La montagne Sainte Victoire au grand pin (Cézanne)

La montagne Sainte Victoire au grand pin (Cézanne)

Truls Mørk

Truls Mørk

Atelier van Cézanne in Aix-en-Provence

Atelier van Cézanne in Aix-en-Provence

Yefim Bronfman

Yefim Bronfman

Aix-en-Provence

Aix-en-Provence

Julian Prégardien

Julian Prégardien

Aix-en-Provence, Frankrijk
30 maart 2018 t/m 03 april 3018
Aix-en-Provence Pasen
Festival de Pâques

• Van Bach tot Barber bij Zuid-Frans paasfestival
Johannes Passion op Goede Vrijdag
• Aix-en-Provence, een genot voor alle zintuigen

Nu onderweg  
Basisreissom: € 1.295,00

Vrijdag 30 maart vliegen we rechtstreeks naar Marseille, vanwaar we per touringcar naar het centraal gelegen Aquabella Hotel in Aix-en-Provence reizen. Op deze Goede Vrijdag brengt Ensemble Pygmalion onder leiding van Raphael Pichon ’s avonds in het Grand Théâtre de Provence de Johannes Passion van Bach met medewerking van onder meer tenor Julian Prégardien en bas Thomas Bauer.

Zaterdag 31 maart verkennen we Aix-en-Provence. Het hart van de binnenstad wordt gevormd door de Cours Mirabeau, een brede laan, geflankeerd door machtige platanen. ’s Avonds soleert pianist Yefim Bronfman in het Grand Théâtre de Provence. ‘Onwaarschijnlijk vitaal en virtuoos’ noemde NRC Handelsblad het spel van Yefim Bronfman na een samenwerking met het Koninklijk Concertgebouworkest. In Aix-en-Provence vertolkt de pianist tijdens een recital werken van Schumann, Debussy en Stravinsky.

Zondag 1 april bezoeken we Musée Granet, vernoemd naar de Franse schilder François Granet (1775-1849). Het museum bezit een prachtige collectie schilderijen die vele eeuwen omvat, maar uiteraard is er ook ruimte ingebouwd voor de grootste kunstenaar die de stad heeft voortgebracht: Paul Cézanne. ’s Avonds speelt cellist Truls Mørk bij het Luzerner Sinfonieorchester het gloedvolle Celloconcert van Elgar. Elgar schreef dit Celloconcerto aan het einde van de Eerste Wereldoorlog, een gebeurtenis die de diepgelovige en sensitieve componist bijzonder aangreep. Onder leiding van James Gaffigan worden er verder werken uitgevoerd van Barber en Brahms.

Maandag 2 april krijgen we een rondleiding door Fondation Vasarely. De Fondation Vasarely werd in 1976 opgericht tegenover de Mont Sainte-Victoire, in het land van Cézanne en het hart van de Provence. Het op Bauhaus geïnspireerde gebouw is een kunstwerk op zich waarin de geometrische, abstracte kunst van Victor Vasarely volledig tot zijn recht komt. In het Grand Théâtre geeft de Wiener Staatsoper een concertante opvoering van Mozarts Le nozze di Figaro.

Dinsdag 3 april bezoeken we het atelier van Paul Cézanne. Dat het atelier zo gaaf en ongeschonden bewaard is gebleven, is vooral te danken aan John Rewald, een Amerikaanse bewonderaar van de kunstenaar. Hij kocht het huis, knapte het op en schonk het aan de stad. Cézannes tijdgenoten zagen de kunstenaar nog niet als 'vader van de moderne kunst' zoals de schilder de kunstgeschiedenis is ingegaan. Zo verkondigde de toenmalige directeur van het museum Granet nog liever dood te gaan dan de werken van zo'n ‘prutser’ in zijn collectie op te nemen! ‘s Middags vliegen we vanaf Marseille terug naar Nederland.

Concert
  • vrijdag 30 maart 2018 Johannes Passion
  • Grand Théâtre du Provence (Aix-en-Provence)
  • Johann Sebastian Bach Johannes Passion, BWV 245 (oratorium)
  • Uitvoerenden:
    • tenor Julian Prégardien (Evangelist)
    • bariton Thomas Bauer (Christus)
    • dirigent Raphaël Pichon
  • Prijs: € 75,00
Concert
  • zaterdag 31 maart 2018 Yefim Bronfman
  • Grand Théâtre du Provence (Aix-en-Provence)
  • - Schumann: Arabesque in C, op. 18
    - Schumann: Humoresque in Bes, op. 20
    - Debussy: Suite bergamasque
    - Stravinsky: Petroushka (selectie)

  • Prijs: € 75,00
Concert
  • zondag 01 april 2018 Truls Mørk/Luzerner Sinfonieorchester
  • Grand Théâtre du Provence (Aix-en-Provence)
  • - Barber: Adagio voor strijkers, op. 11
    - Elgar: Celloconcert in es, op. 85
    - Brahms: Tweede Symfonie in D, op. 73

  • Uitvoerenden:
    • cellist Truls Mørk
    • dirigent James Gaffigan
  • Prijs: € 75,00
Concertante uitvoering
  • maandag 02 april 2018 Le nozze di Figaro
  • Grand Théâtre du Provence (Aix-en-Provence)
  • Wolfgang Amadeus Mozart Le nozze di Figaro (opera)
  • Prijs: € 75,00
Aquabella

Hotel Aquabella, Aix-en-ProvenceHet viersterren Aquabella wordt omgeven door een prachtige tuin. Het beschikt over kamers in Provençaalse stijl en u kunt gratis gebruikmaken van de spa. Het ligt midden in Aix-en-Provence, vlakbij het historische centrum.
De kamers van het Aquabella zijn allemaal voorzien van airconditioning en uitgerust met gratis WiFi en een minibar. Er zijn ook badjassen aanwezig.
L'Orangerie, het restaurant van het hotel, serveert mediterrane gerechten. Tijdens de zomer is La Terrasse de la Tour, het openluchtrestaurant van het hotel bij het buitenzwembad, geopend.
U kunt ontspannen in de Sensoriel Spa van het hotel. Daarnaast kunt u gebruikmaken van de sauna, de hammam en een warmwaterbad. Er is ook een Kneipp-douche en een ijsfontein.

Basisreissom per persoon met vertrek op vrijdag 30 maart 2018 € 1.295,00
Eenpersoonstoeslag € 150,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Johannes Passion (30 maart 2018) € 75,00
Yefim Bronfman (31 maart 2018) € 75,00
Truls Mørk/Luzerner Sinfonieorchester (01 april 2018) € 75,00
Le nozze di Figaro (02 april 2018) € 75,00
Inbegrepen in de basisreissom:

• KLM-vluchten naar Marseille v.v. met belastingen en toeslagen
• Transfers en vervoer ter plaatse
• 4 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterren Aquabella Hotel in Aix-en-Provence
• 4 diners of lunches in goede restaurants
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• Ruimbagage (klik hier voor meer informatie over de bagageregeling bij MUSICO Reizen)
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaats: Schiphol
• Exclusief toegangskaarten concerten, vervoer van en naar Schiphol, overige maaltijden, consumpties
& uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds

Vluchtgegevens:

Vrijdag 30 maart, 09:40 uur - 11:30 uur (Amsterdam - Marseille), vluchtnummer: AF1807
Dinsdag 3 april, 17:45 uur - 19:45 uur (Marseille - Amsterdam), vluchtnummer: AF1874

Harry-Imre Dijkstra

U had als medereiziger verzeild kunnen raken in een bus met een kelenschrapend gezelschap dat hard studeert op een Mozart-canon, of in een treincoupé waar een selecte groep zich gewillig onderwerpt aan een chocoladeproeverij. De zinnen prikkelen met meer dan alleen de concerten, voorstellingen en bezienswaardigheden die al gepland waren: het is wel een van mijn geliefde bezigheden tijdens een reis.

Terwijl ik zelf als kamermusicus regelmatig op het podium te vinden ben is mijn rol als uw begeleider bescheidener, maar het doel hetzelfde: de muziek tot leven brengen. Dan gaat het natuurlijk om meer dan een uitlegje bij een voorstelling; gedurende een reis een met leuke en minder vrolijke verhalen gelardeerd ruimer klankbeeld oproepen en vooral duidelijk maken hoe, behalve hopelijk geïnspireerd, ook ambachtelijk en aards de kunst en de kunstenaar kunnen zijn, daarbij puttend uit wat er in de afgelopen eeuwen zoal is opgetekend in de literatuur en uit mijn eigen belevenissen als muziekspeler en in andere huidige en vroegere activiteiten als radioprogrammeur en -presentator, recensent, componist, arrangeur, concert-organisator, bladomslaander, dirigent, docent, interviewer, acteur, kleuter-muziekcursusleider, stadsgids, reisleider - ja, dat was het wel ongeveer, geloof ik.

Hoewel ik tijdens mijn jeugd door mijn vader behoorlijk met nostalgie ben geïnfecteerd - ik ken bijvoorbeeld heel goed de populaire muziek waar U én uw ouders vroeger stiekem naar luisterden of op dansten! (en laat ik het niet hebben over mijn collectie 78- en andere toerenplaten) - hebben die jeugd én mijn muziekstudie in Nederland en Rusland me muzikaal omnivoor gemaakt en geleerd niet te oordelen naar genre maar naar kwaliteit.En het wonderlijke is dan, dat er behalve in al die kunstige muziek voor mij zoveel kwaliteit schuilt in de symfonieën van omgevingsgeluiden die ik op diverse plaatsen in de wereld heb kunnen beluisteren en die deze daarmee extra dierbaar maken: de licht met meeuwen bevolkte zeewind en het bijna ongemerkt sissen van kebab op een klein rooster van een straatverkoper als achtergrond bij een nachtelijk gesprek op met een boekverkoper op een plein in Istanbul; of het aanzwellen van met schippersklavier-klanken vermengd geroezemoes bij het naderen van een wijnkelder of middeleeuwse bierbrouwerij annex -café in Praag, de stad waar ik regelmatig verblijf - plots meer geluid omdat de licht krakende deur van het etablissement wat bruusk door een vertrekkende bezoeker opengetrokken wordt.

Maar... als U het toch liever over de overeenkomst tussen Beethoven en Boogie-Woogie wilt hebben, ben ik graag van de partij!

Lees ook het interview met Harry-Imre Dijkstra.