Sinds het begin van de uitbraak van het Coronavirus in Europa (februari 2020) hebben wij u hier op deze pagina op de hoogte gehouden over de mogelijke of onmogelijke voortgang van onze reizen. Toen we met deze pagina begonnen, konden we niet vermoeden welke kant het allemaal op zou gaan. We dachten aanvankelijk met kleine updates van de pagina actueel te kunnen blijven, maar het nieuws gaat zo razendsnel, dat het bijna onmogelijk is om alles in deze berichtgeving op te nemen. Onderstaande tekst vervangt dus in zijn geheel de vorige tekst en geeft u meer informatie over uw rechten als reiziger, de positie van MUSICO Reizen en de toekomst.
De regels
Veel van onze reizen hebben wij moeten annuleren. De regels die de ANVR hierover communiceert, zijn zeer duidelijk: zodra de reis niet meer kan worden aangeboden zoals dat oorspronkelijk is gepland of in een min of meer vergelijkbare vorm, moet een reisorganisatie de reizigers voor de betaalde reissom vergoeden (lees hierover later meer). Dat kan in ons geval dus ook betekenen dat zelfs een reis naar een land dat volgens het Ministerie van Buitenlandse Zaken de code geel of groen heeft, moet worden afgezegd omdat de operahuizen gedwongen gesloten zijn. U heeft immers een pakketreis geboekt met hotel, vervoer, reisleiding, maaltijden én opera- of concertkaarten. Als een van deze onderdelen ernstig onder druk komt te staan en niet kan worden uitgevoerd, heeft u recht op een compensatie van 100% van de door u reeds betaalde reisgelden.
Wat betekent dit voor MUSICO Reizen?
MUSICO Reizen is een financieel gezond bedrijf. Ons lidmaatschap van ANVR en SGR geeft u de geruststelling dat ons bedrijf aan de strenge eisen qua liquiditeit en solvabiliteit van deze brancheorganisaties voldoet. Intern hanteren wij echter nog strengere normen. We hebben de afgelopen 20 jaar een buffer opgebouwd die we uiteraard aan onze trouwe klanten hebben te danken. Leuk of niet, nu is de tijd gekomen dat die buffer moet worden aangesproken. Het is ons inziens dan ook niet meer dan billijk om ook ú als reiziger zoveel mogelijk tegemoet te komen. Trouw komt immers van twee kanten. Wij kunnen ons voorstellen dat op dit moment uw hoofd helemaal niet naar reizen staat en dat u ook vragen hebt over de duur van deze (al dan niet gehele) lockdown. Die vragen hebben wij uiteraard ook, maar evenmin als u de antwoorden.
Uw vergoeding: de Corona-voucher
Voor de reizen die wij voor 1 juni 2020 wegens Corona-maatregelen moeten annuleren, zullen we gebruik maken van een nieuwe regeling die is ontworpen door SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden). Dit houdt in dat reizigers een zogenaamd Corona-voucher ontvangen ter hoogte van de reeds gedane betalingen. Zo’n voucher dient volgens de richtlijnen van het SGR binnen een jaar besteed te worden bij de reisorganisatie van wie u de voucher ontvangt. Het bedrag van de voucher valt onder de normale garantieregeling van SGR, wat inhoudt dat u in het onwaarschijnlijke geval van financieel onvermogen van MUSICO Reizen u het bedrag van de voucher kunt vorderen bij SGR.
Hoe om te gaan met de toekomst
Op dit moment is een groot gedeelte van onze onze reizen geannuleerd. We volgen de (internationale) ontwikkelingen op de voet. Zodra wij uitsluitsel hebben of een reis definitief moet worden geannuleerd nemen wij contact met u op. Mocht u (uit voorzorg) al eerder willen annuleren, dan betekent dat dat u niet voor vergoeding (ook niet in de vorm van een Corona-voucher) in aanmerking. Op het moment van annuleren van uw kant, zegt u de reisovereenkomst op volgens de normale ANVR-bepalingen en komen alle toekomstige rechten te vervallen. Het dringende advies wat wij u dus willen geven, is om geduldig af te wachten. Uw reeds betaalde reissommen zijn in goede handen en gegarandeerd door SGR. Laten we hopen dat de onzekerheid snel voorbij is en dat we gezamenlijk weer kunnen genieten van reizen en muziek!
Vragen?
Als u nog vragen heeft, neem dan contact op per e-mail via reizen@musico.nl.
Met vriendelijke groeten,
Het MUSICO-team
24 maart 2020 (bijgewerkt 18 april 2020)