1954
Leo van Doeselaar is een veelzijdig musicus, die als organist, pianist
en fortepianist een repertoire van enkele eeuwen bestrijkt. Naast zijn
‘Professur’ aan de Universität der Künste in Berlijn heeft hij als organist
een grote concertpraktijk opgebouwd in binnen-en buitenland.
Ook is Leo van Doeselaar een veelgevraagd pianist. Al meer dan
vijfentwintig jaar vormt hij een pianoduo met Wyneke Jordans, speelt
veel kamermuziek en treedt op als liedbegeleider.
Leo van Doeselaar
begon zijn orgel- en pianostudie bij Gerard Akkerhuis in Den Haag en
studeerde vervolgens aan het Amsterdamse Sweelinck Conservatorium
orgel bij Albert de Klerk en piano bij Jan Wijn. Naast beide
solistendiploma’s behaalde hij in 1979 de Prix d’Excellence voor orgel.
Na zijn studie verdiepte hij zich in historisch orgelspel, studeerde bij André Isoir Frans orgelrepertoire en volgde
fortepianolessen bij Malcolm Bilson en Jos van Immerseel. Als organist
van het Barokorkest van de Nederlandse Bachvereniging werkte van
Doeselaar samen met vele vooraanstaande oude muziekspecialisten.
Hij verleende zijn medewerking aan een groot aantal festivals oude
muziek in Europa en de Verenigde Staten. Van Doeselaar heeft
voor diverse platenmaatschappijen opgenomen. Naast talrijke
orgelopnamen omvat zijn discografie een negental cd’s samen met
Wyneke Jordans met repertoire voor piano vierhandig. De opname
van ‘Kammermusik Nr 7’ voor orgel en orkest van Paul Hindemith
met het Koninklijk Concertgebouworkest olv. Riccardo Chailly ontving
samen met de andere zes ‘Kammermusiken’ een Grammy Award.
Als huisorganist van het Concertgebouw in Amsterdam treedt Van
Doeselaar veelvuldig op met gerenommeerde orkesten, ensembles
en solisten. Hij verzorgde wereldpremières van werken voor orgel
en orkest van Tristan Keuris, Sofia Gubaidulina en Wolfgang Rihm.
Daarnaast is Leo van Doeselaar organist van het Van Hagerbeer-orgel
(1643) in de Pieterskerk te Leiden.