Henk Herman Badings (componist)

(17 januari 1907 - 26 juni 1987)

Henk Badings was de grootste veelschrijver van het twintigste-eeuwse muziekleven in Nederland: ruim achthonderd werken vloeiden uit zijn pen of rolden uit de geluidsstudio. Badings schreef niet alleen symfonieën, kamermuziek, koorwerken en opera's, maar bekwaamde zich ook in de elektronische muziek.

Ondanks die veelzijdigheid en nieuwsgierigheid naar nieuwe technieken werd hij nooit tot de avant-garde gerekend: Badings kon niet overweg met Pijpers kiemceltechniek, het serialisme bekoorde evenmin. In plaats daarvan is Badings de romantische geste altijd trouw gebleven, met lange melodielijnen, dramatische contrasten en klassieke vormen. Dit leverde hem populariteit op bij het grotere publiek, het Concertgebouworkest bracht veel van zijn symfonieën in première.

Toch is die populariteit na de jaren vijftig afgenomen. Grotendeels had dit te maken met Badings' opstelling tijdens de Tweede Wereldoorlog; Badings schreef bijvoorbeeld in opdracht van de nazistische regering een opera getiteld De Nachtwacht, die uiteindelijk nooit in Nederland is opgevoerd. Maar het lot van Badings liep eveneens parallel met dat van zovele Nederlandse componisten van weleer, die in de decennia na de oorlog om duistere redenen de belangstelling van publiek en programmeurs verloren.

Dat tij lijkt gekeerd, de muziek van Badings beleeft een herwaardering. In 2008 (het 'Badingsjaar') vond het festival 'Licht op Badings' plaats in Rotterdam; in februari van dit jaar gaat een complete 'Badings Driedaagse' in Brabant, de provincie waar Badings een groot deel van zijn leven doorbracht.

 

Factsheet


Naam: Hendrik Herman Badings
Geboren: Bandung, Nederlands-Indië, 17 januari 1907
Overleden: Maarheeze, 26 juni 1987
Studie:
mijnbouw aan de TU Delft
compositie bij Willem Pijper
Werk o.a.:
1931-1937 Wetenschappelijk assistent TU Delft
1934- 1937 docent compositie Conservatorium van Rotterdam
1937-1941 direkteur Conservatorium Rotterdam
1941-1945 direkteur Koninklijk Conservatorium Den Haag
1945-1947 werkverbod vanwege vermeende collaboratie
1949- erelid Vlaamse Academie van Wetenschappen, Letteren en Beeldende Kunsten te Brussel
1956 oprichter elektronische studio bij Philips – Eindhoven (later STEM)
1961-1972 professor aan de Musikhochschule van Stuttgart
Stijl:   in eerste instantie Duits georiënteerd

Een beknopt persoonlijk portret


De inspiratoren van Henk Badings zijn:
Beethoven, Brahms, Hindemith

Opvallend weetje:
Alleen al tussen 1934 en 1940 werden 25 composities van Badings uitgegeven in binnen- en buitenland, meer dan van enig ander Nederlands componist in die periode (Pijper publiceerde in zijn hele leven maar zo'n twintigtal werken).

Kenmerkende uitspraken:

  • 'de verhouding van den kunstenaar tot zijn publiek ontwikkelde zich in de negentiende en begin twintigste eeuw steeds meer in den zin van de bekende zegswijze: “publiek, ik veracht U!”'

  • 'Je moet schrijven wat je denkt dat nodig is; ik zal je woorden daarover niet lezen.' (tegen Leo Samama, aan de vooravond van diens publicatie van Zeventig jaar Nederlandse muziek, waarin Samama aandacht besteed aan Badings' oorlogsverleden.)

  • 'Muziek is een taal die direct tot den menschelijken geest spreekt, met beelden, vormen en gebeurtenissen die noch in de zichtbare wereld, noch in de spreektaal een aequivalent hebben.'

Henk Badings