Interview met Satu Hoogeveen

‘Wij organiseren schoonheid’. Satu Hoogeveen zegt het in ons gesprek twee keer. In die drie woorden ligt haar verhaal besloten.

Schoonheid staat voor de muziek die ze jarenlang professioneel vertolkte. Organiseren staat voor het vak waarvoor ze daarna koos en waarmee ze die schoonheid doorgeeft. Wij staat voor de mensen met wie ze dat samendoet. ‘Alles draait om mensen’, zegt Satu.

MUSICO-reisleidster Satu Hoogeveen houdt van muziek en mensen. ‘Dit gesprek moet niet over mij gaan’, zegt ze. Dat kan niet als een verhaal bedoeld is om haar voor te stellen, houd ik haar voor. ‘Dan doe ik mijn loopbaan in een notendop’, aldus de Finse.

Ze studeerde altviool in Helsinki, daarna zette ze die studie voort in Gstaad, München en Den Haag. Vervolgens werkte ze als freelance altvioliste voor onder meer het Koninklijk Concertgebouw Orkest. Ondertussen ging ze cultuurwetenschappen studeren. Dat deed ze precies op tijd, want twee
jaar later begonnen de bezuinigingen in de orkestwereld, waardoor het voor freelancers moeilijk werd een plaats in een orkest te krijgen.

Omdat die studie nogal academisch was, deed ze er een praktische studie PR en Marketing bij, zodat ze breder inzetbaar zou zijn. Lang verhaal kort: Satu was het afgelopen jaar onder meer producer van Tampere Chamber Music in Finland en het Kuhmo Chamber Music Festival. In oktober was ze stagemanager en artist-manager bij het Oxford Chamber Music Festival dat als thema Skandinavia! had.

Reisleidster in dienst van muziek en mensen

Satu stamt uit een muzikale familie die bovendien in een land woont waar kamermuziek een deel van het leven is. Als tiener was de MUSICO-reisleidster elke zomer te vinden op festivals en Music Camps, zoals ze het noemt. ‘Ik leefde als kind van zomer naar zomer. Op die festivals hoorde je de mooiste muziek en kon je naar masterclasses van de beste musici’, aldus Satu.

Ze deed ook aan ballet. ‘Soms was ik vijftien uur per dag bezig met muziek en dans. Ik wilde alles blijven doen, totdat mijn vioolleraar zei dat ik moest kiezen’. Logisch dat ze beroepsmusicus werd? ‘Nee hoor’, zegt Satu. ‘Ik dacht er over economie te gaan studeren’. De omslag kwam toen ze nog in Finland overschakelde van viool naar altviool. ‘Ik vond de klank van die altviool mooier en het grotere instrument paste in mijn handen als de schoen van Assepoester’. Toen was er niets meer dat haar nog weerhield een muzikale carrière te beginnen.

Satu Hoogeveen

Via de Menuhin Music Academy in Gstaad (waarvan het principe is gebaseerd op de leer van Yehudi Menuhin) naar München en uiteindelijk naar Den Haag. Satu wordt lyrisch als ze vertelt dat ze toelating heeft mogen doen voor de gro-te meester Menuhin zelf. Onderwijl reisde ze voortdurend op en neer naar haar geboorteland om daar mee te spelen in ensembles.Ze laafde zich in haar jonge jaren graag aan grote musici waar ze van kon leren. Dat bracht haar van de ene naar de andere studieplek. ‘De uitdrukking is: ‘follow the money’. Ik volgde de mens. Ik koos niet voor de scholen, ik koos voor de docenten en die werkten nu eenmaal op verschillende plekken’. Via een Koreaanse docent van de Menuhin Academy kwam ze in contact met een leraar in München voor wie ze auditie kon doen. ‘Ik vond het echt geweldig dat die docente mij zo hielp. Ik vroeg haar: hoe betaal ik je dat ooit terug? Je moet het doorgeven, zei ze’. Dat heeft Satu zich goed in de oren geknoopt.Haar organisatietalent komt haar als reisleidster bij MUSICO goed van pas. Het fijnste vindt Satu het om met de gasten open en eerlijk over de voorstellingen te praten. ‘Iedereen beleeft de muziek op een eigen manier en iedereen heeft het recht daarover gehoord te worden’, zegt ze.Sprekend als musicus is het volgens Satu voor uitvoerenden relevant wat de inzichten en emoties van de luisteraar zijn. ‘De musici stellen hun ziel en zaligheid bloot op het podium, en het grootste compliment voor de artiesten is als de luis-teraar zijn emotie toont. Huilen, lachen, maakt niet uit, als de muziek maar raakt!’

Via de Menuhin Music Academy in Gstaad (waarvan het principe is gebaseerd op de leer van Yehudi Menuhin) naar München en uiteindelijk naar Den Haag. Satu wordt lyrisch als ze vertelt dat ze toelating heeft mogen doen voor de grote meester Menuhin zelf. Onderwijl reisde ze voortdurend op en neer naar haar geboorteland om daar mee te spelen in ensembles.

Ze laafde zich in haar jonge jaren graag aan grote musici waar ze van kon leren. Dat bracht haar van de ene naar de andere studieplek. ‘De uitdrukking is: ‘follow the money’. Ik volgde de mens. Ik koos niet voor de scholen, ik koos voor de docenten en die werkten nu eenmaal op verschillende plekken’.
Via een Koreaanse docent van de Menuhin Academy kwam ze in contact met een leraar in München voor wie ze auditie kon doen. ‘Ik vond het echt geweldig dat die docente mij zo hielp. Ik vroeg haar: hoe betaal ik je dat ooit terug? Je moet het doorgeven, zei ze’. Dat heeft Satu zich goed in de oren geknoopt.

Haar organisatietalent komt haar als reisleidster bij MUSICO Reizen goed van pas. Het fijnste vindt Satu het om met de gasten open en eerlijk over de voorstellingen te praten. ‘Iedereen beleeft de muziek op een eigen manier en iedereen heeft het recht daarover gehoord te worden’, zegt ze.

Sprekend als musicus is het volgens Satu voor uitvoerenden relevant wat de inzichten en emoties van de luisteraar zijn. ‘De musici stellen hun ziel en zaligheid bloot op het podium, en het grootste compliment voor de artiesten is als de luisteraar zijn emotie toont. Huilen, lachen, maakt niet uit, als de muziek maar raakt!’

Het interview met Satu Hoogeveen werd opgetekend door Jan de Vries (november 2019).

Meer over Satu Hoogeveen leest u hier.