De mezzo-sopraan Stephany Blythe is al de ware opvolgster van Marilyn Horne genoemd in het barok- en belcanto repertoire. Stephanie Blythe heeft alles: rijke kleuren, krachtige stem zonder geforceerd te klinken, prachtige fraseringen en een indrukwekkend coloratura. Na haar debuut als Cornelia in Handel's Giulio Cesare in de Metropolitan Opera in 1999 was het geen wonder dat zij vooral in het barok- en belcantorepertoire teruggevraagd maar. Maar Stephanie Blythe zingt meer. En alles wat zij zingt, klinkt geheel natuurlijk. Het geheim hierachter is dat Stephanie Blythe heel bewust haar rollen kiest. "You have to be pretty calculating", zei ze eens. "You only get one voice, and that’s it. Once it’s shot, it’s shot. You have to be intelligent and choose carefully."
En dus heeft ze in het verleden weleens rollen afgeslagen, zoals bijvoorbeeld Brangäne in Tristan und Isolde. Maar omdat stemmen naarmate ze ouder worden, donkerder kleuren, sluit Stephanie Blythe niet uit toch nog meer Verdi en Wagner te gaan zingen.
Stephanie Blythe heeft een groot instinct voor drama en een even groot gevoel voor taal. Niet verwonderlijk dat zij naast opera zich ook verdiept in het liedrepertoire en daarbij het nieuwe repertoire niet schuwt.