Hoe programmeer je een concert?

Op vrijdag 10 mei 2019 vindt de vierde Louis Grijp-lezing plaats. De Louis Grijp-lezing is een jaarlijks evenement dat wordt georganiseerd ter nagedachtenis van de in 2016 overleden onderzoeker Louis Grijp, die internationale bekendheid verwierf als onderzoeker naar Nederlandse lied- en muziekcultuur en als musicus in het gezelschap Camerata Trajectina. De lezing wordt jaarlijks op, of omtrent de dag van het Nederlandse Lied – 10 mei, de dag waarop in 1932 het Wilhelmus het Nederlandse volkslied werd – uitgesproken.

Vierde Louis Grijp-lezing

Het programmeren van een concert is niet alleen een complexe muzikale, maar ook altijd een sociale aangelegenheid. Dikwijls botsen idealistische ambities van concertorganisatoren en muziekcritici met commerciële belangen en met uiteenlopende verwachtingen van een divers luisterpubliek.

In vierde Louis Grijp-lezing deze lezing bespreekt historicus Thomas Delpeut strategieën van programmeurs in het negentiende-eeuwse Nederlandse muziekleven om het gedrag van concertbezoekers te beïnvloeden en deze aandachtig, esthetisch geïnformeerd te leren luisteren.

De repertoirekeuzes, de opbouw van de programma’s, de stilistische afstemming van de uitgevoerde muziek en het programmablaadje zelf: alle waren middelen om luisterervaringen te reguleren. Het zal blijken dat de ontwikkeling van de ‘klassieke’ muziekcultuur niet is te begrijpen zonder deze achterliggende processen te doorgronden.

De lezing zal eindigen met een reflectie op mogelijke inzichten die we hieraan kunnen ontlenen voor hedendaagse historiserende uitvoeringspraktijken en voor toekomstige uitdagingen van onze concertcultuur.

Thomas DelpeutThomas Delpeut studeerde Geschiedenis (onderzoeksmaster) aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn onderzoek richt zich op de Nederlandse en Europese 19e-eeuwse muziek- en concertgeschiedenis, met name aspecten zoals concertprogrammeringen, uitvoeringspraktijken, muziekjournalistiek en luisterculturen. In 2015 werkte hij als junior onderzoeker aan de UvA aan een database van concertrecensies uit Caecilia. Algemeen muzikaal tijdschrift van Nederland (1844-1917) en digitale onderzoeksmethodes.


Rondleiding Drift 21: hart van de muziekwetenschap

Voorafgaand aan de lezing is er een rondleiding door het Driftcomplex. Drift 21 was decennialang het hart van de studie musicologie in Utrecht. Het pand was ooit gebouwd voor de kanunniken van het kapittel van Sint Jan. Maar van die hoedanigheid is weinig meer terug te vinden. Begin 20e eeuw kocht bankier Friedrich Kol van Ouwerkerk het pand, en liet het grondig verbouwen en voorzien van prachtige decoraties. Meest opvallend is wel de hal met de twee zuilengalerijen en het daklicht in art nouveau-stijl. Maar ook de toenmalige bibliotheek, de eetkamer en de salon zijn rijk gedecoreerd.

Drift 21, Utrecht

Na het overlijden van het echtpaar Kol van Ouwerkerk kwam het pand in handen van de Universiteit van Utrecht en sinds 1970 was het het onderkomen van het Instituut van Muziekwetenschap. De colleges werden gegeven in de zeer ruim bemeten slaapkamers op de bovenverdieping terwijl de benedenverdieping dienst deed als bibliotheek. In de hal zijn heel wat concerten gegeven.

Programma vrijdag 10 mei 2019
  • 13.00 uur: Ontvangst en inloop op Drift 27, Utrecht
  • 13.30 – 14.30 uur: Rondleiding Driftcomplex
  • 15.30 uur: Lezing
  • 16.30 uur: Borrel


Aanmelding rondleiding en lezing

De rondleiding en de lezing zijn gratis, maar u moet zich wel van te voren aanmelden via onderstaand formulier.

    De lezing en de rondleiding zijn inmiddels volgeboekt.
    U kunt zich hier nog wel opgeven voor de wachtlijst.

    Geef aan welke onderdelen u graag zou willen volgen:

    Rondleiding Driftcomplex
    Louis Grijplezing

    Uw persoonlijke gegevens:

    Dhr.Mw. (*)






    Aantal personen (maximaal twee): 12