Componist: Paul Hindemith
Première: 26-03-1922 te Frankfurt
Als op een nacht in mei twee nonnen in stil gebed verzonken zijn, horen zij twee geliefden. Klementia vertelt Susanna dan de geschiedenis over een non die lang geleden naakt het beeld van Christus had omarmd. Haar orde strafte de non door haar levend in te metselen. Het verhaal inspireert Susanna hetzelfde te doen om zo fysiek in contact te komen met Christus. Hoewel Klementia haar tot rede probeert te brengen, roept Susanna "Bouw een muur voor mij." Als de anderen nonnen komen, veroordelen zij Susanna en beschuldigen haar als zijnde Satana, een duivelin.
Het was niet zozeer de muziek maar de inhoud van de eenakter Sancta Susanna die het publiek schokte. Deze eenakter van Hindemith handelt over de seksuele gevoelens van nonnen. Sancta Susanna is de laatste opera van een triptiek dat ook Mörder, Hoffnung der Frauen en Das Nusch-Nuschi omvat. Hindemith schreef deze serie net na de Eerste Wereldoorlog en elke opera is doordrongen van eenzelfde thematiek rond seksualiteit, repressie, straffen en geweld, gezien vanuit verschillende standpunten. Hindemith behandelde elk van deze drie opera's ook muzikaal op een andere manier. Voor het publiek was het te veel en hoewel Hindemith geen Joodse achtergrond had, werd zijn muziek al snel door het Nazi-regime in de ban gedaan.