Quatuor Ébène (foto: Julian Mignot)
Cuartet Casals (foto David Ruano)
Belcea Quartet
Muziekgebouw aan t IJ, Amsterdam
Zaterdag 24 januari ontvangen wij u graag aan het begin van de middag in het Hotel Mövenpick Amsterdam City dat heel aangenaam naast het Muziekgebouw aan het 't IJ gelegen is, de plaats waar de Strijkkwartet Biënnale Amsterdam plaatsvindt. 's middags krijgen we een rondleiding op het Java-eiland en KSNM-eiland. Dit deel van Amsterdam heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld van een havengebied in verval tot een wereldberoemde woonwijk met spraakmakende architectuur en stedenbouw. Veel oude havengebouwen bleven staan. De variatie aan nieuwbouw kon niet groter zijn, architectuurtoeristen komen ogen te kort.
Aan het einde van de middag geeft de reisleiding een inleiding over de geschiedenis en ontwikkeling van het strijkkwartet. Beroemd is de uitspraak van Goethe dat het strijkkwartet een conversatie tussen vier intelligente mensen is. Maar hoe is het strijkkwartet ontstaan, en wat behelst het precies, spelen in een strijkkwartet?
's Avonds gaat om 20.15 uur de feestelijke vijfde editie van de Strijkkwartet Biënnale Amsterdam van start met vooraanstaande musici (o.a. Belcea Quartet en Tabea Zimmermann) en schitterend repertoire met onder meer het Dissonantenkwartet van Mozart. Toen Haydn dit werk hoorde, oordeelde hij dat zijn collega ‘in alle eerlijkheid de grootste componist van allemaal’ was – daar deden de licht schurende openingsmaten niets aan af.
Cuarteto Casals sluit om 22.45 uur de avond af met Dertiende strijkkwartet, opus 130 en de bijbehorende Grosse Fuge van Beethoven. ‘Ezels zijn het!’ schreeuwde Beethoven. Hij had net vernomen dat het premièrepubliek twee korte deeltjes uit zijn Dertiende strijkkwartet, opus 130 had laten herhalen, en niet de afsluitende Grosse Fuge. Toch hadden de luisteraars niet helemaal ongelijk: met dit stuk was Beethoven zijn tijd ver vooruit. Een dieper begrip ontstond pas in de tijd dat Stravinsky vaststelde: ‘De Grosse Fuge is een eigentijds stuk en zal altijd eigentijds blijven.’ Het werk behoort inmiddels tot de absolute canon van het strijkkwartetrepertoire.
Zondag 25 januari geeft de reisleiding 's ochtends een inleiding op het programma van de komende dagen. Om 11.00 uur treedt Cuartet Casals wederom aan, maar nu met een hun vertolking van de Kunst der Fuge. 's Middags komen om 13.30 uur Quatuor Ébène & Belcea Quartet samen voor onder meer een uitvoering van een strijkkwartet in kwadraat, het Octet van Mendelssohn.
We sluiten de dag om 22.30 uur af met wederom Beethoven. Beethovens Veertiende strijkkwartet is een reis vol contrasten, het is de Mount Everest van zijn late kwartetten en een van zijn meest diepgaande en complexe werken. Ieder van de zeven delen, die zonder onderbreking in elkaar overgaan, onthult een nieuwe laag van melancholie en hoop, waardoor dit kwartet niet alleen een ongeëvenaarde luisterervaring biedt, maar ook een reflectie op het leven is. Voor Beethoven zelf was het zijn lievelingsstuk.
Maandag 26 januari opent om 09.30 uur met een ochtendconcert waarin Quatuor Arod het Eerste strijkkwartet van Tsjaikovski, een stuk dat om weinig romantische redenen tot stand is gekomen: de componist zat in geldnood en pakte zijn pen op. Hij had slechts een paar weken nodig voor de vier delen. Het Andante is misschien wel het bekendste. Niemand minder dan de schrijver Leo Tolstoj zat eens naast Tsjaikovski tijdens een uitvoering van het kwartet. Bij dit deel biggelden de tranen over zijn wangen.
Later in de ochtend om 11.30 uur kunt u een masterclass strijkkwartet bijwonen van de violisten Alina Ibragimova en Charlotte Saluste-Bridoux van het Engelse Chiaroscuro Quartet, een ensemble dat zich met totale bezieling toelegt op de authentieke uitvoeringspraktijk. Aan het einde van de middag buigt het Barbican Quartet zich over hét Strijkkwartet van Maurice Ravel.
Het Cuarteto Casals laat om bij het avondconcert om 20.15 uur de eerste stappen van Sjostakjovitsj in het genre van het strijkkwartet horen. Zijn eerste drie kwartetten vormen een zoektocht naar zijn eigen stem. Bovendien bieden ze een intieme blik in het leven en de gedachtenwereld van de componist. Je hoort zijn twijfels, zijn humor, zijn angsten en zijn veerkracht—alles wat hem als mens en kunstenaar bezighield in een tijd van grote persoonlijke en politieke onzekerheid.
Het Chiaroscuro Quartet – dat zich toelegt op de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk – sluit de dag om 22.30 uur af met Beethoven. Op één gebied zullen de musici hun authentieke voorgangers niet imiteren: Beethovens premières werden geteisterd door te weinig repetities. Opus 127, het eerste van drie opdrachtwerken van de Russische aristocraat Galitzin, was belangrijk voor Beethoven. Het Schuppanzigh Kwartet maakte van de première een farce. Voor de huidige strijkkwartetten is perfectie de maatstaf: niet als doel, maar als onmisbaar middel om de grootsheid van de compositie over te laten komen.
Dinsdag 27 januari openen we de dag met klanken van Tsjaikovski door het Malion Quartett. Het Derde strijkkwartet Tsjaikovski voelt als een reis door een kleurrijk Russisch prentenboek, met alle gemoedstoestanden die daarbij horen.
Om 14.15 uur is het podium aan het Pavel Haas Quartet. Het staat buiten kijf dat het Pavel Haas Quartet als geen ander de muziek van zijn landgenoten een warm hart toedraagt. De Tsjechische grootmeester Bohuslav Martinů is zo’n landgenoot. Om een inkijkje te geven in de schoonheid van het aantrekkelijke maar weerbarstige muzikale idioom van deze componist, maakte het kwartet een treffende selectie, waarin de strijkkwartettaal van Martinů in al zijn facetten tot leven komt.
Na afloop van dit concert is het tijd voor een harmonieus slotakkoord van deze reis, waarna ieder zijns weegs naar huis gaat.
Wolfgang Amadeus Mozart
Strijkkwartet nr. 19, Dissonanten-kwartet
Brett Dean
Vierde Strijkkwartet (Nederlandse première)
Wolfgang Amadeus Mozart
Vierde Strijkkwintet
Ludwig van Beethoven
Strijkkwartet nr. 13 opus 130 met de Grosse Fuge
Ludwig van Beethoven
Strijkkwartet op. 18/3 (Quatuor Ébène)
Ludwig van Beethoven
Strijkkwartet nr. 11 ‘Serioso’ (Quatuor Ébène)
Ludwig van Beethoven
Strijkkwartet op. 59/1 (Belcea Quartet)
Ludwig van Beethoven
Strijkkwartet op. 59 nr. 2 (Quatuor Ébène)
Felix Mendelssohn
Octet op. 20
Ludwig van Beethoven
Strijkkwartet nr. 14 op. 131
Pjotr Tsjaikovski
Eerste Strijkkwartet
Antonín Dvořák
Lento uit Strijkkwartet nr. 12
Karol Szymanowski
Eerste Strijkkwartet
Rebecca Clarke
Poem for String Quartet
Maurice Ravel
Strijkkwartet
Dmitri Sjostakovitsj
Eerste Strijkkwartet
Derde Strijkkwartet
Tweede Strijkkwartet
Jan Pieterszoon Sweelinck
Chromatische Fantasie
Ludwig van Beethoven
Strijkkwartet nr. 12 op. 127
Pjotr Tsjaikovski
Derde Strijkkwartet
Bohuslav Martinů
Derde Strijkkwartet
Vijfde Strijkkwartet
Zevende Strijkkwartet
Het viersterren Mövenpick Hotel Amsterdam City Centre ligt aan de rand van het IJ naast het Muziekgebouw aan 't IJ. Het luxe hotel biedt een indrukwekkend uitzicht, een wellnesscentrum en een fitnessruimte.
De kamers van het Mövenpick Hotel Amsterdam City Centre kijken uit op de rivier en Amsterdam, en zijn voorzien van geluidsisolatie, klimaatbeheersing, gratis WiFi, een minibar, satelliet-tv en koffie- en theefaciliteiten.
In restaurant Silk Road kunt u genieten van een internationaal menu met unieke gerechten en specialiteiten van de grill. In de Silk Bar kunt u terecht voor snacks, lichte maaltijden, zelfgemaakte Zwitserse appeltaart en een uitgebreide drankenkaart met cocktails.
Het wellnesscentrum beschikt over een fitnessruimte en een ontspanningsruimte. U kunt gratis gebruikmaken van de fitnessruimte, de sauna, de biosauna en het bijzondere douchegedeelte.
Het Mövenpick Hotel Amsterdam City Centre bevindt zich op slechts 1 tramhalte van het centraal station van Amsterdam.
Basisreissom per persoon met vertrek op zaterdag 24 januari 2026 | € 895,00 |
Eenpersoonstoeslag | € 300,00 |
Openingsconcert (24 januari 2026) | € 54,00 |
Cuarteto Casals (24 januari 2026) | € 27,00 |
Kunst der Fuge (25 januari 2026) | € 27,00 |
Quatuor Ébène & Belcea Quartet (25 januari 2026) | € 75,00 |
Belcea Quartet (25 januari 2026) | € 27,00 |
Quatuor Arod (26 januari 2026) | € 25,00 |
Masterclass (26 januari 2026) | € 20,00 |
Barbican Quartet (26 januari 2026) | € 28,00 |
Sjostakovitsj (26 januari 2026) | € 49,00 |
Beethoven (26 januari 2026) | € 27,00 |
Superromantische morgen (27 januari 2026) | € 25,00 |
Pavel Haas Quartett (27 januari 2026) | € 28,00 |
• Vervoer ter plaatse
• 3 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterren Hotel Mövenpick Amstedam City in Amsterdam
• 3 diners of lunches in goede restaurants inclusief een glas wijn & een eenvoudige lunch
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• SGR-bijdrage à € 5,=
• Deskundige reisleiding
• Heen- en terugreis op eigen gelegenheid – Hotel Mövenpick Amsterdam City bevindt zich vlak bij het NS-station Amsterdam Centraal en het Muziekgebouw aan het 't IJ
• Exclusief toegangskaarten concerten, vervoer van en naar Amsterdam, overige maaltijden & uitgaven van persoonlijke aard
Violist en reisleider
Ik ben geboren en opgegroeid in Zweden in een familie met veel zang en muziek. De levendige muziekcultuur in mijn geboortestad heeft mijn passie voor klassieke muziek en viool ontwikkeld. Na afronding van het gymnasium ben ik naar Nederland vertrokken voor een studie klassieke viool aan de conservatoria van Maastricht en Utrecht. Hier heb ik kennis gemaakt met musici als Viktor Lieberman, Philipp Hirschhorn, Nilla Pierrou, Eli Goren, Keiko Wataya en Eeva Koskinen.
Kamermuziek en orkestspel hebben altijd mijn grote voorkeur gehad. Met piano- en strijkensembles heb ik masterclasses in heel Europa bezocht en nog steeds investeer ik veel tijd in kamermuziek en af en toe een CD-opname. Persoonlijk is het proces van repeteren misschien wel het meest boeiende.
In meer dan 35 jaar als orkestmusicus heb ik de meeste Nederlandse orkesten van binnenuit meegemaakt, zoals Het Radio Filharmonisch Orkest, NedPho, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Nederlands Bach Ensemble en Residentie Bach Orkest, maar ook het Zwitserse Basel Sinfonietta. Sinds 1992 heb ik een vaste aanstelling bij Het Gelders Orkest, nu Phion.
Naast mijn werk als violiste ben ik ook regelmatig op pad als reisleider, binnen Europa maar ook naar steden als New York en Sint-Petersburg.
Voor mij een prachtige kans om samen mooie steden, concerten en cultuur te beleven. Ik hoop ook voor u.