L'enfance du Christ (oratorium)

Componist: Hector Berlioz

Librettist: Hector Berlioz

Première: 10-12-1854 te Parijs

Korte inhoud

Première partie - Le Songe d'Hérode
Koning Herodes klaagt over de grootsheid en eenzaamheid van monarchen. Onderworpen aan een terugkerend nachtelijk visioen, roept hij Joodse waarzeggers bijeen die hem vertellen dat "er net een kind is geboren dat [zijn] troon en [zijn] macht zal vernietigen". Om zichzelf te beschermen tegen het voorspelde kwaad besluit hij alle eerstgeborenen te doden.
In een stal zorgt de Maagd Maria voor het Christuskind. De engelen vertellen de Heilige Familie dat ze in gevaar zijn en Judea zo snel mogelijk moeten verlaten.

Deuxième partie - La Fuite en Égypte
Verzameld voor de stal nemen de herders afscheid van de Heilige Familie. De Heilige Familie vlucht naar Egypte.

Troisième partie - L'Arrivée à Saïs
Wreed afgewezen door de Romeinen en daarna door de Egyptenaren worden de uitgeputte familie uiteindelijk opgevangen door een Ismaëlitische vader die hen gastvrijheid biedt onder zijn dak. Om hun gastheren te vermaken, voeren zijn kinderen een trio op voor twee fluiten en harp. De verteller, begeleid door een a capella koor, besluit het werk na de aankondiging van het offer van Christus als hij volwassen is.

Toelichting

De aanzet voor het oratorium L'enfance du Christ kwam van een vriend van Berlioz tijdens een avondje kaarten. Zijn vriend Joseph-Louis vroeg hem wat in zijn album te schrijven. 'Ik neem een stukje papier, en ik schets enkele ideeën waar al snel een andantino in vier delen voor orgel bij komt. Ik ben geraakt door het karakter, de pastorale, naïeve vroomheid die uit de muziek spreekt en ik besluit enkele woorden in dezelfde stijl toe te voegen. Het orgel verdwijnt en ervoor in de plaats komt een koor van herders uit Bethlehem die de Heilige Familie uitzwaaien op hun vlucht naar Egypte.'

De vrienden van Berlioz waren onder de indruk van deze archaïsche muziek waarop Berlioz de muziek programmeerde op zijn eerstvolgende concert als ware het muziek van een 17e-eeuwse meester genaamd Ducré (met een knipoog naar zijn vriend Joseph-Louis Duc).

Uiteindelijk zou deze muziek deel uit maken van het centrale deel van het oratorium, La Fuite en Égypte. In de loop van de volgende jaren schreef Berlioz nog een eerste deel Le Songe d'Hérode (de droom van Herodes) en een afsluitend deel L'Arrivée à Saïs (de aankomst in Saïs).

Te zien of te horen tijdens de komende reizen: