 2 april rijden we in de loop van de. ochtend terug naar Nederland.
Het historische viersterrenhotel Oranien beschikt over elegante kamers in het centrum van Wiesbaden. Het ligt vlak bij de oude binnenstad en op 5 minuten lopen van wellness-centrum Kaiser-Friedrich-Therme. Het heeft een restaurant, een tuin en een zomerterras.
Hotel Oranien Wiesbaden bestaat sinds 1879 en beschikt over klassiek ingerichte kamers. Alle kamers hebben een televisie, een minibar, WiFi en een eigen badkamer.
In dit hotel boeken wij standaard de classic rooms. U kunt een upgrade bijboeken naar een comfort room. Deze comfort rooms zijn ruimer en hebben gegarandeerd airconditioning.
Basisreissom per persoon met vertrek op donderdag 28 maart 2024 | € 1.645,00 |
Eenpersoonstoeslag | € 150,00 |
Upgrade van classic room naar comfort room eenpersoonsgebruik p.p. | € 100,00 |
Upgrade van classic room naar comfort room tweepersoonsgebruik p.p. | € 50,00 |
Das Rheingold (28 maart 2024) | € 86,00 |
Die Walküre (29 maart 2024) | € 86,00 |
Siegfried (30 maart 2024) | € 86,00 |
Götterdämmerung (01 april 2024) | € 86,00 |
• Reis per luxe touringcar naar Wiesbaden v.v. en vervoer ter plaatse
• 5 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterrenhotel Oranien Wiesbaden
• 5 diners of lunches in het restaurant van het hotel
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• SGR-bijdrage à € 5,=
• Deskundige reisleiding
• Opstapplaatsen: Den Haag, Amsterdam, Utrecht, Driebergen-Zeist en Arnhem (lees hier meer over de opstapplaatsen bij busreizen van MUSICO Reizen)
• Exclusief toegangskaarten voorstellingen, vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• De basisreissom is op basis van logies in Classic Room, een upgrade naar Comfort Room is mogelijk (€ 20,= per kamer/per nacht)
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit
Vaak zeg ik tegen mensen dat ik het leukste werk ter wereld heb. Ik combineer verschillende passies in mijn werk en bedrijf. Over die passies wil ik u graag iets meer vertellen.
Vanaf mijn vroege jeugd heb ik me toegelegd op muziek en musiceren: na begonnen te zijn op kerkorgel wisselde ik in mijn puberteit naar het meest persoonlijke instrument dat er bestaat: de zang. Dat ging zeer voorspoedig, ik kon wel naar het conservatorium vond mijn lerares. Tja, en als je dan altijd gedacht had arts te worden, is dat wel een ommezwaai. Ik bedacht dat ik met de combinatie van solozang op het conservatorium in Den Haag en een studie Muziekwetenschap aan de universiteit in Utrecht meerdere aspecten van de muziek zou bestuderen en dat ik goed beslagen de muziekwereld zou kunnen betreden.
Ik heb geen moment spijt gehad van mijn keuze: Ik kon mijn studie aan het conservatorium afsluiten met het diploma Uitvoerend Musicus en studeerde tevens af als Muziekwetenschapper aan de universiteit. De twee studies vulde elkaar perfect aan. Hierna had ik langere tijd (ca. 7 jaar) een aanstelling bij het Groot Omroepkoor naast een praktijk als lied- en oratoriumzanger.
En toen was daar het moment dat Walter Wolvekamp - destijds eigenaar van Wolvekamp Muziekreizen, waar ik af en toe al voor werkte als reisleider - Taco Stronks en mij kwam polsen of we er iets voor voelden zijn bedrijf over te nemen. We hoefden er niet lang over na te denken, binnen enkele weken was de deal gesloten en op 5 januari 2002 vertrok onze eerste reis.
Inmiddels voel ik me een ondernemende musicus of een musicerend ondernemer. Het podium zie ik steeds minder vanaf de uitvoerende kant, maar des te meer vanaf de consumerende kant. Daarnaast geniet ik enorm van het bedenken en opzetten van reizen en alles wat bij een eigen bedrijf hoort.
Toch zou dit werk maar half zo leuk zijn als ik niet ook zeer regelmatig (zeker zo’n 15-18 keer per jaar) met onze groepen als reisbegeleider op pad ging. Ik voel me metropoliet als ik in New York loop, vereerd als ik eerste rang in de Scala te Milaan zit, bevoorrecht als ik een groep naar Australië mag begeleiden en domweg gelukkig als ik in Duitse steden als Weimar, Leipzig, Dresden en Berlijn rondloop. Wat mijn muzieksmaak betreft ben ik een alleseter, van barok tot modern, ik sta voor alles open. Als muziekwetenschapper hield ik me voornamelijk bezig met Wagner en de 19e eeuw, maar mijn interesse gaat wel degelijk verder.
Naast het verblijf in een goed hotel, eten in goede restaurants en mooie muziek is op reis het gezelschap van het allergrootste belang. En ook daar bof ik mee, op vrijwel alle reizen zie ik bekende en nieuwe mensen met interessante verhalen en levensgeschiedenissen. Muziek is voor ieder op zo’n reis een belangrijk element in zijn of haar leven, en dat bindt natuurlijk enorm.
Ik hoop dat deze website uw interesse kan wekken voor het maken van een muziekreis met MUSICO Reizen. Ik zie u graag op één van onze reizen.
Lees ook het interview met Remco Roovers en Taco Stronks.
In het voorjaar van 2018 liep Remco 800 km naar Santiago om aandacht te vragen voor de spierziekte MD. Lees hier zijn verslag.