Componist: Francis Poulenc
Première: 21-01-1961 te Boston
Poulenc zou later beweren dat het idee voor het Gloria ontstond terwijl hij werkte aan zijn opera, Dialogues des Carmélites, hoewel het onmogelijk is gebleken de datering van zijn eerste schetsen met zekerheid vast te stellen. Hij zei ook dat het "Laudamus te" was geïnspireerd door de aanblik van voetballende Benedictijner monniken. Op 18 april 1961 schreef de componist aan Bernard Gavoty dat hij "weer aan het werk" was en "net begonnen was aan een Gloria voor koor, solist en orkest in de stijl van Vivaldi."
Ondanks de opdracht van de Koussevitzky Stichting, was de compositie van Poulencs Gloria niet een direct resultaat van hun betrokkenheid. In het voorjaar van 1959 had de organisatie een symfonie gevraagd aan de componist, die antwoordde dat het genre "niet mijn ding" was. Daarop volgde een voorstel voor een orgelconcert, dat Poulenc afwees met de mededeling dat hij er al een gecomponeerd had. Op 7 juli antwoordde de organisatie dat hun adviesraad een opdracht van $2.000 (ongeveer $18.000 in 2020) had goedgekeurd voor een werk naar eigen keuze van de componist. Op 3 augustus antwoordde Poulenc dat hij al begonnen was met het werk aan zijn Gloria. De partituur werd voltooid in juli 1960.