Zürich

Zürich

Anna Netrebko

Anna Netrebko

James Ehnes (foto Analekta)

James Ehnes (foto Analekta)

Villa Wesendonck, Zürich (foto Museum Rietberg)

Villa Wesendonck, Zürich (foto Museum Rietberg)

Leonidas Kavakos

Leonidas Kavakos

De Limmat in Zürich

De Limmat in Zürich

Zürich, Zwitserland
23 maart 2022 t/m 27 maart 2022
Zürich
Muzikale dagen in Zwitserse hoofdstad

• Bruisende Zwitserse stad aan de rivier de Limmat
• Anna Netrebko als Lady Machbeth in Verdi's versie van Shakespeares Macbeth
• Bezoek aan Museum Rietberg/Villa Wesendonck, voormalig woonhuis van Wagner
• Kunsthaus Zürich: aantrekkelijke tentoonstellingen met internationale allure

Nog twee plaatsen  
Basisreissom: € 1.295,00

Woensdag 23 maart vliegen we aan het begin van de middag rechtstreeks naar Zürich, waar we onze intrek nemen in het viersterren Sorell Hotel Seefeld, gelegen in de wijk Seefeld, vlak bij de Zürichsee.

Donderdag 24 maart krijgen we een rondleiding door het centrum van Zürich. De grootste stad van Zwitserland ligt aan de rivier de Limmat en de Zürichsee. De overblijfselen van haar rijke verleden als gildestad en Reichsstadt kunt u overal bewonderen. Door heel de stad staan oude kerken en gebouwen, zoals de Grossmünster, een romaanse kerk die samen met de Fraumünster de skyline van Zürich bepaalt. Volgens een legende is de Grossmünster gesticht door Karel de Grote. De bouw van de huidige structuur stamt uit 1100, de inhuldiging vond pas plaats in 1220. 's Avonds speelt het Tonhalle-Orchester Zürich onder leiding van chefdirigent Paavo Järvi werken onder meer het Tweede Vioolconcert met solist Leonidas Kavakos. Dit Tweede Vioolconcert schreef Mendelssohn voor zijn goede vriend Ferdinand David, maar David moest er wel enige jaren op wachten. In 1841 werd Mendelssohn directeur van de Akademie der Künste, een eervolle positie maar ook een positie die wel erg veel bureaucratisch werk met mee bracht. Teveel naar de zin van Mendelssohn. Men noteerde uit zijn mond de uitspraak: 'Der erste Schritt aus Berlin ist der erste Schritt zum Glück'.

Vrijdag 25 maart bezoeken we ’s ochtends Museum Rietberg, gelegen in twee villa's in een park ten westen van de Zürichsee. In een van de villa’s logeerde Richard Wagner in de 19e eeuw bij de familie Wesendonck. Ten gevolge van revolutionaire activiteiten gedurende de Dresdense opstand van 1849 was Wagner als banneling naar Zwitserland gevlucht. Een rijke Zwitserse vriend, Otto Wesendonck, nodigde Wagner en zijn vrouw Minna uit naar hem te komen. De Opernhaus van Zürich biedt deze avond L'Italiana in Algeri. Deze opera, met een voor die tijd typisch Oriëntaalse sfeer, betekende Rossini’s doorbraak als operacomponist. Hij was pas 21 jaar oud, toen hij dit vroege meesterwerk in nog geen maand componeerde. L'Italiana in Algeri is een typisch voorbeeld van opera buffa, komische opera. Er is een duidelijke link tussen de libretti van de opera buffa en de scenario's van de oude commedia dell'arte. Het woord buffo (grappig, komisch) komt van de buffone-rol, de grappenmaker uit de commedia dell'arte. Dit oude Italiaanse volkstoneel bestond uit improvisaties rond vaste thema's en figuren als de slimme knecht Arlecchino, de machofiguur Capitano en het slimme dienstmeisje Colombina.

Zaterdag 26 maart bezoeken we het Kunsthaus. De toch al uitgebreide collectie is in de loop der jaren regelmatig door belangrijke schenkingen vergroot. In het museum zijn hoogtepunten uit de Europese schilderkunst uit de 19e en 20e eeuw te vinden, zoals werken van Manet, Monet, Renoir, van Gogh, Corinth, Beckmann, Dali, Picasso en Braque. Het neusje van de zalm is de Alberto-Giacometti-Stiftung in de nieuwbouw met talrijke werken van de Zwitserse kunstenaar.In de Fraumünster, gebouwd in 853, bevinden zich glas-in-lood-ramen van Marc Chagall. 's Avonds staat in het Opernhaus Zürich de opera Macbeth op het programma, met Anna Netrebko in de rol van de boosaardige Lady Macbeth, het centrale personage in Verdi's hervertelling van Shakespeare's tragedie.

Zondag 27 maart soleert violist James Ehnes ’s ochtends in het Eerste Vioolconcert van Prokofjev bij de Philharmonia Zürich, een jeugdwerk dat Prokofjev schreef vóór het uitbreken van de Oktoberrevolutie in 1917 maar waarin lyriek, romantiek, duivels spel en spot al dicht bij elkaar liggen. In de loop van de middag vliegen we terug naar Nederland.

Concert
  • donderdag 24 maart 2022 Tonhalle-Orchester Zürich/Paavo Järvi
  • Tonhalle (Zürich)
  • - Adams: My Father Knew Charles Ives
    - Adams: Slonimsky's Earbox
    - Adams: Tromba lontana
    - Adams: Lollapalooz
    - Adams: I Still Dance
    - Mendelssohn: Tweede Vioolconcert in e, op. 64

  • Uitvoerenden:
    • violist Leonidas Kavakos
    • dirigent Paavo Järvi
    • orkest Tonhalle-Orchester Zürich
  • Prijs: € 169,00
Opera
  • vrijdag 25 maart 2022 L'Italiana in Algheri
  • Opernhaus Zürich (Zürich)
  • Gioachino Antonio Rossini L' Italiana in Algeri (opera)
  • Uitvoerenden:
    • sopraan Nadezhda Karyazina
    • bas Ildar Abdrazakov
    • tenor Lawrence Brownlee
    • dirigent Gianluca Capuano
    • regisseur Moshe Leiser & Patrice Caurier
  • Prijs: € 262,00
Opera
  • zaterdag 26 maart 2022 Macbeth
  • Opernhaus Zürich (Zürich)
  • Giuseppe Verdi Macbeth (opera)
  • Uitvoerenden:
    • sopraan Anna Netrebko (Lady Macbeth)
    • bariton George Petean (Macbeth)
    • bas Vitalij Kowaljow (Banco)
    • dirigent Nicola Luisotti
    • regisseur Barrie Kosky
  • Prijs: € 366,00
Concert
  • zondag 27 maart 2022 Philharmonisches Konzert
  • Opernhaus Zürich (Zürich)
  • - Prokofjev: Eerste Vioolconcert, op.19
    - Dvořák: Zevende Symfonie, op.70

  • Uitvoerenden:
    • violist James Ehnes
    • dirigent Gianandrea Noseda
    • orkest Philharmonia Zürich
  • Prijs: € 93,00
Sorell Hotel Seefeld

Sorell Hotel Seefeld, ZürichHet viersterren Sorell Hotel Seefeld ligt in de gezellige wijk Seefeld in het hart van Zürich, en beschikt over een eigen ondergrondse parkeergarage.

De mooie Designer Bar biedt soepen en koude snacks voor de lunch, en 's avonds is het de perfecte plek om vrienden te ontmoeten voor een aperitief of een slaapmutsje.

De gemoedelijke wijk Seefeld staat bekend om de lommerrijke promenade langs de Zürichsee, de Chinagarten en de Tiefenbrunnen, een zwemplek met uitzicht op de Alpen.

Basisreissom per persoon met vertrek op woensdag 23 maart 2022 € 1.295,00
Eenpersoonstoeslag € 160,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Tonhalle-Orchester Zürich/Paavo Järvi (24 maart 2022) € 169,00
L'Italiana in Algheri (25 maart 2022) € 262,00
Macbeth (26 maart 2022) € 366,00
Philharmonisches Konzert (27 maart 2022) € 93,00
Inbegrepen in de basisreissom:

• KLM-vluchten met belastingen, toeslagen en CO2-compensatie
• Transfers en vervoer ter plaatse
• 4 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterren Sorell Hotel Seefeld
• 4 diners of lunches in goede restaurants inclusief een glas wijn
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• SGR-bijdrage à € 5,=
• Ruimbagage (lees hier meer over de bagageregeling bij MUSICO Reizen)
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaats: Schiphol
• Exclusief toegangskaarten voorstellingen en concerten, vervoer van en naar Schiphol, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten

Reizen in en na coronatijd:

MUSICO Reizen volgt de richtlijnen van het RIVM. Mocht de reis door verscherpte maatregelen moeten worden geannuleerd, dan voeren wij de reis niet uit en ontvangt u de reissom terug. Individuele kosten die voortvloeien uit verplichte corona-maatregelen (bijvoorbeeld het laten uitvoeren van een test), komen voor rekening van de reiziger. Meer informatie over corona-maatregelen voor uw reis vindt u hier.

Vertrektijden:

Woensdag 23 maart, 12:15 uur - 13:35 uur (Amsterdam - Zürich), vluchtnummer: KL1959
Zondag 27 maart, 17:35 uur - 19:15 uur (Zürich - Amsterdam), vluchtnummer: KL1962

De vermelde tijden zijn uitsluitend bedoeld ter indicatie. De definitieve tijden staan vermeld in de reiswijzer die de reizigers uiterlijk 2 weken voor vertrek ontvangen.

Benjamin Rous

Als klein jongetje bladerde ik uren door boeken over kunst uit de klassieke oudheid, gegrepen door de krachtige maar sierlijke vormen en vooral door de geweldige verhalen erachter. Die jeugdige voorliefde vertaalde zich naar een studie die helemaal aansloot op mijn fascinatie voor de resten van de menselijke beschaving die zich onder de grond schuilhouden of hebben gehouden, en de verhalen die je daarmee kunt vertellen over het verleden: Mediterrane Archeologie, aan de Universiteit van Amsterdam. Aan dezelfde universiteit promoveerde ik op monumentale tempelarchitectuur rond Rome in de tweede en eerste eeuw voor Christus. Dat wekt een behoorlijk gespecialiseerde indruk, maar niets is minder waar: door veel colleges te geven over Etruskische en Romeinse kunst en cultuur en artikelen te schrijven voor onder meer Kunstschrift behield ik mijn brede klassieke blik.

Na een aantal jaar te hebben gewerkt als coördinator bij de restauratorenopleiding van de Universiteit van Amsterdam ben ik tegenwoordig coördinator van een onderzoeksinstituut waarin verschillende Nederlandse musea en universiteiten die onderzoek doen naar cultureel erfgoed, samenwerken. Daar heb ik een heel andere, razend interessante kant van kunstobjecten leren kennen: de wereld onder de oppervlakte. Daar voltrekken zich vervalprocessen die het uiterlijk van een object onherroepelijk kunnen veranderen. Het is fascinerend om kunst ook op zo’n manier leren kennen; je kijkt in musea nooit meer op dezelfde manier naar objecten!

Op mijn 15e kwam er een tweede klassieke liefde in mijn leven: de muziek, en dan vooral de opera. Na een uitvoering van Verdi’s Aida in Carré was ik hopeloos verloren. Een bijbaan in het Concertgebouw tijdens mijn studententijd opende ook de deuren naar de wijdere wereld van de klassieke muziek. De liefde voor muziek is sinds die tijd alleen maar gegroeid en verdiept, en werd zelfs zo groot dat ik inmiddels het leeuwendeel van mijn ‘vrije’ tijd besteed aan het schrijven en vertellen over opera en klassieke muziek. Zo schrijf ik op dit moment voor Uitgeverij Van Oorschot een boek over opera. Aan de hand van ruim dertig sleutelwerken en geef ik een korte geschiedenis van het genre en van mijn eigen ontwikkeling als operaliefhebber.

Het is een van de manieren waarop ik mijn uiteenlopende passies met hartstocht op anderen probeer over te brengen en te delen. Want wat is er fijner dan samen te genieten van al het moois en interessants dat kunst en muziek te bieden heeft?