Kurhaus Wiesbaden

Kurhaus Wiesbaden

Ramen van Chagall in de St Stephan in Mainz

Ramen van Chagall in de St Stephan in Mainz

Asmik Grigorian (foto Andrius Ufart - delphi)

Städel Museum, Frankfurt

Städel Museum, Frankfurt

Wiesbaden, Duitsland
29 december 2022 t/m 02 januari 2023
Wiesbaden oud & nieuw
Oud & nieuw in historisch kuuroord

• Wiesbaden, 'grande dame' onder de grote Duitse steden
• Kerkramen van Chagall in Mainz
• Italiaanse barokke kunst in het Städel Museum Frankfurt

Nog 6 plaatsen  
Basisreissom: € 1.295,00

Donderdag 29 december rijden we via diverse opstapplaatsen naar Wiesbaden, een van de oudste en deftigste kuuroorden van Europa, het toonbeeld van klasse en ook wel ‘de-luxe-versie van een stad’ genoemd. Hier verblijven we in het elegante viersterren Hotel Oranien.

Vrijdag 30 december verkennen we Wiesbaden, de grande dame onder de grote Duitse steden, waar zich rond de bronnen al vroeg een nederzetting ontwikkelde. 's Avonds biedt de Oper Frankfurt de opera De tovenares van Tsjaikovksi, met onder andere sopraan Asmik Grigorian als Nastasja. Het is de zevende opera van Tsjaikovski, geschreven tussen Mazeppa en Schoppenvrouw. De tot voor kort weinig bekende opera is inmiddels aan zijn zeer verdiende inhaalmanoeuvre begonnen.

Zaterdag 31 december
brengen we een bezoek aan Mainz. De stad werd gesticht door de Romeinen en zij noemden het Mogontiacum. Vanaf de achtste eeuw is het een bisdom. De Dom van Mainz en de St. Stefanuskerk werden gebouwd in opdracht van één van de belangrijkste (aarts)bisschoppen, namelijk Willigis. In Mainz bezoeken we onder andere de Stephanskirche, waarvoor Chagall glas-in-lood-ramen heeft ontworpen. Een journalist van Dagblad Trouw schreef hierover: ‘Wie de kerk van St. Stephan betreedt, ervaart iets volkomen ongekends. Hier wordt het hele verhaal verteld, in een kleurengloed van warmte en liefde. Men kijkt niet op naar de ramen, zoals in hoge kathedralen, men bevindt zich midden in het verhaal, men hoort erbij, men wordt er deelgenoot van.’
We sluiten het jaar muzikaal af met een opvoering van de opera Manon Lescaut van Puccini. Het vertelt het verhaal van de noodlottige liefde tussen Chevalier des Grieux en de beeldschone femme fatale Manon. Beiden hebben een goed hart, maar door allerlei omstandigheden, met name Manons hang naar rijkdom en praal, lukt het ze niet samen een fatsoenlijk leven op te bouwen en leiden ze een losbandig, avontuurlijk bestaan. Uiteindelijk wordt Manon door toedoen van de vader van des Grieux naar Amerika verbannen, waar ze in de woestijn sterft in bijzijn van haar minnaar.

Zondag 1 januari bezoeken we het Städel Museum Frankfurt. De vaste collectie van het Städel Museum biedt een compleet beeld van de West-Europese kunstgeschiedenis vanaf de 14e eeuw tot en met het heden. Zwaartepunten binnen de collectie liggen op de stijlperioden van de renaissance en de barok met schilderijen van kunstenaars als Sandro Botticelli, Lucas Cranach de Oude, Albrecht Dürer, Rembrandt van Rijn en Johannes Vermeer. Ook de periode van de klassieke moderne kunst is echter ruimschoots vertegenwoordigd in het museum.
U kunt in Wiesbaden het Neujahrkonzert onder leiding van dirigent Patrick Lange bijwonen. De Oper Frankfurt heeft vandaag Werther van Massenet op het programma staan in een enscenering van Willy Decker. Inspiratiebron voor Massenet bij de creatie van Werther was Die Leiden des jungens Werthers van Goethe. Massenet kwam min of meer bij toeval met dit boek in aanraking maar wist gelijk dat hij er een opera van wilde maken.

Zondag 2 januari rijden we in de loop van de ochtend terug naar Nederland.

Opera
  • vrijdag 30 december 2022 De tovenares
  • Oper Frankfurt (Frankfurt)
  • Prijs: € 129,00
Opera
  • zaterdag 31 december 2022 Manon Lescaut
  • Oper Frankfurt (Frankfurt)
  • Giacomo Puccini Manon Lescaut (opera)
  • Prijs: € 129,00
Opera
  • zondag 01 januari 2023 Werther
  • Oper Frankfurt (Frankfurt)
  • Jules Massenet Werther (opera)
  • Prijs: € 98,00
Concert
  • zondag 01 januari 2023 Neujahrskonzert
  • Hessisches Staatstheater Wiesbaden (Wiesbaden)
  • Prijs: € 55,00
Hotel Oranien Wiesbaden

Hotel Oranien, WiesbadenHet historische viersterrenhotel Oranien beschikt over elegante kamers in het centrum van Wiesbaden. Het ligt vlak bij de oude binnenstad en op 5 minuten lopen van wellness-centrum Kaiser-Friedrich-Therme. Het heeft een restaurant, een tuin en een zomerterras.

Hotel Oranien Wiesbaden bestaat sinds 1879 en beschikt over ruime, klassiek ingerichte kamers. Alle kamers hebben een televisie, een minibar, WiFi en een eigen badkamer.

Basisreissom per persoon met vertrek op donderdag 29 december 2022 € 1.295,00
Eenpersoonstoeslag € 100,00
Upgrade van classic room naar comfort room € 100,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
De tovenares (30 december 2022) € 129,00
Manon Lescaut (31 december 2022) € 129,00
Werther (01 januari 2023) € 98,00
Neujahrskonzert (01 januari 2023) € 55,00
Inbegrepen in de basisreissom:

• Reis per luxe touringcar naar Wiesbaden v.v. en vervoer ter plaatse
• 4 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterrenhotel Oranien Wiesbaden
• 4 diners of lunches in goede restaurants, inclusief een glas wijn
• Oudejaarsborrel op 31/12
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• SGR-bijdrage à € 5,=
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaatsen: Den Haag, Amsterdam, Utrecht, Driebergen-Zeist en Arnhem (lees hier meer over de opstapplaatsen bij busreizen van MUSICO Reizen)
• Exclusief toegangskaarten voorstellingen en concert, vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• De basisreissom is op basis van logies in Classic Room, een upgrade naar Comfort Room is mogelijk (€ 25,= per kamer/per nacht)
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit

Benjamin Rous

Als klein jongetje bladerde ik uren door boeken over kunst uit de klassieke oudheid, gegrepen door de krachtige maar sierlijke vormen en vooral door de geweldige verhalen erachter. Die jeugdige voorliefde vertaalde zich naar een studie die helemaal aansloot op mijn fascinatie voor de resten van de menselijke beschaving die zich onder de grond schuilhouden of hebben gehouden, en de verhalen die je daarmee kunt vertellen over het verleden: Mediterrane Archeologie, aan de Universiteit van Amsterdam. Aan dezelfde universiteit promoveerde ik op monumentale tempelarchitectuur rond Rome in de tweede en eerste eeuw voor Christus. Dat wekt een behoorlijk gespecialiseerde indruk, maar niets is minder waar: door veel colleges te geven over Etruskische en Romeinse kunst en cultuur en artikelen te schrijven voor onder meer Kunstschrift behield ik mijn brede klassieke blik.

Na een aantal jaar te hebben gewerkt als coördinator bij de restauratorenopleiding van de Universiteit van Amsterdam ben ik tegenwoordig coördinator van een onderzoeksinstituut waarin verschillende Nederlandse musea en universiteiten die onderzoek doen naar cultureel erfgoed, samenwerken. Daar heb ik een heel andere, razend interessante kant van kunstobjecten leren kennen: de wereld onder de oppervlakte. Daar voltrekken zich vervalprocessen die het uiterlijk van een object onherroepelijk kunnen veranderen. Het is fascinerend om kunst ook op zo’n manier leren kennen; je kijkt in musea nooit meer op dezelfde manier naar objecten!

Op mijn 15e kwam er een tweede klassieke liefde in mijn leven: de muziek, en dan vooral de opera. Na een uitvoering van Verdi’s Aida in Carré was ik hopeloos verloren. Een bijbaan in het Concertgebouw tijdens mijn studententijd opende ook de deuren naar de wijdere wereld van de klassieke muziek. De liefde voor muziek is sinds die tijd alleen maar gegroeid en verdiept, en werd zelfs zo groot dat ik inmiddels het leeuwendeel van mijn ‘vrije’ tijd besteed aan het schrijven en vertellen over opera en klassieke muziek. Zo heb ik voor Uitgeverij Van Oorschot een boek over opera geschreven. Aan de hand van ruim dertig sleutelwerken en geef ik een korte geschiedenis van het genre en van mijn eigen ontwikkeling als operaliefhebber.

Het is een van de manieren waarop ik mijn uiteenlopende passies met hartstocht op anderen probeer over te brengen en te delen. Want wat is er fijner dan samen te genieten van al het moois en interessants dat kunst en muziek te bieden heeft?