Componist: Arrigo Boito
Librettist:
Arrigo Boito
Première: 05-03-1868 te Milaan
In de hemel neemt God een weddenschap van de duivel aan over de ziel van Faust. De duivel in de persoon van Mefistofele neemt Faust op sleeptouw langs een reeks verwikkelingen die Faust zonder al te scrupules lijkt te ondergaan. Aan het eind van zijn leven maakt Faust de balans op. Wat hebben deze avonturen hem gebracht? En voor een keer, en dat is meteen ook de laatste keer, kan Mefistofele Faust niet meer overtuigen.
Van tijd tot tijd ontstaan er verhalen die zo uniek zijn dat de titels een lemma worden in woordenboeken. Een goed voorbeeld hiervan is het verhaal over Faust die een desastreuze deal met de duivel sluit, een dubieuze afspraak heet dan een faustiaans verbond.
De historische Faust zou een excentrieke wetenschapper zijn geweest, dr Johann Georg Faust, die rond 1500 in Duitsland leefde. Goethe schreef een klassiek drama over de man en Gounod wijdde een opera met Faust in de titelrol. Maar meestal krijgt de figuur van Faust geen titelrol toebedeeld. Niet verwonderlijk wanneer men bedenkt dat het andere belangrijke personage in zijn levensgeschiedenis de duivel zelf is.
Vooral Boito heeft dat goed begrepen.
Boito is vooral bekend geworden als librettist van Verdi's opera's Otello en Falstaff. Maar hij schreef zelf ook opera's. Zijn eerste plan was twee opera's over het Faust-verhaal te schrijven, Margherita over de onfortuinlijke jonge vrouw die verleid wordt door Faust; en Elena over de herboren Helena van Troje. Zij was een van de vele verleidingen die de duivel op Faust afstuurde als onderdeel van hun verbond.
Uiteindelijk legde Boito zich toe op één opera, vernoemd naar het personage dat de actie in het verhaal werkelijk voortstuwt, de duivel zelf. Boito noemde zijn opera Mefistofele, en maakte van de titelrol een van de grootste bas-bariton rollen in de opera.