Johannette Zomer (sopraan)

De Nederlandse sopraan Johannette Zomer werkte eerst enige jaren als microbiologisch analiste alvorens zij in 1990 haar zangopleiding begon bij Charles van Tassel aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. In juni 1997 behaalde zij haar diploma Uitvoerend Musicus. En sindsdien ontving ze coaching van Diane Forlano (London) en Marlena Malas (New York).

Het repertoire van Johannette reikt van de Middeleeuwen tot en met de 20e eeuw, met als gevolg een zeer gevarieerde en omvangrijke concertpraktijk. Zij werkte daarom niet alleen met belangrijke barokspecialisten zoals Philippe Herreweghe, Ton Koopman, Frans Brüggen, René Jacobs, Reinard Goebel en Paul McCreesh, maar ook met dirigenten als Kent Nagano, Ivan Fischer, Daniel Harding, Valery Gergiev, Reinbert de Leeuw en Peter Eötvös. Verder geeft Johannette regelmatig recitals met zowel theorbist Fred Jacob als forte-piano specialist Arthur Schoonderwoerd.


Johannette Zomer maakte haar operadebuut bij de Nationale Reisopera in oktober 1996, toen ze de page Tebaldo vertolkte in Guiseppe Verdi's Don Carlo. Sindsdien stond zij meerdere malen op de operabühne in rollen als Belinda, Pamina, Euridice, Dalinda en Ilia maar ook als Mélisande en Amanda (in Ligeti's Le Grand Macabre). In 2008 nam Johannette in een nieuwe kamermuziekversie van Rossini's Il Turco in Italia bij het Nederlands Blazers Ensemble beide vrouwelijke hoofdrollen voor haar rekening (Zaida en Fiorilla). In 2009 maakte Johannette haar debuut bij de Nederlandse Opera in Ercole Amante van Cavalli, onlangs nam zij twee rollen voor haar rekening in Rameau’s Platée o.l.v. René Jacobs, eveneens bij de Nederlandse Opera.


Regelmatig verleent zij medewerking aan CD-opnames. Een paar van haar laatste projecten - allen zeer goed ontvangen in pers en ether; zo noemde het gezaghebbende muziektijdschrift Gramophone haar 'a new voice to watch'.- zijn de cd met Bach cantates (begeleid door het Engelse ensemble Florilegium) waarvoor zij in 2008 een Edison ontving, de cd L'Esprit Galant, waarop zij met Fred Jacobs de ontwikkeling van het 17e eeuwse Franse lied laat horen en de cd Love & Madness, waarop zij samen met hoboïst Bart Schneemann Händel-aria’s ten gehore brengt.