Abonnement eendaagse operareizen

Eendaagse operareizen: een ideaal dagje uit!

Onze eendaagse operareizen vormen een ideaal dagje uit. U reist per luxe touringcar vanaf verschillende opstapplaatsen naar het betreffende operatheater voor een matineevoorstelling. In de bus ontvangt u – naast een kopje koffie en iets lekkers – een schriftelijke toelichting en geeft de reisleider een mondelinge toelichting op de te bezoeken opera. Na afloop van de voorstelling rijden we onder het genot van een drankje terug naar de diverse opstapplaatsen en wordt de voorstelling nabesproken.

De voorstellingen

Giuseppe Verdi Rigoletto (Verdi)
Verdi zocht graag naar verhalen met tijdloze maatschappelijke gedragspatronen. Victor Hugo’s drama Le Roi s’amuse bevatte wat dat betreft precies wat hij zocht: de protagonisten van Rigoletto leven naast elkaar en minachten de behoeften van anderen: de hertog zoekt manisch en zonder consideratie naar erotische afleiding, de hovelingen begaan ongestraft een misdrijf en Rigoletto beschermt zijn dochter Gilda hermetisch tegen de gevaren van het maatschappelijke leven zonder oog te hebben voor haar behoeften.
29 oktober 2017

Essen
Bo Skovhus Wozzeck (Berg)
„Wat is dat, wat in ons liegt, moordt, steelt?” In Wozzeck verhaalt Alban Berg met cinematografische precisie en directheid het verhaal van de beestachtige behandeling en de vernedering van een eenvoudige soldaat door een sadistisch en repressief systeem; tot het uiterste gedreven, vermoordt Wozzeck eerst zijn vrouw en slaat vervolgens de hand aan zichzelf.
Met Bo Skovhus als Wozzeck.
26 november 2017

Düsseldorf
Falstaff (Eduard von Grützner Falstaff (Verdi)
Sir John Falstaff komt bij Shakespeare in drie stukken voor: in The Merry Wives of Windsor en in de twee delen van Henry IV. In alle gevallen is hij een goedlachse en grof gebekte kerel, wiens aanwezigheid in de stukken voor heel wat komische noten en hilarische situaties zorgt. De hele handeling van Falstaff is in één zin samen te vatten: het gaat om de vergeefse pogingen van Falstaff om tegelijk Alice Ford en Meg Page te verleiden. De gevolgen en bijkomstigheden krijgen alle aandacht, waarbij het jonge liefdespaar Nannetta en Fenton laat zien hoe het wèl moet.
17 december 2017

Antwerpen
Maria Stuarda Maria Stuarda (Donizetti)
Maria Stuarda gaat over de fictieve ontmoeting tussen Queen Mary van Schotland en Queen Elizabeth in 1587 in Westminster. Maria’s geliefde Leicester weet koningin Elizabeth ertoe te bewegen een ontmoeting tussen beide koninginnen toe te staan. Bij deze gelegenheid probeert Maria Stuarda zich nederig te gedragen maar begint – uitgedaagd door de beledigingen van Elizabeth – haar tegenstandster uit te schelden. Het doek valt voor Maria.
14 januari 2018

Duisburg
Duel tussen Onegin en Lenski (Ilja Repin, 1889) Jevgeni Onegin (Tsjaikovski)
Tsjaikovski’s muzikale vertolking van het Poesjkins Jevgeni Onegin is zijn meest gewaardeerde opera. De muziek is melodieus, spontaan en bovenal typisch Tsjaikovski. De componist had weinig sympathie voor de doelstellingen van zijn collega’s Borodin, Moessorgski, Balakirev, Rimski-Korsakov en Cui om alleen nationale muziek te maken, vrij van alle westerse tradities. En dus liet hij zich vrijelijk en naar hartenlust beïnvloeden door Franse, Duitse en Italiaanse muziek. Maar juist waar Tsjaikovski dan toch zijn Russische achtergrond laat gelden en typisch Russische ritmes gebruikt, is zijn muziek het meest levendigst.
28 januari 2018

Dortmund
Brünnhilde en Sieglinde (Arthur Rackham, ca 1910) Die Walküre (Wagner)
Na strijd en het bedrog om de gouden ring in Das Rheingold gaat nu, in het tweede deel van de Ring een totaal nieuwe wereld open. De tweeling Siegmund en Sieglinde van Wotan zijn voorbestemd om elkaar te beminnen. Fricka, Wotans vrouw, gaat daarmee niet akkoord en een nieuwe machtsstrijd ontstaat. Het resultaat is dat de zwangere Sieglinde nog net gered kan worden door Brünnhilde, zij het dat Wotan zijn dochter als straf in slaap moet brengen, omringd door een vuurgordijn waar alleen een onverschrokken held doorheen zal kunnen dringen.
4 maart 2018

Düsseldorf
Heiko Trinsinger Hans Heiling (Marschner)
Componist Marschner dichtte de kloof tussen Von Weber en Wagner. Zijn opera Hans Heiling, naar een Boheemse sage, herinnert op frappante wijze aan situaties uit Webers Freischütz, maar de complexe psychologische drijfveren van zijn protagonisten staan al veel centraler. Hans Heiling, afkomstig uit het gnomenrijk, is niet zomaar een verpersoonlijking van het kwaad maar eerder een onzekere en daardoor erg jaloerse figuur die de door hem gemiste menselijke warmte zoekt door zich aan de mooie, wereldse Anna op te dringen.
29 april 2018

Essen
Giuseppe Verdi dirigeert Il trovatore (Verdi)
Il trovatore is naast Rigoletto en La traviata een van Verdi’s populairste opera’s. Het is een stuk vol spanning, liefde, bloedige wraak, bedrog en dood. Twee mannen strijden om één vrouw (Leonora), met dodelijke afloop, maar eigenlijk is de hoofdpersoon de geheimzinnige zigeunerin Azucena. Zij is uit op bloedige wraak. Het drama vertelt in beroemde aria’s over de strijd tussen twee rivalen die vechten om dezelfde vrouw: de één is graaf van het Spaanse Aragon, de ander is een troubadour die door zigeuners werd grootgebracht.
13 mei 2018

Essen
Der Rosenkavalier Der Rosenkavalier (Strauss)
„Daar gaat hij heen, de opgeblazen slechte kerel en krijgt het knappe jonge ding en daar bovenop een hoop geld“, ergert zich de Marschallin over haar neef, de baron Ochs von Lerchenau. Deze wil trouwen met de knappe Sophie, de dochter van de heer von Faninal die echter bij de huwelijksbemiddeling prompt verliefd wordt op de rozen aanbiedende cavalier Octavian. Die heeft net van de Marschallin in haar slaapkamer afscheid genomen omdat ze tot het levenswijze inzicht gekomen is dat aan „alles een einde komt“.
3 juni 2018

Düsseldorf
Sergei Prokofjev De speler (Prokofjev)
In 1916 schreef Projekjev zijn eerste avondvullende werk voor muziektheater. Inspiratiebron voor De speler was de deels autobiografische novelle van Fjodor Dostojevski, die de illustere auteur, ironisch genoeg, schreef om gokschulden te vereffenen. Ook al baseerde de componist zich op een literaire klassieker, hij schreef een revolutionair meesterwerk dat een nieuwe weg in het Russische operagenre zou betekenen, ware het niet dat de première door alle onrust pas zo’n 15 jaar volgde.
1 juli 2018

Antwerpen

 
 
Een abonnement
Het boeken van een eendaagse operareis kost € 127,50. U kunt echter ook een abonnement nemen op onze eendaagse operareizen. Vanaf drie opera’s (verschillende titels) betaalt u € 112,50 per operareis en vanaf vijf opera’s € 95,=. Indien u een abonnement neemt voor alle tien de voorstellingen, bedraagt de abonnementsprijs € 80,= per voorstelling. De abonnementsprijzen gelden alleen als u zich voor minimaal drie verschillende voorstellingen tegelijkertijd aanmeldt, voorafgaand aan de eerste opera uit uw abonnement. Voor de voorstellingen in Antwerpen (Falstaff en De speler) geldt een toeslag van € 40,= per voorstelling.

Inbegrepen in de basisreissom
• Reis per luxe touringcar naar het theater v.v.
• Drankjes gedurende de busreis, inclusief versnapering
• Toegangskaart voorstelling
• Schriftelijke toelichting
• Mondelinge voor- en nabeschouwing

Overige informatie
• Opstapplaatsen: Den Haag, Amsterdam, Utrecht, Driebergen-Zeist en Arnhem (Essen, Düsseldorf, Duisburg) of Den Haag, Amsterdam, Arnhem, Driebergen-Zeist, Utrecht en Breda (Antwerpen)
• Exclusief bijdrage Calamiteitenfonds (€ 2,50 per boeking)
 
 

Boek hier uw opera-abonnement

U kunt zich voor dit abonnement opgeven door onderstaand formulier in te vullen.
U kunt uw aanmelding natuurlijk ook telefonisch aan ons doorgeven, via het telefoonnummer 030 – 299 11 05.

Maak uw keuze uit de volgende opera's:
Rigoletto
Wozzeck
Falstaff (voor deze voorstelling geldt een toeslag van € 40,=)
Maria Stuarda
Jevgeni Onegin
Die Walküre
Hans Heiling
Il trovatore
Der Rosenkavalier
De speler (voor deze voorstelling geldt een toeslag van € 40,=)

Persoonlijke gegevens:
Dhr.Mw. (*)






Aantal abonnementen: 123456

Opstapplaats: