Wiard Witholt (bariton)

Wiard Witholt studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam bij David Wilson-Johnson. Van 2005 tot 2006 was hij verbonden aan de Opera Studio Nederland en daarna tot 2008 aan het Atelier Lyrique van de Opéra Nationale de Paris. Masterclasses volgde hij bij: Jard van Nes, Robert Holl, Ann Murray, Graham Clark en Brigitte Fassbaender.

Sinds Augustus 2009 is hij als solist verbonden aan het Anhaltisches Theater in Dessau, waar hij in partijen als: Heerrufer in Wagners Lohengrin, Maximilian in Bernstein's Candide, Pietro in La Muette De Portici von Daniel-François-Esprit Auber (deze productie is onlangs als CD verschenen bij CPO), Gabriel von Eisenstein in Strauß' Die Fledermaus, Silvio in Leoncavallo's Pagliacci, Ping in Puccini's Turandot etc.
Aan andere operahuizen zong hij onder andere Papapeno in Mozart's Die Zauberflöte, Guglielmo in Così fan tutte, Le Dancaire en Morales in Bizets Carmen , Bobinet in Offenbachs La Vie Parisienne, Melisso in Händels Alcina, Demetrius in Britten's A Midsummer Night's Dream Junius in The Rape Of Lucretia , L'Horloge Comptoise en Le Chat in L'Enfant et Les Sortilèges van Ravel, en Aeneas en Sorceress in Purcells Dido and Aeneas .


Naast zijn hoofdactiviteit als operazanger zingt Wiard Witholt ook veel concertrepertoire. Reeds vaak was hij te horen in Bach's Matthäus Passion en Johannes Passion, Weihnachtsoratorium en Hohe Messe. Verder vermeldt zijn repertoire meer dan 40 cantates van Bach, Händels Messiah, Joshua en Alexander's Feast. Van Alexander's Feast verscheen een CD-opname in 2010 in samenwerking met het toonaangevende Schleswig-Holstein Musik Festival onder leiding van Rolf Beck.
Ook behoren de Requiems van Brahms, Duruflé en Fauré, Rossinis Petite Messe Solennelle, Mendelssohns Paulus en Elias, Tippetts A Child Of Our Time, Mahlers Kindertotenlieder en Lieder eines fahrenden Gesellen tot zijn veel gezongen stukken. Met Mahler's Lieder eines fahrenden Gesellen debuteerde hij in 2007 aan de Opéra Nationale de Paris in het Palais Garnier.


Belangrijke debuten maakte Wiard Witholt in: Madrid als Frère Léon in St. François d'Assise van Messiaen, in Luik aan de Opéra Royale de Walonie als Conte Almaviva in Le Nozze di Figaro en in Strasbourg als Dr. Falke in Die Fledermaus. Recent was hij te horen als Smirnov in Waltons The Bear, een film van Alex Ranisch in samenwerking met de Bayerische Staatsoper München.