Das Rheingold (Wiesbaden - foto Karl & Monika Forster)

Das Rheingold (foto Karl & Monika Forster)

Klaus Florian Vogt

Klaus Florian Vogt

Kurhaus Wiesbaden

Kurhaus Wiesbaden

Andreas Schager

Andreas Schager

Klooster Eberbach

Klooster Eberbach

Mittelrhein

Mittelrhein

Catherine Foster (foto Stephan Ernst)

Catherine Foster (foto Stephan Ernst)

Wiesbaden, Duitsland
19 mei 2021 t/m 25 mei 2021
Wiesbaden
Zevendaagse reis rondom Wagners Der Ring des Nibelungen

• Wagners vierdelige operacyclus gebaseerd op middeleeuws heldenepos
• Excursie rondom het thema ‘Nibelungenlied’
• Wiesbaden, 'grande dame' onder de grote Duitse steden

 
Basisreissom: € 1.375,00

Woensdag 19 mei rijden we via diverse opstapplaatsen naar Wiesbaden, een van de oudste en deftigste kuuroorden van Europa, het toonbeeld van klasse en ook wel ‘de-luxe-versie van een stad’ genoemd. Hoogtepunt op de culturele agenda van Wiesbaden zijn de Maifestspiele, al sinds 1896. Ter gelegenheid van dit 125-jarige jubileum wordt onder meer een complete Ring des Nibelungen (‘Ein Bühnenfestspiel für 3 Tage und einen Vorabend’) opgevoerd in een regie van Uwe Eric Laufenberg en dirigent Patrick Lange. De Ring is op te vatten als een parabel over macht, machtsmisbruik en liefde. Regisseur Laufenberg ziet paralellen met de huidige tijd maar wil vooral de muziek van Wagner het verhaal laten vertellen. Vanavond worden in de ‘Vorabend’ Das Rheingold de lijnen uitgezet. Het Rijngoud dat de eigenaar wereldheerschappij zou kunnen verlenen, wordt geroofd. Op ring die uit dit rijngoud is gesmeed, legt de rover Alberich al snel een vloek.

Donderdag 20 mei verkennen we Wiesbaden, de grande dame onder de grote Duitse steden, waar zich rond de bronnen al vroeg een nederzetting ontwikkelde. Aan het einde van de middag kunt u in het Hessische Staatstheater de tweede opera uit de Ring zien. In Die Walküre staat de tweeling Sieglinde en Siegmund (tenor Klaus-Florian Vogt) centraal. Oppergod Wotan heeft hen geboren laten worden omdat alleen zij in staat zullen zijn de vloek op de ring op te heffen. Als Brünnhilde hen probeert te beschermen, roept zij de toorn van Wotan op. Wotan straft Brünnhilde door haar haar goddelijke krachten te ontnemen en op een rots in slaap te brengen. Zij zal toebehoren aan de eerste sterveling die in staat zal zijn de ring van vuur rond de rots te trotseren.

Vrijdag 21 mei staat in het teken van het Nibelungenlied. We brengen een bezoek aan Worms, de oudste stad in Duitsland. Niet alleen aan de rivieroever, maar ook in het centrum van Worms - in 1945 grotendeels verwoest - zijn verwijzingen naar het Nibelungenlied te vinden. Naast de kerk van de Drieëenheid ligt de Siegfriedfontein (uit 1913, Kein Trinkwasser). Terwijl het water trapsgewijs naar beneden komt, toont Siegfried vanaf een stenen torentje zijn stenen zwaard. De noordelijke ingang van de dom - aan Petrus gewijd, ruim zevenhonderd jaar oud en exemplarisch voor de Romaanse bouwkunst - neemt eveneens een opvallende plaats in het epos in. Bij dit Keizerportaal twistte Kriemhild voor het eerst met haar schoonzuster Brünhild; het ging er om wie als eerste de kerk in mocht. Een verbaal duel met vérstrekkende gevolgen, vooral voor Siegfried.

Zaterdag 22 mei bezoeken we 's morgens de omvangrijke kunstcollectie in het Museum Wiesbaden. Toen Goethe in 1814 aan het kuren was in Wiesbaden, ontmoette hij er diplomaat Johann Isaac Freiherr von Gerning. De schrijver wist de Frankfurter ervan de overtuigen zijn verzameling kunstwerken, oudheden en naturalia aan de het hertogdom Nassau uit te lenen zodat iedereen zijn verzamelde werken kon bekijken. Het was het begin van het Museum Wiesbaden. Aan het einde van de middag staat Siegfried op het programma. In deze derde opera van de Ring-cyclus weet de zoon van Sieglinde, Siegfried (tenor Andreas Schager), met hulp van de vogels in het bos de ring in zijn bezig te krijgen. Bovendien beslecht hij de vuurring rond Brünnhilde en kust hij haar wakker.

Zondag 23 mei staat wederom in het teken van het Nibelungenlied. Samen met het Oudnoorse Völsunga-saga vormt dit Middelhoogduitse heldenepos de basis voor Wagners ‘Magnum Opus’. We maken een boottocht over Oberes Mittelrheintal. De schoonheid van de natuur, de overweldigende vergezichten en de vele burchten en kastelen op de zonovergoten hellingen van de wijnbergen maken dit dal tot een van de populairste toeristische bestemmingen van Europa.

Maandag 24 mei krijgen we een rondleiding door Kloster Eberbach. Het middeleeuwse complex behoort tot de fraaiste cisterciënzerbouwwerken in Duitsland. Al is er geen kloosterleven meer, het complex is nog steeds een goed en typerend voorbeeld van de architectuur en vormgeving van een cisterciënzerklooster. De cisterciënzers stammen als reformatiebeweging van de benedictijnen af; karakteristiek voor hun kloosterleven zijn de actieve godsdiensten, kolonisatie, onverbiddelijke ascese en de strenge plicht tot zwijgen. Aan het einde van de middag begint in het Hessische Staatstheater het slot van de Ring. In Götterdämmerung wordt met list en bedrog de ring van Brünnhilde (sopraan Catherine Foster) afhandig gemaakt. Het leidt tot de dood van Siegfried, waarna Brünnhilde tot bezinning komt en zich weer van haar oorspronkelijke taak bewust wordt. Zij offert haar leven en geeft de vervloekte ring terug aan de natuur voordat de vijandelijke macht hem werkelijk in handen krijgt.

Dinsdag 25 mei rijden we in de loop van de ochtend terug naar Nederland. Onderweg brengen we in Xanten brengen we een bezoek aan het Siegfried Museum. In het museum wordt aan de hand van bijzondere stukken uit de 600-jarige geschiedenis van het Nibelungenlied een zeer interessante blik gegeven in elk van deze periodes. Na het museumbezoek rijden we in de loop van de middag door naar Nederland.

Opera
  • woensdag 19 mei 2021 Das Rheingold
  • Hessisches Staatstheater Wiesbaden (Wiesbaden)
  • Richard Wagner Das Rheingold (opera)
  • Uitvoerenden:
    • bariton Derrick Ballard (Wotan)
    • bariton Benjamin Russell (Donner)
    • bariton Thomas de Vries (Alberich)
    • tenor Paul Kaufmann (Mime)
    • mezzosopraan Margarete Joswig (Fricka)
    • regisseur Uwe Eric Laufenberg
    • dirigent Patrick Lange
  • Prijs: € 95,00
Opera
  • donderdag 20 mei 2021 Die Walküre
  • Hessisches Staatstheater Wiesbaden (Wiesbaden)
  • Richard Wagner Die Walküre (opera)
  • Uitvoerenden:
    • tenor Klaus Florian Vogt (Siegmund)
    • bariton Derrick Ballard (Wotan)
    • sopraan Betsy Horne (Sieglinde)
    • sopraan Catherine Foster (Brünnhilde)
    • mezzosopraan Margarete Joswig (Fricka)
    • regisseur Uwe Eric Laufenberg
    • dirigent Patrick Lange
  • Prijs: € 95,00
Opera
  • zaterdag 22 mei 2021 Siegfried
  • Hessisches Staatstheater Wiesbaden (Wiesbaden)
  • Richard Wagner Siegfried (opera)
  • Uitvoerenden:
    • tenor Andreas Schager (Siegfried)
    • tenor Paul Kaufmann (Mime)
    • bariton Derrick Ballard (Der Wanderer (Wotan))
    • bariton Thomas de Vries (Alberich)
    • sopraan Catherine Foster (Brünnhilde)
    • regisseur Uwe Eric Laufenberg
    • dirigent Patrick Lange
  • Prijs: € 95,00
Opera
  • maandag 24 mei 2021 Götterdämmerung
  • Hessisches Staatstheater Wiesbaden (Wiesbaden)
  • Richard Wagner Götterdämmerung (opera)
  • Uitvoerenden:
    • tenor Andreas Schager (Siegfried)
    • bariton Johannes Martin Kränzle (Gunther)
    • bariton Thomas de Vries (Alberich)
    • bas Albert Pesendorfer (Hagen)
    • sopraan Catherine Foster (Brünnhilde)
    • regisseur Uwe Eric Laufenberg
    • dirigent Patrick Lange
  • Prijs: € 95,00
Hotel Oranien Wiesbaden

Hotel Oranien, WiesbadenHet historische viersterrenhotel Oranien beschikt over elegante kamers in het centrum van Wiesbaden. Het ligt vlak bij de oude binnenstad en op 5 minuten lopen van wellness-centrum Kaiser-Friedrich-Therme. Het heeft een restaurant, een tuin en een zomerterras.

Hotel Oranien Wiesbaden bestaat sinds 1879 en beschikt over ruime, klassiek ingerichte kamers. Alle kamers hebben een televisie, een minibar, WiFi en een eigen badkamer.

Basisreissom per persoon met vertrek op woensdag 19 mei 2021 € 1.375,00
Eenpersoonstoeslag € 75,00
Upgrade van een classic eenpersoonskamer naar een comfort eenpersoonskamer € 100,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Das Rheingold (19 mei 2021) € 95,00
Die Walküre (20 mei 2021) € 95,00
Siegfried (22 mei 2021) € 95,00
Götterdämmerung (24 mei 2021) € 95,00
Inbegrepen in de basisreissom:

• Reis per luxe touringcar naar Wiesbaden v.v. en vervoer ter plaatse
• 6 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterren Oranien Hotel in Wiesbaden
• 6 diners of lunches in het restaurant van het hotel
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaatsen: Den Haag, Utrecht, Driebergen-Zeist en Arnhem (lees hier meer over de opstapplaatsen bij busreizen van MUSICO Reizen)
• Exclusief toegangskaarten voorstellingen, vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds

Harry-Imre Dijkstra

U had als medereiziger verzeild kunnen raken in een bus met een kelenschrapend gezelschap dat hard studeert op een Mozart-canon, of in een treincoupé waar een selecte groep zich gewillig onderwerpt aan een chocoladeproeverij. De zinnen prikkelen met meer dan alleen de concerten, voorstellingen en bezienswaardigheden die al gepland waren: het is wel een van mijn geliefde bezigheden tijdens een reis.

Terwijl ik zelf als kamermusicus regelmatig op het podium te vinden ben is mijn rol als uw begeleider bescheidener, maar het doel hetzelfde: de muziek tot leven brengen. Dan gaat het natuurlijk om meer dan een uitlegje bij een voorstelling; gedurende een reis een met leuke en minder vrolijke verhalen gelardeerd ruimer klankbeeld oproepen en vooral duidelijk maken hoe, behalve hopelijk geïnspireerd, ook ambachtelijk en aards de kunst en de kunstenaar kunnen zijn, daarbij puttend uit wat er in de afgelopen eeuwen zoal is opgetekend in de literatuur en uit mijn eigen belevenissen als muziekspeler en in andere huidige en vroegere activiteiten als radioprogrammeur en -presentator, recensent, componist, arrangeur, concert-organisator, bladomslaander, dirigent, docent, interviewer, acteur, kleuter-muziekcursusleider, stadsgids, reisleider - ja, dat was het wel ongeveer, geloof ik.

Hoewel ik tijdens mijn jeugd door mijn vader behoorlijk met nostalgie ben geïnfecteerd - ik ken bijvoorbeeld heel goed de populaire muziek waar U én uw ouders vroeger stiekem naar luisterden of op dansten! (en laat ik het niet hebben over mijn collectie 78- en andere toerenplaten) - hebben die jeugd én mijn muziekstudie in Nederland en Rusland me muzikaal omnivoor gemaakt en geleerd niet te oordelen naar genre maar naar kwaliteit.En het wonderlijke is dan, dat er behalve in al die kunstige muziek voor mij zoveel kwaliteit schuilt in de symfonieën van omgevingsgeluiden die ik op diverse plaatsen in de wereld heb kunnen beluisteren en die deze daarmee extra dierbaar maken: de licht met meeuwen bevolkte zeewind en het bijna ongemerkt sissen van kebab op een klein rooster van een straatverkoper als achtergrond bij een nachtelijk gesprek op met een boekverkoper op een plein in Istanbul; of het aanzwellen van met schippersklavier-klanken vermengd geroezemoes bij het naderen van een wijnkelder of middeleeuwse bierbrouwerij annex -café in Praag, de stad waar ik regelmatig verblijf - plots meer geluid omdat de licht krakende deur van het etablissement wat bruusk door een vertrekkende bezoeker opengetrokken wordt.

Maar... als U het toch liever over de overeenkomst tussen Beethoven en Boogie-Woogie wilt hebben, ben ik graag van de partij!

Lees ook het interview met Harry-Imre Dijkstra.